حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت
میقات حج
2538-1741
26
101
2017
10
23
مشروعیت شدِّ رحال برای زیارت قبور
7
32
FA
مهدی
درگاهی
پژوهشکر / پژوهشگاه جامعه المصطفی
شدّ رحال و بستن بار سفر برای زیارت قبور مطهر، از جمله قبر شریف پیامبر اعظم9 ، نهتنها مشروع است، بلکه از باب مقدمة عمل مستحبی (که همان زیارت قبور مطهر باشد)، رُجحان عقلی نیز دارد. منتها برخی اندیشوران فقه اهل سنت، در فرع مذکور مناقشه کردهاند؛ تا جاییکه با استناد به برخی روایات نبوی، سفر مسلمانان را برای زیارت قبور مطهر، بدعت و حرام شرعی دانسته و این حکم را به سلف صالح نسبت دادهاند. ارزیابی ادلة مورد استناد، بر اساس مبانی رجالی و فقهی اهل سنت، نشان میدهد نظریة مذکور در فقه اسلامی جایگاهی ندارد و انتساب آن به سلف صالح، از اساس باطل است<br />و بازپژوهی کلمات و عبارات بزرگان فقه اهل سنت، به وضوح، این مدعا را تأیید میکند.
شدِّ رحال,زیارت قبور مطهر,فقه مذاهب اسلامی
https://miqat.hajj.ir/article_60817.html
https://miqat.hajj.ir/article_60817_52328f6d171d4c1b04c4e869fb1fe575.pdf
حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت
میقات حج
2538-1741
26
101
2017
10
23
تقیه مداراتی در سنت و سیرة پیشوایان معصوم
33
54
FA
محمد محسن
حیدری
موسسه آموزشی بقیة الله
mohsenheydari3636@gmail.com
از اقسام تقیه، تقیة مداراتی است، این تقیه عبارت است از همزیستی مسالمت آمیز با عامه، به جهت جلب محبت آنها و ایجاد وحدت میان مسلمانان، بی آنکه خوفی در میان باشد. با اینکه چنین تقیهای، به شهادت روایات، در طول دوران 250 سالة امامت پیشوایان معصوم، موضوعی مهم و جدی تلقی میشده و در روابط اجتماعی و اعمال عبادی، مانند نماز و حج جریان داشته است اما در کلمات فقهای شیعه به جز برخی از فقهای متأخر، این تقیه از سایر اقسام تقیه تفکیک نشده و کمتر به آن توجه شده است.
در این پژوهش، با مروری بر اصل مدارا در سیرة پیامبران، جایگاه این تقیه در سیره و سنت گفتاری پیشوایان معصوم تبیین شده است و از سنت و سیرة پیشوایان روشن میشود کهاین تقیه در نزد پیشوایان از اهمیت بالایی برخوردار بوده و شایسته است مانند سایر اقسام تقیه مورد تحلیل و بازشناسی فقها قرار گیرد.
تقیه,مدارا,وحدت
https://miqat.hajj.ir/article_60820.html
https://miqat.hajj.ir/article_60820_26baccadfd138af622cd25f810c0229d.pdf
حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت
میقات حج
2538-1741
26
101
2017
10
23
بررسی تطبیقی«شفـاعت» از منظر آیات و روایات و دانشمندان فریقین
55
80
FA
هاشم
اندیشه
hashem.andisheh@gmai
باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان /دانشگاه آزاد اسلامی
hashem.andisheh@gmail.com
نوشتة حاضر با استفاده از منابع کتابخانهای و به روش توصیفی ، به تحلیل و بررسی تطبیقیِ شفاعت از منظر آیات و روایات و دانشمندان فریقین پرداخته است. رحمت<br /> و بخشش الهی، مستقیماً به انسان نمیرسد، بلکه هر نعمتی، از راههای خاصّی نصیب آدمی میشود. همانطور که در این جهان نیز، مثلاً رزق، از راه کار کردن به ما میرسد. یکی از راههای نزول رحمت الهی شفاعت است؛ آن هم شفاعتیکه خداوند اجازه دهد؛ زیرا اگر خدا نخواهد، شفاعتی در کار نیست. مهمترین مؤلفه دریافت شفاعت نیز قابلیت یافتن برای آن است؛ یعنی آدمی، خود باید مقدماتی را فراهم کند تا شایستة نجات شود. ما در اینجا نخست به تعریف شفاعت در لغت و اصطلاح پرداختهایم و سپس اقسام آن را ذکر کردهایم. در ادامه نیز به ذکر شفاعت در آیات و روایات پرداخته و در انتها شفاعت را از منظر دانشمندان فریقین تحلیل و بررسی کردهایم.
