گزارش ها و اخبار

نوع مقاله : اخبار و گزارشها

موضوعات


دعوت عربستان از آقای هاشمی رفسنجانی برای شرکت در کنفرانس گفت و گوی اسلامی
خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران- ایرنا
چهارشنبه اردیبهشت
احمد السنوسی سفیر عربستان سعودی در تهران روز چهارشنبه (25/ 2/ 87) ضمن دیدار با آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی رییس مجلس خبرگان رهبری، دعوت رسمی همراه با پیام ملک عبدالله پادشاه عربستان را برای حضور در کنفرانس بین المللی گفت و گوی اسلامی تقدیم کرد. سفیر عربستان تأکید و توجه ویژه پادشاه عربستان را برای حضور آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در این کنفرانس خاطرنشان کرد و گفت: «ملک عبدالله به دلیل جایگاه والایی که در دنیای اسلام برای حضرت‌عالی قائل است و معتقد است باید از اندیشه و دانش شما بهره کافی برد، شخصاً به من مأموریت داد تا از جناب‌عالی برای حضور در این اجلاس دعوت کنم.»
به‌گزارش روز چهارشنبه ایرنا به‌نقل از مجمع تشخیص مصلحت نظام، آیت الله هاشمی رفسنجانی در این دیدار با قدردانی از این دعوت، اهمیت انجام کنفرانس گفت‌وگوی اسلامی در مکه را به‌ویژه در وضعیت کنونیِ جهان اسلام یادآور شد و گفت: «انتظار می‌رود انجام این کنفرانس با حضور شخصیت‌های علمی و دینی جهان منشأ ثمرات و نتایج مطلوبی برای ایجاد وفاق و همدلی در جهان اسلام و رفع تنش و تفرقه میان کشورها و به ویژه کشورهای اسلامی باشد.»
رییس مجلس خبرگان رهبری، تفرقه در دنیای اسلام را در جهت منافع دشمنان ارزیابی کرد و افزود: «اختلافات در دنیای اسلام؛ چه در سطح سیاسیون و چه در سطح علمای مذهبی، مایه رنج بوده و وضعیت نامطلوبی را ایجاد کرده است.»
آیت‌الله هاشمی رفسنجانی آثار کشتار، تخریب‌ها و درگیری‌ها در برخی کشورهای اسلامی، به‌ویژه عراق و لبنان را در عمیق کردن فاصله‌ها در جهان اسلام با اهمیت عنوان کرد و افزود: «برگزاری کنفرانس گفت و گوی اسلامی می‌تواند فضای مطلوب‌تری برای همکاری میان کشورهای اسلامی ایجاد نماید.»
رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: «از تقدّسی که در سرزمین وحی وجود دارد می‌توان برای حل مشکلات در جهان اسلام و کل جهان سود برد و جمهوری اسلامی ایران نیز می‌تواند در کنار کشور عربستان، در حلّ اختلافات دنیای اسلام مؤثر باشد و در این راه تلاش خواهد کرد.»
سفیر عربستان نیز در این دیدار هدف از برگزاری کنفرانس بین‌المللی گفت وگوی اسلامی در عربستان سعودی را بررسی راه‌های افزایش همکاری میان جهان اسلام و ارتباط آن‌ها با دیگر کشورها ذکر کرد وگفت: «امیدواریم با برگزاری این اجلاس بتوانیم به وحدت جهان اسلام کمک کنیم.»

ص: 18
آغاز سفر رسمی
آقای هاشمی رفسنجانی به عربستان
خبرگزاری مهر
شنبه خرداد
به گزارش خبرگزاری مهر، به نقل از روزنامه «القدس العربی»، منابع موثق و نزدیک به هاشمی رفسنجانی، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام جمهوری اسلامی ایران خبر دادند که هاشمی رفسنجانی ظهر روز دوشنبه آینده (3 خرداد) در رأس هیأتی بلندپایه، به عربستان می‌رود.
به گفته این منابع، هاشمی رفسنجانی به دعوت «عبدالله بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان که از سوی سفیر این کشور در تهران تقدیم وی شد، به‌عربستان سفر خواهد کرد.
منابع یاد شده خاطرنشان کردند: سفر هاشمی رفسنجانی به عربستان، با هدف تثبیت توافق لبنانی‌ها و کشورهای عربی درباره توافقنامه دوحه‌برسر بحران لبنان و انتقال این تجربه موفق به صحنه فلسطین انجام می‌شود؛ به‌ویژه بعد از آن‌که منوچهر متّکی، وزیر امورخارجه ایران در خلال حضورش در بیروت، این موضوع را به سعود الفیصل، وزیر امورخارجه عربستان پیشنهاد کرد.
به نوشته این روزنامه چاپ لندن، در نشست ایران و عربستان همچنین همه جوانب موضوع عراق؛ به‌ویژه تلاش آمریکایی‌ها برای اعمال توافقنامه ذلّت بار امنیتی طولانی مدت بین بغداد و واشنگتن مورد بررسی قرار می‌گیرد.
از سوی دیگر قرار است انجمن جهانی مسلمان، چهارشنبه آتی (15 خرداد) کنفرانسی را با عنوان «ضرورت گفتگوی اسلامی» برگزار کند که هاشمی رفسنجانی‌در این کنفرانس، سخنرانی مهمی ایراد خواهد کرد.
آقای هاشمی رفسنجانی دقایقی پیش
وارد جده شد
خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران- ایرنا
دوشنبه خرداد
آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی، رییس مجلس خبرگان رهبری، دقایقی پیش برای شرکت در اجلاس گفتمان اسلامی وارد فرودگاه جده شد و مورد استقبال خالد الفیصل امیر منطقه مکه مکرمه و چند تن از وزرای کابینه عربستان سعودی قرار گرفت. به گزارش خبرنگار سیاسی اعزامی ایرنا به مکه مکرمه، هاشمی پس از ورود به جده برای انجام اعمال عمره مفرده عازم مکه مکرمه می‌شود.
اجلاس بین المللی‌گفتمان اسلامی با حضور شخصیت‌هایی، ازبیش از کشور اسلامی وآیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی رییس مجلس خبرگان رهبری ورییس مجمع تشخیص مصلحت نظام از فردا (سه شنبه 4 خرداد) به مدت دو روز در مکه مکرمه برگزار می‌شود.
رییس مجلس خبرگان رهبری قرار است روز سه شنبه با ملک عبدالله پادشاه عربستان در شهر جده دیدار و گفت وگو کند.
رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین روز چهارشنبه در اجلاس بین المللی گفتمان اسلامی سخنرانی خواهد کرد.
از شخصیت و متفکّر جهان برای حضور در این اجلاس بین المللی دعوت به عمل آمده است.
آقای هاشمی رفسنجانی: هدفم از سفر، شرکت در کنفرانس گفتمان مذاهب اسلامی است
خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران- ایرنا
دوشنبه خرداد
رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام و رییس مجلس خبرگان رهبری، هدفش از سفر به عربستان را شرکت در کنفرانس گفتمان مذاهب اسلامی اعلام کرد.
ص: 19
آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی در بدو ورود به‌فرودگاه جده، در جمع خبرنگاران خاطرنشان کرد: در این سفر که به دعوت رسمی ملک عبدالله پادشاه عربستان صورت گرفته، علاوه بر سخنرانی در این اجلاس، دیدارهایی را نیز با علمای میهمانِ این نشست خواهیم داشت.
به گزارش خبرنگار سیاسی اعزامی ایرنا به جده، هاشمی رفسنجانی رسیدگی به اوضاع ایرانیان و مسائل مربوط به حج را از دیگر محورهای مورد بحث با مقامات عربستان عنوان کرد.
دکتر عبدالله الترکی دبیر سازمان ارتباطات اسلامی عربستان سعودی در رابطه با اهداف این سفر گفت: قرار است در این اجلاس بر تجربیات گذشته درباره گفتگو بین مذاهب اسلامی و راه‌های آینده بحث شود.
هاشمی رفسنجانی عصر دوشنبه برای شرکت در اجلاس بین المللی گفتمان مذاهب اسلامی وارد فرودگاه جده شد و از سوی خالد الفیصل امیر منطقه مکه مکرمه، مشاور امور مجلس عربستان سعودی و سفیر ایران در عربستان و جمعی از مسؤولان بعثه مقام معظم رهبری مورد استقبال قرار گرفت.
رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام را در این سفر محسن رضایی دبیر و جمعی از اعضای مجمع همراهی می‌کنند.
هاشمی رفسنجانی با ملک عبدالله درباره منطقه و جهان اسلام تبادل نظر کردند
خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران- ایرنا
چهارشنبه خرداد
آیت الله هاشمی رفسنجانی سه شنبه شب و در شهر مکه مکرمه با ملک عبدالله پادشاه عربستان سعودی دیدار و در مورد روابط دوجانبه و مسائل منطقه‌ای و جهان اسلام تبادل نظر کرد. در این دیدار که تعدادی از اعضای مجلس خبرگان رهبری و مجمع تشخیص مصلحت نظام و مقامات دولتی عربستان حضور داشتند، هاشمی رفسنجانی با اشاره به برگزاری کنفرانس گفت وگوی اسلامی که در شهر مکه برگزار می‌شود، گفت:
ابتکار برگزاری این همایش‌ها می‌تواند در بررسی و یافتن راه‌های رفع مسائل و مشکلات جهان اسلام نقش آفرین باشد.
رییس مجلس خبرگان رهبری ایجاد هرگونه اختلاف و تشتّت در جهان اسلام و فِرَق اسلامی، در قالب چاپ کتب و نشریاتِ بی محتوا و انتساب خرافه و مطالب کذب علیه مذاهب را آفتی جدی برای تحقّق وحدت اسلامی ذکر کرد و آن را خواست دشمنان اسلام دانست.
ملک عبد الله نیز با قدردانی از حضور آیت الله هاشمی رفسنجانی در کنفرانس بین‌المللی گفت وگوی مذاهب اسلامی اظهار امیدواری کرد، که حضور ایشان و دیگر شخصیت‌های مؤثر جهان اسلام، به نزدیکی مواضع کشورهای اسلامی و ارائه راهکارهای مناسب برای ارتقای نقش و جایگاه جهان اسلام در دنیای معاصر بیانجامد.
ایشان طرح توسعه بیت‌الله الحرام برای گنجایش هزار نمازگزار و زائر در رعایت احترام زوار از همه مذاهب اسلامی را یکی از برنامه‌های مهم دولت عربستان ذکر کرد.
