ORIGINAL_ARTICLE
معناشناسی محرمات احرام
در این تحقیق ابتدا در پی مطالعة علمی معنا هستیم. بدیهی است پس از معناشناسی صحیح میتوان به اصول حاکم بر معانی محرّمات رهنمون شد؛ بنابراین برای یافتن اصول و تأثیر آنها، ابتدا محرّمات احرام را در دو دسته بر مبنای الف) آنچه در آیات و روایات آمده و ب) آنچه در کلام بزرگان و کتابهای معناشناسی بدان پرداختهاند، مورد بررسی قرار میدهیم. از مجموع معناشناسی محرّمات احرام که با استفاده از آیات، روایات و جستجو در کلام بزرگان به دست می آید نتیجهگیری میکنیم که: اصول زیر حاکم بر معانی این تروک است:
1ـ آغاز تحول مثبت انسان با اصلاح رفتار 2ـ طراحی هویت دینی حجگزار 3ـ احساس نیاز به ارتباط با پروردگار 4ـ اصل تقدم هشدار بر بشارت.
https://miqat.hajj.ir/article_36440_85a4900f80dcd5692631f6545a48756c.pdf
2014-12-22
6
26
معناشناسی
محرمات احرام
محرمات در آیات
محرمات در روایات
محرمات در کلام بزرگان
محمد
مهدوی
mohamedmahdavi1972@gmail.com
1
رشته ارتباطات گرایش حج وزیارت / دانشگاه قرآن و حدیث
LEAD_AUTHOR
1. ابن بابویه ، محمد بن علی، من لا یحضره الفقیه، قم، جماعة المدرسین قم، موسسة النشر الاسلامی، 1363ش.
1
2. ایزوتسو، توشی هیکو، خـدا و انسان در قـرآن ، ترجمه احمد آرام، چـاپ دوم، دفـتر نشر فرهنگ اسلامی،
2
تهران 1368ش.
3
3. بهجت پور، عبدالکریم، درآمدی بر اصول تحول فرهنگی، قم، موسسة بوستان کتاب، 1388، ص 194
4
4. حداد عادل، غلامعلی، حج نماز بزرگ، تهران، نشر مشعر، 1379 ش.
5
5 . حسینی همدانی، سید محمد حسین، انوار درخشان، تهران، ناشر کتاب فروشی لطفی، 1404ق.
6
6. رحیمی، حسین فقه و حقوق خانواده، «زینت در اندیشة دینی»، تهران، زمستان 1383ش.
7
7. سید مهدی علیزاده موسوی، موسم بیداری، تحلیل سیاسی اجتماعی حج، تهران، نشر مشعر 1390ش.
8
8 . شیخ حر عاملی، محمد بن حسن، وسائل الشیعه، قم، ناشر موسسة آل البیت ـ علیهم السلام ـ 1409ق.
9
9. طبرسی، فضل بن حسن، تفسیر مجمع البیان، تهران، انتشارات ناصرخسرو، 1372ش.
10
10. فعالی، محمد تقی ، اسرار عرفانی حج، تهران، نشر مشعر، 1386ش.
11
11. قائـمی نیا، علیرضا، بیولوژی نـص نشانه شناسی و تفسیر قرآن، تهران، سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ،
12
12. قمی، علی بن ابراهیم، تفسیر قمی، تحقیق: سید طیب موسوی جزایری، قم، دارالکتاب، 1367ش.
13
13. کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی(ط ـ الاسلامیه)، تهران، دار الکتب الاسلامیه، 1407ق. چاپ: چهارم
14
14. کلینی، محمد بن یعقوب، فروع کافی، تهران، مرکز انتشارات علمی و فرهنگی، 1363ش.
15
15. مجلسی، بحارالانوار، 1403ق. چاپ دوم.
16
16. مرکز تحقیقات حج، «میقات حج (فارسی)» تهران، نشر مشعر.
17
17. موسوی همدانی، سید محمد باقر ، پیشین، تلخیص.
