ORIGINAL_ARTICLE
واکاوی فقهی تسهیل حج بر بانوان از جهت تأمین امنیت
تحقیق حاضر به بررسی مشکل امنیت بانوان در سفر حج پرداخته و راهکار ارائهشده جهت حل این مشکل را از جهت فقهی مورد بررسی قرار داده است. نتیجه حاصل از این پژوهش که بهصورت کتابخانهای و اسنادی صورت پذیرفته این است که همراهی محرم یا فرد مورد اعتماد در سفر حج، تا حد زیادی میتواند برای بانوان امنیت خاطر ایجاد نماید. مشهور فقها همراهی محرم در سفر حج را واجب نمیدانند، البته معتقدند در صورت نیاز، همراهی محرم ولو با پرداخت اجرت، واجب است، اما به نظر می رسد موافقت با این عقیده به آسانی میسر نیست، زیرا مستفاد از آیات و روایات این است که ظنّ بهسلامت سفر، از شرایط تحقق استطاعت است و همراهی داوطلبانة محرم می تواند محقق این شرط باشد. بنابراین باید معتقد شد مطالبه همراهی محرم و پرداخت اجرت واجب نیست و در فرض همراهی داوطلبانه، شرط تحقق استطاعت برای مکلف، مالک بودن هزینه سفر خود و همراه است. البته سازمان حج بهعنوان متولی امرحج میتواند با همراه نمودن افراد امین و توانا با بانوان در کاروانهای زیارتی حج هنگام رفتن به حرم ودر زمان انجام مناسک، اطمینان خاطر از امنیت و سلامت را برای آنان فراهم کند.
https://miqat.hajj.ir/article_61812_b8d4bc8e86c8e6a7b1d705c0cebfa097.pdf
2018-01-21
7
29
مناسک حج
همراهی محرم
استطاعت
امنیت
مهدی
ساجدی
mehdisajedi85@yahoo.com
1
عضو هیات علمی دانشگاه قرآن و حدیث
LEAD_AUTHOR
* قرآن کریم
1
1. آملی، میرزا محمدتقی(1380ش)، مصباح الهدی فی شرح عروة الوثقی، تهران، انتشارات مؤلف.
2
2. حکیم، سید محسن(1416ق)، مستمسک عروة الوثقی، قم، موسسه دار التفسیر.
3
3. حلی (فخر المحققین)، محمد بن حسن بن یوسف(1387ش)، ایضاح الفوائدفی شرح مشکلات القواعد، قم، انتشارات مؤسسه اسماعیلیان.
4
4. حلی(ابن فهد) جمالالدین احمد بن محمد اسدی (1409ق)، الرسائل العشر، قم، انتشارات کتابخانه آیتالله مرعشی.
5
5 . حلی(علامه) حسن بن یوسف(1420ق)، تحریر الا حکام الشرعیه علی مذهب الامامیه، قم، انتشارات موسسه امام صادق7 .
6
6 . خویی، سید ابوالقاسم (1418ق)، موسوعة الا مام الخویی، قم، انتشارات موسسه احیاء آثار الامام الخوئی.
7
7 . خویی، سید ابوالقاسم(1416ق)، معتمد عروة الوثقی، قم، انتشارات منشور مدرسه دار العلم.
8
8 . سبحانی، جعفر(1426ق)، الحج فی الشریعة الاسلامیة الغراء، قم، انتشارات موسسة امام صادق7 .
9
9 . صدوق، محمد بن علی بن بابویه(1413ق)، من لا یحضره الفقیه، قم، انتشارات جامعة مدرسین حوزة علمیه قم.
10
10. طباطبایی، سید محمد حسین(1374ش)، المیزان فی تفسیر القرآن، قم، انتشارات جامعة مدرسین حوزة علمیه قم.
11
11. طوسی، محمد بن حسن(1407ق)، تهذیب الاحکام، تحقق: خراسان، حسن الموسوی، تهران، دار الکتب الإسلامیه.
12
12. عاملی، (شیخ حر)، محمد بن حسن(1409ق)، وسائل الشیعه، قم، انتشارات آل البیت.
13
13.کاشف الغطاء، جعفر بن خضر مالکی(1420ق)، کشف الغطاء عن مبهمات الشریعة الغرّاء، قم، انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی.
14
14. کلینی، محمد بن یعقوب(1365ش)، کافی، تهران، انتشارات دار الکتب الاسلامیه.
15
15. مدنی کاشانی، حاج آقا رضا(1411ق)، براهین الحج للفقهاء و الحجج، کاشان، انتشارات مدرسه علمیه آیت الله کاشانی.
16
16. مکی عاملی، محمد(1417ق)، الدروس الشرعیة فی فقه الامامیه، قم، دفتر انتشارات اسلامی وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم.
17
17. نجفی، محمد حسن(بی تا). جواهر الکلام فی شرح شرایع الاسلام، انتشارات دار احیاء تراث عربی، بیروت.
18
18. نراقی، ملا محمد مهدی(1415ق)، مستند الشیعة فی احکام الشریعه، قم، انتشارات
19
آل البیت.
20
19. یزدی، سید محمد کاظم(1419ق)، عروة الوثقی (محشی)، قم، انتشارات جامعة مدرسین.
