وسایل نقلیه دیگر به این محوطهها ممنوع خواهد بود؛ زیرا با بررسیهای انجام شده و اصلاح هندسی معابر، مسیر عبور پیادهها از وسایط نقلیه تفکیک شده است.
هزینه احداث پل جدید، چهار میلیارد و دویست میلیون ریال سعودی و مدت زمان انجام آن چهار سال خواهد بود. بیش از هشت هزار نفر نیز در احداث بخشهای مختلف آن مشغول به کار خواهند شد.
همچنین به منظور سهولت دسترسی به مبادی ورودی و خروجی پل جدید، با اجرای طرحهای جانبی، ساختار معابر منطقه بهسازی شده و معابر ورودی و خروجی در شش جهت (3 معبر در جهت شمال و 3 معبر نیز در جهت جنوب) احداث خواهد شد.
از مهمترین ویژگیهای طرح، احداث دو تونل اضطراری برای انتقال سریع مصدومان و حادثهدیدگان به بیمارستان است. یکی از این تونلها در جهت شمال و در ضلع جنوبی خیابان جوهره قرار دارد که مسیر آن به بیمارستان منا منتهی میگردد و تونل دیگر نیز در جهت جنوب واقع شده و از طریق آن، میتوان با سرعتی قابل توجه، به بیمارستان ملک فیصل در منطقه شیشه دسترسی پیدا کرد. همچنین، فضاها و میادین وسیعی در منطقه جمرات پدید خواهد آمد که برای حضور صدها هزار نفر از حجاج در حال انجام رمی گنجایش دارد. نظافت میادین به صورت مکانیزه و سیستم حمل و نقل با قطار نیز در نظر گرفته شده است که کار انتقال حجاج از محل خیمهها تا پل جمرات و از آنجا به مسجد الحرام را تسهیل خواهد کرد. همچنین، پلها با محل خیمههای مستقر در کوهپایههای منا نیز ارتباط خواهند یافت. اتاقهای ویژه معاینات پزشکی، اتاقهای عمل، باند فرود هواپیما، و پلههای برقی برای بالابردن حجاج، از دیگر امکانات پیشبینی شده در پروژه است. برای رساندن آمبولانسها به طبقات نیز آسانسورهای خودروبر در نظر گرفته شده است و علاوه بر آن، آمبولانسها میتوانند برای رسیدن به طبقات هشتگانه، از دوربرگردانهای شیبدار نیز استفاده کنند؛ از جمله امکانات دیگری که برای آینده پیشبینی شده، احداث خانههای بتونی در کوهپایههاست که امکان استقرار صدها
ص: 141
هزار تن از حجاج را فراهم خواهد کرد. سیستم هشداردهنده حریق و حوادث نیز از دیگر امکانات طرح است.
سیستمهای هوشمند الکترونیکی
با نصب سیستمهای هوشمند الکترونیکی، که بهطور مستقیم با خیمههای اسکان حجاج در ارتباط است، جمعیت موجود بر روی پلها، میادین و خیابانهای منتهی به منطقه و سایر اطلاعات مورد نیاز، در هر لحظه، بهطور زنده و مستقیم در خیمهگاه و محل اسکان حجاج در دسترس آنان قرار خواهد گرفت و علاوه بر امکان ساماندهی و هماهنگی بیشتر، سلامت حجاج را در حین عملِ رمی، بیش از پیش تأمین خواهد کرد. این اطلاعات به زبانهای مختلف از طریق تلویزیونها و مانیتورهای نصبشده در محلهای اقامت و حضور حجاج قابل مشاهده خواهد بود.
نکاتی در باره توسعه و تجدیدبنای پل جمرات
با وجود تمامی ویژگیهای یاد شده، در ماههای اخیر نظریات و دیدگاههای مختلفی در باره شکل و ساختار پل جدید جمرات و تعداد طبقات آن مطرح گردیده است؛ از جمله افرادی که در این باره اظهار نظر کرده و احداث چنین پلی را در حال حاضر ضروری نمیداند، دکتر عمر سراج ابو رزیزه، استاد معماری دانشگاه ملک عبد العزیز است. به عقیده وی، آنچه در این باره باید مورد توجه قرار گیرد، آن است که ازدحام و شلوغی مسجد الحرام در مقایسه با منا، تبعات و مشکلات بیشتری در بر خواهد داشت؛ زیرا منا یک منطقه باز است، اما مسجد الحرام محوطهای بسته و محدود است که مساحت معین و ورودیهای محدودی دارد.
