رفتن به سوی حرم أمن الهی و کعبه معظّمه همراه با بریدن از خود و وابستگی نفسانی، از سویی انسان را میهمان آفریدگار جهان و صاحب خانه میکند و از سوی دیگر او را به دریای بیکران انسانهای پاک و دعوت شده به سوی حق متصل مینماید؛ زیرا کعبه اوّلین خانه روی زمین، محلّ طواف ملائکةاللَّه و همه انبیای عظام- علیهمالسلام- از آدم- ع- تا خاتم- ص- بوده و شرافتی بس عظیم دارد.
ورود به بیتاللَّه الحرام، پروانه وار گشتن در اطراف کعبه و لمس حجرالاسود و استشمام بادهای بهشتی از رکن یمانی، از راهی میسّر است که خدای- سبحان- آن را بیان کرده و رسول گرامیش- ص- جایگاه و زمان آن را معین نموده است. آنهم با لباسی ساده و بدور از فخر و زینت و با شرایطی خاص.
امام صادق- علیهالسلام- فرمودند: «محرم شدن جهت عمره و حج، از مواقیت پنجگانهای است که رسول خدا- ص- آن را معین نمود»، سپس فرمود: «رسول خدا- ص- برای اهل مدینه و کسانی که از آنجا به مکه میروند، ذوالحلیفه (مسجد شجره) و برای آنان که از شامات میآیند. جحفه و برای اهل نجد و عراق وادی عقیق و برای اهل طائف و آنانی که از آن مسیر عبور میکنند قرنالمنازل و برای اهل یمن و عبور کنندگان از آن مسیر یلملم را میقات قرار داد.» آنگاه فرمود: «کسی که قصد خانه خدا را دارد،
1- شرح تائیه دعبل خزاعی- علّامه مجلسی- رض.
1- وسائل الشیعه، ج 8، ص 223، باب فروع کافی، ج 4، ص 319، حدیث 2- صحیح البخاری، ج 2، ص 240- صحیح مسلم، ج 2، ص 838، باب «مواقیت الحج و العمرة». باید گفت مضمون بالا در روایات زیادی دیده میشود لیکن در بعضی بجای «أهل نجد»، «أهل عراق» ذکر شده و بجای «أهل شامات»، «مغرب» را آوردهاند، که در حقیقت تفاوت چندانی ندارد؛ زیرا همه روایات باب درصدد بیان جهت میقاتها است. لذا در بعضی از کتابهای فقهی، میقات جحفه را برای أهل مصر، شام، مغرب، اندلس، روم و ... نوشتهاند و برای اهل عراق و کسانی که در مشرق زمین هستند ذات عرق را و برای اهل یمن و هند و ... یلملم را میقات دانستهاند پس اینها درصدد بیان جهت میقاتها بودهاند. جواهرالکلام، ج 18، ص 113- الفقه علی المذاهب الأربعة، ج 1، ص 640، مواقیت الإحرام.
2- حج: 27.
3- الامام جعفر الصادق- علیهالسلام- دراسات و أبحاث، ص 306- خصال صدوق، ج 1، ص 167- الحج فی الکتاب و السنّة، ص 375.
4- الشِّبلی عنوان جمعی از علما، زهاد و عرفای شبله است. شبله قریهای است در ماوراءالنهر (نزدیک سمرقند) که دارای دانشمندان فراوانی بوده است و راوی حدیث از رجال همان قریه است. (وفیات الاعیان، ج 2، ص 41).
1- مستدرک الوسائل، ج 2، کتاب الحجّ، ابواب العود إلی منی، باب 17، ص 187.
2- شرح لمعه، ج 1، ص 219. چاپ حجری، المیقات اسم یوّقت به الشئ فهو اسم آلة کالمفتاح أی یحدّد زماناً أو مکاناً.
3- مجمع البحرین، طریحی، ج 1، ص 227، ماده وقت.
4- بقره: 189.
1- لسان العرب، ج 2، ص 108، مادّه وقت.
2- غایة المنتهی، ج 2، ص 295، 296.
3- جواهر الکلام، ج 18، ص 102.