21
ORIGINAL_ARTICLE
پژوهشی دربارة ورود کفار به حرم امامان(علیهم السلام)
این نوشتار در جستوجوی پاسخ به این پرسش است که ورود کفار به حرم امامان: چه حکمی دارد؟ آیا برای غیر مسلمانان ورود به این اماکن مقدس جایز است یا خیر؟ برای دستیابی به پاسخ، ابتدا مباحثی مقدماتی مطرح شده است؛ مانند اینکه منظور از کفار چه کسانی هستند و دارالاسلام به کدام سرزمینها گفته میشود و اصلاً آیا مسلمانان میتوانند با کفار ارتباط و معاشرت داشته باشند؟حکم ورود کفار به حرم امامان: بدون بررسی حکمِ ورود آنان به اماکن مقدس اسلامی (مانند حرم مکه، مسجدالحرام و دیگر مساجدِ مسلمانان) ممکن نیست و در کتابهای فقهی، حکم ورود کفار به حرم امامان: مستقلاً بحث نشده است؛ بلکه فقها حکم همان مکانها را به حرم امامان: تسرّی دادهاند؛ از اینرو، با بازنگری در احکام و دلایل فقهی هریک از مکانهای مقدس اسلامی، به صورت جداگانه، انطباق یا عدم انطباق احکام آنها با حرم امامان: بررسی شده و این نتیجه به دست آمده است که دلیلی بر عدم جواز و منع ورود کفارِ غیر مشرک به حرم امامان: وجود ندارد.در پایان مقاله نیز نکاتی بیان شده است که زوایا و شرایط حضور غیر مسلمانان را در حرم امامان: روشن میکند.
https://miqat.hajj.ir/article_61813_58a92eecc049b2d316d9ad2a0321641f.pdf
2018-01-21
31
62
کفار
دارالاسلام
ارتباط با کفار
مساجد
حرم امامان(علیهم السلام)
عباس
مخلصی
a.mokhlesi14@gmail.com
1
LEAD_AUTHOR
1. ابن حزم، علی بن احمد (1421ق)، المحلى، بیروت، دارالفکر.
1
2. ابن حیون، نعمان بن مجمد (1383ق)، دعائم الاسلام، قاهره، دارالمعارف.
2
3. ابن سعد، محمد بن سعد (1410ق)، الطبقاتالکبرى، بیروت، دار صادر.
3
4. ابن قدامه، عبدالله بن احمد (1403ق)، المغنى، بیروت، دارالکتاب العربی.
4
5. ابن قولویه، جعفر بن محمد (1375)، کامل الزیارات،تهران، صدوق.
5
6. ابن قیم، محمد بن ابی بکر(1983م)، احکام اهل الذمه، بیروت، دارالعلم، چاپ سوم.
6
7. ابن هشام، عبدالملک (1355ق)، السیرة النبویه، قاهره.
7
8. اردبیلى، المولی احمد (1416ق)، مجمع الفائدة والبرهان، قم، مؤسسة النشر الاسلامى، چاپ اول.
8
9. الطریقى، عبداللّه بن ابراهیم بن على (1414ق)، الاستعانة بغیر المسلمین، ریاض، مؤسسة الرساله، چاپ دوم.
9
10. امام خمینى، روح الله (بیتا)، کتاب الطهارة، بی جا.
10
11. بحرانى، شیخ یوسف (1405ق)، الحدائق الناضرة فی احکام العترة الطاهره، بیروت، دارالاضواء.
11
12. جناتی، محمد ابراهیم (1385ش)، فقه و زمان، نشر احیاگران، چاپ اول.
12
13. حرّ عاملى، محمد بن حسن (1403ق)، وسایل الشیعه، بیروت، چاپ پنجم.
13
14. حسینی طهرانی، سیدمحمد محسن (1425ق)، رسالة طهارت انسان، قم، انتشارات شهریار، چاپ اول.
14
15. حسینی عاملی، محمدجواد (1419ق)، مفتاح الکرامة فی شرح قواعد العلامه، قم، نشر اسلامی.
15
16. حکیم، سید محسن (1411ق)، مستمسک العروة الوثقى، قم، اسماعیلیان.
16
17. حمید الله، محمد (1407ق)، وثائق السیاسیه، بیروت.
17
18. خوانسارى، سید احمد(1405ق)، جامع المدارک فی شرح مختصر النافع، قم، اسماعیلیان، چاپ دوم.
18
19. خویی، سیدابوالقاسم(بیتا)، التنقیح فی شرح العروة الوثقی، قم، موسسة آل البیت.
19
20. دائرة المعارف الاسلامیه، (بیتا) دارالمعرفه، بیروت.
20
21. سبحانى، جعفر(بیتا)، فروغ ابدیت، ویرایش دوم، قم، دفتر تبلیغات اسلامى.
21
22. شهید اول، محمد بن مکى عاملى(1414ق)، الدروس الشرعیه، قم، مؤسسة النشر الاسلامى، چاپ اول.
22
23. شهید ثانی، زینالدین بن علی العاملی(1414ق)، مسالک الافهام الی تنقیح شرائع الاسلام، تحقیق و نشر مؤسسة المعارف الاسلامیه، چاپ اول.
23
24. صدر، محمدباقر (1389ق)، الفتاوى الواضحه، قم، مرکز الابحاث و الدراسات.
24
25. صدوق، محمد بن علی(1404ق)، من لایحضره الفقیه، تهران، مکتبة الصدوق، چاپ دوم.
25
26. طباطبایی، سیدمحمدحسین(1390ق)، تفسیر المیزان، قم، اسماعیلیان.
26
27. طبرسى، فضل بن حسن(1376ق)، مجمع البیان، بیروت، دار مکتبة الحیاة.
27
28. طوسى، محمد بن حسن (1407ق)، کتاب الخلاف، قم، مؤسسة النشر الاسلامى.
