حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت
میقات حج
2538-1741
23
91
2015
03
21
تحلیلی معناشناختی از کعبه معظّمه
6
27
FA
اصغر
عزیزی پور
کارشناسی ارشد رشته ارتباطات گرایش حج و زیارت/ دانشگاه قرآن و علوم حدیث
azizipour308@yahoo.com
<span>کعبه، مقدّسترین معبد الهی، نماد همیشگی اسلام، کانون گسترش کرة خاکی و اولین نقطة مسکونی زمین است. این کانون قدسی، عمری به درازای حیات این جهان دارد و همچون نگینی فروزان بر تارکِ هستی درخشیده و چراغ راه و مایة هدایت بشر میباشد. عرش خدا در زمین، محور و مدار توحید، جاذبیت خارق العادّه، مصونیت اعجابآمیز، پناهگاه امن بشر، هدایت عالمیان، پرچم و بیرق اسلام، قوام دین، استواری مردم، برابری و مساوات، اتحاد و انسجام، پیوند با ولایت و آمرزش گناهان؛ برخی از برجستهترین ویژگیهای نمادین این معبد قدسی است.</span> این نوشتار، با رویکردی ارتباطی، به معناشناسی خانة کعبه به عنوان پیچیدهترین نماد حج پرداخته و جنبههای نمادین آن را به عنوان راهبردیشناختی برجسته میسازد. <br /><span><br /></span>
ارتباط,نماد,حج,کعبه
https://miqat.hajj.ir/article_36849.html
https://miqat.hajj.ir/article_36849_5b5260d5a5f7f5fa31cec194fd45530f.pdf
حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت
میقات حج
2538-1741
23
91
2015
03
21
بررسی فقهی شرایط نایب در حج
30
45
FA
سید تقی
واردی
استادیار/ پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
waredi@gmail.com
فقها برای نایب در حج و یا عمره، شرایطی را بیان کرده اند که آنها دو قسم اند:<br />1. عقل حین عمل، تمییز کودکان، اسلام، ایمان، عدم اشتغال ذمة نایب به واجب مُضیق، اذن مولی به عبد، اذن شوهر به زن و اذن ولی به ممیز؛ اینها شرایطی است که صحتِ عمل متوقف بر آنها است.<br />2. شرایطی که عمل با آنها مجزی است.<br />در این پژوهش تنها نظرات فقهای عظام شیعه مورد بررسی قرار گرفته و به نظرات فقهای سایر مذاهب اسلامی پرداخته نشده است.<br />در این بخش که نخستین بخش از شرایط نایب است؛ بلوغ، عقل، اسلام و ایمان مورد بررسی قرار گرفته و به بقیة شرایط، در بخشهای بعد پرداخته خواهد شد.
شرایط نایب,عقل حین عمل,بلوغ کودکان,عقل,اسلام,ایمان
https://miqat.hajj.ir/article_36853.html
https://miqat.hajj.ir/article_36853_508c0d2cb37a7516877246e57770f15c.pdf
حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت
میقات حج
2538-1741
23
91
2015
03
21
چگونگی شستن صورت در وضو نزد فریقین
46
65
FA
علی
قمی
مدیر گروه رشته مدیریت حج و زیارت / مرکز آموزش علمی کاربردی حج و زیارت
zahedqomi@gmail.com
با انجام وضو است که انسان به طهارت معنوى دست می یابد و عملی است که مسلمانان روزانه با آن سر و کار دارند. وضو مقدمه برای برخی عبادات؛ مانند نماز است. همچنین مکلّفین باید پیش از طواف کعبه، مسح کلمات و خطوط قرآن کریم و... دارای وضو باشند.<br />شیعه و سنی، در اصل وجوب وضو و مواضعی که باید شسته شود، نظرات مشترک دارند، لیکن در شیوه و روش انجام و محدودة اعضای وضو نظر واحد ندارند.<br />در این نوشته، چگونگی ساختن وضو در نزد فریقین، بررسی و موارد اختلاف و اشتراک آن بیان می شود.<br />پیـرامون تفـسیر آیـة وضو نـزد فریقین و برداشـت ایشـان از این آیة شریـفه و کیفیت شستن دست ها و محدودة صورت، و چگونگی انجام مسح سر و وظیفة مکلّف در پاها، بررسی هایی صورت گرفته است.
