حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت
میقات حج
2538-1741
28
110
2020
02
20
مصاحبه با نماینده محترم ولی فقیه در امور حج و زیارت
7
10
FA
سید عبدالفتاح
نواب
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت
a.bnavab@yahoo.com
ندارد
ندارد
https://miqat.hajj.ir/article_106827.html
https://miqat.hajj.ir/article_106827_ed5f09049732bfe4f9fcba27ded5f564.pdf
حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت
میقات حج
2538-1741
28
110
2020
02
20
تحلیلی ارتباطی از سرزمین مقدس مشعر
17
44
FA
اصغر
عزیزی پور
دانشآموخته حوزه علمیه و کارشناس ارشد ارتباطات گرایش حج و زیارت
azizipour308@yahoo.com
مشعر سرزمینی مقدس، و رمزآمیزترین نماد حج است و چنان که از نامش پیداست، ارتباط و پیوندی ناگسستنی با شعور و آگاهی دارد. در این سرزمین مقدس حجگزار معارف و شناختهای اندوخته خویش در عرفات را به بینش و اعتقادی راسخ<br /> و کاربردی مبدّل میسازد و به مراتب والایی از شعور و آگاهی به اسرار حج دست مییابد. تمامی شعور و آگاهیهای سرزمین مشعر، رمزى و نمادین است و مفاهیم ارزشی ژرف و عمیقی را منعکس میسازد. اما هنوز ابعاد بسیاری از آنها، ناشناخته<br /> و مهجور مانده است که نیازمند تحلیل و بررسی است که مسلّماً با گذشت زمان<br /> و رشد و شکوفایی تفکر و اندیشه بشر، حقایق بیپایان مشعر هرچه بیشتر شکوفا<br /> و آشکار میگردد و پیامها و کارکردهای تازهتری از آن کشف میشود.<br /> نوشتار حاضر بر آن است که با رویکردی ارتباطی به معناشناسی سرزمین مقدس مشعر، به عنوان رمزآمیزترین نماد حج و محور ارتباطات امت اسلام پرداخته و کارکردها و جنبههای نمادین آن را به عنوان راهبردی شناختی، برجسته سازد.
ارتباط,نماد,حج,مشعر
https://miqat.hajj.ir/article_106828.html
https://miqat.hajj.ir/article_106828_2fd12a409b02d73acf795a7e090e9e02.pdf
حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت
میقات حج
2538-1741
28
110
2020
02
20
تأثیر محرمات احرام بر تربیت و کنترل نفس
45
65
FA
داود
حسینی
سطح 4 حوزه علمیه، مدیر گروه اخلاق پژوهشکده حج و زیارت
hosseini1343@gmail.com
در تحقیق حاضر به بررسی تأثیر محرمات احرام در تربیت نفس و کنترل آن در ابعاد مختلف پرداخته میشود. نتایج این پژوهش ـ که به صورت اسنادی و کتابخانهای و با روش توصیفی و تحلیلی انجام گرفته ـ حاکی از آن است که حرمت محرمات احرام تنها بُعد تعبدی ندارد، بلکه هر یک از محرمات احرام در بعدی از کنترل نفس زائر <br /> و تربیت غریزهای از غرائز و قوای او نقشی تأثیرگذار دارد و ترک مجموعه این محرمات به تربیت کامل میانجامد؛ بنابراین، باید در تمرین خضوع، تواضع<br /> و شکستهنفسی و خود مهارگری جهت تربیت نفس بکوشیم و به تربیت حس مالکیتجوی و تصرف مطلق، مبارزه با ناز پروردگی کنترل و تربیت غریزة جنسی، کنترل<br /> و تربیت غریزه خشم و قوة غضب، کنترل و تربیت میل به خودنمایی و زینتگرایی، کنترل گرایش تشخصطلبی و آموزش پاسداشت طبیعت و حیوانات بپردازیم.
احرام,محرمات,حج,خودمهارگری,کنترل نفس
https://miqat.hajj.ir/article_106877.html
https://miqat.hajj.ir/article_106877_c109335f6216656845d8a60ea884ff99.pdf
حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت
میقات حج
2538-1741
28
110
2020
02
20
نخستین گزارشهای غربیان از یورش آلسعود و وهابیان به کربلا (1216ق.)