28
29. طوسی، محمد بن حسن (1388ق)، المبسوط فى فقه الامامیه، قم، مکتبة المرتضویه، چاپ دوم.
29
30. طوسی، محمد بن حسن (1414ق)، امالی، تحقیق مؤسسة البعثه، دارالثقافه، قم، چاپ اول.
30
31. عابدینی، احمد (1375ش)، «بخشی درباره پاک بودن ذاتی انسان»، مجله فقه (کاوشی نو در فقه اسلامی)، فصلنامه دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شماره 7 و8 .
31
32. عراقی، ضیاالدین (1414ق)، شرح تبصره المتعلمین، قم، مؤسسة النشر الاسلامى، چاپ اول.
32
33. علامه حلی، الحسن بن یوسف بن مطهر (1419ق)، تذکرة الفقهاء، آل البیت، قم، چاپ اول.
33
34. عمید زنجانى، عباسعلى (1366ش)، فقه سیاسى، چاپ سپهر، تهران، چاپ اول.
34
35. فاضل هندی، محمد بن الحسن الاصفهانی (1416ق)، کشف اللثام عن قواعد الاحکام، قم، مؤسسة النشر الاسلامی.
35
36. کلانتری، علی اکبر، (1375ش)، «دارالاسلام و دارالکفر و آثار ویژه آن دو»، مجله فقه، شماره 10
36
37. متقی، حسام الدین (1405ق)، کنز العمال، بیروت، مؤسسة الرساله.
37
38. مجلسی، محمدباقر (1403ق)، بحار الانوار، بیروت، چاپ دوم.
38
39. محقق حلی، جعفر بن محمد (1408ق)، شرائع الاسلام فی مسائل الحلال و الحرام، قم، اسماعیلیان، چاپ دوم.
39
40. مروارید، علی اصغر (1410ق)، سلسلة الینابیع الفقهیه، بیروت، دارالتراث.
40
41. مغنیه، محمدجواد (1420ق)، فقه الامام جعفرالصادق، قم، مؤسسة انصاریان للطباعه.
41
42. موسوى عاملى، محمد بن علی (1411ق)، مدارک الأحکام فی شرح شرائع الاسلام، مؤسسة آل البیت، چاپ اول.
42
43. نام مؤلف (1378ش)، توضیح المسائل مراجع، دفتر انتشارات اسلامی، چاپ سوم.
43
44. نجفی، محمدحسن (1366ش)، جواهر الکلام، تهران، مکتبة الاسلامیه.
44
45. نوری، میرزاحسین (1408ق)، مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، قم، موسسة
45
آل البیت، چاپ اول.
46
46. نهج البلاغه، ترجمه شهیدى، سید جعفر، تهران، چاپ اول، 1368ش.
47
47. همدانی، شیخآقارضا بن محمدهادی (1422ق)، مصباح الفقیه، تحقیق الموسسة الجعفریه لاحیاء التراث، قم، چاپ اول.
48
ORIGINAL_ARTICLE
مناظره امام صادق(علیه السلام) با زندیق مصری در مسجد الحرام (2)
مقالة حاضر، به بررسی و تحلیل مرحلة دوم از مناظرة امام صادق(علیه السلام) با زندیق مصری پرداخته است؛ چنانکه در قسمت پیشین آمد، امام(علیه السلام) در مرحلة اول مناظره، بهشیوة جدال احسن با زندیق به گفتوگو پرداخته و در این مرحله، بهشیوة موعظة حسنه (خطابه) وارد شده است.مضمون فرمایش امام(علیه السلام) این است که هر کس به وجوبِ وجودِ عالَم و بی نیازی آن از وجود صانع مدبر معتقد است، بهحکم ضرورت، باید حقیقت آن و حقیقت اجزای آن را بهخوبی شناخته باشد؛ زیرا هر چیز تا زمانی که واقعاً شناخته نشود، هیچ قضاوتی در بارة آن، نفیاً یا اثباتاً صحیح نیست.امام(علیه السلام) در این مرحله از مناظره، از در مماشات و مُجارات با زندیق وارد شدهو بر اساس نوع معرفتشناسی زندیق، که حسگرایی است، با او به گفتوگو پرداخته و از همان طریق، او را محکوم کرده و به اهدافش؛ یعنی بیرون آوردن وی از جهل مرکب و انتقال او به مرحلة گمان و از آنجا به مرحلة شک و تردید، رسیده است.همچنین امام(علیه السلام) برای همگان آشکار کرده است که زندیق مصری و امثال وی، جز ندیدن صانع، هیچ دلیلی بر ادعای خود ندارند. افزون بر این، آن حضرت، بی اعتباری گمان در مسائل اعتقادی را به زندیق یادآور میشود و به قاعدة عدم الوجدان در ردّ ادعای زندیق نیز استدلال میکند.
https://miqat.hajj.ir/article_61817_455ed1a4af23f3c4e4a82c14f7b3989b.pdf
2018-01-21
63
79
امام صادق(علیه السلام)
زندیق
مناظره
موعظه حسنه
گمان
غلامرضا
رضائی
farhange1388@yahoo.com
1
عضو گروه کلام و معارف / پژوهشکده حج و زیارت
LEAD_AUTHOR
* قرآن کریم
1
1. ابن سینا، شیخ الرییس (428ق)، الاشارات و التنبیهات، نشر البلاغه، قم، اول، 1375ش.
2
2. تهانوى، محمدعلی (م1158ق)، موسوعة کشاف اصطلاحات الفنون و العلوم، مکتبة لبنان ناشرون، بیروت، اول، 1996م.