18
18. نقی زاده، محمد، تأملی در معنای مناسک حج، تهران، نشر مشعر، 1386ش.
19
19. نوری، حسین بن محمد تقی، مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، قم، ناشر موسسة آل البیت ـ علیهم السلام ـ
20
20. همدانی، محمد بهاری تذکرة المتقین، قم، انتشارات نهاوندی، 1375ش.
21
ORIGINAL_ARTICLE
صَدّ و حَصر نایب در حج
اگر نایب در حین انجام حج، مصدود (منع از عمل) گردد و یا محصور (بیمار) شود و نتواند حج منوب عنه و کسی را که از وی نیابت پذیرفته، به انجام رساند، در این صورت اگر نیابت وی تبرعی باشد، حکمش همانند شخصی است که عمل حج خود را به صورت مباشر انجام میدهد. ولی اگر به صورت استیجاری باشد؛ اولا: بستگی به آن دارد که نیابت وی مشروط و یا مقید به همان سال باشد و یا اینکه مطلق بوده و مقید و مشروط به زمان خاص نیست و ثانیاً: مصدود و یا محصور شدن وی پیش از احرام است و یا بعد از احرام. بدین جهت چهار صورت میتوان برای آن تصور نمود:
۱. عقد اجاره مقید به سال معین بوده و وقوع حصر و یا وقوع صد پیش از احرام باشد، در این صورت، اختلافی بین فقهای عظام نیست و همة آنان متفقاند که عقد با وقوع صد و یا وقوع حصر منفسخ میگردد. ولیکن نسبت به استحقاق و یا عدم استحقاق اجرت، دو گفتار از فقهای عظام نقل شده است.
۲. عقد اجاره مقید به سال معین باشد، ولیکن وقوع حصر و یا وقوع صد بعد از احرام باشد، هم در بارة اِجزاء از منوب عنه و هم در بارة استحقاق اجرت، سه قول از فقهای عظام نقل شده است.
۳. اگر عقد اجاره مطلق باشد و وقوع حصر و یا وقوع صد پیش از احرام باشد، فقهای عظام اتفاق دارند که عقد به حال خویش باقی است و بر ذمة اجیر است که در سال بعد و یا سالهای بعد (بعد از رفع حصر و یا صد) نیابت از منوب عنه را انجام دهد و در نتیجه، اجیر بعد از انجام اعمال حج، مستحق تمام اجرت میباشد.
۴. اگر عقد اجاره مطلق باشد، ولیکن وقوع حصر و یا وقوع صد بعد از احرام باشد، دو قول از فقهای عظام نقل شده: اجزاء و عدم اجزاء از منوب عنه.
https://miqat.hajj.ir/article_36441_993403dcf87ebd8efd5a275beb05d4fd.pdf
2014-12-22
28
42
صد
حصر
حج
نایب
منوب عنه
استیجار
اجزاء عمل
استحقاق اجرت
سید تقی
واردی
waredi@gmail.com
1
عضو هیأت علمی مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی (وابسته به پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)
LEAD_AUTHOR
کتاب نامه:
1
1. ابو الصلاح حلبی، تقی الدین بن نجم الدین، الکافی فی الفقه، در یک جلد، کتابخانه عمومی امام امیر المؤمنین (علیه السلام) ، اصفهان ـ ایران، اول، ۱۴۰۳ق.
2
2. ابن ادریس حلی، محمد بن منصور، السرائر الحاوی لتحریر الفتاوی، ۳ جلد، دفتر انتشارات اسلامی وابسته به جامعه مدرسین حوزة علمیه قم، قم ـ ایران، دوم، ۱۴۱۰ق.
3
3. ابن براج طرابلسی، قاضی عبد العزیز، المهذب، ۲ جلد، دفتر انتشارات اسلامی وابسته به جامعه مدرسین حوزة علمیه قم، قم ـ ایران، اول، ۱۴۰۶ق.