شفاعت,آیات,روایات,دانشمندان فریقین
https://miqat.hajj.ir/article_60837.html
https://miqat.hajj.ir/article_60837_2da1a1d1dc88575c21547ab890064d2d.pdf
حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت
میقات حج
2538-1741
26
101
2017
10
23
تبیین پیمایشی فرصتها، موانع و راهکارهای نفوذ قدرت نرم نظام جمهوری اسلامی در حج
81
104
FA
حمید رضا
منیری حمزه کلایی
استادیار / دانشگاه مازندران
hamidrezamoniri@yahoo.com
<em>با توجه به اینکه مهمترین هدف این تحقیق کشف و استخراج و رتبهبندی مهمترین فرصتها، موانع و راهکارهای نفوذ قدرت نرم نظام جمهوری اسلامی در حج می باشد، محقق در این تحقیق به روش دقیق و علمیاز طریق پیمایش(پرسشنامه) با استفاده از نرم افزار </em>SPSS<em> </em><em>توانست علاوه بر اینکه مهمترین فرصتها و تهدیدهای قدرت نرم نظام جمهوری اسلامی در فضای حج را کشف و استخراج کند، مواردی که بعضاً تصور نمیشد که از فرصتها و یا تهدیدهای نفوذ قدرت نرم نظام در حج باشند، را به روش علمی از منظر مهمترین صاحب نظران حوزة حج؛ یعنی روحانیون کاروانها، متخصصین بعثه و مبلغین (زبان</em><em></em><em>دانان) در قالب پرسشنامه را اثبات نماید.</em>
انقلاب اسلامی,قدرت نرم,حج ابراهیمی,فرصتها,موانع,حج وپرسشنامه
https://miqat.hajj.ir/article_60838.html
https://miqat.hajj.ir/article_60838_2e4e6acab98192c14820b50b8b9376b0.pdf
حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت
میقات حج
2538-1741
26
101
2017
10
23
حج از نگاه مستشرقان (با تأکید بر دائرة المعارف قرآن لایدن)
105
126
FA
محمد جواد
اسکندرلو
عضو هیئت علمی / جامعة المصطفی العالمیة
mj-eskandarlo@min.ac.ir
سید حسین
علوی
دانش پژوه دکتری قرآن و مستشرقان / جامعة المصطفی العالمیة
hosainalawi@gmail.com
بررسی آموزههای اساسی و بنیادین قرآنی ـ اسلامی از دیرباز مورد اهتمام پژوهشگران غیرمسلمان یا به تعبیر دیگر، مستشرقان بوده است. یکی از جدیدترین و مهمترین آثار آنها در این زمینه «دائرة المعارف قرآن لایدن» و یکی از موضوعهای اساسی قرآنی ـ اسلامی، بحث «حج» است. غالب مقالات مربوط به حج در این اثر، مربوط به خاورشناس انگلیسی، «جرالد هاوتینگ» است. وی تبیین مناسک حج و اماکن مربوط به این عمل را بنوعی با بحث خاستگاه قرآن و اسلام مرتبط ساخته است. اینکه این تبیینها و برداشتهای وی از موضوع حج، بر چه مبانی و پیشفرضهایی بنا گردیده، درخور نقد و بررسی است. به نظر میرسد مبانی نظری وی مبنی<br /> بر عدم وحیانیت قرآن، منشأ طبیعی داشتنِ دین و تطور و تکامل طبیعی دین توحیدی اسلام، منتج به برداشتهای خلافِ نگاه اصیل اسلامی از ناحیة او شده است.
با توصیف، تحلیل و بررسی آرا و ادعاهای «هاوتینگ» روشن میشود که به رغم وجود برخی نکات مثبت در تحقیقات وی، دیدگاه او در باب حج اسلامی، در بسیاری موارد صحیح نبوده و قابل نقد است. داشتن پیشفرضِ عدم وحیانیت قرآن، مبنای نظری تقدم بتپرستی بر یکتاپرستی، تطور و تکامل طبیعی دین در جوامع، در نتیجه، تشکیک در تطابق اشارات قرآنی به مناسک حج با اماکن و مناسک حج امروزی مسلمانان، پندار ناسازگاری آیات حج و... را میتوان از موارد قابل نقد در موضوع حج برشمرد.
حج,قرآن و حج,مستشرقان و حج,جرالد هاوتینگ
https://miqat.hajj.ir/article_60874.html
https://miqat.hajj.ir/article_60874_c163b470c1149de524b75f1e4a5a840c.pdf
حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت
میقات حج
2538-1741
26
101
2017
10
23
انحرافات وهابیت در توحید صفات
127
146
FA
مهدی
نکوئی سامانی
mehdii_38@yahoo.com
مسئول گروه تاریخ / پژوهشکده حج وزیارت
mehdii_38@yahoo.com
mehdii_38@yahoo.com
وهابیت داعیة توحید و مبارزه با شرک را دارد و با شعار دفاع از توحید، افکار <br /> و عقاید نادرست خود را به مسلمانان القا میکند، باید دید که آیا آنان درک و تفسیر درستی از توحید ذات و صفات و توحید افعالی و عبادی دارند یا خیر؟ نوشتار حاضر پس از گزارش دیدگاه وهابیت در باب توحید صفاتی، مهمترین اشکالات و انحرافات دیدگاه آنان در خصوص توحید صفات را بررسی نموده و اثبات می کند که وهابیان، با توجه به مبنا و روشی که در فهم قرآن و روایات دارند، فهم و تفسیر درستی از حقایق و معارف عمیق دین؛ از جمله توحید ذاتی و صفاتی ندارند و در واقع، از درک و اثبات توحید حقیقی و تنزیهی عاجزند و از سخنان و دیدگاههای آنان توحید حقیقی و قرآنی استنتاج نمیشود و در بحث توحید صفاتی، گرفتار سه مشکل تناقض، تعطیل و تجسیماند.