وی اقدام برخی افراطیون در چاپ کتب بی ارزش دینی علیه مذاهب را اقدامی نامناسب دانست که موجب ایجاد اختلاف بین مسلمانان می‌شود.
پادشاه عربستان سعودی، خواستار ملاقات‌های دوره‌ای برای پیشبرد روابط دوجانبه و رایزنی در مورد موضوعات مهم منطقه‌ای شد.
طرفین در این ملاقات، بر ضرورتِ یافتن راهکارهای جدید و سازنده در خصوص مسائل فلسطین، لبنان، عراق و افغانستان و تشکیل گروه‌هایی از علمای آگاه و فهیم کشورهای اسلامی؛ به‌ویژه درکشور ایران و عربستان برای کاهش فتنه‌های طایفی و تبادل نظرهای مستمر در منطقه برای اتخاذ تصمیمات مهم تأکید کردند.
آقای هاشمی رفسنجانی و هیأت همراه، اعمال عمره مفرده را به جا آوردند
خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران- ایرنا
سه شنبه خرداد
رییس مجلس خبرگان رهبری، ساعاتی پس از ورود به عربستان سعودی اعمال عمره مفرده را به‌جا آورد. آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، رییس مجلس خبرگان رهبری وهیأت همراه، که عصر دوشنبه برای شرکت در اجلاس بین المللی گفتمان مذاهب اسلامی وارد جده شده بودند، پس از حضور در مسجد جُحفه محرم شده و با عزیمت به مکه مکرمه اعمال عمره را بجا آوردند.
ص: 20
به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا به مکه مکرمه، جمعی از مسؤولان محلّی عربستان سعودی و اعضای بعثه مقام معظم رهبری هاشمی رفسنجانی را همراهی می‌کردند.
اجلاس دو روزه بین‌المللی گفت وگوی مذاهب اسلامی، از سه شنبه در مکه مکرمه برگزار می‌شود و رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام قرار است روز چهارشنبه در این اجلاس سخنرانی کند.
از شخصیت و متفکّر جهان اسلام برای حضور در این اجلاس دعوت به عمل آمده است و طی آن، قرار است مسائل مربوط به روابط مذاهب اسلامی، راه‌های وحدت جهان اسلام مورد بررسی قرار گیرد.
پادشاه عربستان: اسلام دینی ارزش مدار و عدالت گستر است
خبرگزاری فارس
چهارشنبه خرداد
خبرگزاری فارس: پادشاه عربستان سعودی روز چهارشنبه، در جلسه افتتاحیه کنفرانس بین المللی گفتگوی اسلامی تأکید کرد: اسلام دینی ارزش مدار و عدالت گستر است.
به گزارش خبرگزاری فارس، به نقل از شبکه خبری العربیه، عبدالله بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان کنفرانس بین المللی گفتگوی اسلامی را افتتاح کرد که طی سه روز در شهر مکه برگزار می‌شود.
بنابر این گزارش، این کنفرانس با هدف مشورت مسلمانان درباره کنفرانس گفتگو با ادیان آسمانی سه‌گانه از سوی پادشاه عربستان تشکیل شد.
ملک عبدالله در افتتاحیه این کنفرانس گفت: پیام این نشست به جهانیان این است که ما مسلمانان امتی هستیم ارزش‌مدار و عدالت گستر.
وی افزود: این‌کنفرانس مشکلات اساسی امت‌اسلام‌را بررسی خواهدکرد.
ملک عبدالله گفت: تسامح زبان اسلام است. از این رو، زبان احترام باید بین ادیان آسمانی رایج شود.
کنفرانس بین المللی گفتگوی اسلامی با حضور میهمانانی از کشور، شامل وزرای اوقاف و امور دینی جهان اسلام، رؤسای مجالس اسلامی، شیخ ازهر و سایر شخصیت‌ها همچون دکتر عزالدین ابراهیم، مشاور رییس دولت امارات و محمد علی تسخیری، رییس مجمع تقریب مذاهب برگزار می‌شود.
همچنین اکبر هاشمی رفسنجانی، رییس تشخیص مصلحت نظام ایران نیز در رأس هیأتی ایرانی در این کنفرانس شرکت کرده است.
از سویی دکتر عبدالله الترکی، دبیرکلّ انجمن جهان اسلام که مسؤول برگزاری این کنفرانس است، در گفتگویی با شبکه خبری العربیه تأکید کرد: برخلاف دیدگاه کسانی که فکر می‌کنند هدف این کنفرانس اتحاد ادیان یا عقب نشینی از برخی احکام اسلامی است، اعلام می‌کنم که کنفرانس گفتگوی اسلامی بر اشتراکات انسانی تأکید خواهد کرد.
این در حالی است‌که برخی از علمای عربستان با نوشتن مقالاتی با برگزاری این کنفرانس مخالفت کرده بودند، ولی پادشاه عربستان تأکید کرد که برای گفتگو با سایر ادیان آسمانی، از علمای کشور خود موافقت کسب کرده است و می‌خواهد با سایر مسلمانان در این باره مشورت کند.
آقای هاشمی رفسنجانی: اختلافات پنجره امید دشمنان اسلام است
خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران- ایرنا
چهارشنبه خرداد
به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا به مکه مکرمه، آیت الله هاشمی رفسنجانی که برای شرکت در اجلاس بین المللی گفتمان مذاهب اسلامی به عربستان سعودی سفر کرده است عصر سه شنبه در دیدار جمعی از علمای شیعه منطقه شرقیه عربستان، از اقدامات افراطیون در برخی نقاط جهان اسلام ابراز تأسف کرد.
رییس مجلس خبرگان رهبری برلزوم توجه پیروان مذاهب اسلامی به مشترکات فراوان خود تأکیدکرد و گفت: اختلافات پنجره امید دشمنان اسلام برای رخنه در صفوف مسلمانان است که دامن زدن به آن با مصالح دنیوی و اخروی جهان اسلام ناسازگار است.
ص: 21
وی با تأکید بر این‌که عقل و شرع این اقدامات را نمی‌پذیرد، اظهار داشت:
علمای شیعه و سنی با استعانت از تعالیم الهی، در راه گسترش مبنای اسلام تلاش کنند.
حسن صفار، از علمای شیعه منطقه نیز با ارایه گزارشی تأکید کرد در سال‌های اخیر وحدت شیعه و سنی در عربستان پیشرفت داشته است.
هاشمی رفسنجانی همچنین در دیدار احمد هلیل قاضی القضات کشور اردن با وی حل مسائل اسلام را نیازمند همکاری مستمر کشورهای تأثیرگذار دانست.
وی گفت با توجه به حضور انبوه آوارگان فلسطینی در اردن انتظار می‌رود از این جایگاه برای کاهش فشار رژیم صهیونیستی بر ملّت مظلوم فلسطین استفاده شود.
قاضی القضات اردن نیز با ابلاغ درودهای پادشاه اردن از رییس مجلس خبرگان رهبری برای سفر به این کشور دعوت کرد.
وی جمهوری اسلامی ایران را کشوری بزرگ و با اهمیت در جهان اسلام دانست و گفت: با گسترش همکاری کشورهای اسلامی، می‌توانیم در حلّ مسائل روز جهان اسلام نقش داشته باشیم.
آقای هاشمی رفسنجانی در اجلاس گفتمان مذاهب اسلامی:
جمهوری اسلامی ایران آماده همکاری کامل برای وحدت جهان اسلام است
خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران- ایرنا
چهارشنبه خرداد
رییس مجلس خبرگان رهبری با اشاره به برگزاری بیست و یک کنگره وحدت اسلامی پس ازپیروزی انقلاب اسلامی در ایران، و استقبال از همّت عربستان سعودی در برگزاری اجلاس بین المللی گفتمان مذاهب اسلامی، آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای همکاری کامل در جهت استقرار وحدت و همدلی بین کشورهای اسلامی اعلام کرد.
به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا، آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی امروز چهارشنبه در سخنرانی افتتاحییه اجلاس بین المللی گفتمان مذاهب اسلامی در مکه مکرمه، به عنوان میهمان ویژه، مشکلات امت اسلامی را واقعی و غیر قابل انکار دانست و اظهار داشت:
«کانون‌های آشوب و شرارت در منطقه ما خطرناک شده و فلسطین پنجره‌ای برای نشان دادن ظالمان و مظلومان است.»
رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: «امروز در غزه، ملت مظلوم فلسطین را محاصره کرده اند، لبنان دچار تفرقه شده است، عراق اشغال شده و اشغالگران، دیگر کشورهای منطقه را تهدید می کنند.»
هاشمی رفسنجانی با اشاره به تلاش اشغالگران آمریکایی برای انعقاد قرارداد امنیتی با عراق گفت: «آنان با این قرارداد می خواهند عبودیت دایمی ملت عراق را در برابر خود پایه ریزی کنند.»
وی تأکید کرد: «همه ما باید به ملت عراق کمک کنیم تا از خطر اشغال و گرفتاری در آینده و استعمار غیر رسمی نجات یابد که البته با هوشیاری ملت عراق این مهم محقّق خواهد شد.»
رییس مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: «امروز استکبار، افغانستان را تکه تکه کرده و ناامنی‌ها در این کشور هر روز بیشتر می‌شود، محیط زیست جهانی مشکل دارد، مواد مخدّر بلای دنیای امروز است و امراض خطرناکی نظیر ایدز جوانان اسلامی را آلوده می‌کنند.»
وی بر ضرورت گفت وگوی جهان اسلام با دردمندان جهان برای نجات از مشکلات تأکید کرد اما در عین حال گفت: «ثبات و امنیت پیش شرط همه کارها است و امروز خطر بزرگ عدم ثبات و امنیت کشورهای اسلامی را تهدید می‌کند.»
هاشمی رفسنجانی با تأکید بر این که در منطقه‌ای که صدها هزار نظامی بیگانه حضور دارند نمی‌توان احساس امنیت کرد، اظهار داشت: «به عنوان مسلمان باید به فکر امنیت مسلمانان در جهان باشیم، رسالت اسلام جنگ نیست و پیامبر مکرم اسلام نیز در زمان خود آغازکننده هیچ جنگی نبودند.»
رییس مجلس خبرگان رهبری در بخش دیگری از سخنان خود، اجلاس گفتمان مذاهب اسلامی را مقدمه‌ای برای گفت وگوی ادیان دانست و خاطر نشان کرد: «مسلمانان ابتدا باید با خود صحبت کرده و روی یک مسیر مشخص اسلامی تفاهم کنند پس از آن نماینده اسلام برای گفت و گو با ادیان باشند.»
