per
حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت
میقات حج
2538-1741
2018-01-21
26
102
7
29
61812
واکاوی فقهی تسهیل حج بر بانوان از جهت تأمین امنیت
مهدی ساجدی
mehdisajedi85@yahoo.com
1
عضو هیات علمی دانشگاه قرآن و حدیث
تحقیق حاضر به بررسی مشکل امنیت بانوان در سفر حج پرداخته و راهکار ارائهشده جهت حل این مشکل را از جهت فقهی مورد بررسی قرار داده است. نتیجه حاصل از این پژوهش که بهصورت کتابخانهای و اسنادی صورت پذیرفته این است که همراهی محرم یا فرد مورد اعتماد در سفر حج، تا حد زیادی میتواند برای بانوان امنیت خاطر ایجاد نماید. مشهور فقها همراهی محرم در سفر حج را واجب نمیدانند، البته معتقدند در صورت نیاز، همراهی محرم ولو با پرداخت اجرت، واجب است، اما به نظر می رسد موافقت با این عقیده به آسانی میسر نیست، زیرا مستفاد از آیات و روایات این است که ظنّ بهسلامت سفر، از شرایط تحقق استطاعت است و همراهی داوطلبانة محرم می تواند محقق این شرط باشد. بنابراین باید معتقد شد مطالبه همراهی محرم و پرداخت اجرت واجب نیست و در فرض همراهی داوطلبانه، شرط تحقق استطاعت برای مکلف، مالک بودن هزینه سفر خود و همراه است. البته سازمان حج بهعنوان متولی امرحج میتواند با همراه نمودن افراد امین و توانا با بانوان در کاروانهای زیارتی حج هنگام رفتن به حرم ودر زمان انجام مناسک، اطمینان خاطر از امنیت و سلامت را برای آنان فراهم کند.
https://miqat.hajj.ir/article_61812_b8d4bc8e86c8e6a7b1d705c0cebfa097.pdf
مناسک حج
همراهی محرم
استطاعت
امنیت
per
حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت
میقات حج
2538-1741
2018-01-21
26
102
31
62
61813
پژوهشی دربارة ورود کفار به حرم امامان(علیهم السلام)
عباس مخلصی
a.mokhlesi14@gmail.com
1
این نوشتار در جستوجوی پاسخ به این پرسش است که ورود کفار به حرم امامان: چه حکمی دارد؟ آیا برای غیر مسلمانان ورود به این اماکن مقدس جایز است یا خیر؟ برای دستیابی به پاسخ، ابتدا مباحثی مقدماتی مطرح شده است؛ مانند اینکه منظور از کفار چه کسانی هستند و دارالاسلام به کدام سرزمینها گفته میشود و اصلاً آیا مسلمانان میتوانند با کفار ارتباط و معاشرت داشته باشند؟حکم ورود کفار به حرم امامان: بدون بررسی حکمِ ورود آنان به اماکن مقدس اسلامی (مانند حرم مکه، مسجدالحرام و دیگر مساجدِ مسلمانان) ممکن نیست و در کتابهای فقهی، حکم ورود کفار به حرم امامان: مستقلاً بحث نشده است؛ بلکه فقها حکم همان مکانها را به حرم امامان: تسرّی دادهاند؛ از اینرو، با بازنگری در احکام و دلایل فقهی هریک از مکانهای مقدس اسلامی، به صورت جداگانه، انطباق یا عدم انطباق احکام آنها با حرم امامان: بررسی شده و این نتیجه به دست آمده است که دلیلی بر عدم جواز و منع ورود کفارِ غیر مشرک به حرم امامان: وجود ندارد.در پایان مقاله نیز نکاتی بیان شده است که زوایا و شرایط حضور غیر مسلمانان را در حرم امامان: روشن میکند.