4
4. ابن فهد حلّی، جمال الدین احمد بن محمد اسدی، المهذب البارع فی شرح المختصر النافع، ۵ جلد، دفتر انتشارات اسلامی وابسته به جامعه مدرسین حوزة علمیة قم، قم ـ ایران، اول، ۱۴۰۷ق.
5
5. امام خمینی، سید روح الله موسوی، تحریر الوسیله، ۲ جلد، مکتبة اعتماد الکاظمی، تهران ـ ایران، ششم، ۱۳۶۶ش.
6
6. حرّ عاملی، محمد بن حسن، وسائل الشیعه، ۲۹ جلد، مؤسسه آل البیت: ، قم ـ ایران، اول، ۱۴۰۹ق.
7
7 . خویی، سید ابوالقاسم موسوی، موسوعة الإمام الخوئی، ۳۳ جلد، مؤسسة إحیاء آثار الإمام الخوئی، قم ـ ایران، اول، ۱۴۱۸ق.
8
8 . خویی، سید ابو القاسم موسوی، المعتمد فی شرح المناسک، ۳ جلد، منشورات مدرسه دار العلم ـ لطفی، قم ـ ایران، اول، ۱۴۱۰ق.
9
9. روحانی قمّی، سید صادق حسینی، فقه الصادق، ۴۱ جلد، نرم افزار موسوعة الامام الروحانی، تولید مرکز تحقیقات کامپیوتری نور.
10
10. سبحانی تبریزی، جعفر، الحج فی الشریعة الإسلامیة الغراء، ۵ جلد، مؤسسه امام صادق (علیه السلام) ، قم ـ ایران، اول، ۱۴۲۴ق.
11
11. شهید اول، محمد بن مکی عاملی، الدروس الشرعیة فى فقه الإمامیه، ۳ جلد، دفتر انتشارات اسلامی وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، قم ـ ایران، دوم، ۱۴۱۷ق.
12
12. شیخ صدوق، محمّد بن علی بن بابویه، من لا یحضره الفقیه، ۴ جلد، دفتر انتشارات اسلامی وابسته به جامعة مدرسین حوزة علمیه قم، قم ـ ایران، دوم، ۱۴۱۳ق.
13
13. شیخ طوسی، ابو جعفر محمد بن حسن، الخلاف، ۶ جلد، دفتر انتشارات اسلامی وابسته به جامعة مدرسین حوزة علمیه قم، قم ـ ایران، اول، ۱۴۰۷ق.
14
14. شیخ طوسی، ابو جعفر محمد بن حسن، النهایه فى مجرد الفقه و الفتاوی، در یک جلد، دار الکتاب العربی، بیروت ـ لبنان، دوم، ۱۴۰۰ق.
15
15. شیخ مفید، محمّد بن محمدبن نعمان عکبری، المقنعة، در یک جلد، کنگره جهانی هزاره شیخ مفید، قم- ایران، اول، ۱۴۱۳ق.
16
16. صاحب جواهر، محمد حسن نجفی، جواهر الکلام فی شرح شرائع الاسلام، ۴۳ جلد، دارالکتب الاسلامیه، تهران ـ ایران، سوم، ۱۳۶۷ش.
17
17. علامه حلّی، حسن بن یوسف بن مطهر اسدی، تذکرة الفقها (ط ـ الحدیثه)، ۱۴ جلد، مؤسسة آل البیت (علیه السلام) ، قم ـ ایران، اول، ق.
18
18. علامه حلّی، حسن بن یوسف بن مطهر اسدی، قواعد الأحکام فى معرفة الحلال و الحرام، ۳ جلد، دفتر انتشارات اسلامی وابسته به جامعة مدرسین حوزة علمیه قم، قم ـ ایران، اول، ۱۴۱۳ق.
19
19. علامه حلّی، حسن بن یوسف بن مطهر اسدی، مختلف الشیعه فی أحکام الشریعه، ۹ جلد، دفتر انتشارات اسلامی وابسته به جامعة مدرسین حوزه علمیه قم، قم ـ ایران، دوم، ۱۴۱۳ق.
