حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارتمیقات حج2538-17412811120200521Pilgrimage to the Baqī Cemetery
(A Study of the Historical Sociology of Shiite Religious Rites In the Travelogues of Hajj during the Qajar Period)زیارت قبرستان بقیع (بررسی جامعهشناسی تاریخیِ شعائر دینی شیعه در سفرنامههای حج دوره قاجار)733110475FAمحمد علی چلونگراستاد گروه تاریخ دانشگاه اصفهانزهرا سادات کشاورزدکتری تاریخ تشیع دانشگاه اصفهانJournal Article20200714The study and analysis of the historical sociology of Shiite religious rites in the Hajj travelogue of the Qajar period are one of the objectives of this research. Based on the necessity of using sociological approaches in the analysis of historical phenomena and using library references and a descriptive-analytical method, this research seeks to raise this question that what the rituals and symbols of Shiites in the pilgrimage to the <em>Baqī </em>Cemetery were during the Qajar period. To answer this question as the main purpose of this study, the following hypothesis was tested that verbal and behavioral rituals through various variables such as appealing to the Imams (AS), visiting the graves of the Imams (AS), mourning over the tragedy of the Ahl al-Bayt (AS), and spiritualism played a key role in the pilgrimage to the <em>Baqī</em> Cemetery in the Qajar period. The research findings show that discovering the hidden truths of the rituals, representing the symbols of the religious rites of the <em>Baqī </em>Cemetery, and getting to know more about that reality during the emotional connection with the symbols by performing collective rituals, also creating emotional energy and collective belonging to the realization of the fundamental principles of the rituals were achieved as the consequences of the pilgrimage to Medina and the <em>Baqī</em> Cemetery.تأمل و تحلیل جامعهشناسی تاریخیِ شعائر دینی شیعه در سفرنامه حج دوره قاجار، از اهداف این پژوهش است. پژوهش پیشرو، درصدد است با روش توصیفی ـ تحلیلی، ضمن توجه به ضرورت کاربرد رویکردهای جامعهشناختی در تحلیل پدیدههای تاریخی و برپایه منابع کتابخانهای، این پرسش را طرح کند که شعائر و نمادهای شیعیان در زیارت قبرستان بقیع در دوره قاجار کدام است؟ برای پاسخگویی به این پرسش، که هدف اصلی این پژوهش است، فرضیه ذیل به آزمون گذاشته شد: شعائر گفتاری و رفتاری از طریق متغیرهای متنوعی همانند توسل به ائمه اطهار(علیهم السلام) ، زیارت قبور ائمه (علیهم السلام)، سوگواری شیعیان بر مصیبت اهل بیت: و معنویتگرایی در سفر زیارتی قبرستان بقیع دوره قاجار، نقش اساسی داشته است. یافتههای پژوهش، نشان میدهد که دستیابی به حقایق نهفته شعائر<br /> و بازنمایی نمادهای شعائر مذهبی قبرستان بقیع و شناخت هرچه بیشتر آن واقعیت<br /> در جریان پیوند احساسی با نمادها از طریق اجرای شعائر جمعی، ایجاد انرژی احساسی و تعلق جمعی، به منظور تحقق اصول زیربنایی شعائر، بهعنوان پیامدهای سفر زیارتی به شهر مدینه و زیارت قبرستان بقیع حاصل شده است.https://miqat.hajj.ir/article_110475_8926e01d759b9a2ec80ade2697b68983.pdfحوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارتمیقات حج2538-17412811120200521Pilgrimage of Baqī According to Sunni Scholars Based on Burhan al-Din ibn Farhun’s Viewpointsزیارت بقیع در نگاه علمای اهل سنت (با تأکید بر دیدگاه برهان الدین بن فرحون)3553110486FAمجتبی حیدریدکترای روانشناسی و عضو هیئت علمی پژوهشکده حج و زیارتJournal Article20200714One of the important issues about the <em>Baqī </em>Cemetery is the interest or non-interest of its pilgrimage by Muslims. After proving the interest in the pilgrimage to the <em>Baqī</em> Cemetery, there is also a discussion on how to go on its pilgrimage. Following a discussion of the