https://miqat.hajj.ir/article_61813_58a92eecc049b2d316d9ad2a0321641f.pdf
کفار
دارالاسلام
ارتباط با کفار
مساجد
حرم امامان(علیهم السلام)
per
حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت
میقات حج
2538-1741
2018-01-21
26
102
63
79
61817
مناظره امام صادق(علیه السلام) با زندیق مصری در مسجد الحرام (2)
غلامرضا رضائی
farhange1388@yahoo.com
1
عضو گروه کلام و معارف / پژوهشکده حج و زیارت
مقالة حاضر، به بررسی و تحلیل مرحلة دوم از مناظرة امام صادق(علیه السلام) با زندیق مصری پرداخته است؛ چنانکه در قسمت پیشین آمد، امام(علیه السلام) در مرحلة اول مناظره، بهشیوة جدال احسن با زندیق به گفتوگو پرداخته و در این مرحله، بهشیوة موعظة حسنه (خطابه) وارد شده است.مضمون فرمایش امام(علیه السلام) این است که هر کس به وجوبِ وجودِ عالَم و بی نیازی آن از وجود صانع مدبر معتقد است، بهحکم ضرورت، باید حقیقت آن و حقیقت اجزای آن را بهخوبی شناخته باشد؛ زیرا هر چیز تا زمانی که واقعاً شناخته نشود، هیچ قضاوتی در بارة آن، نفیاً یا اثباتاً صحیح نیست.امام(علیه السلام) در این مرحله از مناظره، از در مماشات و مُجارات با زندیق وارد شدهو بر اساس نوع معرفتشناسی زندیق، که حسگرایی است، با او به گفتوگو پرداخته و از همان طریق، او را محکوم کرده و به اهدافش؛ یعنی بیرون آوردن وی از جهل مرکب و انتقال او به مرحلة گمان و از آنجا به مرحلة شک و تردید، رسیده است.همچنین امام(علیه السلام) برای همگان آشکار کرده است که زندیق مصری و امثال وی، جز ندیدن صانع، هیچ دلیلی بر ادعای خود ندارند. افزون بر این، آن حضرت، بی اعتباری گمان در مسائل اعتقادی را به زندیق یادآور میشود و به قاعدة عدم الوجدان در ردّ ادعای زندیق نیز استدلال میکند.
https://miqat.hajj.ir/article_61817_455ed1a4af23f3c4e4a82c14f7b3989b.pdf
امام صادق(علیه السلام)
زندیق
مناظره
موعظه حسنه
گمان
per
حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت
میقات حج
2538-1741
2018-01-21
26
102
81
107
61819
تحلیل روایت کعبه در قرآن و حدیث با تکیه بر آیة «إِنَّ أَوَّلَ بَیْتٍ وُضِعَ لِلنَّاسِ...»
صالح حسن زاده
hasanzadeh@atu.ac.ir
1
عضو هیات علمی/ دانشگاه علامه طباطبایی
روایت گفتار و عمل زبانی با هدف انتقال معناست. یکی از اهداف قرآن، معرفی الگوها و حقایق در حوزههای تربیتی و دینی است. از این رو، روایتها و قصص قرآنی به نحو واقعی، و بدون تخیل و دروغ و مبالغه، در خدمت بیان اهداف تربیتی و هدایتی قرآن است. در قرآن خانه کعبه که نام دیگرش «بیت اللَّه» هست به عنوان خانه مردم معرفی شده، و این تعبیر بیان کننده این حقیقت است که آنچه بنام خدا و برای خدا است باید در خدمت مردم و بندگان او باشد، و آنچه در خدمت مردم و بندگان خدا است برای خدا محسوب میشود. در روایت قرآن کعبه مبارک و مرکز هدایت است. کعبه هم از نظر معنوی و هم از نظر مادی مبارک است ؛ برکات معنوی این سرزمین و جذبههای الهی و تحرک و جنبش و وحدتی که در پرتو آن مخصوصا در مراسم حج به وجود میآید، مبرهن و آشکار است.کعبه، هدایت به سوی سعادت دنیا و آخرت است و هدایت آن فراگیر میباشد ؛ کعبه به تمامی مراتب هدایت از خطور ذهنی گرفته تا انقطاع تام از دنیا و اتصال کامل به عالم معنا، و به تمام معنا هدایت است.همچنین کعبه عالم اسلام را به وحدت کلمه، و ائتلاف امت و شهادت منافع خود، و عالم غیر اسلام را هم هدایت میکند به اینکه از خواب غفلت بیدار شوند و به ثمرات این وحدت توجه کنند و ببینند که چگونه اسلام قوای مختلفه و سلیقههای متشتت و نژادهای گوناگون را با هم متفق و برادر کرده است. پژوهش حاضر با روش تحلیلی ـ توصیفی و بر اساس آیه 96 و 97 سوره آل عمران اهداف روایت کعبه در قرآن را بررسی مینماید.
