2024-03-29T04:18:55Z
https://miqat.hajj.ir/?_action=export&rf=summon&issue=4329
میقات حج
2538-1741
2538-1741
1394
24
94
بررسی فقهی شرایط نایب در حج (بخش سوم)
سید تقی
واردی
صروره به کسی گفته میشود که حج بهجا نیاورده باشد؛ نه برای خود و نه برای دیگری. دربارة نایبی که قصد دارد برای منوب عنه حج به جا آورد، این بحث مطرح است که آیا شرط است نایب صروره نباشد یا چنین شرطی لازم نیست؟ در جایی که نایب مرد باشد، غالب فقهای شیعه صروره بودن وی را شرط لازم ندانستهاند؛ چه منوب عنه مرد باشد و چه زن. اما در جایی که نایب زن باشد، چهار قول از فقهای شیعه نقل شده: 1. عدم جواز 2. جواز مطلق 3. کراهت 4. تفصیل بین نیابت از مردِ وفات یافته و مرد زنده. ولی با بررسی و دقت بیشتر در احادیث موجود در باب نیابت، به دست می آید که قول به تفصیل، قول به حق است، لیکن نه تفصیل بین نیابت از مرد وفات یافته و مرد زنده، بلکه تفصیل بین اقربای زن صروره و غیر اقربای او؛ به این معنا که نیابت زن صروره از اقربای نزدیک خود (اعم از زن و مرد) جایز است ولی از غیر اقربایش منوط و مشروط به دو شرط است؛ یکی صروره نباشد و دیگری احکام فقهی حج را بداند.
صروره
نایب
منوب عنه
حج
عمره
2015
12
22
8
25
https://miqat.hajj.ir/article_38154_257225df675e7dc572754b464557a331.pdf
میقات حج
2538-1741
2538-1741
1394
24
94
محدودة حرم از نگاه فریقین
کریم
آدینه
بررسی مقدار مساحت حرم از نگاه روایات و فقهای امامیه، تبیین حدود حرم از منظر فقهای عامه و روایات این باب، پژوهش در مورد ورودیهای مکه و مقدار فاصلة میان اعلام حرم تا مکه، شناسایی اعلام و انصاب واقع شده در کوهها، تپهها و گردنههای اطراف مکه و بیان مقدار فاصلة آنها از یکدیگر، از مباحث این نوشته است. بحث از محدوة اعلام و انصاب حرم و فاصلة آنها تا مکه و مسجد الحرام، میان علمای اهل سنت، تقریباً از قرن نخست تا کنون ادامه داشته و کتابها در این مورد نگاشته شده که در خلال بحث به آنها اشاره گردیده است. در مورد مقدار فاصلة میان اعلام و انصابِ حرم تا مسجد الحرام و مکه، اقوالی وجود دارد که به نظر ما، نظریة حویطان ـ که با نرم افزار پیشرفتة (GPS) اندازه گیری کرده ـ از دیگر اندازهها دقیقتر و درست تر است.
حرم
محدوه
برید
نشانههای حرم
احکام حرم
2015
12
22
26
48
https://miqat.hajj.ir/article_38155_0e1513735bd0e85bb7497cedc6c5ce82.pdf
میقات حج
2538-1741
2538-1741
1394
24
94
جمالالدین وزیر (جواد) اصفهانی و خدمات عمرانی وی در حرمین شریفین
احمد
خامهیار
جمالالدین وزیر اصفهانی معروف به «جواد»، از وزرای آل زنگی موصل، در نیمة سدة ششم هجری است که در دورة وزارت خود، خدمات عمرانی فراوانی در حرمین شریفین از خود بهجای گذاشت. در بخش اول این نوشتار، زندگینامة اجمالیِ وی بیان گشته و ویژگیها و ابعاد برجستة سیرت وی؛ از جمله خدمـات اجتماعی او و مـدح و ستایش وی از سوی شاعران معاصرش بررسی و به احوال فرزندش جلالالدین علی نیز اشاره شده است. همچنین در این بخش جزئیات انتقال جنازة جواد اصفهانی از موصل به حرمین و بهخاکسپاری وی در مقبرهاش در مدینة منوره به تفصیل بیان شده است. در بخش دوم مقاله نیز با استناد به منابع معتبر تاریخی، اقدامات عمرانی وی در دو شهر مکه و مدینه و نیز منا و عرفات تشریح گشته است تا بدین ترتیب نقش وی در بازسازی حرمین شریفین، به عنوان یکی از شخصیتهای ایرانی صاحب منصب، تبیین و واکاوی شود.