Sunni scholars’ viewpoints, there is a matter worthy of attention. An overview of the books of Sunni scholars in this regard shows that they issued a <em>fatwā</em> on the desirability of the pilgrimage to the<em> Baqī </em>Cemetery following the Prophet (S). Meanwhile, in his book entitled <em>“Irshād </em><em>al-Sālik ilá Af’al al-Manāsik”,</em> Burhan al-Din ibn Farhun, one of the scholars of the Maliki religion in the 8<sup>th</sup> century, explained the visiting of the <em>Baqī</em> Cemetery in detail and provided <em>Ziyaratnameh </em>(shrine greeting) for each of the figures buried in there including Fatimah Zahra (assumed she was buried there), the four Shiite Imams, Ibrahim, the son of the Messenger of God (S), and the others. In this article, the views of some Sunni scholars, especially Ibn Farhun’s views, are examined.از مباحث مهم پیرامون قبرستان بقیع، استحباب یا عدم استحباب زیارت آن است. پس از اثبات استحباب زیارت، سخن از چگونگی زیارت به میان میآید. در این زمینه، بحث از دیدگاه علمای اهل سنت، موضوعی درخور دقت و توجه است. نگاهی به کتب علمای اهل سنت در این باب، حکایت از آن دارد که اهل سنت، بهتأسی از پیامبرخدا9 بر استحباب آن فتوا دادهاند.<br /> در این میان، برهان الدین بن فرحون از علمای مذهب مالکی در قرن هشتم، در کتاب خود با عنوان «ارشاد السالک الی افعال المناسک»، به تفصیل به زیارت قبرستان بقیع پرداخته و برای هر یک از بزرگان مدفون در بقیع، از جمله فاطمة زهرا3 (بنا بر آن که در آنجا مدفون باشد)، ائمه چهارگانه شیعیان: ، ابراهیم فرزند پیامبر، و دیگران، زیارتنامههایی را آورده است. در این مقاله، دیدگاه برخی از علمای اهل سنت و بهویژه دیدگاه ابن فرحون مورد بررسی قرار میگیرد.https://miqat.hajj.ir/article_110486_3018e26b8e7cd987a46b7eb3c96a0920.pdfحوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارتمیقات حج2538-17412811120200521The Virtue of Baqī and Sīrat of the Holy Prophet (S), Ahl al-Bayt, Companions, and Followers in its Pilgrimageفضیلت بقیع و سیره پیامبر و اهلبیت (علیهم السلام) و صحابه و تابعین...5380110490FAحافظ نجفیعضو گروه اخلاق و اسرار پژوهشکده حج و زیارتJournal Article20200714<em>Baqī</em> is a famous cemetery in the city of Medina, which, according to the narrations, has virtue and a privileged spiritual position; and after migrating to Medina, the Prophet of Islam (S) was instructed by God to choose it as a burial place for Muslims and go there to pray and ask for the forgiveness of the dead. In this article, written in a descriptive-analytical manner, first, the reasons for the virtue and privileged position of <em>Baqī</em> are examined and then the way the Prophet of Islam (S), Ahl al-Bayt (AS), and the Companions visited <em>Baqī</em> and their concern for that cemetery are mentioned. The study of historical narrations and reports shows that <em>Baqī</em>, as a holy place, was always considered by the Prophet of Islam (S) and he performed a part of his worships and prayers of God Almighty in there. He was commissioned to bury the dead of Muslims there and to pray and ask for forgiveness for those buried in that cemetery. Also, the family of the Prophet (S), and following his way, his Companions paid serious attention to the place and pilgrimage of the buried. This has made Muslims pay attention to <em>Baqī</em> throughout history and attend it with the aim of visiting, praying, and asking for forgiveness. بقیع، قبرستانی مشهور در شهر مدینه است که بر پایه روایات، دارای فضیلت و جایگاه ممتاز معنوی است و پیامبر خدا9 از سوی خداوند، مأمور شده بود پس از هجرت به مدینه، آنجا را به عنوان محل دفن مسلمانان برگزینند و برای دعا و استغفار اموات،<br /> به آنجا بروند. در