67
86
FA
کامران
محمدحسینی
دانشجوی دکتری تاریخ اسلام، مسئول دانشنامه حج و حرمین شریفین
k.mohammadhoseini@gmail.com
حمله دولت آلسعود اول به کربلا در سال 1216ق./1802م. خطر وهابیان را برای دولت عثمانی آشکار کرد و غربیان را نیز به اندیشه شناخت این گروه انداخت. پس از این واقعه، چند کتاب درباره وهابیان در کشورهای اروپایی به قلم خاورشناسان<br /> و دیپلماتهایی که در کشورهای اسلامی حضور داشتند منتشر شد که شامل شرحی از این واقعه نیز بود. این مقاله گزارشی است از واقعه حمله به کربلا، به روایت نخستین منابع غربی که در نیمه نخست سده نوزدهم میلادی نوشته شدهاند. در اینجا افزون بر گزارشی از شرح واقعه به قلم این نویسندگان، منظر آنان در تحلیل زمینهها و پیامدهای این واقعه بازتاب یافته است. افزون بر برخی اطلاعات تازه که نویسندگان غربی درباره واقعه به دست دادهاند، دیدگاه آنان در تحلیل سیاسی و اقتصادی این واقعه قابل توجه است. نقش زمینهای ضعف امپراتوری عثمانی در این واقعه، انگیزههای اقتصادی وهابیان و تأثیر اقتصادی و سیاسی این حمله در توسعه قدرت آلسعود از جمله این موارد است.
آلسعود,کربلا,نویسندگان غربی,وهابیت,حکومت عثمانی
https://miqat.hajj.ir/article_106878.html
https://miqat.hajj.ir/article_106878_558b88b830b580e2687fd38904c7f6b2.pdf
حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت
میقات حج
2538-1741
28
110
2020
02
20
رویکرد صوفیان قرن نهم به حج گزاری (مطالعه موردی سفر جامی به حج)
87
108
FA
مجتبی
ذهابی
mojtabazahabi1365@ya
دانشجوی دکتری تاریخ ایران بعد از اسلام دانشگاه اصفهان
mojtabazahabi1365@yahoo.com
اکرم
کرمعلی
دانشجوی دکترا، دانشگاه لرستان
history90_karamali@yahoo.com
فعالیت نهضتها و جنبش هایی با گرایشهای شیعی و متصوفه اهمیت بسیاری در تاریخ دارد. از عرصههای حضور اجتماعی عرفا، توجه آنها به مناسک حج است؛ زیرا این مراسم، عرصهای را فراهم میکند تا عرفا و صوفیان علاوه بر تعقیب امیال معنوی خویش، مناسبات خود با حاکمان و تودههای مردم را به نمایش بگذارند. سفر حج جامی، به عنوان نمونهای از سفر حج عرفا و صوفیان و همچنین به عنوان تنها سفرنامه حج موجود از دورة تیموری آورده شده است. از آنجا که جامی در مرکز قدرت رسمی<br /> و دیوانی قرار داشت، ضمن حفظ زندگی خانقاهی و ارشاد مریدان، دولتمردان را هم زیرنفوذ آورد و با توصیه به حاکمان و امیران، به حل و فصل مشکلات مردم کمک کرد. همین جایگاه او باعث شد که در هنگام سفر حج و زیارت عتبات، سلطان حسین بایقرا وی را از پرداخت هرگونه مالیات معاف کند و نامههایی به مراکز قدرت در جهان اسلام فرستاد و دستور داد که از او و همراهانش استقبال کنند.<br /> این مقاله در صدد است به روش تاریخی به بررسی رویکرد صوفیان در قرن نهم به مقوله حج بپردازد و در این رابطه، سفر حج جامی را مورد بررسی و تجزیه<br /> و تحلیل قرار دهد.