3
3. جوادی آملی عبدالله، تسنیم، تحقیق: حسن واعظی محمدی، نشر اسرا، قم، چهارم، 1388.
4
4. جوادی آملی، عبدالله، رحیق مختوم، تحقیق: حمید پارسانیا، نشر اسرا، سوم، 1386.
5
5. جیلانى، رفیع الدین محمد بن محمد مؤمن (م قرن11ق)، الذریعة إلى حافظ الشریعة (شرح اصول الکافی جیلانى)، تحقیق: محمد حسین ، درایتى، دار الحدیث، قم، اول، 1429ق/ 1387ش.
6
6. حسنزاده آملى، هزار و یک کلمه، معاصر، دفتر تبلیغات اسلامى، قم، دوم، 1381ش.
7
7. دهخدا، علیاکبر (م1334ش)، لغت نامه دهخدا، مؤسسه انتشارات و چاپ دانشگاه تهران، ایران، اول، 1373.
8
8. رازی، فخر الدین (م606ق)، شرح الاشارات و التنبیهات، تصحیح: نجفزاده، انجمن آثار و مفاخر فرهنگى، تهران، اول، 1384ش.
9
9. ستوده، محمدرضا، نسبت وجود و وجدان در کلام انسان و خدا، کیهان، شماره 207111، 24 بهمن 1392، ص6.
10
10. شریف شیرازى، محمدهادى بن معین الدین محمد ( آصف شیرازى) (م1081ق)، الکشف الوافی فی شرح اصول الکافی، تحقیق: فاضلى، على، دار الحدیث، قم، اول، 1430ق/ 1388ش.
11
11. صدر الدین شیرازى، محمد بن ابراهیم (م1050ق)، شرح اصول الکافی (صدرا)، تحقیق: محمد، خواجوى، مؤسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگى، تهران، اول، 1383ش.
12
12. طباطبایی، محمدحسین، المیزان فی تفسیر القرآن؛ مؤسسة الاعلمی للمطبوعات، بیروت، دوم، 1390ق.
13
13. فرید جبر و...، موسوعة مصطلحات علم المنطق عندالعرب، مکتبة لبنان، ناشرونی، لبنانی، اول، بیتا.
14
14. فیض کاشانى، محمد محسن بن شاه مرتضى (م1091ق)، الوافی، کتابخانه امام أمیرالمؤمنین على7، اصفهان، اول، 1406ق.
15
15. قاضى عبد النبى احمد نگرى، جامع العلوم فی اصطلاحات الفنون (دستور العلماء)، بیروت، دوم، 1975م.
16
16. قزوینى، ملا خلیل بن غازى (م1089ق)، الشافی فی شرح الکافی، تحقیق: محمدحسین، درایتى، دار الحدیث، قم، اول، 1429ق/ 1387ش.
17
17. قزوینى، ملا خلیل بن غازى (م1089ق)، صافى در شرح کافى، تحقیق: درایتى، محمد حسین و احمدى جلفایى، حمید، دار الحدیث، قم، اول، 1429ق ـ 1387ش.
18
18. کلینى، محمد بن یعقوب (م 329ق)، اصول الکافی، ترجمه مصطفوى، کتابفروشى علمیه اسلامیه، تهران، اول، 1369ش.
19
19. کلینى، محمد بن یعقوب (م329ق)، الکافی (ط ـ الإسلامیة)، تحقیق: على اکبر غفارى و محمد آخوندى، دار الکتب الإسلامیة، تهران، چهارم، 1407ق.
20
20. مازندرانى، ملا محمد صالح بن احمد (م1081ق)، شرح الکافی (الأصول و الروضة)، تحقیق: ابوالحسن شعرانى، المکتبة الإسلامیة، تهران، اول، 1382ق.
21
21. مازندرانی، ملا محمدصالح بن احمد، شرح الکافی (الاصول و الروضة)، تحقیق: ابوالحسن شعرانی، المکتبة الاسلامیة، تهران، دوم، بیتا.
22
22. مجذوب تبریزى، محمد (م1093ق)، الهدایا لشیعة أئمة الهدى ( شرح اصول الکافی للمجذوب التبریزی)، تحقیق: محمدحسین درایتى، و غلامحسین، قیصریهها، دار الحدیث، قم، اول، 1429ش/ 1387ش.
23
23. مجلسى، محمد باقر (1110ق)، مرآة العقول فی شرح أخبار آل الرسول، تحقیق: سیدهاشم، رسولى محلاتى، دار الکتب الإسلامیة ، تهران، دوم، 1404ق.
24
* نشریات و نرمافزارها
25
ـ روزنامه کیهان، 24 بهمن 1392، شماره 20711
26
ـ نرم افزار: جامع الاحادیث5/3، مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی (نور)
27
ـ نرم افزار: کتابخانه حکمت اسلامی، مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی (نور)
28
ـ نرم افزار: کتابخانه کلام اسلامی2/1، مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی (نور)
29
ORIGINAL_ARTICLE
تحلیل روایت کعبه در قرآن و حدیث با تکیه بر آیة «إِنَّ أَوَّلَ بَیْتٍ وُضِعَ لِلنَّاسِ...»