این مقاله که به روش توصیفی ـ تحلیلی نگارش یافته، ابتدا دلایل فضیلت و جایگاه ممتاز بقیع بررسی شده و در ادامه، به سیره پیامبر اسلام9 و اهل بیت اطهار: و اصحاب درباره زیارت بقیع و نیز اهتمام آنان به بقیع، اشاره شده است. بررسی روایات و گزارشهای تاریخی بیانگر این است که بقیع، به عنوان یک مکان مقدس، همواره مورد توجه و عنایت پیامبر اسلام بوده و ایشان برخی عبادات و راز<br /> و نیاز با خداوند متعال را در آنجا انجام میدادند. آن حضرت مأمور بودند اموات مسلمین را در آنجا به خاک بسپارند و برای دفنشدگان آن قبرستان، دعا و استغفار نمایند. خاندان پیامبر و اصحاب نیز با تأسی به رسول الله9 به آن مکان و زیارت دفنشدگان اهتمام جدی داشتند. همین امر باعث شد مسلمانان در طول تاریخ به بقیع توجه کنند و با هدف زیارت، دعا و استغفار در آنجا حضور یابند.https://miqat.hajj.ir/article_110490_fd9a871b2d9516b6ab0b7d236c095024.pdfحوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارتمیقات حج2538-17412811120200521Construction and Development in the Baqī Cemetery According to Historical Reportsتوسعه و تحول ساختوساز در بقیع بر اساس گزارش های تاریخی81115110492FAعمار ابوطالبیدکترای شیعه شناسیJournal Article20200530The historical study of the construction in the <em>Baqī</em> Cemetery and its development and transformation is one of the important issues about this Cemetery. This article seeks to provide a clear picture of this civilizational aspect of the <em>Baqī</em> Cemetery by examining the descriptions provided about this cemetery in the historical references and travelogues. Construction in the <em>Baqī </em>Cemetery can be studied from both quantitative and qualitative perspectives; while, the author discussed only the quantitative aspect taken place in several stages. This means that the buildings in the <em>Baqī</em> Cemetery were changed from residential to mausoleums and tombs, and the domes of <em>Baqī</em> increased from three in the 6<sup>th</sup> century to fourteen in the 11<sup>th</sup>. Historical studies show that the Fatimah Mosque (<em>Bayt al-Hāzin</em>) is the only building in the <em>Baqī </em>Cemetery that existed almost continuously in there during the 3<sup>rd</sup> to the 14<sup>th</sup> centuries.بررسی تاریخی ساختوساز در بقیع و توسعه و تحول آن یکی از موضوعات مهم مرتبط با بقیع است. این مقاله تلاش دارد با بررسی توصیفهای ارائهشده از بقیع<br /> در منابع تاریخی و سفرنامهها تصویر روشنی از این جنبه تمدنی بقیع ارائه دهد. ساختوساز در بقیع از دو منظر کمی و کیفی قابلبررسی است که ما فقط به توسعه کمی پرداختهایم. توسعه کمی بقیع نیز در چندین مرحله صورت پذیرفته است؛ بهگونهای که ساختمانهای موجود در بقیع از مسکونی به بقعه و بارگاه تغییر ماهیت داده و گنبدهای بقیع نیز از سه مورد در قرن ششم به چهارده مورد در قرن یازدهم افزایش یافته است.<br /> بررسیهای تاریخی نشان میدهد مسجد فاطمه3 (بیتالحزن) تنها ساختمان بقیع است که از قرن سوم تا قرن چهاردهم تقریباً به طور مستمر در بقیع وجود داشته است.https://miqat.hajj.ir/article_110492_a116999781aedd5777f2cb96b557b740.pdfحوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارتمیقات حج2538-17412811120200521A Brief History of the Dome of the Graves of the Imams (AS) Buried in the Baqī Cemeteryتاریخچه اجمالی گنبد ائمه بقیع (علیهم السلام)117130110494FAاحمد خامهیاردانشجوی دکتری تاریخ و تمدن اسلامیJournal Article20200530The shrine of the Imams (AS) buried in the <em>Baqī</em> Cemetery, which includes the holy graves of the four infallible Shiite Imams (including Imam Hassan Mujtaba, Imam Zayn al-Abedin, Imam Muhammad Baqir, and Imam Ja'far Sadiq (AS)), is one of the most important pilgrimage destinations for Muslims in Medina. Until less than a hundred years ago, there