4- سلسلة الینابیع الفقهیه، ج 8، کتاب السرائر، ابن ادریس، ص 509- آن را نسبت به شیخ طوسی در کتاب خلاف و مبسوط میدهد.
5- همان کتاب ج 7، المهذب فی الفقه، قاضی طرابلسی، ص 273.
6- همان کتاب، ج 8، کتاب الغنیه، علیّ بن زهرة، ص 389.
7- بقره: 197.
8- وسائل الشیعه، ج 8، باب 11، ص 196، حدیث 1.
9- فروع کافی، ج 4، ص 290، حدیث 3.
10- شرح لمعه، ج 1، ص 220.
11- سلسلة الینابیع الفقهیة، ج 8، قواعد الاحکام، علامه حلّی، ص 743- همان کتاب، مختصرالنافع، محقق حلّی، ص 667.
1- «فخّ» وادی معروفی است که در مدخل شهر مکّه از سوی مسجد تنعیم واقع شده و امروز به- شهداء- معروف است و در روز یوم الترویه در سال 169 ه «حسین بن علی بن حسن بن حسن بن حسن ابن علی بن ابی طالب (ع)» با سپاه عباسیان جنگیده و با یارانش به شهادت رسید، که قبر او الآن در آنجا است.- تاریخ مکه، ازرقی، ج 1، ص 191.
2- جواهرالکلام، ج 18، ص 102.
3- معجم معالم الحجاز، ج 2، ص 44- معجمالبلدان، ج 2، ص 49 چاپ بیروت.
4- «عبدالرحمن بن ابی بکر» برادر عایشه بوده است.
5- وسائل الشیعه، ج 8، ص 153- سنن البیهقی، ج 5، ص 6.
6- فتح: 18.
7- مجمعالبحرین، طریحی، ج 3، ص 343.
8- معجم معالم الحجاز، ج 2، ص 246- معجمالبلدان، ج 2، ص 229.
9- حرکات جِعْرانَةُ براساس، لسان العرب، ج 4، ص 141.
10- معجم معالم الحجاز، ج 2، ص 149.
11- معجم البلدان، ج 2، ص 142- شاید اختلاف عدد از جهت اختلاف راهها باشد.
12- معجم معالم الحجاز، ج 2، ص 151.
13- المغازی للواقدی، ج 3، ص 1088. جواهرالکلام، ج 18، ص 119.
14- تحریرالوسیله، ج 1، ص 376- مسأله 7- ترجمه شده.
1- مناسک حجّ آیةالله العظمی خوئی، ص 72، مسأله 140.
2- بعضی مسجد نمره در عرفات را میقات عمره مفرده معرفی کردهاند که این خلاف احتیاط است زیرا معلوم نیست آن مسجد خارج حرم باشد.
3- چون در آن محلّ درختی بنام- سَمُرة- بوده و پیغمبر اکرم- صلی اللّه علیه و آله و سلم- در زیر سایه آن درخت فرود میآمدند و نماز میخواندن و محرم میشدند. بنام- الشجرة- معروف گردیده است. و در زیر این درخت- اسماء دختر محمد بن ابی بکر- به دنیا آمده است.- معجم معالم الحجاز، الجزء: 3، ص 48.
4- حُلَیْفَةْ از کلمه حلفة گرفته شده که آبی بوده بین دو قبیله: بن جشم بن بکر بن هوازن و بنی خفاجه که هر دو منسوب به عقیل بودند.- معجم معالم الحجاز، الجزء: 3، ص 48.
5- منطقه مسجد شجره از مناطق کشاورزی بوده و بدون شک توسط علی بن ابی طالب- علیهالسلام- چاههائی در آنجا زده شده که از آن استفاده میشده، که به آبار علی معروف گشته است، البته چاههای دیگری هم بوده، رسول خدا- ص- قبل محرم شدن در یکی از این چاهها خود را شستشو داده و غسل نموده است.- مدینه شناسی، سید محمد باقر نجفی، ج 1، ص 182.- فروع کافی، باب حج النبی، ج 4، ص 245، حدیث 4.
