نگاشته است. نوشته فتح اللَّه از نوشته سید زینالعابدین مبسوطتر است. وی رساله سید زینالعابدین را نیز به عربی برگردانده و در کتاب خود گنجانده و سپس همه را به مبحث حج و عمره «مصباح المتهجّد» شیخ طوسی ضمیمه کرده است.
بهاء الدین محمدبن محمد قاری آن را در مکه به سال 1073 استنساخ کرده و فوائد و حواشی محمد علی بن محمد صالح شیبانی شیرازی بر آن را، که در رمضان 1073 در مکه معظمه نگاشته شده، ضمیمه کرده است.
وی ساکن مکه معظمه بوده و این کتاب را در سال 1003 نوشته است. در سال 1007 در حالی که از مکه اخراج شده و به سوی مدینه منوره میرفته در بین راه در گذشته است.
محمد سلمان شریف صفوی آن را در سال 1024 نسخهبرداری کرده است. شیخ آقابزرگ پیش از ذکر آن کتاب، چنین نوشته است: «ترتیب رجال نجاشی» را محمد سلمان شریف صفوی در 26 ربیع الثانی 1024 در مکه معظمه استنساخ کرده. سپس گوید: به خط همین کاتب، نسخهای از «ایضاح الاشتباه» علامه حلی را دیدم که در همان سال نگاشته است.
وی در اواسط قرن یازدهم هجری در مکّه مکرّمه ساکن شد و از دانشمندان شیعه، که به حج میآمدند، میخواست مقالهای از خود، در مجموعه وی به رسم یادگار بنگارند.
از کسانیکه در آن مجموعه، مقالهای نگاشته، محقّق سبزواری، محمد باقربن محمد مؤمن است که در سال 1062 شرحی بر حدیث «برّ الوالدین» در آن جُنگ نگاشت.
محمد سلمان شریف صفوی اردبیلی، در سال 1024 در مکه معظمه از آن کتاب نسخهبرداری کرده است.
ص: 42
- تفسیر فرات/ فرات بن ابراهیم کوفی
ابراهیم بن علی احسائی، در زمان مجاورتش در مکه معظمه، از آن، برای خود و به دست خویش نسخهبرداری کرد و در 23 ربیع الثانی 1083 از آن فراغت یافت و در سال 1085 ه. با عبداللَّه انصاری در مکّه معظمه آن را مقابله کرد.
(1) نسخهای از تفسیر فرات که در سال 1083 در مکه معظمه تحریر شده، علیبن ابراهیم نجفی تملّک خود را بر آن نگاشته است.
(2) از کلام شیخ آقابزرگ دانسته نمیشود که آیا همان نسخه است یا نسخه دیگری است.
- تلخیص الأقوال/ میرزا محمد استرآبادی
عبد علی عاملی، شاگرد مؤلف، در کنار کعبه مشرفه، در سال 1015 ه. آن را استنساخ کرده است.
(3)- تهذیب الأحکام/ شیخ طوسی
از «کتاب الدیون» تا آخر کتاب را اشرف محمد جوزیبن شهاب نگاشته و در مکه معظمه نزد استادش شمسالدین محمدبن خاتون عاملی خوانده و استاد برای وی در تاریخ 13 جمادی الثانی 1009 در مکه انهایی نگاشته است.
(4)- جامع المقاصد/ محقق کرکی
حسین نیشابوری مکّیبن محمد علی از «باب إحیاء الموات» تا آخر «المواریث» آن کتاب را در یک مجلّد بزرگ نسخهبرداری کرده است. وی ساکن مکه معظمه بوده و حدود سال 1080 در مکه در گذشته است.
(5)- حاشیه عُدّة الاصول/ مولا خلیل قزوینی
مؤلف، آن را در سالی که به حج مشرف شده به شمسالدین محمد شیرازی در مکه داده و وی بر آن انتقاداتی نگاشته است.
(6)- حاشیه مجمع البیان/ مولا خلیل قزوینی
وی سالها در مکّه مکرّمه سکونت داشته و در همانجا حواشی مذکور را نوشته است.
(7)- خلاصة الأقوال فی معرفة الرجال/ علّامه حلّی
محمد امین قمیبن میرزا جان، آن را در مکه معظمه برای خود نسخهبرداری کرده و در
1- طبقات، ج 5، ص 2
2- طبقات، ج 5، ص 417
3- طبقات، ج 5، ص 331
4- طبقات، ج 5، ص 50
5- طبقات، ج 5، ص 187
6- الذریعه، ج 4، ص 20 شماره 64؛ طبقات، ج 5، ص 268
7- طبقات، ج 5، ص 203
ص: 43
جمادی الآخره 1009 از آن فراغت یافته و آن را برای عموم شیعیان وقف کرده است.