was a large building and a dome on these tombs which was among the most prominent architectural structures in Medina. Based on original and first-hand historical and geographical references, a brief history of the dome of the graves of the Imams buried in the <em>Baqī </em>Cemetery, including the determination of the date of the construction and its developments and reconstructions in later periods, is provided in this article. The results of this research indicate that the tombs of the Imams buried in <em>Baqī</em> did not have a building until the 5<sup>th</sup> century AH and the first dome on these tombs was built at the end of this century by the order of Majd al-Mulk Baravestani Qomi (d. 492 AH). The most important architectural developments of this building in the following periods were its first and second destruction by the Wahhabis and its reconstruction in the Ottoman period after the first destruction.زیارتگاه ائمه بقیع7 که قبور مطهر چهار تن از امامان معصوم شیعه (شامل امام حسن مجتبی، امام زینالعابدین، امام محمد باقر و امام جعفر صادق:) را در بر دارد، از مهمترین مقاصد زیارتی عموم مسلمانان در مدینه منوّره به شمار میآید. تا کمتر از یکصد سال پیش، روی این قبور ساختمان و گنبد بزرگی وجود داشته که از بناهای معماری شاخص در مدینه بوده است. در این نوشتار، با استناد به منابع تاریخی و جغرافیایی اصیل<br /> و دست اول، تاریخچه اجمالی گنبد ائمه بقیع:، شامل تعیین زمان ساخت و تحولات<br /> و بازسازیهای آن در دورههای بعدی، بررسی شده است. نتایج این پژوهش نشان میدهد قبور ائمه بقیع: تا قرن پنجم هجری فاقد ساختمان بوده و نخستین گنبد روی این قبور، در اواخر این قرن، به دستور مجدالملک براوستانی قمی (د 492ق) ساخته شده است. مهمترین تحولات معماری این بنا در دورههای بعدی نیز تخریب اول و دوم آن<br /> به دست وهابیها و بازسازی آن در دوره عثمانی پس از تخریب اول بوده است.https://miqat.hajj.ir/article_110494_7e43c4240143c7a4cdd2f3473c54fc25.pdfحوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارتمیقات حج2538-17412811120200521Investigating the Interaction between Custodians and Servants of the Baqī Cemetery with Iranian Pilgrims during the Qajar Periodتعامل متولیان قبرستان بقیع با زائران ایرانی در دوره قاجاریه131147110497FAرضا تقی زادهدانشجوی دکتری تصوف و عرفان اسلامی دانشگاه ادیان و مذاهبJournal Article20200530Due to their religious aspects, the cities of Mecca and Medina have always been a destination of pilgrimage for Iranians. The way of dealing with Iranian pilgrims in the holy places of Hejaz has been one of the issues considered by the Iranian society in recent years, and in some cases, the way of interacting with Iranian pilgrims has caused dissatisfaction among pilgrims. This article tries to examine the interaction of the custodians and servants of the <em>Baqī </em>Cemetery with the Iranian pilgrims during the Qajar period. The aim of this study is to answer these basic questions that how the custodians and servants of the <em>Baqī </em>Cemetery dealt with the Iranian pilgrims during the Qajar period and what factors were involved in the way the custodians’ interaction with Iranians. This research is based on the Persian Hajj travelogues in the Qajar period mainly written by the educated people of that period. The results of this study show that the two factors of being Shiite and being Ajam have always been sources of hardship and persecution for the pilgrims of the shrine of the Imams buried in the <em>Baqī</em> Cemetery and these conditions have been much more difficult for Iranians than other pilgrims.