این مدعا با ارائة شواهد کافی از اقوال آنان در باب توحید صفات و همچنین با تحلیل مبانی فکری آنان اثبات شده است.
توحید ذات,توحید صفات,وهابیت,سوء فهم,تجسیم
https://miqat.hajj.ir/article_60877.html
https://miqat.hajj.ir/article_60877_217af8daba952d04d0235c93e40e0dbc.pdf
حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت
میقات حج
2538-1741
26
101
2017
10
23
محاسبه هزینة حج از اصل یا ثلث ماترک میت در وصیت به حج
147
158
FA
احمد
صابری مجد
ahmadsaberimajd@gmai
فقه و مبانی حقوق اسلامی / دانشگاه پردیس فارابی
ahmadsaberimajd@gmail.com
ahmadsaberimajd@gmail.com
اگر شخصی به حج وصیت کند و یکسوم اموالش برای ادای حج کافی نباشد، بقیة هزینههای حج را از کجا تأمین کند؛ از اصل ترکة میت یا از ثُلث اموال او؟ در صورت برداشت از ثلث مال، نیازمند اجازه از وارثان میت نیز هست.<br /> در این مقاله سعی بر این است که با واکاوی ادلة این باب، نظر درخور توجهی<br /> ارائه گردد و به این پرسش پاسخ داده شود که: وصیت به انواع حج؛ از حیث استحباب، وجوب و نذری بودن، چه تفاوتهایی در نحوة این محاسبه در پی خواهد داشت؟ ازاینرو، در این بحث، با نگاهی تحلیلی به بررسی و نقد تفصیلی ادله پرداخته شده و حاصلش این است که در وصیت به انجام حجةالاسلام بهطور مطلق، بدون اینکه پرداخت از ثلث مال قید شود، پرداخت هزینه از اصل ترکه خواهد بود. اما پرداخت هزینه ادای حج نذری و مستحبی، بر خلاف حج واجب، از اصل ترکه نیست؛ بلکه از ثلث اموال پرداخت میشود.
وصیت به حج,ماترک میت,حج واجب,حج نذری,حج مستحب
https://miqat.hajj.ir/article_60878.html
https://miqat.hajj.ir/article_60878_d3405e9e817950862da751ca9a6119ab.pdf
حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت
میقات حج
2538-1741
26
101
2017
10
23
چکیده های عربی
159
166
FA
<strong> </strong><br /> <br /> <br /> <strong>مشروعیة شد الرحال لزیارة القبور</strong><br /> <strong>(بالإستناد على المبانی الفقهیة لأهل السنة)</strong><br /> <strong>مهدی درکاهی</strong><strong>*</strong><br /> <strong>الملخّص</strong><br /> شد الرحال و السفر لزیارة القبور الطاهرة التی من جملتها قبر النبی الأعظم9 لیس مشروعاً فقط بل له رجحان عقلی من باب مقدمة العمل المستحب (الذی هو زیارة القبور الطاهرة). لکن بعض مفکری الفقه السنی قد ناقش فی الفرع المذکور حتى استندوا إلى بعض الروایات النبویة على کون سفر المسلمین لزیارة القبور الطاهرة بدعة و حرام شرعی و قد نسبوا هذا الحکم للسلف الصالح. و من خلال دراسة الأدلة التی استندوا علیها وفقاً لمبانی رجال و فقه أهل السنة یظهر أنه لا مکان للنظریة المذکورة فی الفقه الإسلامی و أن انتسابها للسلف الصالح باطل من أساس و أن إعادة التحقیق فی کلمات و عبارات کبار الفقه السنی یثبت هذا المدعى بوضوح.<br /> <strong>الکلمات المفتاحیة:</strong> شدّ الرحال، زیارة القبور الطاهرة، فقه المذاهب الإسلامیة<br /> ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ<br /> <br /> <sub>*</sub><sub> </sub>. أستاذ سطوح علیا فی الحوزة العلمیة فی قم، وخریج السطح الرابع للحوزة وباحث فی مرکز دراسات المصطفى9 العالمی Aghigh_573@yahoo.com<br /> <br /> <br /> <strong> </strong><br /> <strong> </strong><br /> <strong> </strong><br /> <strong> </strong><br /> <strong> </strong><br /> <strong> </strong><br /> <strong> </strong><br /> <strong>التقیة المداراتیة فی السنة و سیرة المعصومین</strong><br /> <strong> </strong><br /> <strong>محمد حسن الحیدری</strong>*<br /> <strong>الملخّص</strong><br /> التقیة المداراتیة هی أحد أقسام التقیة و المراد منها هو التعایش السلمی مع العامة لجلب محبّتهم و إیجاد الوحدة بین المسلمین بدون وجود خوف فی البین. هذه التقیة کانت موضوعاً مهماً و جدیاً و تجری فی العلاقات الإجتماعیة و الأعمال العبادیة کالصلاة والحج على مدى 250 سنة من إمامة المعصومین بشهادة الروایات إلا أنه قلما فصلها و رکز علیها فقهاء الشیعة عن بقیة أقسام التقیة عدا البعض من الفقهاء المتأخرین. تعرض هذا البحث إلى أصل المداراة فی سیرة الأنبیاء و بیان مکانة هذه التقیة فی سیرة المعصومین و سنتهم القولیة. فتبین من ذلک حیازتها على أهمیة عالیة لذا ینبغی أن تحلل و یعاد تعریفها من قبل الفقهاء کسائر أقسام التقیة.<br /> <strong>الکلمات المفتاحیة:</strong> التقیة، المداراة، الوحدة.