حج,تیموریان,تصوف,جامی
https://miqat.hajj.ir/article_106879.html
https://miqat.hajj.ir/article_106879_14317151941935c359a62bb102b02146.pdf
حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت
میقات حج
2538-1741
28
110
2020
02
20
کارکردهای دیپلماسی فرهنگی حج در ایجاد وحدت و انسجام مسلمانان
109
135
FA
هادی
صادق زاده
کارشناس ارشد ارتباطات گرایش حج و زیارت / دانشگاه قرآن و حدیث
5576hadi@gmail.com
وحدت از مهمترین نیازهای امروز بشر و از جمله سفارشهای مؤکد قرآن کریم<br /> و پیشوایان معصوم: است. اسلام هرگونه مرز بندی فکری، سیاسی، اعتقادی، طبقاتی و نژادی را نفی میکند و بر همین اساس، علمای اسلام همواره در راستای وحدت امت اسلامی حرکت و تلاش کرده و منادی وحدت بودهاند و در سیرة عملی خود، با محور قرار دادن قرآن کریم و سیرة معصومین: ، در جهت تعلیم معارف دین و حفظ آن و مبارزه با تحریف و بدعت و انحرافات فکری و عملی در میان امت اسلامی حرکتکردهاند.<br /> حج، از عبادات سیاسی اسلام است که همه ساله از سوی میلیونها مسلمان در زمان و مکانی واحد انجام میگیرد و خیل عظیم جمعیت که از سرتاسر جهان به سرزمین وحی میآیند، آداب و رسوم، ملیت، نژاد و رنگهای مختلف دارند. اما با همة این اختلافات ظاهری، اشتراکات فراوانی درآنان مشاهده میشود؛ از جمله اینکه همة آنها با هدف واحد و اعمال و آداب و اذکار و حتی رنگ لباس واحد، پیرامون خانة واحد (کعبه)، میگردند که همة این اعمال، نماد وحدت و یکرنگی و همدلی است و «تعامل افکار و رسیدن به تفاهم متقابل»، «نزدیک ساختن فرهنگهای متفاوت به همدیگر»، «اهتمام به پدیدههایی چون مشارکت، اخلاقمحوری، صلح وامنیت»، «چگونگی سخن گفتن و ارتباط برقرار کردن» و بالاخره «برطرف کردن سوء تفاهمها و نزدیکی قلوب به همدیگر» از کارکردهای حج است.
حج,دیپلماسی,فرهنگ,اتحاد
https://miqat.hajj.ir/article_106880.html
https://miqat.hajj.ir/article_106880_f317cfc97638ddfe1d3e87aab7e1f139.pdf
حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت
میقات حج
2538-1741
28
110
2020
02
20
بررسی جایگاه مقام ابراهیم در مناسک حج
137
156
FA
معصومه
امری
کارشناسی ارشد فلسفه و حکمت اسلامی دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره)
masoome.amri1394@gmail.com
روح اله
آدینه
استادیار گروه فلسفه وحکمت اسلامی دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره)
dr.adineh@isr.ikiu.ac.ir
مقام ابراهیم، از «آیات بینات» و از جمله مسائل مهم در مناسک حج استکه علما<br /> و دانشمندان در این زمینه بررسی و تحقیق بسیار کردهاند. با توجه به دلایل مشهود، هنگامی که ابراهیم نبی خانة کعبه و دیوارهایش را بالا میبرد، وقتی دستش به آن نرسید، قطعه سنگی را زیر پایش قرار داد و نشان پای ایشان بر آن باقی ماند. آن حضرت، همچنین هنگام پند و اندرزِ مردم روی آن سنگ میایستاد.<br /> دیدگاههای متفاوتی دربارة معنای مقام وجود دارد که رأی مورد نظر همگان، همان قطعه سنگی است که نشان پای انسانی بر آن نقش بسته است. علت نامگذاریاش به «مقام ابراهیم»، جایگاه ویژة ابراهیم در میان انبیاست که خداوند بارها در قرآن کریم به آن اشاره کرده است. مقام ابراهیم، نماد پایداری، همبستگی، وحدت و بردباری برای تمامی اقشار است تا در برابر مشکلات و ظلم و ستیز بیگانگان با وحدت و یکپارچگی یکدیگر پیروز شوند.<br /> مقام ابراهیم همچنین راهنمای آنان برای دوری از ظلمت و رفتن به سوی کمال و سعادت است و تسکینی است در برابر تمام مشکلات بروز جامعه. این تحقیق با منابع کتابخانهای و به روش تحلیلی ـ توصیفی است.
مقام ابراهیم,نماز طواف,آیات و روایات,مناسک حج
https://miqat.hajj.ir/article_106882.html
https://miqat.hajj.ir/article_106882_3bd60abaad0b60b0b9fe1cfc2a9679ae.pdf
حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت
میقات حج
2538-1741
28
110
2020
02
20
فهرست راهنمای 110 شماره «میقات حج» // نویسندگان مقالات
173
208
FA
ندارد
ندارد
https://miqat.hajj.ir/article_106886.html
https://miqat.hajj.ir/article_106886_3e4679363655aecaf74296a444214460.pdf
حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت
میقات حج
2538-1741
28
110
2020
02
20
فهرست راهنمای 110 شماره «میقات حج» // عنوان های مقالات
209
246
FA
علی
ورسه ای
مدیر اجرایی
ali.varsee1@gmail.com
ندارد
ندارد
https://miqat.hajj.ir/article_106887.html
https://miqat.hajj.ir/article_106887_626048039cdafb5b0fbdc60b8f9ba5f6.pdf