شهرهای مکه و مدینه به علت جنبههای مذهبی و دینی، از دیرباز مقصد زیارتی ایرانیان بوده است و شیوه برخورد با زائران ایرانی در اماکن مقدسه حجاز از جمله مسائلی بوده است که همواره مورد توجه جامعه ایرانی در سالیان اخیر بوده است<br /> و در مواردی نحوه تعامل با زائران ایرانی موجبات ناخرسندی زوار را فراهم کرده است. تمرکز ما در این مقاله، بررسی نحوه تعامل متولیان و خدام قبرستان بقیع با زائران ایرانی در دوره قاجاریه است. هدف این مطالعه، پاسخگویی به این سؤالات اساسی است که اوّلاً رفتارهای متولیان و خدام با ایرانیان در دوره قاجاریه چگونه بوده است؟ ثانیاً چه عواملی در شیوه تعامل متولیان بقیع با ایرانیان دخیل بوده است؟ این پژوهش با اتکا بر گزارش سفرنامههای حج فارسی در دوره قاجاریه انجام شده که عمدتاً به دست افراد فرهیخته این دوره نگاشته شده است. نتایج این تحقیق نشان میدهد دو عامل شیعه بودن و عجم بودن، همواره مستمسکی برای سختگیری و آزار زائران حرم ائمه بقیع بوده است و این شرایط برای ایرانیان به مراتب سختتر از سایر زائران بوده است.https://miqat.hajj.ir/article_110497_14bc25e43b5c4df8081b2ff3406ec030.pdfحوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارتمیقات حج2538-17412811120200521Buried in the Baqī Cemeteryصاحبمنصبان و اندیشوران ایرانیتبار مدفون در بقیع149166110500FAسید محمود سامانیعضو گروه تاریخ پژوهشکده حج و زیارت و مدرس دانشگاهJournal Article20200530With the resurrection of the Messenger of God (S) and the gradual spread of Islam around the Arabian Peninsula, the Iranians also converted to Islam in a relatively rapid manner following the conquests. It is obvious that the holy shrines have always been the focus of all Muslims from the very beginning as spiritual centers. One of the places that have been blessed in different Islamic periods is the pilgrimage to the <em>Baqī </em>Cemetery and the desire to be buried in there because, in addition to the four Imams of Ahl al-Bayt (AS), many Companions, Followers, and thinkers of every religion and nationality including Iranians were buried in this honorable place. Due to the sanctity of the<em> Baqī</em> Cemetery and the virtue of being buried in there, some officials and thinkers were either transferred to Medina according to their will and buried in the <em>Baqī </em>Cemetery or were naturally buried in that noble cemetery when they died for any reason during the Hajj and pilgrimage to the holy shrine of the Prophet (S). Since a large number of Iranians were buried in the <em>Baqī </em>Cemetery, only some of these figures are discussed in this article, and their biographies are reviewed in historical order. The criterion of being Iranian is their attributions to the cities of Iran in references such as the local histories of Medina which refer clearly to these attributions.با بعثت رسول خدا9 و گسترش تدریجی اسلام به اطراف و اکناف جزیرةالعرب، ایرانیان نیز در پی فتوحات، با روندی نسبتاً پرشتاب به اسلام گرویدند. بدیهی است حرمین شریفین، از همان ابتدا بهعنوان کانونهای معنوی برای تمام مسلمانان، همواره مورد توجه تمام مسلمانان بوده و هست. از اماکنی که در ادوار مختلف اسلامی مورد اقبال بوده، زیارت قبرستان بقیع و آرزوی دفنشدن در آن است؛ زیرا این مکان شریف، افزون بر مدفن چهار تن از ائمه اهل بیت: ، بسیاری از صحابه، تابعین و اندیشوران از هر مذهب و ملیتی ازجمله ایرانیان را در دل خود جای داده است. با عنایت به قداست بقیع و فضیلت دفن در آن، برخی صاحبمنصبان و اندیشوران، یا طبق وصیتشان به مدینه منوره منتقل، و در بقیع دفن میشدند یا در سفر حج و زیارت مرقد مطهر نبوی9 ، به هر دلیلی که در آنجا فوت میکردند، بهطور طبیعی در آن قبرستان شریف دفن میشدند. با توجه به کثرت ایرانیان مدفون در بقیع، در این مقاله فقط به برخی صاحبمنصبان و اندیشوران ایرانیتبار مدفون در بقیع پرداخته شده و شرح حال آنها به ترتیب تاریخی آورده شده است. ملاک ایرانیبودن، انتساب