<br /> ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ<br /> <sub>*</sub><sub> </sub>. <strong>السطح الرابع فی الحوزة العلمیة</strong> / mohsenheydari3636@gmail.com<br /> <br /> <br /> <br /> <br /> <br /> <br /> <strong>دراسة تطبیقیة للشفاعة </strong><br /> <strong>من منظر القرآن و السنة و علماء الفریقین</strong><br /> <strong>هاشم اندیشه</strong>*<br /> <strong>الملخّص</strong><br /> اعتمد هذا البحث على المصادر المکتبیة و الأسلوب التوصیفی لتحلیل الدراسة التطبیقیة للشفاعة من منظر القرآن و السنة و علماء الفریقین. لا تصل الرحمة و العفو الإلهی للإنسان عن طریق مباشر بل أن لکل نعمة طرق خاصة لیتمکن الإنسان من الحصول علیها. و کما أن فی هذا العالم مثلاً تحصیل الرزق عن طریق العمل و تحصیل الرحمة الإلهیة عن طریق خدمة الناس فإن الشفاعة أیضاً أحد أسباب نزول الرحمة الإلهیة لکن لیس أی شفاعة بل الشفاعة التی یأذن بها الله تعالى. فینتج من ذلک أن أهم شیء لحصول الشفاعة هو تحصیل القابلیة لها. فعلى الإنسان إعداد المقدمات بنفسه لیستحق النجاة؛ لأن الله تعالى إن لم یرد فلا شفاعة. تطرقنا فی هذه العجالة إلى تعریف الشفاعة لغة و اصطلاحاً ثم ذکرنا أقسامها ثم بیّنّا الشفاعة فی الکتاب و السنة و فی الختام حللنا و درسنا الشفاعة من منظر علماء الفریقین.<br /> <strong>الکلمات المفتاحیة:</strong> الشفاعة، الآیات، الروایات، علماء الفریقین.<br /> ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ<br /> <sub>*</sub><sub> </sub>. طالب دکتوراه و مسؤول نادی الباحثون الشباب و النخبة، فرع مشهد، جامعة آزاد الإسلامیة / مشهد، إیران. hashem.andisheh@gmail.com <br /> <strong> </strong><br /> <strong> </strong><br /> <strong> </strong><br /> <strong>المنهج المسحیّ لبیان فرص، موانع و سبل نفوذ قدرة نظام الجمهوریة الإسلامیة الناعمة فی الح</strong><strong>ج </strong><br /> <strong>حمید رضا منیری حمزة کلائی</strong>*<br /> <strong>الملخّص</strong><br /> استطاع الباحث فی هذا البحث اکتشاف أهم الفرص و التحدیات التی تواجه القوة الناعمة فی نظام الجمهوریة الإسلامیة معتبرا أن الهدف الرئیس من هذا البحث هو اکتشاف عن أهم الفرص، الموانع والتحدیات و تقییمها فی سبیل توضیح مدی نفوذ قدرة نظام الجمهوریة الإسلامیة الناعمة. و قد اعتمد فی ذلک منهجاً مسحیاً (الإستبیان) بواسطة برنامج SPSS. فأثبت وجود بعض الأمور التی لم یکن لأحد تصور کونها تمثّل فرصا و تحدیات لنفوذ قدرة النظام الناعمة فی الحج، مستعیناً بأصحاب الرأی فی مجال الحج أی مرشدی الحج فی الحملات، ومتخصصی البعثة و المبلغین (الناطقین باللغات المتعددة) عن طریق الإستبیان.<br /> <strong>الکلمات المفتاحیة: </strong>الثورة الإسلامیة، القدرة الناعمة ، الحج الإبراهیمی، الفرص، الموانع، الحج و الإستبیان.<br /> ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ<br /> <sub>*</sub><sub> </sub>. <strong>استاذ معید فی جامعة مازندران</strong><strong> /</strong> hamidrezamoniri@yahoo.com<br /> <br /> <br /> <br /> <strong>الحج من منظر المستشرقین</strong><br /> <strong>( بالإعتماد على دائرة المعارف القرآنیة / لیدن)</strong><br /> <strong>محمد جواد اسکندرلو</strong>* /<strong>السید حسین العلوی</strong>*<br /> <br /> <strong>الملخّص</strong><br /> اهتم الباحثون غیر المسلمین أو بتعبیر آخر المستشرقون بدراسة التعالیم الأساسیة القرآنیة – الإسلامیة منذ قدیم الزمن. و کانت دائرة المعارف القرآنیة /لیدن من أهم و أحدث آثارهم فی هذا المجال و موضوع الحج هو أحد أهم المواضیع الأساسیة القرآنیة –الإسلامیة. أغلب الأبحاث المتعلقة بالحج فی هذا الأثر هی للمستشرق الإنجلیزی (جیرالد هاوتینغ) وقد ربط بیان مناسک الحج و أماکنها مع بحث مصدر القرآن و الإسلام. فکان بیانه و فهمه من موضوع الحج و ما هو الأساس الذی بنیت علیه هذه الفرضیات موضع دراسة و نقد. و یمکن القول أن مبانیه النظریة مبنیةً على عدم القول بوحیانیة القرآن، والأصل الطبیعی للدین، والتطور و التکامل الطبیعی للدین الإسلامی التوحیدی أدى إلى مخالفة نظره للنظرة الإسلامیة الأصیلة.<br /> یتضح من وصف، دراسة و تحلیل آراء و إدعاءات (هاوتینغ) أن نظرته لم تکن صائبة فی الکثیر من موارد باب الحج الإسلامی على الرغم من وجود بعد النقاط الإیجابیة فی أبحاثه. و یمکن عد بعض الأبحاث فی موضوع الحج أنها قابلة للنقد من قبیل: تقدیم عبادة الأصنام على التوحید فی المبانی النظریة، و الإعتقاد بالتطور و التکامل الطبیعی للدین فی المجتمعات مما یسبب التشکیک فی تطابق الإشارات القرآنیة حول مناسک الحج مع أماکن و مناسک الحج الفعلیة للمسلمین، الإعتقاد بتناقض آیات الحج و... .<br /> <strong>الکلمات المفتاحیة:</strong> الحج، القرآن و الحج، المستشرقون و الحج، جیرالد هاوتینغ.