شکی نیست که توسعه پل جمرات و افزایش ظرفیت آن، ضرورتی اجتنابناپذیر است، اما این کار نیازمند بررسیهای کامل و دقیقی است که در آن تمامی بخشهای مناسک حج مورد توجه قرار گیرد، نه این که تنها معضلات یک بخش برطرف گردد و به دیگر بخشها توجه نشود.
در سالهای گذشته ورودیها، خروجیها و حوضچههای رمی واقع در پل جمرات توسعه یافت و این کار نقش قابل توجهی در کاهش ازدحام داشت. اما حادثهای که در موسم
ص: 142
حج سال گذشته (1426 ه.) در منا روی داد و موجب کشته و مجروح شدن عدهای از حجاج گردید، تأثر و تألم مسؤولان امر و شهروندان را در پی داشت و در پی آن حادثه دولت سعودی بر آن شد که با صرف هزینههای بسیار و احداث یک پل چهار طبقه، از تکرار اینگونه حوادث پیشگیری کند. در اینجا نکاتی چند را در مورد توسعه و نوسازی پل و پیامدهای آن مورد بررسی قرار میدهیم:
* مناسک حج؛ مجموعهای منسجم و یکپارچه
در توسعه پل جمرات نباید این نکته را از نظر دور داشت که مناسک و اعمال حج تمتع، یک مجموعه منسجم و بههمپیوسته هستند که به ترتیب و در پی هم انجام میشوند و چه بسا چارهاندیشی برای کاستن از ازدحام در یک منطقه، افزایش ازدحام و شلوغی در مناطق دیگر را موجب شود. اعمال حج تمتع در روز نهم ذیحجه با ورود به عرفات آغاز میگردد و با خروج از منا در روز دوازدهم یا سیزدهم پایان مییابد. در نگرشی فراگیرتر، امور مربوط به حج از لحظه دریافت روادید از سفارت سعودی در کشورهای مختلف آغاز میشود و با مراجعت حجاج به کشورهای خود پایان میپذیرد. به عبارت بهتر، پایان هر بخش از مناسک، به معنای آغاز بخش دیگر است و خروج از هر منطقه، ورود به منطقه دیگر را در پی دارد.
* گنجایش پل جمرات
برای آشکارتر شدن موضوع یادآور میشویم که در حال حاضر میانگین گنجایش پل جمرات، در هر ساعت یکصد هزار نفر است. بدین ترتیب تعداد افرادی که از طلوع فجر تا ظهر روز عید قربان عمل رمی جمرات را انجام میدهند، حدود ششصد هزار نفر خواهد بود.
اگر با تحقق برنامه توسعه پل جمرات این رقم به دو و نیم برابر افزایش یابد، تعداد کسانی که در هر ساعت پس از انجام رمی، برای طواف عازم مکه میشوند نیز دو و نیم برابر خواهد شد که مستلزم افزایش تعداد اتوبوسها و تعریض راههای ارتباطی حد فاصل منا تا مکه خواهد بود؛ و حتی اگر این امر نیز محقق شود، تعداد افرادی که در هر ساعت برای طواف وارد مسجدالحرام میشوند، با افزایشی چشمگیر مواجه خواهد شد و نکته مهمی که در نوسازی پل جمرات باید مورد توجه قرار گیرد، همین است.
ص: 144
* جابهجایی ازدحام
آنچه بیش از هر چیز موجب نگرانی است، انتقال ازدحام از جمرات به مسجدالحرام و صحنهای پیرامونی آن است که در صورت توسعه پل جمرات، اجتنابناپذیر خواهد بود. این ازدحام موجب خواهد شد که حجاج برای انجام اعمال پس از رمی، با مشکلات زیادی مواجه شوند که به مراتب از دشواریهای کنونی بیشتر و خطرات آن نیز از احتمال سقوط از پل جمرات جدیتر خواهد بود.