ص: 22
وی ریشه همه تمدن‌ها را ادیان آسمانی نام برد و گفت: «امروز که در مکه مکرمه به دنیا پیام می‌دهیم صحبت از همین ریشه‌ها است.»
هاشمی رفسنجانی تعصب را از نشانه‌های جهل و شنیدن حرف درست را از نشانه‌های حکمت و عقل دانست و گفت: «افراط و تفریط انسان رابه جهالت می‌رساند، اما اعتدال انسان را درمسیری قرار می‌دهد که حاضر می شود به اطراف خود نگاه کند.»
وی در ادامه با اشاره به تضعیف جهان اسلام بواسطه وجود اختلافات گفت:
متأسفانه در جهان اسلام انرژی‌های خود را در درگیری با هم اسراف می‌کنیم که این بدترین اسراف است.
رییس مجلس‌خبرگان رهبری تصریح‌کرد: «برای تقویت جهان اسلام باید به یکدیگر دست یاری بدهیم، بهانه گیری نکنیم و عیب‌های هم را با گفت وگو برطرف کنیم.»
وی تدوین میثاق نامه‌ای برای گفت وگو را از انتظارات اصلی اجلاس گفتمان مذاهب اسلامی‌ذکر کرد وگفت: مبانی میثاق را باید از قرآن بگیریم که اصل اول آن مشورت است.
هاشمی‌رفسنجانی انصاف در قضاوت، پذیرش حق و خودداری از تعصب را از دیگر اصول میثاق مسلمانان دانست و اظهار داشت: باید به طور یکپارچه به نمایندگی از اسلام با ادیان دیگر به گفت وگو بنشینیم و با آن‌ها به تفاهم برسیم.
وی% احکام اسلام را بین مسلمانان مشترک دانست وگفت: «من به عنوان یک مسلمان شیعه و اسلام شناس می‌گویم مشترکات ما آن قدر زیاد است که نیاز به پرداختن به نقاط افتراق ندارد.»
رییس مجلس خبرگان رهبری اختلاف بین مسلمانان را حرام وگناه و مذاکره را مستحب و ضروری دانست وگفت: «البته اختلاف نظر یک نعمت است؛ زیرا اگر در فضای عاقلانه و حکیمانه مطرح شود باعث رشد و پیشرفت می‌شود.»
هاشمی رفسنجانی در ادامه، سرمایه بزرگ الهی را که در اختیار مسلمانان قرار دارد یاد آور شد وگفت: «یک چهارم جمعیت جهان متعلق به مسلمانان است و کشورهای اسلامی رأی در سازمان‌های بین المللی دارند و از این جهت اسلام می تواند در جهان تعیین کننده باشد.»
وی افزود: «2% ثروت جهان در اختیار جهان اسلام است، بهترین جغرافیای کره زمین از آنِ مسلمانان است و غربی‌ها تمدّن را از مسلمانان آموخته‌اند اما با این حال چرا جهان اسلام با این همه توان و ظرفیت باید در برابر استکبار ضعیف باشد.»
وی تصریح کرد: «امروز استکبار جهانی به موجودی مسلمانان طمع کرده و صهیونیسم به عنوان عامل خطرناک در اختیار کفر جهانی است.»
ملک عبدالله، پادشاه عربستان سعودی نیز در مراسم افتتاح اجلاس بین المللی گفتمان مذاهب اسلامی در مکه مکرمه گفت: «در این‌جا جمع شده‌ایم تا به جهان بگوییم با عزّتی که خدا به مسلمانان داده، صدای آن‌ها صدای عدالت و ارزش‌های انسانی است.»
وی ارزش امت اسلام را بالا و در عین حال تهدیدات آن را زیاد دانست و گفت:
«دشمنان اسلام جمع شده‌اند و بر دوری از راه و روش اسلام پا فشاری کرده و می‌خواهند عدالت و اهداف اسلام را از بین ببرند.»
پادشاه عربستان تصریح کرد: «ما جمع شده‌ایم تا در مقابل جهل بایستیم و اسلام را بدون دشمن به دیگران برسانیم.»
ملک عبدالله با اشاره به ضرورت گفت وگو بین مذاهب اسلامی خاطرنشان کرد:
«عظمت اسلام پایه های گفت و گو را بنا نهاده و راهها را مشخص کرده و راه ما نیز دعوت به ارزشهای مشترک است که ادیان به خاطر آنها نازل شده است.»
وی تأکید کرد: «گفت و گوی خود با دنیا را از کنار بیت الله الحرام آغاز کرده و ادامه می‌دهیم.»
محسن رضایی اعلام کرد:
استقبال علما از سخنان آیت الله هاشمی رفسنجانی در عربستان
www. afarineshdaily. ir
ص: 23
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام از استقبال علما از سخنان آیت الله هاشمی رفسنجانی در کنفرانس گفت وگوی‌ادیان الهی در عربستان خبرداد وگفت: «هم علمای اهل سنت و هم تشیّع گفتند که بهترین سخنرانی مربوط به آقای هاشمی بود. محسن رضایی دیروز در حاشیه نشست مجمع تشخیص مصلحت نظام در جمع خبرنگاران‌با اشاره به دستور کار این‌جلسه مجمع گفت: در این جلسه برخی اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام از آقای هاشمی ارائه گزارشی از سفر اخیرشان را خواستار شدند.
وی گفت: گزارش این سفر چند بخش دارد؛ بخش اول بحث‌های سیاسی بود که آقای هاشمی با توجه به تقاضاهایی که از طرف مسؤولان کشور مطرح شده بود، مطرح و آن‌ها قبول کردند و قرار شد همکاری‌های بیشتری بین ایران و عربستان صورت بگیرد و در واقع روح کلّی این مباحث سیاسی این بود که عربستان آمادگی همکاری بیشتری با ایران دارد.
رضایی ادامه داد: بخش دوم گزارش، مربوط به حضورآقای هاشمی در کنفرانس گفت وگوی بین اسلام و سایر ادیان الهی بود که سخنان آقای هاشمی فضای همایش را گرفت. هم علمای اهل سنت، هم علمای تشیّع گفتند: بهترین سخنرانی مربوط به آقای هاشمی بود و هم تلویزیون‌های عربستان از چند شبکه همزمان این سخنرانی را پخش کردند. وی خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر جوسازی‌های زیادی شده بود که سخنرانی آقای هاشمی توانست بخش زیادی از حساسیت‌های دو طرف را کاهش دهد و چون دولت عربستان از ایشان به خوبی استقبال کرد و ایشان توانستند از تقریب مذاهب و سابقه آن در ایران به‌خوبی صحبت و نکات مهمی را در زمینه جهان اسلام مطرح کنند؛ این که بدون همکاری کشورهای بزرگ جهان اسلام، مشکلات جهان اسلام قابل حل نیست از جمله موارد مطرح شده از سوی ایشان بود و هیأت شرکت‌کننده در همایش نیز دست آوردهای آن را مثبت ارزیابی کردند.
وی با اشاره به بخش سوم دست آورد سفر آیت الله هاشمی رفسنجانی به عربستان گفت: بخش سوم این گزارش مربوط به دست آوردهای عبادی سفر است، به خصوص حضور در بقیع که چهار شب همه‌ایرانی‌ها؛ چه زن و چه مرد، درآن‌جا حضور داشتند و فضای معنوی خوبی میان ایرانی‌ها ایجاد شده بود و علی‌رغم آن‌که همواره ایرانی‌ها از برخورد با زائران ایرانی گله‌مند بودند، اما این طلسم شکسته شد و بالای 15 هزار نفر در بقیع حضور یافتند و مقامات سعودی نیز مانع تراشی نکردند. همچنین در این سفر محدوده فدک کشف شد و هیچ ایرانی تاکنون به آن‌جا نرفته بود و بوستان حضرت فاطمه 3 و چاه‌ها کاملًا مشخّص شد؛ به‌گونه‌ای که آقایانی که مسؤول این کارها و از علمای اهل سنت بودند، نقطه به نقطه فدک را توضیح دادند.
کنفرانس بین المللی گفت وگوی مذاهب اسلامی در مکه به کار خود پایان داد
خبرگزاری گزاری دانشجویان ایران- ایسنا
شنبه خرداد
به گزارش سرویس گفت وگوی ادیان و تمدن‌های خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری عربستان سعودی، این کنفرانس بین المللی روز گذشته با هدف «گفت وگوی ادیان» به کار خود پایان داد.
این نشست که با هدف از بین بردن فاصله میان تمدن‌ها برگزار شد، به دنبال ترویج فرهنگ گفت وگو در میان اقشار مختلف مردم، با تأکید بر زمینه‌ها و پشتوانه‌های فرهنگی بود.
در این کنفرانس سه روزه محققان بر اهمیت ادامه فعالیت و مشارکت در برگزاری جلسات تأکید کردند.
این کنفرانس با حضور پژوهشگران مسلمان و روشنفکران جهان اسلام با عنوان «صدای عدالت و بشریت و ارزش‌های اخلاقی» با سخنرانی افتتاحیه ملک عبدالله پادشاه عربستان برگزار شد؛ هم چنین آیت الله هاشمی رفسنجانی یکی از سخنرانان این همایش بود.
مرکز بین المللی ارتباط تمدن ها در عربستان تأسیس می‌شود
خبرگزاری فارس
یکشنبه خرداد
شرکت کنندگان در همایش «گفت وگوی اسلام»، خواستار تأسیس مرکز بین المللی ارتباط بین تمدن‌ها به منظور اشاعه فرهنگ گفت وگوی تمدن‌ها شدند.
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، در همایش بین المللی «گفت وگوی مذاهب اسلامی» که در تا خردادماه با سخنرانی هاشمی رفسنجانی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام و حضور آیت الله تسخیری دبیرکل مجمع و شرکت بیش از تن از اندیشمندان جهان اسلام و هیئت‌های سیاسی کشورهای اسلامی در مکه مکرمه برگزار شد، شرکت کنندگان طی بیانیه‌ای ضمن تأکید بر تأسیس مرکز بین المللی ارتباط بین تمدن‌ها بر رفع مشکلات و بحران‌های مختلف تأکید کرده و اظهار داشتند: امت اسلام باید در راستای مبارزه با تعرّضات معاصر نقش برجسته‌ای را ایفا کنند.