جواد اصفهانی
حرمین شریفین
مکه
مدینه
عرفات
خدمات عمرانی و اجتماعی
2015
12
22
50
66
https://miqat.hajj.ir/article_38156_73a56f9a127cfa0285b0168a98e2f891.pdf
میقات حج
2538-1741
2538-1741
1394
24
94
مسیرهای آسیایی حج جلوه های تاریخی و جغرافیایی
ابراهیم
احدی قورتولمش
ظهور اسلام در شرق و جنوب شرق آسیا، نقطه عطف بسیار روشنی در تاریخ سیاسی، فرهنگی و اقتصادی منطقه پدید آورد. تحولات رخ داده در این منطقه، به وضوح در زندگی و فعالیت روزمرّه، به خصوص در مورد مسافرت و حمل و نقل زمینی و دریایی این مناطق انعکاس یافت، مسافرتی که تحت تأثیر شدید پیدایش و ظهور یک سفر جدید به نام «سفر حج» شناخته میشد و درآن مناطق به عنوان مبدأ یا مقصد سفرها مورد توجه قرار میگرفت. در دهههای ابتدایی ورود اسلام و تشیع به مناطق شرق و جنوب شرق آسیا، این مسیرها صرفاً جهت بازرگانی و تجارت مورد استفاده قرار میگرفت، اما بعداً با توجه به شاخصة عامل انسانی، به یکی از مهمترین مسیرهای حج در تاریخ تبدیل شدند. این مقاله میکوشد آنچه در خصوص این موضوع موجود است را جمع آوری نموده و یک تصویر جامع از وضعیت تاریخی و جغرافیایی این مسیرها، که بهعنوان راههای آسیایی حج شناخته میشود، ارائه نماید. این تحقیق همچنین تلاش میکند تا روابط این مناطق با کشورهای عربی در عصر قبل از اسلام و همچنین مسیرهای زمینی و دریایی حج که مانند پرتویی به جلوههای تمدنی راههای این مناطق تابیده را مورد کاوش قرار دهد.
حج
راهها
مالایی
چین
آسیا
هند
شیعیان
2015
12
22
67
97
https://miqat.hajj.ir/article_38157_c27dabffc148455a45e5bb5268bfc906.pdf
میقات حج
2538-1741
2538-1741
1394
24
94
گزارشی از مشکلات راه حج، شرکت لنج، و قرنطینه طور سینا (از سال 1914 میلادی / 1332 ق. / 1293 ش.)
رسول
جعفریان
میرزا محمد خان
ناظم الملک
در گزارش سفری که بدان پرداختهایم، اشاره به زمان نشده و تاریخ نگارش آن، روشن نیست، جز یک مورد تاریخی که آن هم مربوط به نامهای است با تاریخ سپتامبر ۱۹۱۴ میلادی بنابر این، میتوان از روی آن تاریخ، محدودة تاریخی این سفر را معین کرد که دوره پس از عصر ناصری است؛ زمانی که پدیدهای به نام گذرنامه و برگه عبور رایج شد.
نویسنده گزارش که یک مأمور عالی رتبه دولتی است و انتقاداتی به مسائل طول راه دارد، مطالب خود را با «فصل اول» و با عنوان «پیش آمدهای راه و معاملات لنج و غیر با حاجی» آغاز میکند و البته گزارشش را بیآنکه فصل دومی در کار باشد، به پایان میبرد.
«تخلفهای دایرة لنج از قرار دادها» و «وضع قرانتین طور سینا» از بخشهای مهم این گزارش است.