20
20. علامه حلّی، حسن بن یوسف بن مطهر اسدی، منتهی المطلب فى تحقیق المذهب، ۱۵ جلد، مجمع البحوث الإسلامیه، مشهد ـ ایران، اول، ۱۴۱۲ق.
21
21. فاضل لنکرانی، محمد، تفصیل الشریعة فى شرح تحریر الوسیله ـ کتاب الحج ـ ۵ جلد، دار التعارف للمطبوعات، بیروت ـ لبنان، دوم، ۱۴۱۸ق.
22
22. فخر المحققین حلی، محمد بن حسن بن یوسف، ایضاح الفوائد فى شرح مشکلات القواعد، ۴ جلد، مؤسسه اسماعیلیان، قم ـ ایران، اول، ۱۳۸۷ق.
23
23. کلینی، محمدبن یعقوب، الکافی، ۸ جلد، دار الکتب الإسلامیه، تهران ـ ایران، چهارم، ۱۴۰۷ق.
24
24. گلپایگانی، سید محمد رضا موسوی، الإحصار و الصد، در یک جلد، دار القرآن الکریم، قم ـ ایران، اول، ۱۴۱۳ق.
25
25. محقق حلّی، نجم الدین جعفر بن حسن، شرائع الإسلام فى مسائل الحلال و الحرام، ۴ جلد، مؤسسه اسماعیلیان، قم ـ ایران، دوم، ۱۴۰۸ق.
26
26. محقق حلّی، نجم الدین جعفر بن حسن، المختصر النافع فى فقه الإمامیه، ۲ جلد، مؤسسة المطبوعات الدینیه، قم ـ ایران، ششم، ۱۴۱۸ق.
27
27. یزدی، سیدمحمدکاظم طباطبایی، العروة الوثقی،۲جلد، مؤسسه مطبوعاتی اسماعیلیان، قم ـ ایران، دوم، ۱۴۱۲ق.
28
ORIGINAL_ARTICLE
چگونگی انجام وضو نزد فریقین (3) (مسح)
وضو، عملی برای رسیدن به طهارت معنوى که مسلمانان روزانه با آن سر و کار دارند و مقدمه برای برخی عبادات؛ مانند نماز است. همچنین شخص مکلّف باید پیش از طواف کعبه، مسح کلمات و خطوط قرآن کریم و... دارای وضو باشد. گرچه فریقین؛ شیعه و سنی، در اصل وجوب وضو و مواضعی که باید شسته شود، نظرات مشترک دارند، لیکن در فرایض، نواقض و... همچنین در شیوه و روش انجام و محدودة اعضای وضو و چگونگی مسح اختلاف آراء و نظریات وجود دارد. پیشتر در بحث وضو، به مسأله شستن صورت و دستها و چگونگی آن، نزد شیعه و سنی پرداختیم که در شماره های 87 ـ 88 و 89 «میقات حج»، از نظر خوانندگان گذشت و اکنون در این بخش چگونگی انجام مسح سر و وظیفة مکلّف در پاها، عندالفریقین، بحث و بررسیهایی صورت میگیرد که امیدواریم با مطالعة پژوهش، یافتههایی بر خواننده گرامی روشن شود.
https://miqat.hajj.ir/article_36442_40ef849c1cb3584dce860700af29a000.pdf
2014-12-22
43
62
وضو نزد فریقین
مسح
مسح سر
مسح پا
مسح بر خُفین
آیه مسح
علی
قمی
zahedqomi@gmail.com
1
مدیر گروه رشته مدیریت حج و زیارت / مرکز آموزش علمی کاربردی حج و زیارت
LEAD_AUTHOR
این مقاله منابع ندارد
1
ORIGINAL_ARTICLE
خفتگان در بقیع (20) قله های رفیع بقیع
در این نوشتار، بخشی از زندگی نورانی امام چهارم؛ زینت پرستندگان و سجاد اهلبیت: را به بررسی نهاده و آموزههای این زندگی پر از حادثه و پر از درد و رنج و خاطره و درس وی را باز میگوییم؛ از شخصیت فردی، فضایل وجودی، علم و دانش، استجابت دعا، دستگیری از فقیران، ایفای رسالتش پس از واقعة عاشورا، سخنرانی اش در مسجد اموی، نقش پیچیده اش در وادی سیاست، تدبیرش در عصر اختناق و فساد و بالاخره آثار ماندگار و راهگشایش چون: صحیفة سجادیه، رسالة الحقوق، نامة مکتوبش به محمد بن شهاب زهری و سرانجام تعرض دستگاه خلافت به آن حضرت و شهادتش و دفنش در قبرستان بقیع.