<br /> ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ<br /> <br /> <sub>*</sub><sub> </sub>. <strong>أستاذ مشارک و عضو الهیئة العلمیة لجامعة المصطفى العالمیة</strong> Mj-eskandarlo@miu.ac.ir<br /> <br /> <br /> <br /> <br /> <br /> <strong>إنحرافات الوهابیة</strong><br /> <strong>فی باب توحید الصفات</strong><br /> <strong>مهدی نکویی سامانی</strong><strong>*</strong><strong> </strong><br /> <strong>الملخّص</strong><br /> بالإلتفات إلى کون الوهابیة دعاة التوحید و مقاتلی الشرک تلقی على المسلمین أهدافها وأغراضها بشعار الدفاع عن التوحید. یجب النظر فی أن هل درکها وتفسیرها لتوحید الذات والصفات وتوحید الأفعال والعبادة صحیح أم لا.<br /> قام هذا البحث بعد عرضه لنظریة الوهابیة فی باب توحید الصفات بدراسة أهم الإشکالات والإنحرافات فیها. وإثبات أن الوهابیة بالإلتفات إلى مبناهم وطریقتهم المختارة فی فهم القرآن والروایات لایمتلکون فهماً ولا تفسیراً صحیحاً للحقائق والمعارف الدینیة العمیقة ومن جملتها التوحید الذاتی، الصفاتی والأفعالی وفی الحقیقة هم عاجزون عن درک وإثبات التوحید الحقیقی المُنزِّه لله تعالى ولا یمکن استنتاج التوحید الحقیقی والقرآنی من أقوالهم ونظریاتهم. فقد وقعوا فی باب التوحید الصفاتی فی التناقض والتعطیل والتجسیم وقد أُثبِتَ هذا المدعى بإراءة الشواهد الکافیة من أقوالهم فی هذا الباب وبتحلیل مبانیهم الفکریة.<br /> <strong>الکلمات المفتاحیة:</strong> توحید الذات، توحید الصفات، الوهابیة، سوء الفهم، التجسیم.<br /> ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ<br /> <br /> <strong><sub>*</sub></strong><strong><sub> </sub></strong><strong>.</strong><strong> </strong><strong>دکتوراه فی الأصول النظریة للإسلام</strong><strong>، باحث فی قسم الکلام والمعارف بمعهد الحج </strong><strong>والزیارة،</strong> mehdii_38@yahoo.com<br /> <br /> <strong> </strong><br /> <strong> </strong><br /> <strong> </strong><br /> <strong>حساب مبلغ الحج من أصل أو ثلث ترکة المیت</strong><br /> <strong>فی وصیته بالحج</strong><br /> <strong>أحمد صابری مجد</strong>*<br /> <strong>الملخّص</strong><br /> عندما یوصی شخص ما بالحج فی الوقت الذی لا یکفی ثلث ماله لأداء الحج، تطرح هذه المسألة بشکل عام عن کیفة حساب مبلغ الحج هل هی من أصل ترکة المیت أو من ثلث ماله بحیث تتطلب إذن الورثة لو زاد المبلغ عن ثلث المال؟<br /> یسعى هذا البحث بدراسة أدلة هذا الباب لإعطاء الرأی المناسب والإجابة عن السؤال التالی یعنی ما هو إختلاف طریقة حساب أنواع الحج من حیث الوجوب والإستحباب والنذر فی الوصیة ؟ من هذا المنطلق قمنا بعد دراسة الأدلة بنقدها بصورة مفصلة بأسلوب تحلیلی وکانت النتیجة أن الوصیة بأداء حجة الإسلام بشکل مطلق وبدون تقییده بثلث المال یؤخذ مبلغه من أصل الترکه. أما مبلغ أداء الحج النذری أو المستحب بخلاف الحج الواجب لا یؤخذ من اصل الترکة بل یؤخذ من ثلث المال.<br /> <strong>الکلمات المفتاحیة: </strong>الوصیة بالحج، ترکة المیت، الحج الواجب، الحج النذری، الحج المستحب.<br /> <br clear="all" /><sub>*</sub><sub> </sub>. ماجستیر فقه ومبانی الحقوق الإسلامیة فی جامعة بردیس فارابی فی طهران وطالب الدرس الخارج فی الحوزة العلمیة فی قم/ ahmadsaberimajd@gmail.com
https://miqat.hajj.ir/article_60880.html
https://miqat.hajj.ir/article_60880_01776bcfb18de20b672687056a8f93bf.pdf
حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت
میقات حج
2538-1741
26
101
2017
10
23
چکیده های انگلیسی
167
176
FA
<strong> </strong><br /> <strong> </strong><br /> <strong> </strong><br /> <strong>The Legitimacy of Shadd Al-Rihal </strong><br /> <strong>(Preparing for Making Pilgrimage to Graves)</strong><br /> <strong>(Based</strong><strong> on Sunni jurispruden</strong><strong>tial</strong><strong> principles)</strong><br /> <strong> </strong><br /> <strong>Mahdi Dargahi</strong>[1]<br /> <strong> </strong><br /> <strong>Abstract</strong><br /> Shadd Al-Rihal and preparing to go to make pilgrimage to holy graves, including the Prophet Muhammad’s grave is not only legitimate but with regard to being a prelude to a mustahabb action (i.e. visiting Imams’ graves), but is also of an intellectual privilege. Some thinkers from the Sunni jurisprudence, however, have disputed the aforementioned minor issue; to the extent that, by citing some nabawi traditions (sayings of the Prophet), they consider Muslims’ traveling to visit these graves as heresy and forbidden, and attribute this ruling to the righteous Salafis. An evaluation of the cited evidence based on Sunni principles of jurisprudence, indicates that the aforementioned theory does not have a place within Islamic jurisprudence, and attributing it to the righteous Salafis is basically void. An investigation into the words and phrases of the great scholars from Sunni jurisprudence will clearly corroborate this claim.