@article { author = {Bahrami Foroutan, Maryam}, title = {The al-Mussali Theory of Imamate Deniers’ Infidelity: A Critique}, journal = {miqat hajj}, volume = {30}, number = {117}, pages = {147-165}, year = {2021}, publisher = {حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت}, issn = {2538-1741}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {AbstractAbdullah al-Mussali, a Wahhabi author, wrote a book against Shiites, alleging in the opening parts of the book that Shiites regard those, who do not believe in Imamate, as unbelievers. In support of his assertion, he quotes a number of hadiths and sayings from Shiite academics. His claim received two responses: rejection and solution. In the former response, the Wahhabis are claimed to be the pioneers of takfīr of Muslims. In the later response, while enumerating and analyzing the various meanings of the term “kufr” (infidelity), it is concluded that Shiites do not use it in the sense of leaving religion in the face of other Islamic religions, because that infidelity causes one to leave the religion, which is practical; while the statements cited by al-Mussali are not intended to prove the practical infidelity. Then, the book quotes some phrases from the Shiite scholars, whom al-Mussali claims call the Sunnis non-Muslim. The book also quotes some other scholars, who call non-Shiites Muslims. Therefore, Shiites are not tākfiri and do not attempt to make others tākfiri.}, keywords = {Abdullah al-Mussali,belief in Imamate,making Sunnis tākfiri,wilāyāt,Ayatollah Khoei}, title_fa = {نقد نظریه موصلی در کفر منکران امامت}, abstract_fa = {عبدالله موصلی، از نویسندگان وهابی، کتابی علیه شیعه نوشته و در نخستینبخش‌های آن ادعا کرده است شیعه کسانی را که به امامت معتقد نیستند، کافرمی‌داند! وی در این راستا، تعدادی از احادیث و اقوال علمای شیعه را در تأیید ادعای خود ذکر کرده است. بنابراین، در این مقاله به دو صورت، ادعای وی پاسخ داده شده؛ «نقضی» و «حلّی». در پاسخ نقضی اشاره شده که وهابیان خود سردمدار تکفیر مسلمانان­اند. در پاسخ حلی نیز، ضمن واکاوی معنای واژة «کفر»و برشمردن معانی مختلف آن، نتیجه گرفته شده که شیعه در مواجهه با دیگر مذاهب اسلامی، کفر را در معنای خروج از دین به کار نمی‌برد؛ چراکه کفری موجب خروج از دین است که عملی باشد؛ در صورتی که عباراتی که موصلیبه آنها استناد کرده، در صدد اثبات کفر عملی نیستند.در ادامه فرازهایی از علمای شیعه‌ای که موصلی آنان را نامسلمان‌ شمارندة  اهل سنت دانسته بود و همچنین برخی از دیگر علما، مبنی بر مسلمان دانستن غیر شیعه آورده شد. ازاین‌رو شیعه تکفیری نیست و به تکفیر غیر خود مبادرت نمی‌ورزد.}, keywords_fa = {عبدالله الموصلی,اعتقاد به امامت,تکفیر اهل سنت,ولایت,آیت الله خویی}, url = {https://miqat.hajj.ir/article_158063.html}, eprint = {https://miqat.hajj.ir/article_158063_b11cc7dde7d86c5f7d0c6853f888e8c3.pdf} }