عصر ناصری
گذرنامه
شرکت لنج
قرانتین طور سینا
2015
12
22
98
112
https://miqat.hajj.ir/article_38158_8fb48b4c4a94ce69c4d568246ab5cad9.pdf
میقات حج
2538-1741
2538-1741
1394
24
94
تکنگاریهای عالمان اهل سنت، در تبیین فضیلت زیارت پیامبر
علی
احمدی
زیارت حرم و قبور اولیای الهی، به ویژه پیامبر رحمت9 ، از مهمترین راههای رسیدن به قرب الهی است و این مسأله در همة دوره های تاریخ مورد توجه بزرگان، عالمان و عموم مسلمانان بوده است، لیکن در قرن هفتم و با ظهور ابن تیمیه، اندیشههای انحرافی او بلای جان ملتهای مسلمان شد و با ظهور محمد بن عبدالوهاب در قرن دوازدهم، این انحراف تکمیل گردید. باور به حرمت مسافرت به قصد زیارت پیامبر9 و اعتقاد به انقطاع حیات برزخی، از خطاها و انحرافات برجسته ای است که وهابیون در رواج آن کوشیده اند. در این میان، علاوه بر عالمان شیعه، که با نگارش کتاب و رساله و ایراد سخنرانی، در برابر این انحراف ایستاده اند، عالمان اهل سنت نیز از این قاعده مستثنا نبوده و با نگارش کتاب و رساله، بر اهمیت و ارزش زیارت پیامبر تأکید کرده اند. گرچه نخستین تک نگاری پیرامون زیارت از سوی عالمان اهل سنت، مربوط به قرن چهارم هجری است اما عمدة آنها از قرن هفتم به بعد سامان یافت و این حاکی است که از دیرباز این موضوع در نظر آنان دارای اهمیت بوده است.
تک نگاری
زیارت
اهل سنت
ابن تیمیه
ابن عبد الوهاب
2015
12
22
114
132
https://miqat.hajj.ir/article_38160_97845d81a8dba1d028bda92531678499.pdf
میقات حج
2538-1741
2538-1741
1394
24
94
رویکردی نو به حدیث غدیر (نقدی بر اندیشه های ابن حزم و ابن تیمیه)
حامد
فقیهی
یحیی عبد الحسن
الدوخی
حدیث غدیر، در نگاه پیامبرخدا9 ، صحابه و علما دارای اهمیتی ویژه است. بهگونه ای که شمار راویانش از میان صحابه، از صد و بیست صحابی فراتر است. پیامبر9 این حدیث را با بانگ بلند و رسا در جمع انبوهی از مسلمانان به گوش آنان رساندهاند؛ جمعیتی که بی شک در عصر نبوّت، گستردهترین اجتماع اسلامی قلمداد میشده است.
اما با این وجود، کسانی چون ابن حزم ظاهری و ابن تیمیه در صحت آن تردید نموده، حتی کوشیدهاند صحّتش را تضعیفکنند. از همین رو، رویکرد این نوشته در بررسی حدیث غدیر، از رهگذر نکات زیر است:
ـ نقل سخن ابن حزم و ابن تیمیه در تضعیف حدیث غدیر.
ـ ارائة دلایل خِرَدپسند در اثبات صحت حدیث غدیر.
ـ معرفی راویان حدیث.
ـ تصریح علمای اهل سنت بر طرقِ متعددِ نقلِ حدیث.
ـ دلالتهای حدیث غدیر بر امامتِ مطلق حضرت علی7
ـ پاسـخ به شبهة دهلوی و تفتازانی مبنی بر این که واژة «مولی» در معنای «أولی [=سزاوارتر]» به کار نمیرود و... .
حدیث غدیر
مولی
ولایت
علی بن ابی طالب
ابن حزم ظاهری
ابن تیمیه
دهلوی
تفتازانی
2015
12
22
134
162
https://miqat.hajj.ir/article_38159_759dff9c3e0d12af2e3fcae281e64c66.pdf