روایت گفتار و عمل زبانی با هدف انتقال معناست. یکی از اهداف قرآن، معرفی الگوها و حقایق در حوزههای تربیتی و دینی است. از این رو، روایتها و قصص قرآنی به نحو واقعی، و بدون تخیل و دروغ و مبالغه، در خدمت بیان اهداف تربیتی و هدایتی قرآن است. در قرآن خانه کعبه که نام دیگرش «بیت اللَّه» هست به عنوان خانه مردم معرفی شده، و این تعبیر بیان کننده این حقیقت است که آنچه بنام خدا و برای خدا است باید در خدمت مردم و بندگان او باشد، و آنچه در خدمت مردم و بندگان خدا است برای خدا محسوب میشود. در روایت قرآن کعبه مبارک و مرکز هدایت است. کعبه هم از نظر معنوی و هم از نظر مادی مبارک است ؛ برکات معنوی این سرزمین و جذبههای الهی و تحرک و جنبش و وحدتی که در پرتو آن مخصوصا در مراسم حج به وجود میآید، مبرهن و آشکار است.کعبه، هدایت به سوی سعادت دنیا و آخرت است و هدایت آن فراگیر میباشد ؛ کعبه به تمامی مراتب هدایت از خطور ذهنی گرفته تا انقطاع تام از دنیا و اتصال کامل به عالم معنا، و به تمام معنا هدایت است.همچنین کعبه عالم اسلام را به وحدت کلمه، و ائتلاف امت و شهادت منافع خود، و عالم غیر اسلام را هم هدایت میکند به اینکه از خواب غفلت بیدار شوند و به ثمرات این وحدت توجه کنند و ببینند که چگونه اسلام قوای مختلفه و سلیقههای متشتت و نژادهای گوناگون را با هم متفق و برادر کرده است. پژوهش حاضر با روش تحلیلی ـ توصیفی و بر اساس آیه 96 و 97 سوره آل عمران اهداف روایت کعبه در قرآن را بررسی مینماید.
https://miqat.hajj.ir/article_61819_de3b6442f3320750989a96c567d396e8.pdf
2018-01-21
81
107
کعبه
مبارک
هدایت
تاریخ
تأسیس
قرآن
حدیث
صالح
حسن زاده
hasanzadeh@atu.ac.ir
1
عضو هیات علمی/ دانشگاه علامه طباطبایی
LEAD_AUTHOR
قرآن.
1
1. ابن اثیر، عز الدین علی، 1371ش، تاریخ کامل بزرگ اسلام و ایران، ترجمه: ابوالقاسم حالت و عباس خلیلی، تهران، مؤسسة مطبوعاتی علمی.
2
2. ابن بابویه، محمد بن علی، 1382ش، الخصال ، ترجمة یعقوب جعفری، قم، نسیم کوثر.
3
3. ابن بابویه، محمد بن علی، 1385ش، علل الشرائع، قم، کتاب فروشی داوری.
4
4. ابن بابویه، محمد بن علی، 1413ق، کتاب من لا یحضره الفقیه، مصحح: غفاری، علی اکبر، قم، دفتر انتشارات اسلامی وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم.
5
5. ابن خلدون، محمد، 1408ق/1988م، تاریخ ابن خلدون، تحقیق خلیل شحادة، بیروت، دار الفکر.
6
6. ابن عباد صاحب، إسماعیل بن عباد، 1414ق،المحیط فی اللغة، تصحیح: آلیاسین، محمد حسن، بیروت، عالم الکتاب.
7
7. بحرانی، هاشم بن سلیمان، 1415ق، البرهان فی تفسیر القرآن، تحقیق، بنیاد بعثت، واحد تحقیقات اسلامی، قم، موسسة البعثة، قسم الدراسات الإسلامیة.
8
8. جصاص، احمد بن علی، 1405ق،احکام القرآن (جصاص)، 5 جلد، دار إحیاء التراث العربی ـ لبنان ـ بیروت، چاپ 1
9
9. جعفریان، رسول، 1382ش، آثار اسلامیمکه و مدینه، تهران، نشر مشعر.
10
10. جوادی آملی، 1371ش، جرعهای از بیکران زمزم، تحقیق علی حجتی کرمانی، تهران، حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج.
11
11. حموی، شهاب الدین ابو عبد الله یاقوت بن عبد الله الحموی، 1995م، معجم البلدان، بیروت، دار صادر، چاپ دوم.
12
12. راغب اصفهانی، حسین بن محمد، 1412ق، مفردات ألفاظ القرآن، محقق/ مصحح: داودی، صفوان عدنان، ناشر: دار القلم، الدار الشامیة، مکان چاپ بیروت، دمشق.
13
13. رشید رضا، محمد، 1414ق، تفسیر القرآن الحکیم الشهیر بتفسیر المنار، لبنان، بیروت
14
14. سیوطی، عبدالرحمن بن ابیبکر، 1404ق، الدر المنثور فی التفسیر بالماثور، قم، کتابخانه عمومی حضرت آیت الله العظمی مرعشی نجفی=
15
15. طباطبایی، محمدحسین، 1390ق، المیزان فی تفسیر القرآن، 20جلد، مؤسسة الأعلمیللمطبوعات، لبنان، بیروت، چاپ 2
16
16. طبری، محمدبن جریر، 1412ق، جامع البیان فی تفسیر القرآن (تفسیر الطبری)، 30 جلد، دارالمعرفة، لبنان، بیروت، چاپ 1
17
17. طوسی، محمد بن الحسن، 1407ق، تهذیب الأحکام تحقیق، حسن الموسوی، خرسان، تهران، دار الکتب الإسلامیه.
18
18. عیاشی، محمد بن مسعود، 1380ق، تفسیر العیاشی، تحقیق: رسولی، هاشم، تهران، مکتبة العلمیة الاسلامیة.