محدوده شستن صورت در وضو,چگونگیِ شستن صورت,آداب وضو نزد فریقین,واجبات وضو
https://miqat.hajj.ir/article_36854.html
https://miqat.hajj.ir/article_36854_23ac96da85969a293ce2805772a88c01.pdf
حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت
میقات حج
2538-1741
23
91
2015
03
21
طومارِ گواهینامه حج از سده نهم هجری در موزه بریتانیا
68
80
FA
احمد
خامهیار
مسئول احیاء تراث / پژوهشکده حج و زیارت
ahmad.khamehyar@gmail.com
<em> گواهینامههای حج اسنادی بودهاند که در گذشته با هدف تصدیق</em><em> </em><em>و گواهی حجگزاری و ادای مناسک مختلف آن، برای برخی اشخاص صادر میشدهاند. این گواهینامهها معمولاً به شکل طومارهایی حاوی نقاشیها و نگارههایی از مساجد و اماکن مقدس حرمین شریفین بودهاند که نمونههای کهنی از آنها باقی مانده است. از مشهورترین و جالبترین این طومارها، نمونه موجود در موزه بریتانیا از سده نهم هجری است که با کتیبهها و نقاشیهای زیبایی تزیین یافته است. در این نوشتار به معرفی و توصیف دقیق طومار و کتیبهها و نقاشیهای بهکار رفته در آن پرداخته شده است. بر اساس این بررسی میتوان گفت که طومار مورد نظر، سند تاریخی مهمی است که در آن، اماکن مقدس مرتبط با حج و حرمین شریفین، گاه با واقعگرایی نسبی، و گاه به صورت نمادین، نمایش داده شده است.</em>
گواهینامههای حج,طومارهای خطی,حجگزاری,هنر اسلامی,حرمین شریفین,موزه بریتانیا
https://miqat.hajj.ir/article_36855.html
https://miqat.hajj.ir/article_36855_3c9119360dc42ee5964699a42ee584c8.pdf
حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت
میقات حج
2538-1741
23
91
2015
03
21
حرم مطهر نبوی پژوهشی تاریخی اسنادی
82
116
FA
ابراهیم
محمّد الجهنی
احمد
محمد شعبان
حامد
فقیهی
کارشناسی ارشد مترجمی زبان عربی / دانشگاه تهران
hamedfaqihi@gmail.com
مسجد شریف نبوی که پس از هجرت پیامبرخدا(ص) به «یثرب» و تغییر نام آن به اسم قرآنیِ اش؛ یعنی «مدینة منوره» در یکی از شریفترین اماکن، که ناقة پیامبرخدا به دستور خدا به آنجا رفت و در قسمتی از آن زانو زد، بنا گردید؛ مکانی که آغوش خود را در زمان حیات رسول الله، به سویش گشود و پس از ممات نیز جسم مطهر ایشان را در خود جای داد. پیامبر در وصف این قطعه زمین فرمود: « این قطعه زمین، باغی از باغ های بهشت است.»<br />میان خانه حضرت و منبر ایشان، رضه شریف است. در روضة شریف تعدادی آثار ارزشمندِ تاریخی وجود دارد که عبارتاند از: منبر، محراب نبوی و ستون ها. در نوشته، به بررسی این آثار ارزشمند تاریخی پرداخته شده است.
مسجد النبی,روضیه شریف,منبر,محراب نبوی,ستونهای مسجد النبی
https://miqat.hajj.ir/article_36856.html
https://miqat.hajj.ir/article_36856_84ecfc418cb8bf4c44390ea409d1f767.pdf
حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت
میقات حج
2538-1741
23
91
2015
03
21
درنگی بر کتاب «المکاتَباتُ المکّیة»
118
132
FA
حسین
واثقی
پژوهشگر تاریخ و میراث علمی شیعه در مکه و مدینه / حوزه علمیه
hussin.vaseghi@yahoo.com
کتاب المکاتبات المکیه در بردارنده یکصد نامه ادیبانه است که از 60 مجموعه خطی گرد آوری و تدوین شده، و حکایت کننده موارد زیر است:
بخشی از روابط ایران عهد صفوی با حاکمان و رجال علمی مکه مکرمه، بخشی از روابط ایران عهد صفوی با حاکمان احسا و بصره، که در مسیر کاروانهای حج ایرانیان قرار داشته اند، چند فرمان برای نصب امیر الحاج های اصلی و فرعی، بخشی از مکاتبات شیعیان مدینه منوره با رجال سرزمین های دیگر، بخشی از روابط قطب شاهیان شیعه هند با رجال علمی و سیاسی مکه مکرمه، بخشی از روابط فتحعلی شاه قاجار با اولین حکومت سعودی در اوایل قرن سیزدهم هجری، بیانیه مراجع تقلید نجف اشرف برای تشویق مسلمین جهت کمک به پروژه راه آهن حلب تا مدینه منوره، اعتراض به قتل ابوطالب یزدری، و مواردی دیگر.