ص: 24
در بیانیه اختتامیه این همایش، گفت وگوی عمیق به منظور بهره گیری از مشترکات انسانی ضرورتی برای همکاری‌های مشترک خوانده شد که ضمن بررسی طرح گفت‌وگو، رفع مشکلات مسلمانان و جهان اسلام براساس ارزش‌های مشترک و همزیستی مسالمت‌آمیز مورد توجه قرار گرفت.
شرکت کنندگان در این همایش خواستار وحدت جایگاه جهان اسلام در قبال گفت‌وگو شده و از شوراهای جهانی چون انجمن جهانی مسلمانان خواستند تا این برنامه ها را دنبال کنند.
این شورا باید کار هماهنگی مؤسسات گفت وگو و کمیته‌های مرتبط را بر اساس گفت وگو، اشتراکات انسانی، منافع متقابل، همزیستی مسالمت آمیز، عدالت و امنیت اجتماعی میان ملت ها و تمدن‌های مختلف را به عهده بگیرد و براساس آن، با تعرّضات معاصر مبارزه و فرهنگ گفت وگو در جوامع اسلامی و اهتمام به انتشار کتاب‌ها و ترجمه‌های مختلف را مورد توجه قرار دهد.
در بیانیه این همایش، برخورد تمدن‌ها و واکنش‌های جهان اسلام و همکاری با وزارات مختلف فرهنگ، ارتباطات و آموزش در کشورهای اسلامی تأکید شد.
در این همایش سه روزه که آیت الله تسخیری ریاست جلسه دوم از جلسات چهارگانه همایش را برعهده داشت، شیوه گفت وگو، ضوابط و شرایط آن، آینده گفت‌وگو در سایه اهانت‌های مکرر به اسلام، گفت وگو میان پیروان ادیان، فرهنگ‌ها و تمدن‌ها به جای برخورد تمدن‌ها با هدف ایجاد روابط مسالمت آمیز میان ملت‌ها مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
در حاشیه همایش، دیدار و گفت وگو با شخصیت‌ها و اندیشمندان جهان اسلام و انجام مصاحبه‌های متعدد با رسانه‌های عربستان سعودی از برنامه‌های هیأت اعزامی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی بود که در پایان همایش عبدالله ترکی دبیرکل انجمن جهانی مسلمانان به عنوان مسؤول برگزاری همایش از حضور هیأت جمهوری اسلامی ایران قدردانی کرد.
پیشرفتهای جمهوری اسلامی، دستاورد حاکمیت اسلام
خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران- ایرنا
چهارشنبه خرداد
به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا به مکه مکرمه آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی سه شنبه شب در دیدار با اعضای بعثه مقام معظم رهبری و جمعی از زائران ایرانی بیت الله الحرام در مکه مکرمه گفت: کسانی که مردم را دلسرد می‌کنند و راهی را می‌روند که باعث بی اعتنایی مردم به انقلاب اسلامی می‌شود، مرتکب گناه بزرگی می‌شود.
رییس مجلس خبرگان رهبری، جمهوری اسلامی ایران را یکی از کشورهای کاملًا مطرح و تأثیر گذار در جهان خواند و گفت: «پیشرفت های علمی و صنعتی خوبی درکشور حاصل شدهکه باید به عنوان نمونه دستاوردهای حاکمیت اسلام ادامه یابد.
وی با تأکید بر اینکه انقلاب اسلامی احترام بسیاری در جهان پیدا کرده که باید این احترام باقی بماند گفت: باید بتوانیم روابط خود را با کشورهای همسایه به ویژه عربستان سعودی تحکیم کنیم.
رییس مجلس خبرگان رهبری افزود: دل مردم ایران به بقاع مقدس و کشور عربستان بسته است و می‌خواهند آزادانه و با خیال راحت از این اماکن مقدس استفاده کنند. وی تصریح کرد خراب شدن روابط دو کشور به نفع کسی نبوده و تنها دشمنان جهان اسلام از آن سود می‌برند.
وی در ادامه افزود: زائران ایرانی همانطور که اینگونه است باید با بصیرت و آگاهی در اعمال حج حرکت کنند.
وی در ادامه امام خمینی 1 را شخصیتی کم نظیر پس از ائمه معصوم معرفی کرد و گفت: کاری را که امام انجام داد در تاریخ اسلام شبیه آن برای مکتب اهل بیت انجام نشده است.
هاشمی‌رفسنجانی افزود: حکومتی منطبق با اسلام و متکی به آرای مردم در تاریخ اسلام سابقه نداشته است که در ایران شخصیت منحصر به فرد امام خمینی 1 بنیانگذار آن شد.
وی تصریح کرد در عصری که مستکبران فکر می‌کردند که دوران دین گذشته و خیالشان راحت بود که دین به مدیریت جامعه باز نمی‌گردد امام‌این حلقه را شکست و نظام جمهوری اسلامی‌را بنیان نهاد.
وی با اشاره به فشارها و تحریم های دشمنان علیه نظام جمهوری اسلامی‌اظهار داشت: نظام اسلامی با اتکا به اراده خداوند و خواست مردم توانسته راه خود را ادامه دهد.
ص: 25
زائران در راستای تحکیم روابط با عربستان و نه تضعیف آن عمل کنند
خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران- ایرنا
جمعه خرداد
به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به مکه مکرمه، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با حضور در مراسم ارتحال امام خمینی 1 که در بعثه مقام معظم رهبری در عربستان برگزار شده بود، با بیان این مطلب گفت: «امام 1 در تاریخ اسلام پس از ائمه معصوم: بی‌نظیرترین شخصیت بود. کاری که امام 1 انجام داد، پیش از آن در تاریخ اسلام برای مکتب اهل بیت سابقه ندارد.»
وی بیان کرد: «اگرچه حکومت‌های مذهبی در مقاطعی از تاریخ اسلام تشکیل می‌شدند و مسلمانان گاهی حکومت برپا می‌کردند، ولی حکومتی که از یک جهت چارچوب اسلام و متعهد به همه مقررات اسلام و از جهت دیگر حکومتی که مبتنی بر آرای مردم باشد، در تاریخ اسلام سابقه ندارد. البته دوره خلافت حضرت علی 7 از این قاعده مستثناست و مسأله‌ای خاص است که در اسلام عمومیت ندارد. کاری که امام/ انجام داد، امروز آثارش در همه‌جا کاملًا مشهود است. یکی از آثار اقدام امام/ برگزاری چنین جلسه‌های باشکوه و مملو از انسان‌های خالص زائر و خدوم به زوّار حج و عمره است؛ به عبارتی، گرد آمدن شما در بعثه مقام معظم رهبری در عربستان برای تشکّر از فرمایشی است که امام/ فرمودند.»
رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام مهم‌ترین دستاورد مکتب امام خمینی/ را احیای دین اسلام در عصر مستکبران دانست و اظهار داشت: «مهم‌ترین دستاورد امام/ این است که در عصری که مستکبران تاریخ تصور می‌کردند دوره دین در جامعه به پایان رسیده است و فکر می‌کردند که دین از این پس به عنوان یک آلت شخصی بین انسان و خدا خواهد بود و نه تنظیم کننده رابطه انسان‌ها در جامعه، خیال‌شان راحت شده بود که دین دیگر به مدیریت جامعه بازنخواهد گشت.»
آیت الله هاشمی رفسنجانی ادامه داد: «امام 1 در چنین شرایط و در موقعیتی که حلقه محکم سیستم استعماری در منطقه خاورمیانه بود؛ یعنی ایران، این حلقه را شکست و به‌جای آن، رژیم تابناک جمهوری اسلامی را ایجاد کرد. مستکبران هیچ وقت فکر نمی‌کردند که چنین توفیقی در ایران اتفاق بیفتد. آن‌ها روی ایران خیلی حساب می‌کردند. ایران را به عنوان جزیره امن و خلوت خانه استعمار در نظر گرفته بودند و رژیم شاه را با امکانات‌شان، مسلّح و پشتیبانی شدیدی می‌کردند.»
وی افزود: «آن‌ها در ذهن‌شان این بود که حکومت درست کردن، یا با کودتا انجام شدنی است یا با لشکرکشی و تسخیر. مستکبران سابقه‌ای از این‌که ملتی در منطقه با شعار الله‌اکبر بتواند قیام کند و روی پای خود بایستد و بدون به کارگیری سلاح، رژیم تا دندان مسلّح را بتواند بشکند و انگلیس و آمریکا را از این کشور بیرون کند، سراغ نداشتند. آن‌ها اصلًا چنین تصوّری نداشتند و غافلگیر شدند. خداوند چشم وگوش آن‌ها را بست تا ملت فرصت پیدا کند و به میدان بیاید و خیابان‌ها پر از نیروهای مسلمان الله اکبرگو شد. در تهران و بسیاری از شهرها کار از کار گذشته بود و رژیم مجور شد که بساطش را جمع و فرار کند.»
او یادآور شد: «آمریکا با التماس و خواهش از ملت ایران درخواست کرد که اجازه دهد شاه از ایران خارج شود و خیلی هم ممنون شد که نیروهای انقلاب اجازه دادند، شاه سالم از کشور خارج شود. چنین اتفاقی را در جایی سراغ نداریم و متأسفانه بعدها هم در جایی دیگر تکرار نشد. در مقطع پیروزی انقلاب اسلامی همه فکر می‌کردند، این موضوع به دیگر کشورها هم تعمیم پیدا کند، ولی مستکبران با درس گرفتن از انقلاب ایران، به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کردند که تجربه انقلاب ایران تکرار نشود. البته آن‌ها بیکار ننشستند و با تحمیل فشارهای بسیار بر ایران، جنگ تحمیلی را سبب شدند و ما را همیشه تحت فشار و تحریم‌های زیادی قرار داده‌اند؛ ولی این نظام الهی به خواست خدا و با حمایت مردم به کارش ادامه داد و توانست همه توطئه‌ها را بشکند. اگرچه این مبارزه‌ها همیشه برای نظام هزینه‌های زیادی داشته است.»
وی بیان کرد: «خانواده‌های داغدار شهدا، جانبازان و مفقودالأثرها، هزینه‌های این انقلاب‌اند. با همه این‌ها، باز امروز در دنیا یکی از نظام‌های قابل توجه و کاملًا مطرح، نظام مقدّس اسلامی است.»