19
19. قائدان، اصغر، 1390ش، تاریخ و آثار اسلامیمکة مکرمه و مدینة منوره، تهران، مؤسسة فرهنگی هنری مشعر.
20
20. کلینی، محمد بن یعقوب بن اسحاق، 1429ق، کافی، تصحیح: دار الحدیث، قم، دار الحدیث.
21
21. کلینی، محمد بن یعقوب بن اسحاق، 1407ق، الکافی ( چاپ، الإسلامیة)، محقق/ مصحح: غفاری علی، اکبر و آخوندی، محمد، تهران، دار الکتب الإسلامیة.
22
22. مقدسی ابو عبد الله محمد بن احمد، 1361ش،احسن التقاسیم فی معرفة الأقالیم ترجمه، علی نقی منزوی، تهران، شرکت مؤلفان و مترجمان ایران، چاپ اول.
23
23. مکارم شیرازی، ناصر، 1371ش، تفسیر نمونه، 28جلد، تهران، دار الکتب الإسلامیه، چاپ10
24
24. موسوی، محمد باقر، 1374ش،ترجمه المیزان، ج3 قم، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، دفتر انتشارات اسلامی.
25
25. واقدی، محمد بن سعد کاتب، 1374ش، الطبقات الکبری، ترجمه، محمود مهدوی دامغانی، تهران، انتشارات فرهنگ و اندیشه.
26
26. هیکل، حسنین، بیتا، حیات محمد9، بیجا، چاپ 13
27
ORIGINAL_ARTICLE
ارتباط تفسیری «مقام محمودِ» پیامبر(ص) با «شفاعت»/ با پژوهشی در تفاسیر فریقین
وجود مبارک پیامبرخدا9 که علت غایی وجودِ عالم هستی است، پس از حق تعالی برترین و مهمترین موضوع برای شناخت در عالم وجود است؛ بهگونهای که شناخت این شخصیت عظیم الشأن، یکی از راههای خداشناسی قلمداد شده است. اکنون آنچه پیشروی شماست، تلاش وکاوشی در راستای پرداختن به «مقام محمود» پیامبرخدا(ص) است. در این نوشته، ابتدا به مقام محمود در لغت و اصطلاح میپردازیم و آنگاه، مقام محمود در آیات و روایات را مورد بررسی قرار میدهیم و در انتها مقام محمود در تفاسیر شیعه و سنی را به بررسی و پژوهش میگذاریم.
https://miqat.hajj.ir/article_61820_ca5cdba027ba7b06a48edbbeaef5e7cd.pdf
2018-01-21
109
120
پیامبر(ص)
مقام محمود
شفاعت
آیات
روایات
تفاسیر
هاشم
اندیشه
hashem.andisheh@gmail.com
1
مدرس / دانشگاه آزاد
LEAD_AUTHOR
قرآن کریم، ترجمه: مهدی الهی قمشهای.
1
1. ابن عربی، محی الدین، فتوحات مکیه، ترجمه و تعلیق: محمد خواجوی، تهران، انتشارات مولی، 1383ش.
2
2. ابن فارس، احمد، معجم مقاییس اللغه، قم، مکتب الاعلام الاسلامی، 1404ق.
3
3. ابوالفتوح رازى، حسین بن على ، روض الجنان و روح الجنان فى تفسیرالقرآن، مشهد، بنیاد پژوهشهاى اسلامى آستان قدس رضوی، 1408ق.
4
4. بحرانى، سید هاشم، البرهان فى تفسیر القرآن، تهران، بنیاد بعثت، 1416ق.
5
5 . جوادی آملی، عبدالله ، تفسیر تسنیم، قم، مرکز نشر اِسراء، 1378ش.
6
6 . جوادی آملی، عبدالله ، سیرة رسول اکرم9 در قرآن «تفسیر موضوعی قرآن کریم»، قم، اسوه، 1382ش.
7
7. حسینی طهرانی، محمد حسین، معاد شناسی، تهران، حکمت، 1360ش.
8
8 . خمینى، سید مصطفى، تفسیر القرآن الکریم، تهران، موسسة تنظیم و نشر آثار امام خمینى= ، 1418ق.
9
9. خوری الشرتونی اللبنانی، سعید، اقرب الموارد فی فصح العربیة و الشوارد، قم، مکتبة آیة الله العظمی مرعشی، 1403ق.
10
10. دهخدا، علیاکبر، لغتنامه دهخدا، تهران، موسسة لغتنامه دهخدا، 1365ش.
11
11. سجادی، جعفر، فرهنگ لغات و اصطلاحات عرفانی، تهران، چاپ کتابخانة طهوری، 1370ش.
12
12. شبر، سید عبد الله، تفسیر القرآن الکریم، بیروت، دارالبلاغة للطباعة والنشر،1412ق.
13
13. شریف لاهیجى، محمد بن على، تفسیر شریف لاهیجى، تهران، دفتر نشر داد، 1373ش.
14
14. شیبانی مروزی، احمد بن حنبل، مسند، بیروت، دارصادر، [بیتا].
15
15. صدرالمتألهین، محمد بن ابراهیم، تفسیر القرآن الکریم، قم، انتشارات بیدار، 1366ش.
16
16. صدوق، محمد بن علی، امالی، قم، دارالثقافه، 1414ق.
17
17. طباطبایی، سید محمد حسین، تفسیرالمیزان، قم، دفتر انتشارات اسلامی، 1377ش.