<br /> <br /> <strong>Key Words:</strong><br /> Shadd Al-Rihal,Pilgrimage of holy graves<strong>, </strong>Islamic dynaminations' jurisprudence<br /> ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ<br /> [1]. Graduated from the 4th level Seminary School and Researcher at Al-Mustafa Al-Alamiyah Research Center, aghigh_573@yahoo.com<br /> <br /> <br /> <strong> </strong><br /> <strong> </strong><br /> <strong> </strong><br /> <strong> </strong><br /> <strong> </strong><br /> <strong><br /> <br /> </strong><strong>Tolerating Taqqiya</strong><br /> <strong>In the tradition and life of infallible leaders</strong><br /> <br /> <strong>Mohammad Hassan Heidari</strong>[2]<br /> <em> </em><br /> <strong>Abstract</strong><br /> Tolerating Taqqiya is among types of taqiyya which includes peaceful coexistence with Sunnis in order to attract their affection and create unity among Muslims not because of fear. Although such taqiyya, on the evidence of narrations, was considered a significant and serious matter during the 250 years of Imamate of infallible leaders, and has been running in social relations and acts of worship, such as prayer and Hajj but in the words of Shiite Fuqahā', except some recent Fuqahā', this sort of taqiyya has not been separated from other types of taqiyya and has been less heeded. In this study, through perusal of the principle of tolerance in prophet's life, position of this kind of taqiyya in life and spoken tradition of infallible leaders has been clarified and it becomes clear from tradition and life of the leaders that this taqiyya is very important to the leaders and it is worthy to be analyzed and recognized by Fuqah<strong>ā</strong>', as in all other types of taqiyyah.<br /> <br /> <strong>Key words:</strong> Taqiyya, tolerance, unity.<br /> ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ<br /> [3] . PHD student, Director of Young and Elite Researchers Club, Mashhad Unit, Islamic Azad University, Mashhad, Iran,hashem.andisheh@gmail.com<br /> <strong> </strong><br /> <strong> </strong><br /> <strong> </strong><br /> <strong> </strong><br /> <strong>Comparative Study</strong><br /> <strong>of “Intercession”</strong><br /> <strong>From the perspective of Quranic verses, and narrations, and Shia and Sunni Scholars </strong><br /> <strong><br /> </strong><strong>Hashem Andisheh</strong>[3]<br /> <br /> <strong>Abstract</strong><br /> <br /> The present article using library resources and descriptive method analyzes the comparative study of intercession from the perspective of verses of holy Quran and narrations and Shia and Sunni scholars. Divine mercy and bounty don't come directly to man, but any blessing is given to man in particular ways. Just as in this world, for example provision, through working and divine mercy, through serving the people and God comes to us, one of the ways of the revealing of divine mercy is the intercession, and not any intercession but the one God permits. The result that will come out here is that the most important thing for intercession is deserving it. And man himself must provide preconditions to deserve salvation, because intercession depends on God's will. In this article, we first have mentioned the terminological and literal meaning of intercession, then we have stated all types of it. Afterwards we've considered mention of intercession in the verses of the holy Quran and narrations. In the end we have analyzed intercession from the perspective of Sunni and Shia scholars.