(1)- الدلائل المکیة فی العقائد الدینیه/ محمدعلی عاملی مکیبن احمدبن علی
محمد علی آن کتاب را در سال 1108 ه. نگاشته است.
(2) از نام کتاب بر میآید که در مکه نوشته شده و از لقب مؤلف بر میآید که وی در مکّه مکرّمه ساکن بوده است.
- رسالات و فوائد/ محمد علیبن محمد صالح شیبانی شیرازی
آن رسالات و فوائد، همراه با نسخهای از کتاب «ارشاد» شیخ مفید، توسط بهاءالدین محمدبن محمد قاری، در مکه نوشته شده و به تاریخ 27 رمضان 1073 به پایان رسیده است.
(3)- رسالة فی السؤال عن بعض المسائل المعضلة من الأصلیة والفرعیة/ سؤالکننده: حسین ظهیری؛ پاسخ دهنده: محمد امین استر آبادی
ظهیری در مکه نزد استرآبادی درس خوانده است.
(4)- شرح نهج البلاغه/ ابن ابی الحدید
به سفارش شیخ صنعان در مکّه استنساخ شده و در سال 1033 با نسخه دیگر مقابله گردیده است. شیخ آقا بزرگ احتمال داده که شیخ صنعان نام مستعار باشد نه نام واقعی.
(5)- الشواهد المکّیه/ علی جبعی
مؤلف آن را در ردّ «الفوائد المدنیة» ملّا محمد امین استرآبادی نگاشته است. او بیش از بیست سال در مکه معظمه سکونت داشته است. علاوه آنکه از نام کتاب هم استفاده میشود در مکه نگاشته شده است.
(6) قوام الدینبن محمد نسخهای از آن را تحریر کرده و در 7 رمضان 1068 آن را به پایان رسانده و بر آن حواشی بسیاری زده است.
(7)- علل الشرایع/ شیخ صدوق
نسخهای از آن را عبداللَّه طائی در سال 1073 در مکّه مکرّمه مقابله و تصحیح کرده است.
(8)- العلم الإلهی أو النوریه/ شمسالدین محمد معروف به شمسا گیلانی
مؤلف آن را در سال 1048 به هنگام مجاورت در مکه معظمه نگاشته است.
(9) 22- فقه الرضا،
1- طبقات، ج 5، ص 59
2- طبقات، ج 5، ص 407
3- طبقات، ج 5، ص 88
4- طبقات، ج 5، ص 174
5- طبقات، ج 5، ص 271
6- طبقات، ج 5، صص 387- 386
7- طبقات، ج 5، ص 460
8- طبقات، ج 5، ص 350
9- الذریعه، ج 24، ص 390 شماره 2091؛ طبقات، ج 5، ص 266
ص: 44
میر حسین قاضی نسخهای از آن را از مکّه مکرّمه به اصفهان آورده است.
(1)- الفوائد المکیه/ محمد امین استرآبادی اخباری
وی پس از مجاورت در مدینه منوره، در مکه معظمه سکونت گزید و در سال 1036 در همانجا از دنیا رفت. «الفوائد المکیه» را شیخ آقا بزرگ ندیده بلکه گوید: نزد مجلسی دوم بوده و از آن در بحار نقل کرده است.
(2) لیکن اسم کتاب برترین شاهد است که آن را در مکه تألیف کرده است.
- الکافی/ کلینی
حامد استرآبادی بن محمد جرجانی بیش از 5 سال در مکه معظمه سکونت گزیده و تمام کتاب کافی را در چهار مجلد در آنجا رونویس کرده است.
در تاریخ 16 ربیع الآخر 1025 از قسمت «الایمان والکفر» اصول کافی فراغت یافته، در شعبان 1025 از «الروضه» فراغت یافته، از اول «الطهاره» تا آخر «الجهاد» را از اواسط سال 1025 تا اواسط شعبان 1026 رونویس کرده، و پس از استنساخ، آن را نزد اساتید خود خوانده و آنان بر آن بلاغ نگاشتهاند. از «الأشربه» در سال 1029، از «الوصایا» در صفر 1030، از «الحدود» در جمادی الأولی 1030، از «الدیات» در اواسط جمادی الآخره 1030، و از «الکفارات» در اواسط رجب 1030 فراغت یافته است.
(3)- کمال الدین/ شیخ صدوق
محمد تقی سرخآبی بن ابراهیم مازندرانی آن را نسخهبرداری کرده، و در 11 شوال 1054 روی کوه ابوقبیس در مکه معظمه از آن فراغت یافته است.
(4)- مُفرِّحة الأنام فی تأسیس بیت اللَّه الحرام/ سید زینالعابدین کاشانی
در سال 1039 ه. بر اثر سیل مهیب، کعبه گرامی تخریب شده، وی و جمعی از شیعیان در بازسازی کعبه مشرفه همکاری داشتهاند. مقاله مذکور شرح داستان سیل و تخریب کعبه و بازسازی آن در سال 1040 ه. است.