18
18. طبرسى، ابوعلی الفضل بن الحسن، تفسیر جوامع الجامع، تهران، انتشارات دانشگاه تهران و مدیریت حوزة علمیة قم، 1377ش.
19
19. طبرسى، ابوعلی الفضل بن الحسن، تفسیر مجمع البیان، تهران، انتشارات فراهانی، 1380ش.
20
20. طبری، محمد بن جریر، جامع البیان عن تأویل آی القرآن، بیروت، دارالمعرفه، [بیتا].
21
21. طنطاوی، جوهری المصری، الجواهر، بیروت، داراحیاء التراث العربی، 1412ق.
22
22. طوسى، محمد بن حسن، التبیان فى تفسیر القرآن، بیروت، دار احیاء التراث العربى، [بیتا].
23
23. عروسی حویزی، عبدعلی بن جمعه، تفسیر نورالثقلین، قم، المطبعة العلمیة، 1383ق.
24
24. عیاشى، محمد بن مسعود، التفسیر، تهران، چاپخانه علمیه،1380ق.
25
25. فخر رازی، محمدبن عمر، تفسیر مفاتیح الغیب، بیروت، دارالمعرفه، [ بیتا].
26
26. فیروز آبادی، طاهر بن یعقوب، تنویر المقباس من تفسیر ابن عباس، بیروت، دارالفکر، [بیتا].
27
27. فیض کاشانى، ملا محسن، تفسیر الصافى، تهران، انتشارات الصدر، 1415ق.
28
28. قرطبی، ابیعبدالله محمد بن احمد الانصاری، یوم الفزع الاکبر، محقق: محمد ابراهیم سلیم، مصر، الطبع و النشر مکتبة القرآن، [ بیتا].
29
29. مجلسی، محمد باقر، بحارالانوار لدرر اخبار الائمة الاطهار، بیروت، دار احیاء التراث العربی، 1403ق.
30
30. مکارم شیرازی، ناصر، و دیگران ، تفسیر نمونه، قم، دارالکتب الاسلامیه، 1370ش.
31
ORIGINAL_ARTICLE
رسالهها و تألیفات نگاشته شده در باره طائف در میراث اسلامی
طائف شهری است در شرق مکة مکرمه در عربستان که در سال هشتم هجری به دست پیامبرخدا9 فتح شد. در طائف مسجد و زیارتگاه عبداللهبن عبّاس، از صحابة برجستة پیامبر و زیارتگاهها و اماکنی منسوب به آن حضرت وجود داشته که وجود این آثار باعث شده است که شماری از نویسندگان مسلمان در دورههای مختلف، به نگارش رسالهها و تألیفاتی دربارة طائف و فضایل و اماکن متبرک آن اقدام کنند. در این مقاله، تلاش شده ضمن ارائة کتابشناسی جامعی از آثار تألیف شده دربارة این شهر، ویژگیهای کلی و اهمیت آنها به طور اجمالی بیان گردد.
https://miqat.hajj.ir/article_61823_31cd89914dfa8eb929cf404114220bef.pdf
2018-01-21
121
136
طائف
کتابشناسی
تاریخهای محلی
حجاز
عربستان سعودی
ابن عبّاس
احمد
خامهیار
ahmad.khamehyar@gmail.com
1
مسئول احیاء تراث / پژوهشکده حج و زیارت
LEAD_AUTHOR
1. ابن جوزی، عبدالرحمانبن علی، 1408ق / 1987م، فنون الافنان فی عیون علوم القرآن، تحقیق: حسن ضیاءالدین عتر، بیروت: دار البشائر الاسلامیه، چاپ1
1
2. ابن عراق، علیبن محمد، 1406ق / 1986م، نشر اللطائف فی قطر الطائف، تحقیق: عثمان محمود حسین الصینی، نادی الطائف الادبی.
2
3. ابن علاّن، محمد علیبن محمد علان، 2013م، الطیف الطائف بفضل الطائف، تحقیق: عارف احمد عبدالغنی، دمشق: دار العراب و دار نور.
3
4. ابن فهد، محمدبن عبدالعزیز، بیتا، تحفة اللطائف فی فضائل الحبر ابن عبّاس ووجّ والطائف، تحقیق: محمد سعید کمال و محمد منصور الشقحاء، الطائف: نادی الطائف الادبی.
4
5 . البغدادی، اسماعیل باشا، 1951م، هدیة العارفین، استانبول: وکالة المعارف الجلیلة.
5
6 . الزرکلی، خیرالدین، 2002م، الاعلام، بیروت: دار العلم للملایین، چاپ15
6
7. السخاوی، محمدبن عبدالرحمن، بیتا، الضوء اللامع لأهل القرن التاسع، بیروت: دارالجیل.
7
8 . العبدری، احمدبن علی، 1404ق / 1984م، بهجة المهج فی بعض فضائل الطائف ووجّ، تحقیق: ابراهیم محمد الزید، الطائف: نادی الطائف الادبی، چاپ1
8
9. الفاسی، محمدبن احمد، 1986م، العقد الثمین فی تاریخ البلد الامین، (ج3 ؛ تحقیق: فؤاد سید)، بیروت: مؤسسة الرسالة.
9
10. الفاکهی، عبدالقادربن احمد، بیتا، عقود اللطائف فی محاسن الطائف، نسخه خطی کتابخانه حرم مکّی به شماره 3515 تاریخ.
10
11. قاری طائفی، عبدالحفیظبن عثمان، 1431ق،/2010م، رسالة فی اخبار الطائف، تحقیق: علی عمر، القاهرة : شرکة نوابغ الفکر.