<br /> <strong>Key words:</strong> Intercession, verses, narrations, Sunni and Shia scholars<br /> ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ<br /> [3] . PHD student, Director of Young and Elite Researchers Club, Mashhad Unit, Islamic Azad University, Mashhad, Iran,hashem.andisheh@gmail.com<br /> <strong> </strong><br /> <strong> </strong><br /> <strong> </strong><br /> <strong> </strong><br /> <strong> </strong><br /> <strong> </strong><br /> <strong>Survey clarification of opportunities, obstacles and strategies of soft power influence of Government of Islamic Republic in Hajj.</strong><br /> <strong><br /> </strong><strong>Hamidreza Moniri Hamzekolaei</strong><strong><strong>[4]</strong></strong><br /> <strong> </strong><br /> <strong>Abstract</strong><br /> <br /> Considering that the most important goal of this research is to discover, extract and rank the most important opportunities, obstacles and strategies of soft power influence of Government of Islamic Republic in Hajj, the researcher in this study, making use of an accurate and scientific procedure, enjoying the survey (questionnaire) and applying SPSS software - besides his success in discovering and extracting the most important opportunities and threats of soft power of Government of Islamic Republic in Hajj occasion- managed to prove some items which weren’t sometimes assumed to be of the opportunities or threats of soft power influence of Government in Hajj, By the way of scientific method from the viewpoint of the most important clear-sighted scholars in Hajj domain including caravans’ clergymen, Be'theh (Supreme Leader’s representative office) experts and preachers (polyglot) in a questionnaire framework.<br /> <strong>Keywords:</strong> Islamic revolution, soft power, Abrahamic Hajj, opportunities, obstacles, Hajj and questionnaire.<br /> ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ<br /> [4] . Assistant Professor at Mazandaran University / hamidrezamoniri@yahoo.com<br /> <br /> <br /> <strong>Hajj from Orientalists’ point of view</strong><br /> <strong>Emphasizing “</strong><strong>Encyclopedia of the Qur'an of Leiden”</strong><br /> <strong>Mohammad Javad Eskandarlou</strong>[5]<br /> <strong>Seyyed Hussain Alavi</strong>[6]<br /> <br /> <strong>Abstract</strong><br /> The study of the basic and fundamental Quranic-Islamic teachings has been a concern for non-Muslim scholars or in other words orientalists from ancient times. One of their most recent and most important works in this area is the "Encyclopedia of the Qur'an of Leiden" and one of the basic Quranic-Islamic issues is Hajj. Most of the articles about hajj in this work are related to the English Orientalist “Gerald Hawting”. He somehow has linked the rites of hajj and the places related to this practice to the topic of Quran and Islam's origin. The basis and postulates of his explanations and perceptions of hajj merit to critique. It seems that his theoretical foundations based on the lack of revealing of Quran by God, believing in natural origin of religion, and the natural evolution of monotheistic religion of Islam, have resulted in perceptions by him contrary to noble Islamic point of view.<br /> By describing and analyzing the opinions and the claims of Hawting, it will be obvious that despite some positive points of his research, his view on the Islamic hajj is incorrect in many cases and can be criticized. Having postulate of lack of revealing of Quran by God, the theoretical basis of anteriority of idolatry over monotheism, natural evolution of religion in societies, in result, casting doubt on accommodation of Quranic mentions of rites of hajj to today’s Muslim’s sites and rituals of hajj, the thought of incompatibility of the hajj verses etc, are among cases about hajj which can be criticized.