آیت الله هاشمی رفسنجانی گفت: «پیشرفت‌های علمی، فرهنگی و صنعتی همراه با مشکلاتی که مردم صبورانه آن‌ها را تحمّل کرده‌اند، باید ادامه یابند و این راه مشعشع باقی بماند. تحقّق این هدف جز با حضور همیشگی مردم ممکن نیست. کسانی که به‌گونه‌ای رفتار می‌کنند که سبب بیرون رفتن مردم از صحنه می‌شوند، کسانی‌که مردم را دلسرد می‌کنند، کسانی‌که سبب می‌شوند مردم رأی خود را کارساز نبینند وکسانی‌که به هر شیوه ممکن دست می‌زنند تا مردم به دستاورد ارزشمند انقلاب اسلامی بی‌توجه شوند، گناه و ظلم بزرگی مرتکب شده‌اند که متأسفانه در کشور ما این اتفاق افتاده است.»
رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر این‌که انقلاب، احترام و شخصیت بزرگی به ایران داد، اظهارکرد: «خدا چنین نعمت‌هایی‌را بدون امتحان به‌کسی نمی‌دهد و با تلاش‌های دیگری باید ادامه یابد. خوشبختانه راه خدا، خسارت‌بار نیست. انسان در راه خدا هرچه بدهد، بهترش را به‌دست می‌آورد. با این دید، به قیام امام خمینی/، شخصیت‌های حاضر در حادثه خرداد و به تاریخ‌مان می‌نگریم و از خدا می‌خواهیم که ما را در راهش موفق کند.»
ص: 26
او دربخش دیگری ازسخنان خود، با بیان این‌که زائران ایرانی، عاشق این‌هستندکه همیشه آزادانه وبا خیال راحت از اماکن مقدس عربستان سعودی بتوانند بهره‌مند شوند، گفت: «ان‌شاءالله شما زوار، خواسته‌هایی‌راکه ازکعبه مقدس وقبرمتبرّک حضرت رسول 9 دارید، به شما داده شود. امیدوارم روابط خود را با کشورهای همسایه، به‌ویژه عربستان که سر و کار زیادی با این کشور دارند، بتوانیم حسنه کنیم.»
هاشمی رفسنجانی خطاب به زائران بیت‌الله الحرام، تأکید کرد: «شما هم تلاش کنید، در راستای تحکیم روابط و نه تضعیف آن با عربستان سعودی عمل کنید. البته باید در این مسیر مقاوم باشیم و با بصیرت حرکت کنیم که زائران ایرانی نیز این گونه‌اند. در صحبتی که با یکی از وزرای سعودی داشتم، او ایرانیان را منظم‌ترین، مؤدب‌ترین و منسجم‌ترین زائران در انجام مراسم دانست. همچنین از برنگشتن اتباع غیر ایرانی به موطن اصلی‌شان که منجر به افزایش نرخ بی‌کاری در عربستان شده است نیز گلایه مند بود.»
با حضور آیت الله هاشمی رفسنجانی انجام شد؛
نخستین حضور بانوان ایرانی در قبرستان بقیع
با حضور آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی رییس مجلس خبرگان رهبری در قبرستان بقیع، بانوان زائر ایرانی برای نخستین بار توانستند وارد بقیع شده و از نزدیکترین فاصله با ائمه مظلوم بقیع به راز و نیاز و درد دل بپردازند. هاشمی رفسنجانی که یکشنبه شب برای زیارت ائمه مدفون در بقیع به این مکان مقدس رفته بود، با خیل عظیم بانوان مشتاق زیارت قبور مطهر چهار امام معصوم مواجه شد. به گزارش ایرنا از مدینه منوره، ازدحام جمعیت در پشت درهای بقیع به اندازه‌ای بود که مأموران سعودی دیگر قادر به کنترل جمعیت نبودند و درهای بقیع باز شد و هزاران زن زائر ایرانی با چشمان گریان و با فریادهای «یا زهرا» و «یا حسین» در کنار امامان خود حاضر شدند و در عزای دخت گرامی پیامبر مکرم اسلام حضرت صدیقه طاهره به عزاداری پرداختند. عزاداران و زائران قبور مطهر ائمه بقیع پس از ساعاتی از نیمه شب گذشته همراه با رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، قبرستان بقیع را به آرامی ترک کردند، در حالی که شعارهایی نظیر «خامنه‌ای زنده باد، هاشمی پاینده باد» و «صلّ علی محمد، یاور رهبر آمد» سر می‌دادند.
دومین حضور زائران زن ایرانی ظرف چند روز اخیر در قبرستان بقیع
آیت الله هاشمی رفسنجانی در جمع زائران ایرانی با اشاره به برگزاری اجلاس گفتگوی اسلامی در مکه و اقدام پادشاه عربستان در آغاز حرکتی جدید برای ایجاد وحدت میان مسلمانان، ابراز امیدواری کرد که از این پس شیعیان بتوانند با تدابیری در آرامش کامل قبر ائمه بقیع را زیارت کنند ...
زائران زن ایرانی خانه خدا برای دومین بار ظرف چند روز اخیر موفق به حضور در قبرستان بقیع در مدینه منوره شدند.
به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی حج در مدینه منوره، در دقایق پایانی شب گذشته (دوشنبه) شمار زیادی از زائران زن حاضر در مدینه منوره پس از اطلاع از حضور رییس مجمع تشخیص مصلحت نطام در حرم شریف نبوی با مشایعت و همراهی آیت الله هاشمی رفسنجانی موفق به حضور در قبرستان بقیع و زیارت قبور ائمه مطهربقیع شدند.
در این همایش معنوی عاشقان اهل بیت با مدیحه سرایی و نوحه خوانی برای حضرت زهرا 3 عزاداری کردند.
در پایان این مراسم نیز آیت الله هاشمی رفسنجانی ضمن تشکر از پادشاه عربستان، خواستار رعایت اخلاق و متانت زائران حاضر در حرم شریف نبوی و ائمه بقیع شدند.
ایشان با اشاره به برگزاری اجلاس گفتگوی اسلامی در مکه و اقدام پادشاه عربستان در آغاز حرکتی جدید در جهت ایجاد وحدت میان مسلمانان، ابراز امیدواری کردند که از این پس شیعیان بتوانند با تدابیری در آرامش کامل قبر ائمه بقیع را زیارت کنند.
این مراسم با آرامش کامل و پس از خروج زائران از قبرستان بقیع پایان یافت.
ایران از تمام توان خود برای اتحاد مسلمانان استفاده می کند
خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران- ایرنا
یکشنبه خرداد
رییس مجلس خبرگان رهبری، در ادامه سفر خود به عربستان سعودی، در جمع اعضای بعثه مقام معظم رهبری در مدینه منوره تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران تمام توان خود را برای اتحاد مسلمانان به کار می بندد. به‌گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا به مدینه منوره، آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی شنبه شب در بعثه مقام معظم رهبری در مدینه حاضر شد و در سخنانی در جمع اعضای بعثه و تعدادی از زوّار ایرانی، تأکید کرد:
ص: 27
«اختلافات مسلمانان، باعث خشنودی کفار می‌شود و زائران ایرانی اگر مسأله نامناسبی هم مشاهده کردند، بایستی با صبوری با دیگر مسلمانان مواجه شوند.»
رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با تأکید بر ضرورت هشیاری علما و زوار ایرانی اظهار داشت: «بعضاً برخوردهای نامناسبی نیز در فضای حج اتفاق می‌افتد، اما مهم این است که زوار ایرانی با شکیبایی و تحمّل، به وحدت مسلمانان بیندیشند.»
هاشمی رفسنجانی، با اشاره به مذاکرات خود با مسؤولان عربستان درباره نحوه رفتار با زوّار ایرانی بیت الله الحرام و مدینه منوره گفت: «در صحبتی که با آقای ملک عبدالله پادشاه عربستان داشتم، وی در حضور من خطاب به یکی از مسؤولان سعودی دستور قاطعی صادر کرد که اگر رفتار نامناسبی با زائران ایرانی صورت گرفت، با خاطی برخورد شود و این دستور به شهر مدینه نیز ابلاغ شده است.»
رییس مجلس خبرگان رهبری تأکید کرد: «ما با همه مسلمانان برادر هستیم و نباید مرتکب گناه برهم زدن اتحاد مسلمانان شویم، گرچه اختلاف نظر نیز امری طبیعی است.»
وی در ادامه، حج را یکی از تدابیر فوق العاده عبادی در اسلام دانست و گفت:
«ما آثار حج را زمانی درک می کنیم که به روح آن پی برده باشیم.»
هاشمی رفسنجانی، حج را دارای محورهای عبادی، سیاسی، آموزشی، ارتباطی و وحدت آفرین دانست که اگر به همه روح حج توجه شود، انسان‌هایی که به حج مشرف می شوند، تنها به وحدت جهان اسلام می‌اندیشند.
وی در عین حال تأکید کرد: «در صورتی که روح حج محقق می شد، دنیای اسلامی امروز متعهد و یکپارچه می شد.»
هاشمی رفسنجانی، در ادامه، قرآن را بزرگترین سرمایه امت اسلامی خواند و گفت: «کلمات قرآن، اصلی‌ترین نشان از اعجاز آن است وکسانی که به مکتب اهل بیت منتسب هستند، اجازه نمی‌دهند که این اعجاز الهی مهجور باشد.»
رییس مجلس خبرگان رهبری که برای حضور در اجلاس بین المللی گفتمان مذاهب اسلامی به عربستان سعودی سفر کرده است، پس از حضور در این اجلاس در مکه مکرمه، جمعه شب وارد مدینه منوره شد.
هاشمی رفسنجانی همچنین با حضور در مسجد نبوی و قبرستان بقیع، مرقد مطهر پیامبر مکرّم اسلام و ائمه مظلوم بقیع را زیارت کرد.
آیت الله هاشمی رفسنجانی: علی (ع) اهتمام خاص به وحدت و یکپارچگی مسلمانان داشت
1387 /3 /19
به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی حج، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام و رییس مجلس خبرگان، شنبه شب در مدینه منوره سخنانی ایراد کرد.
هاشمی رفسنجانی در بخش اول سخنانش به بیان نکاتی درباره شهادت حضرت فاطمه 3 پرداخت و گفت: «بعد از رحلت پیامبر 9 با این بانوی بزرگوار و شخصیت ممتاز جهان اسلام خوب رفتار نشد وعمر مبارک ایشان در خانه‌ای که مرکز معنویات اسلام بود، به پایان رسید.»
اما رفتار شیرمردی هم چون علی 7 نیز نشان می‌دهد که ایشان مایل نبودند جوری حرف بزنند یا رفتار کنند که وحدت و یکپارچگی مسلمانان لطمه بخورد.