ازدحام و شلوغی مسجد الحرام در مقایسه با منا، تبعات و مشکلات بیشتری در بر خواهد داشت؛ زیرا منا یک منطقه باز است، اما مسجد الحرام محوطهای بسته و محدود است که مساحت معین و ورودیهای محدودی دارد.
مقایسهای ساده میان وسعت منطقه منا و مسجد الحرام نشان میدهد که مشکلات ناشی از ازدحام در مسجد الحرام بسیار بارزتر از منا و جمرات خواهد بود؛ زیرا منا منطقهای وسیع و گسترده است، در حالی که مسجد الحرام یک ساختمان بسته و دارای ورودیها و خروجیهای مشخص میباشد که از همه طرف با ساختمانهای بلند احاطه شده است. این مسأله سبب میشود که در شرایط اضطراری، خارج شدن حجاج مستقر در صحنها و فضاهای بیرون مسجد نیز دشوار باشد، چه رسد به کسانی که در داخل مسجد مشغول طواف یا سعی و یا اقامه نماز هستند.
* رابطه میان «تعداد» و «تراکم»
در بررسی طرح توسعه پل جمرات نباید این نکته را از نظر دور بداریم که افزایش جمعیت موجب میشود تراکم نیز بهصورت تصاعدی افزایش یابد، بدین معنا که به طور مثال، دوبرابر شدن جمعیت موجب میشود که تراکم به سه یا چهار برابر افزایش پیدا کند.
در ایام تشریق و روز عید قربان، موسم حج سال گذشته و در هنگام طواف و سعی، شاهد افزایش چشمگیر جمعیت بودیم و حضور چنین جمعیتی تاکنون سابقه نداشته است و این در حالی بود که پل جمرات به همان صورت سابق بود، چه رسد به آن که پل توسعه یابد و گنجایش آن دو و نیم برابر شود.
ص: 145
* مراحل مختلف رمی
با توجه به تصاویر ضبط شده توسط دوربینهای مستقر در منطقه جمرات، شاهد بودیم که در موسم حج سال گذشته و در روز عید و روز اول از ایام تشریق و حتی ساعاتی از بعد از ظهر آن روز (یازدهم ذیحجه)، عمل رمی به آسانی انجام میشد و ازدحام جمعیت از حد معمول فراتر نمیرفت. اما در بعد از ظهر روز دوم از ایام تشریق (روز دوازدهم ذیحجه و روز حرکت تعجیلکنندگان به سوی مکه)، گروه بسیاری از حجاج که بخشی از آنان اثاثیه خود را نیز به همراه داشتند، به یکباره برای انجام رمی به پل جمرات هجوم آوردند تا پس از رمی، مستقیماً به مکه بروند. بنابر این، میتوان گفت که سقوط عدهای از حجاج از روی پل در آن روز، ارتباطی با گنجایش پل جمرات ندارد. تصاویر تلویزیونی و اظهارات مسؤولان امر نیز به همین واقعیت اشاره دارد. حقیقت آن است که علت اصلی وقوع حادثه، هجوم حجاج و سقوط اثاثیه و سپس سقوط خود آنان از ورودیها و خروجیهای پل بود، اما در اطراف حوضچههای رمی، کسی دچار حادثه نشد. این امر بیانگر آن است که برای رفع مشکل، به جای افزایش ظرفیت پل، باید برنامهریزی دقیقتری انجام شود تا از هجوم یکباره و شدید حجاج برای رمی جلوگیری به عمل آید. البته ممکن است ورودیها و خروجیهای پل نیاز به توسعه و افزایش داشته باشد، اما چنانکه پیشتر اشاره کردیم، نباید از یاد ببریم که اعمال و مناسک حج با هم ارتباط زمانی و مکانی دارند و لازم است تدابیری اتخاذ شود که با حل مشکل در یک منطقه، مشکل بزرگتری در منطقه دیگر پدید نیاید؛ از این رو به نظر میرسد که در صورت افزایش ورودیها و خروجیهای پل جمرات، افزایش گنجایش پل در حال حاضر چندان ضرورتی ندارد.