<br /> <strong>Key words:</strong> Hajj, Quran and Hajj, orientalists and Hajj, Gerald Hawting<br /> ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ<br /> [5] . Associate Professor and member of the faculty of Al-Mustafa Al-'Alamiya, Mj-eskandarlo@miu.ac.ir<br /> [6] . Ph.D. Student of "Quran and Orientalists" in the University of al-Mustafa Al-'Alamiya, hosainalawi@gmail.com<br /> <br /> <br /> <br /> <br /> <br /> <strong>Wahhabism Deviations On The Unity Of Traits</strong><br /> <strong> </strong><br /> <strong>Mehdi Nekoei Samani</strong><sup><sup>[7]</sup></sup><br /> <strong> </strong><br /> <strong>Abstract</strong><br /> Given the fact that Wahhabism has the claim of monotheism and fighting against polytheism and with the slogan and the motto of defending monotheism, indoctrinates its goals and intentions to Muslims, it must be seen whether they have a correct perception and understanding of monotheism and unity of nature and traits, and the monotheism of actions and worship or not. Present paper, after reporting the Wahhabism view on unity of traits, examines the most important mistakes and deviations of their viewpoints on the unity of traits and proves that Wahhabis, according to the basis and method they have utilized in understanding the Qur'an and the traditions, don't have a true understanding and interpretation from the deep truths and teachings of religion, including intrinsic, trait and action monotheism, and in fact, they are unable to understand and prove true monotheism, and one can not deduce from their words and views the true Quranic monotheism. In the discussion of unity of traits, they suffer from paradox, closure, and characterization. This claim has been proved by providing sufficient evidence of their views about the unity of traits and also by analyzing their intellectual foundations.<br /> <strong>Keywords:</strong> Unity of Nature, Unity of Traits, Wahhabism, Misunderstanding, Materialization<br /> ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ<br /> <strong><strong>[7]</strong></strong><strong>. </strong> Ph.D in Theoretical Foundations of Islam, Researcher of the Department of theology at the Hajj and pilgrimage Research Center, mehdii_38@yahoo.com<br /> <strong> </strong><br /> <strong> </strong><br /> <strong> </strong><br /> <strong> </strong><br /> <strong> </strong><br /> <strong> </strong><br /> <strong>Estimating The Cost Of Hajj From The Whole Or A Third Of The Deceased’s Belongings In The Will Of The Pilgrimage</strong><br /> <strong> </strong><br /> <strong>Ahmad Saberi Majd</strong><sup><sup>[8]</sup></sup><br /> <strong> </strong><br /> <strong>Abstract</strong><br /> If a person makes a will to perform a pilgrim, when one-third of his property is insufficient to perform the pilgrimage, this question will arise as to how the cost of Hajj is calculated from the principle of the whip of the deceased individual, or from one third of his property, which in the latter case, more than one third of the property needs the permission of the heirs of the deceased person. In present article, we try to present a remarkable attention to this issue by answering this question: what will be the differences in the estimation of Hajj costs as to different kinds of will for Hajj in terms of Istihbab and religious offerings. Therefore, with an analytical look, we will examine the detailed critique of the evidence, and the result is that, in the will to perform the Hajj, absolutely, without stating the payment of one third of the property, the payment will be from the whole of the property. However, the payment of the Umrah Hajj's expenses, in contrast to the obligatory Hajj, is not paid out of the whole property.<br /> <strong>Keywords</strong>: Will to Hajj, Deceased’s Properties, Obligatory Hajj, Nazri Hajj, Mustahabb Hajj<br /> ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ<br /> [8]. Master of jurisprudence and the principles of Islamic law from the Farabi University of Tehran. Studying "Kharej" at Qom Seminary. Email: ahmadsaberimajd@gmail.com.<br /> <br clear="all" /><br /> <br /> <br title="" /><br /> <br /> <br /> <br /> <br /> <br /> <br /> <br /> <br /> <br /> <br /> <br /> <br /> <br />
https://miqat.hajj.ir/article_60882.html
https://miqat.hajj.ir/article_60882_3b610657fc84d50d139a0ddb4c5e5fec.pdf