https://miqat.hajj.ir/article_61819_de3b6442f3320750989a96c567d396e8.pdf
کعبه
مبارک
هدایت
تاریخ
تأسیس
قرآن
حدیث
per
حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت
میقات حج
2538-1741
2018-01-21
26
102
109
120
61820
ارتباط تفسیری «مقام محمودِ» پیامبر(ص) با «شفاعت»/ با پژوهشی در تفاسیر فریقین
هاشم اندیشه
hashem.andisheh@gmail.com
1
مدرس / دانشگاه آزاد
وجود مبارک پیامبرخدا9 که علت غایی وجودِ عالم هستی است، پس از حق تعالی برترین و مهمترین موضوع برای شناخت در عالم وجود است؛ بهگونهای که شناخت این شخصیت عظیم الشأن، یکی از راههای خداشناسی قلمداد شده است. اکنون آنچه پیشروی شماست، تلاش وکاوشی در راستای پرداختن به «مقام محمود» پیامبرخدا(ص) است. در این نوشته، ابتدا به مقام محمود در لغت و اصطلاح میپردازیم و آنگاه، مقام محمود در آیات و روایات را مورد بررسی قرار میدهیم و در انتها مقام محمود در تفاسیر شیعه و سنی را به بررسی و پژوهش میگذاریم.
https://miqat.hajj.ir/article_61820_ca5cdba027ba7b06a48edbbeaef5e7cd.pdf
پیامبر(ص)
مقام محمود
شفاعت
آیات
روایات
تفاسیر
per
حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت
میقات حج
2538-1741
2018-01-21
26
102
121
136
61823
رسالهها و تألیفات نگاشته شده در باره طائف در میراث اسلامی
احمد خامهیار
ahmad.khamehyar@gmail.com
1
مسئول احیاء تراث / پژوهشکده حج و زیارت
طائف شهری است در شرق مکة مکرمه در عربستان که در سال هشتم هجری به دست پیامبرخدا9 فتح شد. در طائف مسجد و زیارتگاه عبداللهبن عبّاس، از صحابة برجستة پیامبر و زیارتگاهها و اماکنی منسوب به آن حضرت وجود داشته که وجود این آثار باعث شده است که شماری از نویسندگان مسلمان در دورههای مختلف، به نگارش رسالهها و تألیفاتی دربارة طائف و فضایل و اماکن متبرک آن اقدام کنند. در این مقاله، تلاش شده ضمن ارائة کتابشناسی جامعی از آثار تألیف شده دربارة این شهر، ویژگیهای کلی و اهمیت آنها به طور اجمالی بیان گردد.
https://miqat.hajj.ir/article_61823_31cd89914dfa8eb929cf404114220bef.pdf
طائف
کتابشناسی
تاریخهای محلی
حجاز
عربستان سعودی
ابن عبّاس
per
حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت
میقات حج
2538-1741
2018-01-21
26
102
137
150
61824
زیارت در دائرةالمعارف اسلام
هادی ولی پور
hadi.valipoor.b@gmail.com
1
مدیر ترجمه / پژوهشکده حج و زیارت
بزرگترین مجموعة پژوهشی مستشرقان دربارة دین اسلام، دائرةالمعارف اسلام (EI)، چاپ لیدن هلند است که با تلاش خاورشناسانی چون گلدزیهر (Goldziher, Ignaz.)، دخویه (De Goeje, M. J) و هوتسما) Houtsma, Martin Theodore) از سال 1908م شده و تاکنون به ویراست سوم (EI3) رسیده است. موضوع زیارت بهدلیل پرسشها و چالشهای فراروی آن در عصر حاضر، توجه اندیشمندان مسلمان بسیاری را جلب کرده است. ترجمه و ارزیابی مطالبی که با رویکرد تاریخی و روش خاص مستشرقان غیر مسلمان نگاشته شده، میتواند در تبیین برخی ابعاد این موضوع مفید باشد. مدخل زیارت در دائرةالمعارف اسلام، مدخلی مفصل است که بهدست تعدادی از مستشرقان تحریر شده و مناسک و کتابهای زیارتی را در ده نقطه مهم از جهان اسلام بررسی کرده است. بخش نخست این مدخل در شماره قبلی مجله میقات ارائه شد؛ بخش دوم آن در این مقاله تقدیم میشود و بخشهای بعدی نیز در شمارههای آتی ملحق میگردند.
https://miqat.hajj.ir/article_61824_bf730a21c6ce7f7e897ab025d6e71a22.pdf
زیارت
مقبره
مناسک
قدیس
شفاعت
per
حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت
میقات حج
2538-1741
2018-01-21
26
102
151
158
61828
چکیده های عربی
https://miqat.hajj.ir/article_61828_18cf8e0f125daa99ec69e9b5d0bc88d5.pdf
per
حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت
میقات حج
2538-1741
2018-01-21
26
102
159
168
61829
چکیده های انگلیسی
https://miqat.hajj.ir/article_61829_10635582fa286b09190eed45ff840b63.pdf