ص: 146
* ازدحام در مسجدالحرام و صحنهای پیرامون آن
در ماه رمضان و موسم حج سال گذشته (1426 ه.)، ازدحام شدید و بیسابقهای را در مسجدالحرام و صحنهای پیرامون آن شاهد بودیم. ساختمانهای بزرگ متصل به این صحنها مانع از امتداد یافتن صفوف نماز جماعت میشد و همواره جمعیتی بیش از گنجایش مسجد در آن حضور داشتند. در روزهای دهه اول ذی حجه و روزهای پایانی ماه مبارک رمضان، به علت تکمیل ظرفیت مسجدالحرام، از ساعت یازده صبح درهای مسجد بسته میشد. چنین وضعیتی ایجاب میکند که بهطور جدی و سریع در فکر اتخاذ تدابیر لازم و چارهجویی برای مواقع اضطراری باشیم؛ زیرا در چنین حالاتی مسجدالحرام به یک قلعه بزرگ دربسته شباهت پیدا میکند که در صورت وقوع حادثهای ناگوار، تخلیه جمعیت حاضر در آن بسیار دشوار خواهد بود.
گفتنی است در موسم حج گذشته، علاوه بر زمانهای اقامه نماز، به هنگام طواف و سعی نیز در مسجدالحرام و مسعی و رکن و مقام، ازدحام بیسابقهای را شاهد بودیم که در سالهای قبل، نظیر آن را هرگز ندیدیم. برای غلبه بر این مشکل، لازم است بررسیهای دقیق و عمیقی صورت گیرد که مناسک حج را به عنوان یک مجموعه بههمپیوسته و منسجم در نظر آورد و ابعاد شرعی، اجتماعی، اقتصادی و فنی موضوع را مورد توجه قرار دهد. در این زمینه چند ضرورت مهم وجود دارد که عبارتند از:
لازم است تدابیری اتخاذ شود که با حل مشکل در یک منطقه، مشکل بزرگتری در منطقه دیگر پدید نیاید؛ از این رو به نظر میرسد که در صورت افزایش ورودیها و خروجیهای پل جمرات، افزایش گنجایش پل در حال حاضر چندان ضرورتی ندارد.
1. تجدیدنظر و آیندهنگری در پروژههای احداث بنا و ساختمان در منطقه مرکزی حرم مقدس مکه و حتی برچیدن برخی از ساختمانهای موجود (به ویژه آنهایی که در حاشیه صحنهای مسجدالحرام قرار دارند)، تا آنچه در مورد پل جمرات پیش آمد، تکرار نشود.
برچیده شدن تمامی ساختمانهای متصل به صحنهای اطراف حرم چندان بعید به نظر نمیرسد و امیدواریم در زمانی که فرصت کافی داریم، چنین امری محقق شود و این بهتر
ص: 147
است از آنکه وقوع حادثهای ناگوار، ما را به انجام آن وادار کند.
2. تحقیق و بررسی دقیق در مورد پروژههایی که در اطراف مسجدالحرام در دست مطالعه و اجرا است، با توجه به افزایش مستمر تعداد حجاج و عمرهگزاران.
3. بررسی و توجه کامل به تمامی نقاط مسجدالحرام؛ اعم از مطاف و مقام ابراهیم علیه السلام و مسعی و صفا و مروه و درهای ورود و خروج و چگونگی جابهجایی و انتقال حجاج در مشاعر مقدسه، با درنظر گرفتن راهکارهایی برای پیشگیری از حوادث غیرمترقبه.
4. توجه به آرا و نظریات فقهای مذاهب و در نظر داشتن این نکته که حجاج حاضر در مکه، از جای جای جهان اسلام میآیند و هریک از آنان قوانین فقهی خاص خود را پیروی میکنند.
5. توجه به مقوله برنامهریزی و هماهنگی، که مکمل پروژههای عمرانی خواهد بود و موجب میشود با صرف هزینه و وقت کمتر، نتایج بهتری به دست آید.