روابط مکه با ایران صفوی,روابط قاجار با حکومت اول سعودی,روابط قطب شاهیان با مکه,قتل ابوطالب یزدی,حج گزاری ایرانیان از زمان صفویه به بعد و..
https://miqat.hajj.ir/article_36857.html
https://miqat.hajj.ir/article_36857_562c65a43e88caa82d040256255d5d81.pdf
حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت
میقات حج
2538-1741
23
91
2015
03
21
دو رساله در حج
134
161
FA
رسول
جعفریان
استاد / دانشگاه تهران
ras.jafarian@gmail.com
الله یار صوفی (نقشبندی سمرقندی)، شاعری است ترک زبان که بنا به آنچه در منابع مختلف نوشتهاند، به سال ۱۱۳۳ درگذشته است. زادگاه الله یار را «کته قورغان» یا «میان کان» از توابع سمرقند یاد کردهاند. این شاعر صوفی، به صورت شاعر دو زبانه، در حوزة ادب و دین و اخلاق و عرفان، شعر سروده است. حج نامة موجود، شعر فارسی و شامل سه بخش است: «اعمال حج و زیارت اماکن متبرکه مکه»، دوم «زیارت مدینه» و سوم «مرقد امام حسین7 کربلا ، و این در حالی است که شاعر یک حنفی متعصب است. <br />سرور السامعین نیز سفرنامه دیگری است از نویسنده ای که چیزی از او نمیدانیم. این سفرنامه، به رغم اختصار، متفاوت با موارد مشابه است و دارای ادبیات معمول سفرنامه ای نیست. سفرنامه به صورت معمول، گزارش سفر و بیان کارهای روزانه در گذر ایامی است که در طول سفر بر مسافر می گذرد. اما این گزارشِ کوتاه که هدف آن نیز راهنمایی حجاج بعدی است، در چند بخش مسائل لازم را بیان کرده است.<br /><br />
حج نامه,سرور السامعین,مزارات مدینه,وصف مسجد الحرام,عراق,شام,استانبول
https://miqat.hajj.ir/article_36858.html
https://miqat.hajj.ir/article_36858_a9efb90f903d5429ec2c9a56dc7887d9.pdf
حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت
میقات حج
2538-1741
23
91
2015
03
21
موقوفات صحابه
164
177
FA
محمد علی
چنارانی
پشزوهشگر گروه فرهنگ و سیره رضوی / بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی
machrani@gmail.com
اسلام برای همة مردم و همة زمانها است. پس تمام نیازهای جامعه را در نظر گرفته و در این راستا راه کارهایی را ارائه میکند؛ یکی از آن راه کارها «وقف» است که به کمک آن میتوان بخش مهمی از مشکلات اقتصادی جامعه را بر طرف کرد.<br />وقف یکی از قوانین نیکو و سنت های ارزنده ای است که از دیرباز به شکلهای گوناگون در تاریخ بشر وجود داشته است. نکتة قابل توجه آنکه: تأسیس وقف، پیش از اسلام بوده و اسلام آن را تأیید کرده و در مسیری روشن، منطقی، هدفدار، مترقّی و دقیق قرار داده است.<br /><br />
وقف,موقوفات صحابه,صدقه,رفع مشکلات اقتصادی
https://miqat.hajj.ir/article_36859.html
https://miqat.hajj.ir/article_36859_98dd3f62c61eb8eedc14b772da3e48d7.pdf
حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت
میقات حج
2538-1741
23
91
2015
03
21
فن مناظره یا صنعت ششم (3)
178
187
FA
محمد باقر
شریعتی سبزواری
فقه و اصول مقارن / دانشگاه مذاهب و تقریب المذاهب اسلامی
shariati.magazine@gmail.com
مبادی اولیة مناظره عبارت است از: مشهورات، مسلّمات و مقبولات؛ با این تفاوت که به کار گرفتنِ مشهورات برای «سائل» و «مجیب» هر دو جایز است، اما به کاربردن مسلّمات تنها برای «سائل» رواست. مشهورات سه قسم است:<br />1. مشهورات ظاهری؛ 2. مشهورات حقیقی؛ 3. شبه مشهورات؛<br /> در میان این اقسام تنها مشهورات حقیقی از اعتبار و صلاحیت برخوردار است، ولی مشهورات ظاهری تنها در صناعت خطابه و مناظره به کار می رود و قضایای شبه مشهورات در صناعت مغالطه به کار میآید و بس، که اسمش را «مشاغبه» میگذارند. <br />در مناظره، از همة مبادی قیاسها میشود استفاده کرد. ازاین رو، بعضیها مناظره را به پنج قسم برهانی، مغالطی، جدلی، خطابی و شعری تقسیم کردهاند.<br /><br />
فن مناظره یا صنعت ششم,قیاسات مناظره,مراحل مناظره,مشهورات
https://miqat.hajj.ir/article_36860.html
https://miqat.hajj.ir/article_36860_a356135968a1f703cf9f7212bf700abc.pdf