11
12. کمال، محمد سعیدبن حسن، 1416ق، / 1995م، مکة : نادی مکة الثقافی الادبی، چاپ1
12
13. المیهی، احمد و الببلاوی، محمد، 1305ق، فهرست الکتب العربیة المحفوظة بالکتبخانة المصریة، القاهرة : المطبعة العثمانیة.
13
14. یاقوت الحموی، یاقوتبن عبدالله، 1397ق، / 1977م، معجم البلدان، بیروت:
14
دار صادر.
15
ORIGINAL_ARTICLE
زیارت در دائرةالمعارف اسلام
بزرگترین مجموعة پژوهشی مستشرقان دربارة دین اسلام، دائرةالمعارف اسلام (EI)، چاپ لیدن هلند است که با تلاش خاورشناسانی چون گلدزیهر (Goldziher, Ignaz.)، دخویه (De Goeje, M. J) و هوتسما) Houtsma, Martin Theodore) از سال 1908م شده و تاکنون به ویراست سوم (EI3) رسیده است. موضوع زیارت بهدلیل پرسشها و چالشهای فراروی آن در عصر حاضر، توجه اندیشمندان مسلمان بسیاری را جلب کرده است. ترجمه و ارزیابی مطالبی که با رویکرد تاریخی و روش خاص مستشرقان غیر مسلمان نگاشته شده، میتواند در تبیین برخی ابعاد این موضوع مفید باشد. مدخل زیارت در دائرةالمعارف اسلام، مدخلی مفصل است که بهدست تعدادی از مستشرقان تحریر شده و مناسک و کتابهای زیارتی را در ده نقطه مهم از جهان اسلام بررسی کرده است. بخش نخست این مدخل در شماره قبلی مجله میقات ارائه شد؛ بخش دوم آن در این مقاله تقدیم میشود و بخشهای بعدی نیز در شمارههای آتی ملحق میگردند.
https://miqat.hajj.ir/article_61824_bf730a21c6ce7f7e897ab025d6e71a22.pdf
2018-01-21
137
150
زیارت
مقبره
مناسک
قدیس
شفاعت
هادی
ولی پور
hadi.valipoor.b@gmail.com
1
مدیر ترجمه / پژوهشکده حج و زیارت
LEAD_AUTHOR
Bibliography:
1
1. L. Massignon, Les saints musulmans enterres a Bagdad, in RHR(1908), repr. In idem, Opera minora, ed. Y. Moubarac, Beirut 1963, iii, 94-101; idem, Les pelerinages populaires a Bagdad, in RMM, vi (1908),640-51;;
2
2. T. Canaan,Mohammedan saints and sanctuaries in Palestine, London1927 (well-founded, detailed survey; Arabictr. Ramallah1998;
3
3. J. Gaulmier, Pelerinages populaires a Hama, in BEO, i (1931) ,137-52;
4
4. J. W. McPherson,The Moulids of Egypt,Cairo1941;
5
5. R. Kriss and H. Kriss-Heinrich, Volksglaube im Bereich des Islam, i, Wallfahrtswesen und Heiligenverehrung, Wiesbaden 1960 (useful survey for Egypt, Jordan, Syria and Lebanon);
6
6. E. Bannerth, Islamische Wallfahrtsstdtten Kairos, Cairo 1973 (Schriften des osterreichischen Kultur instituts, 2);
7
7. F. de Jong, Cairene Ziyaradays. , in WI, xvii (1976-7), 26-43;
8
8. R. Wielandt, Die Bewertung islamischen Volksglaubens in dgyptischer Erzdhlliteratur des 20. Jahrhunderts, in WI, xxiii-xxiv (1984), 244-58;
9
9. G. Mayeur, L'intercession des saints en Islam egyptien: autour de Sayyid al Badawi, in AI, xxv (1991), 363-88;
10
10. VJ. Hoffman, Sufism, mystics, and saints in modern Egypt, Columbia, S. C. , 1995;
11
11. J. Gonella, Islamische Heiligenverehrung im urbanen Kontext am Beispiel von Aleppo (Syrien), Berlin1995;
12
12. S. Mervin, Sayyida Zaynab. Banlieue de Damasou nouvelle ville saint echiite?, in Cahiers d'etudes sur la Mediterranee orientale et le monde turco-iranien, no. 22 (1996), 149-62;
13
13. A. Knysh, The cult of saints and Islamic reformism in early twentieth century Hadramawt, in New Arabian Studies, iv (1997), 139-67. '(W. ENDE)
14
14. J. W. McPherson, The Moulids of Egypt, Egyptiansaints' days, Cairo 1941;
15
15. G. Viaud, Les pelerinages copies en Egypte, Cairo 1979;
16
16. P. Grossmann, AbuMina, a guide to the ancient pilgrimage center, Cairo 1986;
17
17. N. H. Biegman, Egypt. Moulids, saints and Sufis, London 1990;
18
18. P. van Doom-Harder, Contemporary Copticnuns, Columbia, S. C. 1995, chs; 8-9;
19
19. O. F. M. Meinardus, Two thousand years of Coptic Christianity, Cairo 1999.
20
ORIGINAL_ARTICLE
چکیده های عربی
https://miqat.hajj.ir/article_61828_18cf8e0f125daa99ec69e9b5d0bc88d5.pdf
2018-01-21
151
158
ندارد
1
ORIGINAL_ARTICLE
چکیده های انگلیسی
https://miqat.hajj.ir/article_61829_10635582fa286b09190eed45ff840b63.pdf
2018-01-21
159
168
ندارد
1