وی افزود: «تاریخ می‌گوید هنگام تدفین حضرت زهرا 3 پیکر مبارک ایشان در طول 75 یا 90 روز پس از آن واقعه تبدیل به سایه شده بود. اما بخش عجیب ماجرا این‌جا است که علی 7 ازپیامبر 9 درخواست می‌کند که خود ایشان از دخترش سؤال کند که چه اتفاقی افتاده است.»
هاشمی رفسنجانی اظهار امیدواری کرد که روزی قبر مطهر حضرت زهرا 3 شناسایی شود.
رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام و رییس مجلس خبرگان، که در جمع روحانیون کاروان‌ها، نمایندگان بعثه آیات عظام، مسؤولان ستاد عمره، مدیران ثابت و راهنما و رابطین فرهنگی هتل‌ها و هیأت پزشکی در مدینه منوره سخن می‌گفت در بخش دیگری از سخنانش‌افزود: «شما خدمتگزاران حج باید قدر این نعمت را که در خدمت زائران خانه خدا هستید بدانید و متوجه باشید که این امکان برای همه فراهم نمی‌شود.»
وی در ادامه به اهمیت موضوع حج اشاره کرد وافزود: «حج یکی از عبادات بسیار مهم اسلام است و به تعبیر قرآن، خانه خدا با اهداف خاصی ساخته شد و همه ادیان دعوت شدند تا این خانه را زیارت کنند.»
ص: 28
رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: «اگر همه به دستوراتی که در حج معین شده، عمل کنند، میلیون‌ها انسان پاک و ممتاز و متحد خواهیم داشت و این، جهان اسلام را مثل دانه‌های تسبیح به هم متصل می‌کند. اما متأسفانه برخی اوقات اختلافات بین کشورها و دولت‌ها باعث می‌شود که کفار بتوانند از آن استفاده کنند.»
وی با اشاره به صبوری حضرت علی 7 و فاطمه 3 در بیان اسرار و همچنین دستور آیه شریفه قرآن، مبنی بر چنگ زدن به ریسمان الهی تأکید کرد که زوار ایرانی در برخورد با مسائل ناگواری که می‌بینند با استدلال برخورد کنند و به آتش اختلافات دامن نزنند.
هاشمی رفسنجانی با اشاره به برخوردهای نامناسبی که در فضای حج اتفاق می‌افتد، از مذاکراتش در این زمینه با مسؤولان کشور سعودی خبر داد و افزود:
«من با مسئولان سعودی و شخص ملک‌عبدالله صحبت کردم و ایشان در حضور من دستور داد که با فرد خاطی با عزل و زندان و مجازات برخورد شود.»
وی ادامه داد: «در یک خانواده هم اختلاف طبیعی است. اما باید مواظب باشیم که هدف اصلی عبادت و حج را حفظ کنیم.»
رییس مجلس خبرگان در پایان به حضور خود در اجلاس سران و رهبران اسلامی اشاره کرد وگفت: «در حالی که مسلمانان یک چهارم جمعیت دنیا و آرای سازمان ملل را دارند، چرا مستکبران باید بتوانند بین آن‌ها تفرقه بیندازند و حکومت کنند؟ این با روح قرآن سازگار نیست.»
آقای هاشمی رفسنجانی با امیر مدینه دیدار کرد
خبرگزاری دانشجویان ایران- تهران 20/ 03/ 1387
آقای هاشمی رفسنجانی در جریان سفر به عربستان سعودی با عبدالعزیز بن ماجد بن عبدالعزیز، امیر مدینه منوره دیدار کرد.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از روزنامه «المستقبل» چاپ لبنان، در جریان این دیدار امیر مدینه میهمانی ناهاری را در تکریم آیت الله هاشمی رفسنجانی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران و هیأت همراه برگزار کرد.
روزنامه «الجزیره»، چاپ عربستان نیز با اشاره به سفر رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران به عربستان نوشت: رفسنجانی فردا (سه‌شنبه) از منطقه «عسیر» و تعدادی از مناطق گردشگری این منطقه دیدار خواهد کرد.
قرار است امیر فیصل بن خالد، امیر منطقه عسیر ضمن استقبال از هاشمی رفسنجانی، مسائل متعددی را با وی به بحث و بررسی بگذارد.
بقیع به زودی
احیا خواهد شد
خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران- ایرنا
دوشنبه خرداد
آیت الله هاشمی رفسنجانی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، روز یکشنبه برای چندمین بار در مدت حضور دو روزه خود در مدینه منوره به قبرستان بقیع رفت و در جمع هزاران زائر ایرانی و سایر ملل اسلامی که در مقابل درهای بسته بقیع تجمع کرده بودند گفت: «طولی نمی‌کشد که بقیع احیا می‌شود.»
به‌گزارش خبرنگار ایرنا از مدینه منوره، آیت الله هاشمی رفسنجانی عصر یکشنبه پس از حضور در حسینیه شیعیان مدینه منوره، عازم قبرستان بقیع شد و مسؤولان عربستان درهای بقیع را به روی زائران ایران و سایر ملل اسلامی گشودند. خیل مشتاقان، ائمه مدفون در بقیع و حضرت زهرا 3، در حالی که شعارهای «صلّ علی محمد، یاور رهبر آمد» هاشمی را همراهی می‌کردند، با چشمان اشکبار در کنار قبور چهار خورشید بقیع حضور یافتند و مداحان اهل بیت نیز به ذکر مصیبت حضرت زهرا 3 پرداختند.
رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در جمع انبوه مسلمانان در بقیع، ابراز امیدواری کرد که شیعیان و علاقمندان اهل بیت آنگونه که می‌خواهند عزاداری کنند.
رییس مجلس خبرگان رهبری ضمن تشکر از مساعدت مسؤولان سعودی با زوار ایرانی گفت: «آقای ملک عبدالله، پادشاه عربستان طی امروز دو بار با وزیر عربستانی همراه من صحبت کرد و از او خواست که رضایت شیعیان مدینه جلب شود. البته شعیان نیز باید در زمان زیارت با متانت به فکر وحدت مسلمین باشند.»
ص: 29
هاشمی رفسنجانی ابراز امیدواری کرد، با توجه به جریانی که امروز در عربستان در رأس کار است، مردم بتوانند به راحتی به اعمال عبادی خود بپردازند.
هاشمی تأکید کرد: «باید از فرصتی‌که برای گفتگو بین مذاهب آغاز شده‌است، برای همدلی مسلمانان بیشترین بهره را ببریم.»
رییس مجلس خبرگان رهبری، عصر یکشنبه در حسینیه شیعیان مدینه نیز گفت:
«زمانی شیعیان در مدینه مشکلاتی داشتند اما به خاطر همدلی و هماهنگی بین من و ملک عبدالله در آن زمان که ولیعهد عربستان بود، مشکلات تا حدودی حل شد و شیعیان مدینه امروز زندگی آسان‌تری دارند.»
هاشمی رفسنجانی با اشاره به اقدام‌های گسترده صورت گرفته برای نزدیک شدن مذاهب، خاطرنشان کرد: «وحدت امت اسلامی امروز ضروری‌ترین نیاز است تا بتوانیم اسلام را در جایگاهی که خداوند می‌خواهد بنشانیم.»
وی گفت: «با اختلاف و تنازعات، به‌هم مشغول می‌شویم و ظرفیت‌هایی که خداوند اعطا نموده را از دست می دهیم.»
وی با تأکید بر این‌که اگر کشورهای اسلامی با هم متحد باشند بزرگترین قدرت هستند افزود: «هدف از سفر به عربستان این بود که بتوانیم سهمی در وحدت مسلمین داشته باشیم.»
وی یکی از اهداف اصلی اجلاس گفتمان مذاهب اسلامی در مکه را آماده شدن برای گفتگو با دیگر ادیان دانست و گفت: «در صورتی که با اتحاد وارد مذاکره با سایر ادیان شویم موفق خواهیم شد، اما در صورت داشتن اختلاف، نه تنها چیزی به دست نمی‌آوریم بلکه داشته‌های خود را نیز از دست می‌دهیم.»
وی در ادامه از شیعیان و اهل سنت خواست اختلاف‌های جزئی را کنار گذاشته و با مشترکات هماهنگ شوند. وی همچنین از علمای اسلام خواست به وحدت اسلامی کمک کنند و از اختلاف‌های تفرقه افکنانه خودداری ورزند.
وی با تأکید بر این‌که دنیای اسلام محتاج تعلیمات ائمه اطهار است گفت:
«باید با تدبیر به گونه‌ای عمل کرد که راه اشاعه مکتب اهل بیت هموار شود.»
هاشمی رفسنجانی همچنین صبح یکشنبه از منطقه احد و محل جنگ خندق در اطراف مدینه و طرح توسعه حرم نبوی دیدار به عمل آورد.
رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین قرار است به عنوان اوّلین فرد ایرانی، روز دوشنبه به منطقه فدک در اطراف مدینه رفته و از این مکان مقدس دیدار به عمل آورد.
آقای هاشمی‌رفسنجانی در فدک، از آب چشمه فاطمه نوشید
دوشنبه خرداد www .aftabnews .ir 
آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در سفر 10 روزه خود به عربستان سعودی، در حالی که به مدینه سفر کرده بود، از وادی فاطمه یا همان منطقه تاریخی فدک نیز دیدن کرد و در حالی که اشک از چشمانش جاری بود، از چشمه فاطمه نوشید.
به گزارش آفتاب، هاشمی برای دیدار از منطقه جغرافیایی فدک، با اتومبیل برای رسیدن به مقصد، بیش از 260 کیلومتر را از شهر مدینه منوره به‌سوی استان «حائل» درنوردید و به شهر «حائط» و «حویطه» که به گفته آیت‌الله شیخ محمدعلی عمری رهبر شیعیان مدینه، همان «فدک» است، رسید.
در شهر حائط، فرماندار و مسؤولان این شهر از رییس مجلس خبرگان استقبال کردند.
این گزارش حاکی است، مردم منطقه نیز با شور و شوق از خانه‌ها بیرون زده و بر بام‌ها و بلندی‌های اطراف مشغول تماشای صحنه‌های بازدید بودند.
نایف فرماندار شهر گفت: «اینجا فدک است و الآن قدیمی‌ها هنوز به آن فدک می‌گویند. شهر حدود 35 هزار نفر جمعیت دارد ولی جمعیت کل منطقه به اضافه روستانشینان و عشایر کوچ نشین به صدهزار نفر می‌رسد.»