6- وسائل الشیعه، ج 8، ابواب المواقیت، ص 224، حدیث 13.
7- گفته شد همراهان رسول خدا- ص-، 116 نفر بودند و بعضی 1400 نفر و بعضی دیگر 1525 نفر هم نقل کردهاند.
1- المغازی، واقدی، ج 2، ص 574- تاریخ پیامبر اسلام، دکتر محمد ابراهیم آیتی، ص 425- سیره ابن هشام، ج 3، ص 322.
2- تاریخ پیام اسلام، دکتر محمد ابراهیم آیتی، ص 425- الکامل فی التاریخ، ابن اثیر، ج 2، ص 227- با اختلاف مختصری در خروج رسول خدا- ص- از مدینه که مینویسد: در ماه ذی حجه رسول خدا با 70 شتر برای عمره رفت.
3- الکامل فی التاریخ، ابن اثیر، ج 2، ص 302- المغازی، واقدی، ج 3، ص 1089.
4- المناسک و اماکن الطرق الحج و معالم الجزیرة، تحقیق حمد الجاسر، ص 428.
5- رحلة ابن جبیر، ص 167 به نقل از مدینه شناسی، ص 183.
1- مروج الذهب، مسعودی، ج 1، ص 503.
2- مرحلة: مقدار مسافتی است که مسافر به صورت عادی در یک روز طی میکند «المنجد: لغت رحل» که میشود گفت 48 کیلومتر است. و در مجموع امروز از راه اتوبان هجرت حدود 220 کیلومتر میباشد.
3- معجم معالم الحجاز، عاتق بن غیث البلادی، ج 2، ص 124.
4- محاسبه براساس هر میل 4000 ذراع و هر ذراع تقریباً 48 سانتیمتر شده است. و هر سه میل یک فرسخ شرعی است.
5- المنجد: مَهِیعَةُ- زمین وسیع و طولانی را میگویند.
6- معجم معالم الحجاز، ج 2، ص 124.
7- التاریخ، طبری، ج 1، ص 144، ذکر ذریه نوح- علیهالسلام- الکامل فی التاریخ، ابن أثیر، ج 1، ص 75، مروج الذهب، مسعودی، ج 1، ص 503.
8- المغازی، واقدی، ج 2، ص 574.
9- وسائل الشیعه، ج 8، ص 229، حدیث 4.
10- ر، ک: وسائل الشیعه، ج 8، ص.
11- جواهرالکلام، ج 18، ص 111.
1- معجم البلدان، ج 4، ص 138. «عقیق الیمامة، عقیق بنی کلاب، عقیق المدینة، عقیق نزدیک دریای سرخ».
2- معجم معالم الحجاز، ج 6، ص 136 «اضافه بر وادی عقیقهای معجمالبلدان، عقیق الحسا، عقیق الطائف و عقیق العشیرة ذکر کرده است».
3- تاریخ المدینة المنورة، ج 1، ص 146.
4- وسائل الشیعه، ج 8، ص 227، باب 3، حدیث 4.
5- معجم البلدان، الحموی، ج 4، ص 107.
6- جواهرالکلام، ج 18، ص 104 به نقل از تهذیب اللغة، و ص 105.
7- جواهرالکلام، ج 18، ص 104 به نقل از تهذیب اللغة، و ص 105.
8- اخبار وادی مبارک «العقیق»، محمد حمد حسن شراب، ص 39.
9- مرحله مقدار راهی است که مسافر در روز بصورت عادی طی میکند تقریباً حدود 48 کیلومتر است. مسافت قرن المنازل تا مکه مکرمه بر اساس مرحله 96/ 2* 48 و هر میل 4000 ذراع که هر ذراع تقریباً 48 سانتیمتر است. تبدیل مقدار مسافت از میل به متر (متر) 97920/ 1920 (میل)* 51
1- جواهر الکلام، ج 18، ص 113.
2- معجم معالم الحجاز، الجزء 7، ص 118.
3- جواهر الکلام، ج 18، ص 113..
4- معجم معالم الحجاز، جزء 10، صص 29- 28.