(5)- منتقی الجمان/ شیخ حسن صاحب معالم
احمد انصاری از شاگردان شیخ محمد فرزند صاحب معالم، آن را در مکه معظمه در سال 1017 ه. از روی نسخه مؤلف نگاشته و سپس بر استاد خود شیخ محمد فرزند صاحب معالم در مکّه مشرفه خوانده است.
(6)
1- طبقات، ج 5، صص 160 و 178
2- طبقات، ج 5، ص 56؛ الذریعه، ج 16، ص 359 شماره 1667
3- طبقات، ج 5، ص 130
4- طبقات، ج 5، ص 99
5- طبقات، ج 5، ص 238
6- طبقات، ج 5، ص 16
ص: 45
- منلایحضرهالفقیه/ شیخ صدوق
عیسیبن زینالعابدین مازندرانی تمام کتاب را همراه با مشیخه آن، در چهار مجلد در مکّه مکرّمه نگاشته و در 19 شوال 1053 به پایان برده است. او بر آن کتاب حواشی بسیار زده است.
(1) نسخهای از کتاب «من لایحضره الفقیه» را حسین شامی بن علی بن زینالدین حسینی عاملی در سال 1007 در مکّه مکرّمه خریده است.
(2)- منهج المقال/ الرجال الکبیر/ محمد بن علی استرآبادی
شاگرد وی فضلاللَّهبن دستغیب آن را در مکه معظمه استنساخ کرده و در 27 رجب سال 1022 از آن فراغت یافته است. سپس آن را با دستنوشته مؤلف مقابله کرده و در اواخر شعبان همان سال به پایان برده است.
(3)- وسیلة المآل فی عدّ مناقب الآل/ احمد مکی بن شهاب الدین فضل بنمحمد باکثیر
مؤلف آن کتاب را در سال 1027 در مکه معظمه تألیف کرده است.
(4) شیخ آقا بزرگ گوید: کتابهای علمی و عمومی بسیاری دیدهام که محمدبن عبد اللطیف عاملی آنها را برای خود نسخه برداری کرده و بر آنها مُهری زده که نوشته مُهر چنین است:
«محمد بن عبداللطیف الجامعی نزیل حرم اللَّه السامی»، از این نوشته بر میآید که وی مدتی در مکه سکونت
عالمان شیعی در مدینه منوره در قرن 11 ه.
در پایان سخن، از ده دانشمند شیعی نام میبریم که در مدینه منوّره میزیستهاند، البته برخی از آنان دورانی را نیز در مکه سپری کردهاند. شش تن از آنان، از خاندان شدقمی و از اهالی مدینه منوره میباشند. آنان در مدینه ریاست و نقابت سادات را داشتهاند و دانش آنان در رشته ادب و نسب و شعر عربی بوده است و کم وبیش اطلاعاتی هم از آموزههای دینی داشتهاند و شاید نتوان آنان را از علمای رسمی دینی به حساب آورد که در رشتههای فقه، اصول، عقاید، رجال، حدیث و تفسیر ... تحصیل کرده باشند. به هر حال آنان عبارتاند از:
1- طبقات، ج 5، ص 423
2- طبقات، ج 5، صص 170 و 522
3- طبقات، ج 5، ص 441
4- طبقات، ج 5، ص 37
ص: 46
1- حسین بن حسن شدقمی
پدر شیخ بهایی در سفر حجّ خود، برای وی و پدر و دو برادر و خواهرش در تاریخ 983 در مکه اجازه نوشته، در حالی که او چهار ساله بوده است. او بعدها همراه پدر به حیدرآباد رفت و در سال 998 که پدرش در آنجا از دنیا رفت به مدینه منوره برگشت.
(1) 2- سلیمان بن محمد بن حسن شدقمی
وی در مدینه منوره نزد پدر و عموهایش دانش آموخته و سپس به اصفهان آمده و از محضر شیخ بهایی و میرداماد بهره برده است. شاه عباس صفوی وی را گرامی داشته و موقوفات مربوط به مکه و مدینه رابه وی سپرده است. سلیمان بن محمد پیش از 1033 ه. در گذشته است.
(2) 3- شمس الدین بن علی بن حسن شدقمی
او در مدینه منوره میزیسته و بزرگی یافته است. وی در مدینه از عبدالنبی جزایری میخواهد تا شرحی بر کتاب «ارشاد الأذهان» علامه حلّی بنگارد و او در پاسخ درخواست وی کتاب «الاقتصاد فی شرح الإرشاد» را مینویسد.