سپس، «محمد عبدالرحمان جابر»، پیرمردی از اهالی فدک، که قبلًا رییس دایره امر به معروف و نهی از منکر منطقه بوده و هم‌اکنون نیز طبق گفته خودش، به دعوت مسؤولان منطقه مشغول همکاری با آنهاست، توضیحاتی در مورد این منطقه به هیأت ایرانی ارائه کرد و به پرسش‌های رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام پاسخ داد.
ص: 30
آیت‌الله هاشمی از او پرسید: چرا به این منطقه فدک می‌گویند؟
عبدالرحمن جابر: چون پیامبر خدا آن را به حضرت فاطمه بخشید.
هاشمی‌رفسنجانی: چرا پیامبر آن را به حضرت فاطمه بخشید؟
عبدالرحمان جابر: نظر ما این است که چون اهالی این منطقه بدون درگیری آن را به پیامبر خدا هدیه کردند و پیامبر نیز آن را به حضرت فاطمه هدیه کردند.
هاشمی‌رفسنجانی: در این منطقه چه چیزهایی به نام فاطمه وجود دارد؟
عبدالرحمان جابر: چشمه‌های هفت‌گانه فاطمه، مسجد فاطمه، وادی فاطمه، و بساتین (باغستان‌های) فاطمه.
هاشمی‌رفسنجانی: چرا اسم فدک را عوض کردید و حائط یعنی دیوار می‌گویید؟
عبدالرحمان جابر: در این منطقه سه دیوار بلند است که به صورت حلقه، منطقه را احاطه کرده است. درون دیوارها باغ (بستان) فاطمه نام دارد که در «معجم البلدان» یاقوت حموی هم ذکر شده است. مسجدی که الآن ترمیم شده، مربوط به زمان پیامبر اسلام بوده که به مسجد فاطمه معروف است. ما آل‌جابر هستیم که قدمتی چند صدساله در منطقه داریم و پیش از دولت سعودی حکمران اینجا بوده‌ایم.
هاشمی‌رفسنجانی: مساحت کل فدک چقدر است؟
عبدالرحمان جابر: مساحت منطقه فدک 50 در 50 کیلومتر است.
هاشمی‌رفسنجانی: وضع آب منطقه چگونه است؟
عبدالرحمان جابر: فدک دارای هفت چشمه آب بوده که به «عیون فاطمه» معروف است که به دلیل اهمال و بی‌توجهی به کشاورزی، آب آن کم شده وشاید علت کمی آب حفر چاه‌های عمیق (آرتزین) در منطقه باشد.
هاشمی‌رفسنجانی: می‌خواهم از آب چشمه فاطمه بخورم.
جابر و دیگر همراهان، وی را منع کرده، گفتند: آقای هاشمی! این کار را نکنید، چون نمی‌دانیم وضع آب چگونه است.
هاشمی در حالی‌که قطرات اشک چشمانش با چشمه فاطمه مخلوط شده بود، گفت: آیا بی‌سعادتی و حیف نیست که انسان تا اینجا بیاید و از چشمه فاطمه سیراب نشود؟!
این جمله باعث شد که قطرات اشکِ چشمان همراهان نیز در چشمه بریزد.
دیدار رییس مجلس خبرگان به «فدک» که در 20 خرداد ماه جاری انجام شد، برای مسؤولان عربستانی که وی را همراهی می‌کردند نیز بسیار جالب بود و تازگی داشت؛ به‌طوری‌که در بازگشت به مدینه ضمن تشکر از ایشان که با این اقدام موجب شدند آنها نیز برای اولین بار قدم به فدک بگذارند، گفتند: ما تاکنون از چنین مسائلی مطلع نبودیم و آنچه در فدک دیدیم و شنیدیم برای خود ما نیز تازگی داشت!
گفتنی است، فدک منطقه‌ای است در شمال شرق مدینه که ملک شخصی پیامبر گرامی اسلام بوده و آن حضرت آن را به حضرت فاطمه زهرا 3 بخشیدند.
اینجا همان مکانی است که بعد از رحلت پیامبر خدا، غصب شد و عثمان آن را به مروان‌بن‌حکم داد و او فدک را به دو فرزند خود عبدالملک و عبدالعزیز هبه کرد.
عمربن‌عبدالعزیز که از خلفای بنی‌امیه از شاخه مروانی بود، وقتی به حکومت رسید فدک را به فرزندان حضرت زهرا برگرداند ولی یزیدبن‌عبدالملک وقتی به حکومت رسید آن را پس گرفت. تا دوران خلافت سفاح در دست بنی‌مروان بود تا این‌که سفاح آن را به حسن‌بن‌علی 8 برگرداند تا میان اولاد حضرت زهرا تقسیم کند ولی منصور دوانیقی آن را از آن‌ها گرفت.
بار دیگر مهدی، فرزند منصور، فدک را به اولاد فاطمه زهرا برگرداند؛ اما موسی‌الهادی آن را از آن‌ها پس گرفت و همچنان در دست بنی‌عباس بود تا این‌که مأمون بار دیگر آن را به اولاد حضرت زهرا برگرداند و سرانجام متوکّل عباسی فدک را از آن‌ها پس گرفت.
با این تاریخچه پرفراز و فرود و پس از آن‌که در هزار سال گذشته سرنوشت فدک در هاله‌ای از ابهام فرو برده شد، این منطقه مهم به حال خود رها شد و تحوّلات زیادی را پشت سر گذاشت تا این‌که در قرن اخیر به دلیل دیوارهای مستحکمی که به طول شش کیلومتر در شش
ص: 31
کیلومتر در چهار طرف آن برای حفاظت اهالی از دزدان و اشرار وجود داشت، به «حائط» معروف شد که به معنای دیوار است ولی نام فدک همچنان در اسناد و مدارک و بر زبان‌ها باقی ماند؛ به‌طوری‌که حتی هم اکنون بر تابلوی ورودی شهر زیر نام حائط، کلمه «فدک» نیز به چشم می‌خورد.
گزارشی دیگر با قلمی متفاوت از حضور نخستین گروه ایرانی در فدک
خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران- ایرنا
دوشنبه خرداد
رییس مجلس خبرگان رهبری و هیأت همراه، بامداد دوشنبه به عنوان نخستین گروه ایرانی وارد منطقه فدک که مزیّن به نام صدیقه اطهر، حضرت فاطمه زهرا» 3 شدند و ازآن دیدارکردند. به‌گزارش ایرنا، هیچ یک از همراهان آیت الله هاشمی رفسنجانی تصور نمی‌کردند که چنین افتخاری نصیبشان شود. مردم منطقه فدک که این روزها آن‌را «حائط» می‌نامند، هنوز هم این شهر را به نام فاطمه می شناسند. مسجد فاطمه در فدک هنوز هم پا برجاست وهنوز هم می‌توان از فدک بوی یاس سفید را استشمام کرد.
خبرنگار ایرنا از اهالی منطقه پرسید: نام اینجا چیست؟ پاسخ دادند: «وادی فاطمه»، هنوز آن‌را ارثیه زهرای مرضیه می‌دانستند. گرچه بخش اعظم نخلستان‌های فدک خشکیده است، اما هنوز هم نخل‌هایی رشید سایه خود را بر وادی فاطمه می‌افکند. به این نخلستان‌ها «بوستان فاطمه» می‌گویند. می‌گویند فدک را پیامبر اعظم 9 به فاطمه 3 بخشیده بود. فدک در صدر اسلام، در اختیار شخص پیامبر بود و در آیاتی در سوره حشر نیز به آن اشاره شده است. فدک امروز با کوچ نشینان اطراف آن، 150 هزار نفر جمعیت دارد. هاشمی رفسنجانی پس از دیدار از این منطقه، به خبرنگاران گفت: «حالت عاطفی که در جمع حاضر ایجاد شده، قابل بحث نیست.» وی تصریح کرد: «آثار و نام حضرت زهرا 3 هنوز در همه بخش‌های فدک وجود دارد و جای جای این سرزمین مزیّن به قدوم زهرای اطهر است.»
آقای هاشمی رفسنجانی، مدینه را به مقصد جده ترک کرد
جام جم آنلاین- سه شنبه 21/ 3/ 87
به گزارش خبرنگار اعزامی جام جم به مدینه منوره، آیت الله هاشمی رفسنجانی و هیات همراه‌صبح امروز با بدرقه مقامات و مسئولان شهر مدینه، حجت الاسلام حسینی شریف مسئول بعثه مقام معظم رهبری وحجت الاسلام نجفی روحانی مسئول بعثه مقام معظم رهبری در مدینه منوره، از فرودگاه این شهر عازم جده شد.
رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام و رییس مجلس خبرگان رهبری که برای حضور در همایش گفتگوی مذاهب اسلامی به عربستان سفر کرده بود، در مدت اقامتش پس از انجام مراسم حج عمره، عازم مدینه منوره شد.
وی در مدت اقامتش در این شهر نیز چندین بار به زیارت حرم نبوی و قبور ائمه بقیع مشرف شد و از منطقه احد و منطقه فدک نیز بازدید کرد و علاوه بر سخنرانی برای دست اندرکاران حج در مدینه شامل روحانیون و مدیران هتل ها و رابطین فرهنگی، با شیعیان این شهر نیز دیدار و گفت و گو کرد.
آقای هاشمی رفسنجانی: اراده سیاسی ایران توسعه روابط با ریاض است.
ملک عبدالله: سیاست های آمریکا علیه ایران اشتباه است
خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران- ایرنا
چهارشنبه خرداد
به گزارش گروه دریافت خبرِ خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در دیدار دوم رییس مجمع تشخیص با پادشاه عربستان که سعود الفیصل، وزیر امور خارجه عربستان نیز حضور داشت، رییس مجلس خبرگان رهبری با تشکّر از دستورات مفید و توجه ملک عبدالله به رفع مشکلات زائران ایرانی، خواستار تداوم این روند شد که نتیجه آن حفظ و تحکیم وحدت میان فرق اسلامی خواهد بود.
آیت الله هاشمی رفسنجانی یافتن راهکارهای مناسب برای تشریک مساعی بیش‌تر علمای دو کشور برای مقابله با برخی رفتارهای افراطی از هر دو طرف را بسیار کارساز و ضروری دانست و گفت: «عربستان سعودی و ایران دو کشور مهم اسلامی در منطقه هستند که منافع و مصالح جهان اسلام و منطقه ایجاد می کند توسعه همکاری های دینی و سیاسی دو جانبه را بیش تر و جدی تر دنبال کنند.»
رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، عربستان سعودی و جمهوری اسلامی را دارای نقش کلیدی برای کمک به حلّ بحران‌های منطقه و جهان اسلام توصیف کرد و گفت: «اراده سیاسی ایران، توسعه روابط و همکاری‌های همه جانبه با ریاض است و امیدواریم در آینده شاهد توسعه هر چه بیش‌تر روابط دوجانبه در تمامی زمینه‌های مورد علاقه به‌ویژه سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و دینی باشیم.»
ص: 32
ملک عبدالله، پادشاه عربستان سعودی نیز در این دیدار با اشاره به نقش مهم و سازنده جمهوری اسلامی ایران در معادلات منطقه و جهان اسلام گفت: «عربستان سعودی نیز خواستار توسعه روابط با ایران و توسعه هر چه بیش‌تر روابط دو کشور است و امیدواریم با تدبیر و مدیریت سنجیده دو طرف بتوانیم با خنثی کردن برخی تفکّرات افراطی ضدّ وحدت و انسجام مسلمانان به اهداف خود برسیم.»
پادشاه عربستان سعودی با تشکر از اقدام آیت الله هاشمی رفسنجانی و نظم حضور زائران در قبرستان مقدس بقیع، گفت: «تداوم این روند، مستلزم برخورد با افراطی گریی‌ها و ایجاد نظم و مکانیزم خاصی است که امیدوارم به تدریج این مهم محقّق شود.»
ملک عبدالله با استقبال از رایزنی و تبادل نظر علمای برجسته ایران و عربستان برای نزدیک‌تر کردن دیدگاه‌ها و تقویت مشترکات مذهبی دو کشور، خواستار حفظ و تقویت این رایزنی‌ها شد و از نقش آیت الله هاشمی رفسنجانی در اهتمام به این موضوع مهم قدردانی کرد.
او سیاست‌های آمریکا در منطقه، به‌ویژه علیه جمهوری اسلامی ایران را اشتباه و برخلاف عرف دیپلماتیک عنوان کرد و گفت: «ما مواضع خود را در مورد اشتباهات سیاست آمریکا صراحتاً به آن‌ها گوشزد کرده‌ایم.»
رییس مجمع تشخیص مصلت نظام جده را به مقصد تهران ترک کرد
خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران- ایرنا
چهارشنبه خرداد
آیت الله هاشمی رفسنجانی، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام روز چهارشنبه با بدرقه رسمی خالد الفیصل، امیر منطقه مکه و دیگر مقامات عربستانی شهر بندری جده در غرب عربستان را به مقصد تهران ترک کرد.
رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام و رییس مجلس خبرگان رهبری، به دعوت رسمی ملک عبدالله بن عبدالعزیز پادشاه عربستان سعودی به منظور شرکت در اجلاس بین المللی گفتمان اسلامی به عربستان رفته بود.
رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در سفر روزه خود به این کشور، ضمن شرکت در این اجلاس مهم، با پادشاه عربستان و دیگر مقامات این کشور؛ از جمله سلطان بن عبدالعزیز ولیعهد عربستان نیز در خصوص مهمترین تحوّلات منطقه‌ای و جهان اسلام دیدار و گفت گو کرد.
آیت الله هاشمی رفسنجانی در این سفر همچنین در اجلاس بین المللی گفتمان اسلامی‌که به ریاست پادشاه عربستان برگزار شد سخنرانی کرد که سخنان وی با استقبال گرم اندیشمندان اسلامی روبه رو شد.
رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در این سفر، همچنین ضمن ادای مناسک عمره، با زائران عمره‌گزار ایرانی و مسؤولان نمایندگی‌های ایران در عربستان دیدار و گفت گو کرد.
نخست‌وزیر مالزی و رییس پیشین مجلس نمایندگان فیلیپین از آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و ملک عبدالله به خاطر اجلاس گفت‌وگوی مکه تمجید کردند
خبرگزاری دانشجویان ایران- تهران 29/ 3/ 1387
انور ابراهیم، نخست‌وزیر مالزی و خوزه دونشیا، رییس پیشین مجلس نمایندگان فیلیپین خواستار گفت‌وگوی جهانی بین مسلمانان و مسیحیان و گفت‌وگوی بین ادیان برای حلّ درگیری‌های سیاسی- مذهبی در بخش‌های مختلف جهان شدند. به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این مطلب در میهمانی شام دونشیا برای انور ابراهیم و همسرش خانم عزیزه، رهبر فعلی اپوزیسیون مالزی و نماینده مجلس این کشور بیان شده است.
دیگر حاضران در این میهمانی فیدل راموس، مشاور پیشین امنیت ملی، تنی چند از نمایندگان مجلس، دیپلمات‌ها و رهبران جامعه مدنی بودند.
ابراهیم و دونشیا از ملک عبدالله پادشاه عربستان و آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به خاطر اجلاس گفت‌وگوی رهبران شیعه و سنی در مکه تمجید کردند و از آن به عنوان پشیرفت غیر منتظره مذهبی یاد کردند که می‌تواند الگویی برای مناطق آشوب‌زده‌ای نظیر عراق، افغانستان، لبنان و فلسطین باشد.
لازم به ذکر است انور ابراهیم به همراه همسرش برای دیدار از فیلیپین به این کشور سفر کرده است.
اسپانیا، میزبان کنفرانس گفت وگوی بین ادیان الهی
خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران- ایرنا
ص: 33
دوشنبه تیر
با موافقت عربستان سعودی و اسپانیا، کنفرانس گفت وگوی بین پیروان ادیان اسلامی، مسیحی و یهودی در تیر در مادرید اسپانیا برگزار می‌شود. به گزارش پایگاه اینترنتی «العرب آنلاین»، پادشاه عربستان سعودی پس از جلب حمایت روحانیون سنی و شیعه در نشست ماه جاری در مکه، خواستار برگزاری این نشست در مادرید شد.
طبق اعلام خبرگزاری عربستان سعودی، شخصیت‌های برجسته‌ای در این نشست که به منظور بررسی شرایط زندگی در جوامع انسانی، همکاری بین المللی، حقوق بشر، امنیت، صلح، همزیستی و مدارا برگزار می‌شود، شرکت خواهند کرد.
علّت انتخاب اسپانیا برای برگزاری این نشست اعلام نشده است و امکان دسترسی به مقامات وزارت خارجه این کشور برای توضیح درباره این خبر نیز میسّر نشد.
دیدار تعدادی از مسؤولان، از نمایشگاه عکس باغ فدک
خبرگزاری مهر- سه شنبه تیر
به گزارش خبرنگار مهر، در ابتدای این مراسم رسول اولیازاده رییس خانه عکاسان گفت: خوشبختانه به برکت سفر اخیر آیت الله هاشمی رفسنجانی به عربستان و حضور در منطقه فدک ما شاهد برگزاری نمایشگاهی هستیم که تاکنون تصویری از آن برایمان وجود نداشت و ما فقط در ذهن خود با این منطقه آشنا بودیم.
وی افزود: آن چیزی که محمد کاظم پور با دوربین خود از منطقه فدک ثبت کرده مایه افتخار ماست؛ زیرا برای اولین بار مظلومیت حضرت زهرا 3 اینچنین برای ما بازگو شده است. این منطقه همانطور که در روایت های مختلف تاریخی آمده بارها از دست شیعیان گرفته شده و این به اعتقاد من سندی معتبر برای اثبات مظلومیت شیعه است.
حسن بنیانیان رییس حوزه هنری نیز با تقدیر از برگزاری این نمایشگاه و این‌که نمایشگاه باید با شکوه بیشتر برگزار می‌شد گفت: باید به این نکته اذعان داشت حق عکس‌هایی که بغض 1400 ساله شیعه و مظلومیت او را احیا می‌کند به درستی ادا نشده و من امیدوارم در آینده تمهیداتی اندیشیده شود که این تصاویر با برگزاری یک مراسم باشکوه در خانه عکاسان رونمایی شود.
وی با اشاره به سفر اخیر رییس مجلس خبرگان رهبری به کشور عربستان تصریح کرد: این سفر پختگی و تدبیر آیت الله هاشمی رفسنجانی را نشان داد که در این دوره پرتنش و بحران، آبی را روی آتش ریخت و به عربستان سفر کرد تا مباحث مورد اختلاف شیعه و سنی را حل کند.
رییس حوزه هنری گفت: احساس مسؤولیت برای شیعه در این شرایط لوازمی دارد و ما باید کاری کنیم که احیای بغض شیعه طوری منعکس شود که موجب سوء استفاده نباشد. به معنای دقیق‌تر ما باید با اهل تسنن طوری برخورد کنیم که بدسلیقگی بین شیعه و سنی به وجود نیاید.
در ادامه این مراسم رییس دفتر رییس مجلس خبرگان رهبری در صحبت‌هایی با تقدیر از برگزارکنندگان نمایشگاه عکس باغ فدک گفت: امیدواریم این نمایشگاه شروع خوبی برای فدک شناسی و زهراشناسی ما باشد تا به وسیله آن بهتر بتوانیم با اهل بیت و قرآن آشنا شویم.
نمایشگ‌اه قطعه عکس‌کاظم پور از دیدار رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام و زائران ایرانی از باغ فدک در شهر حائط عربستان تا دهم تیرماه در گالری خانه عکاسان ایران برپا شد.
برپایی نمایشگاه‌های عکس «باغ فدک» و «سوره» در 7 استان کشور
خبرگزاری فارس:
نمایشگاه عکس «باغ فدک» و «سوره» در استان‌های یزد، خراسان جنوبی، مازندران، بوشهر، کرج، قزوین و کرمان تا 21 شهریور برپا گردید.
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از واحد خبر حوزه هنری، خانه عکاسان ایران، نمایشگاه «باغ فدک» را با 24 قطعه عکس از محمدکاظم‌پور که از باغ فدک عکاسی شده در معرض دید عموم قرار داده می‌شود.
این آثار در سفر اخیر هاشمی رفسنجانی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام به عربستان سعودی و نیز دیدار وی از شهر حائط (محل باغ فدک) عکاسی شده است.
عکس‌های «باغ فدک» به ترتیب زمانی از 2 تا 8 مرداد به گالری حوزه هنری استان یزد، از 10 تا 20 مرداد در گالری حوزه هنری کرج، از 24 تا 31 مرداد در گالری حوزه هنری بیرجند، از 3 تا 9 شهریور در گالری حوزه هنری قزوین، از 16 تا 21 شهریور در گالری حوزه هنری استان مازندران و از 13 تا 19 مهر در گالری حوزه هنری بوشهر به نمایش گذاشته می‌شود.