https://miqat.hajj.ir/article_36443_b0cc06169134e0cc5380d2fb08010204.pdf
2014-12-22
64
89
امام سجاد
صحیفه سجادیه
رسالة الحقوق
نامه به محمد بن شهاب زهری
امام سجاد پس از عاشورا
نقش امام سجاد در سیاست
امام سجاد در عصر اختناق
علی اکبر
نوایی
aliakbar.nava@gmail.com
1
مسئول نخبگان و استعدادهای برتر / حوزه علمیه خراسان
LEAD_AUTHOR
این مقاله منابع ندارد
1
ORIGINAL_ARTICLE
رساله در ذراع مکه (تالیف حوالی سال 980 هجری) مولف ؟
«ذراع مکه» اثری است در بارة مسجد الحرام، عمارت و اجزا و درها وستونهای آن، که ضمن ارائة گزارشی اجمالی از تاریخ هر کدام، اندازههای آنها بر اساس مقاییس رایج در آن روزگار به دست داده شده است. اصطلاح ذراع مکه یا مدینه، جدا از اینکه نمودار اندازهای معین است، از نظر جغرافیایی در بارة رسالههایی است که در جغرافیای اندازهای عمارت مسجد الحرام یا مسجد النبی نگاشته شده و البتهگاه فراتر از این عنوان تاریخ آن عمارت نیز مورد بحث قرار میگیرد. رسالة حاضر متشمل بر ۲۳ صفحه است که ما برای هر دو صفحه روبهرو، یک شماره در کروشه گذاشتهایم. صفحة آخر تنها نیم صفحه مطلب دارد.
https://miqat.hajj.ir/article_36444_b2d0843cb5da39074965886c28de91f5.pdf
2014-12-22
92
106
ذراع مکه
دکتر گودرز رشتیانی
کتابخانة دانشگاه سن پترزبورگ
ابعاد کعبه
حدود مسجد الحرام
ملتزم
مستجار
حجر اسماعیل
شاذروان
عمق چاه زمزم
زمین مطاف
درهای حرم
رسول
جعفریان
ras.jafarian@gmail.com
1
استاد / دانشگاه تهران
LEAD_AUTHOR
این مقاله منابع ندارد
1
ORIGINAL_ARTICLE
مسجد و نقش آن در تامین امنیت فردی و اجتماعی
مسجد امنیت و آرامش را در جان و نهاد افراد جامعه تثبیت میکند و در مسیر دستیابی به این هدف متعالی و رساندنِ امنیتِ مسلمانان به بالاترین درجات امنیت روانی، فردی و اجتماعی، از شیوه های مختلفی استفاده میکند؛ از جمله پر کردن اوقات فراغت جوانان و بزرگسالان، ریشه کن کردن ناهنجاریهای اخلاقی و آثار آن، بازدارندگی از جرم و جنایت، تربیت همسایگان صالح، ایجاد جامعة امن، و بالاخره، مسجد به همة مراجعات دینی و دنیایی مردم پاسخ میدهد. شیفتگان دانش و علم و فتوا که از مسجد یاری میخواهند و پویندگان امور دنیایی که بدان پناه میبرند، گمشدة خود را در آن میجویند و به هدف خود دست مییابند.