(3) 4- عبد اللَّه سمنانی
او کتاب حسامالدین ماچینی، در باره حکم تنباکو و دخانیات را در مدینه منوره به درخواست علیبن حسن بن شدقم به عربی برگردانده است.
(4) 5- عبدالنبی بن سعد جزائری
او مدتی در مدینه منوره بهسر برده و به درخواست سید شمسالدین علی بن سیدحسنبن سید شدقم شرحی طولانی بر کتاب «الإرشاد» علّامه حلّی به نام «الاقتصاد فی شرح الإرشاد» نگاشته است که از آغاز کتاب تا «کتاب الزکات» یا «کتاب الجهاد» قلمی شده است. وی در سال 1021 وفات یافته است.
(5) 6- علی نقیب بن تقی بن علی شدقمی
وی در اصفهان به سر میبرده و سپس به استانبول رفته و از آنجا به قاهره سفر کرده است. در سال 1065 به حج رفته و به زید بن محسن بن حسن بن ابینمی، حاکم مکه و مدینه پیوسته و به نقابت سادات حسینی منصوب شده و سپس در سال 1081 از سمت نقابت عزل شده است. وی مدتی در مدینه منوره بوده است.
(6)
1- طبقات، ج 5، ص 170
2- طبقات، ج 5، ص 250
3- طبقات، ج 5، ص 267
4- طبقات، ج 5، ص 349
5- طبقات، ج 5، ص 358؛ الذریعه، ج 2، ص 268
6- طبقات، ج 5، صص 418- 417
ص: 47
7- محسن بن محمد بن حسن شدقمی
وی دایی ضامنبن شدقم مؤلف «تحفة الأزهار» است. او و پدر و برادرش حافظ قرآن کریم، با قرائات هفتگانه بودهاند. وی در سال 1057 در مدینه منوره در گذشته و در مقبره جدش حسن نقیب به خاک سپرده شده است.
(1) 8- محمد امین بن محمد شریف استرآبادی
او مدتی در مدینه منوره، مجاورت گزیده و در آنجا کتاب «الفوائد المدنیه» را نگاشته که از متون مهم اخباریگری است. وی سپس به مکه مکرمه رفت و تا پایان عمر در آنجا زندگی کرد و در سال 1036 وفات یافت.
(2) 9- محمد بن حسن شد قمی
او و پدر و برادران و خواهرش یک اجازه مشترک از شیخ حسین بن عبدالصمد پدر شیخ بهایی دارند. او مدتی در مدینه منوره میزیسته و حسینیّه بزرگی را که جنب مسجد قبا بوده را تعمیر نموده و سپس به مکّه مکرّمه مهاجرت کرده و در همانجا از دنیا رفته است.
(3) 10- محمد زمان بن اسماعیل حسینی
«خلاصة الأقوال» تألیف علامه حلّی را نسخهبرداری کرده و برای نوبت دوم در مدینه منوره با نسخه خود علامه مقابله کرده است.
(4)***
تألیف، ترجمه و استنساخ چهار کتاب در مدینه
وضعیت تولید کتاب شیعی در مکّه مکرّمه در قرن یازدهم هجری قمری، در مقایسه با مدینه منوره مناسبتر است. در جلد پنجم طبقات، که مربوط به سده یازدهم هجری است، چهار مورد کتاب مربوط به مدینه یافت شد، در حالی که کتابهای مربوط به مکه در همان قرن، به عدد سی میرسد.
1- التنباک/ حسام الدین ماچینی
این رساله درباره حکم دخانیات است و عبداللَّه سمنانی آن را در مدینه منوره، در سال 1020، به دستور علی بن حسن بن شدقم به عربی برگردانده است.
(5)
1- طبقات، ج 5، ص 491
2- طبقات، ج 5، ص 56
3- طبقات، ج 5، ص 523
4- طبقات، ج 5، ص 232
5- طبقات، ج 5، ص 349
ص: 48
2- خلاصة الأقوال/ علامه حلّی
محمد زمان حسینی بن اسماعیل در سال 1007 آن را استنساخ کرد و برای نوبت دوم، در مدینه منوره با نسخه مؤلف مقابله نمود.
(1) 3- الفوائد المدنیه/ محمد امین استرآبادیاین کتاب که از متون مهم اخباریگری است، در دوران زندگی مؤلف در مدینه تألیف شده و پس از آن، وی به مکه رفته و تا پایان عمر در آنجا زیسته و در همانجا زندگی را بدرود گفته است.4- الاقتصاد فی شرح الإرشاد/ عبدالنبی جزایریوی آن کتاب را به درخواست سید شمسالدین علی بن سید حسن شدقمی در مدینه منوره نگاشته است. (2) پینوشتها
1- طبقات، ج 5، ص 232
2- الذریعة، ج 2، ص 268، طبقات، ج 5، ص 358