https://miqat.hajj.ir/article_36445_ee01ffd96e434c6cd3e3a18146f98fbf.pdf
2014-12-22
108
131
اهمیت مسجد
نقش مسجد در امنیت فردی
مسجد و امنیت اجتماعی
مسجد و تشویق به علم آموزی
مسجد پناهگاه نیازمندان
نقش مسجد در تربیت
حامد
فقیهی
hamedfaqihi@gmail.com
1
کارشناسی ارشد مترجمی زبان عربی / دانشگاه تهران
LEAD_AUTHOR
عفاف
حسن الحسینی
2
AUTHOR
این مقاله منابع ندارد
1
ORIGINAL_ARTICLE
حج ابراهیمی
حج از عبادات و تکالیف شرعی اسلام است که علاوه بر جنبههای فردی و نقش آن بر تزکیة نفس و سیر و سلوک معنوی برای حجگزاران، از بُعد اجتماعی نیز نقش اساسی در حیات امت اسلامی دارد؛ همانگونه که آیات کریمة قرآن کریم، حج را عامل قیام و پابرجایی مردم خوانده و روایات نیز از تأثیر این فریضة جهانشمول بر تعیین همبستگی آحاد مسلمین از سراسر جهان و چاره جویی برای مشکلات خود و ساماندهی وضع فرهنگی، اجتماعی و سیاسی سخن گفته است. در این نوشتار به پیشینه حج در ادیان الهی و احیای حج ابراهیمی براساس آیات و روایات و وضع کنونی آن بر وظایف حجگزاران در پیوند برادری و صیانت از کیان امت اسلام و موضعگیری در برابر دشمنان و احیای حج ابراهیمی بر اساس منابع اسلامی و اندیشههای امام راحل، بنیانگذار جمهوری اسلامی در ایران و مقام معظم رهبری و مسئولیت عالمان دین در تبیین مفهوم حقیقی حج و بهرهگیری از این فرصت شکوهمند و میعادگاه بزرگ امت اسلام میپردازد:
https://miqat.hajj.ir/article_36446_e5bbc3ace0a4655f18bd69717259fd7d.pdf
2014-12-22
132
159
آثار حج ابراهیمی
تزکیة نفس
حج عامل قیام
حج در ادیان الهی
حج ابراهیمی در نگاه امام خمینی
حج در نگاه رهبری
حج حقیقی
محمد تقی
رهبر
1
امام جمعه موقت / شهر اصفهان
LEAD_AUTHOR
این مقاله منابع ندارد
1
ORIGINAL_ARTICLE
فن مناظره (صنعت ششم) (2)
مناظر، صنعت ششمی است که به مجادله و مغالطه ارتباطی ندارد و در بخشهای گذشته به پیشینة آن در اسلام و جهان اشاره شد. اکنون سلسله مقالاتی درباب مناظرة اسلامی و جدال احسن مطابق کتاب و سنت و عقل مینگاریم تا مسلمانان به کمک مناظرات اسلامی، مبهمات را به کمک یکدیگر بر طرف نموده و مطابق سنت پیامبرخدا و اصحاب و اهلبیت(علیهم السلام) صمیمانه به گفتگو بپردازند. در این بخش به آداب و شرایط مناظره که عبارتند از: آشنایی با قواعد منطقی، تسلط بر موضوع و بیان جذاب، دوری از سؤالهای مبهم و مغرضانه، جلوگیری از حاشیه رفتن حریف، پرهیز از الفاظ رکیک، تسلط و خونسردی، اجتناب از منیت و خودبینی، استماع دقیق، کسب مهارتهای لازم و... خواهیم پرداخت.
https://miqat.hajj.ir/article_36447_a05c645875887a3a72c2e0372f4720c9.pdf
2014-12-22
160
172
آداب مناظره
شرایط مناظره
قواعد مناظره
خونسردی
پرهیز از خودبینی
دوری از الفاظ رکیک
کسب مهارتهای لازم
محمد باقر
شریعتی سبزواری
shariati.magazine@gmail.com
1
فقه و اصول مقارن / دانشگاه مذاهب و تقریب المذاهب اسلامی
LEAD_AUTHOR
این مقاله منابع ندارد
1