آنان به شهرهای ایران در منابعی مانند تاریخهای محلی مدینه منوره است که در آنها به این نسبت تصریح شده.https://miqat.hajj.ir/article_110500_27835ab4601349567b344dbb5914442d.pdfحوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارتمیقات حج2538-17412811120200521List of Documents Related to the Baqī Cemetery in Documents Unit of Hajj and Pilgrimage Research Instituteفهرست اسناد پیوسته با بقیع در واحد اسناد پژوهشکده حج و زیارت167183110502FAعلی احمدیدانشجوی دکتری تاریخ اسلام، کتابخانه و اسناد پژوهشکده حج و زیارتJournal Article20200530Destruction of the<em> Baqī</em> tombs in Medina by Al-Saud on the 8<sup>th</sup> of Shawwal (1344 AH) was one of the most important measures of Al-Saud at the beginning of the second domination over Hejaz which had many reflections in Islamic societies; however, according to Shiites, its reflection, due to the destruction of the shrines of the four Shiite Imams, was far greater than those of the Sunnis. In order to enrich this collection as much as possible, the Documents Unit of the Hajj and Pilgrimage Research Institute collected documents related to the <em>Baqī </em>Cemetery, a summary list of which will be presented in three partsتخریب بقعه های بقیع در مدینه به دست سعودیان، در 8 شوال 1344ق. = 31/1/1305، یکی از مهمترین اقدامات آل سعود در ابتدای سیطرة دوم بر حجاز بود که بازتابهای زیادی در جوامع اسلامی داشت؛ هرچند بازتاب آن، به دلیل تخریب بقعه چهار امام شیعه، در بیان شیعیان، به مراتب بیشتر از اهل سنت بود. واحد<br /> اسناد پژوهشکدة حج و زیارت، در راستای غنای هرچه بیشتر این مجموعه، اسناد مرتبط با بقیع را گردآوری کرده که فهرست اجمالی آن در سه قسمت، ارائه خواهد شد.https://miqat.hajj.ir/article_110502_d19e020ef57ea96b90a539fd2777d364.pdfحوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارتمیقات حج2538-17412811120200521A Brief Overview of the Two Destructions in the Baqī Cemeteryمروری کوتاه بر دو تخریب بقاع بقیع185206110504FAمحمدسعید نجاتیدکترای تاریخ اسلام، عضو گروه تاریخ و سیره پژوهشکده حج و زیارت0000-0002-1433-6897حیدر علی جعفریمحقق و پژهشگر در حوزه علمیه قمJournal Article20200530In this article, first, the stories of the first destructions of the <em>Baqī</em> Cemetery and its reconstruction between the two destructions are discussed. Then, the shrines of the Imams buried in the <em>Baqī</em> Cemetery are described in a number of the travelogues written before the second destruction. After reviewing the second destruction of the cemetery, Iran’s relevant reaction, especially the role of the Howayda family, is examined based on historical documents. The method of this article is narrative-historical and relies on library referencesدر این مقاله ابتدا به ماجرای تخریب های اول بقیع و بازسازی بقیع در فاصله دو تخریب و توصیف حرم ائمه مدفون در بقیع در تعدادی از سفرنامههایی که پیش از تخریب دوم نگاشته شده است، پرداختهایم و پس از مرور تخریب دوم بقیع، واکنش ایران به آن به ویژه نقش خاندان هویدا در آن را بر اساس اسناد تاریخی، بررسی کردهایم. روش این مقاله نقلی ـ تاریخی و متکی به منابع کتابخانهای است.https://miqat.hajj.ir/article_110504_49acf37808ae619f395d3402b773ab81.pdfحوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارتمیقات حج2538-17412811120200521Allameh Sharaf al-Din’s Objection against the Destruction of the Baqī Tombs and International Effortsاعتراض علامه شرف الدین به تخریب بقاع بقیع و تلاش های بین المللی207236110507FAمحمدسعید نجاتیدکترای تاریخ اسلام، مدیر واحد بقیع پژوهی پژوهشکده حج و زیارت0000-0002-1433-6897Journal Article20200530In this article, Allameh Mohammad Hussein Sharaf al-Din’s correspondence on the destruction of the <em>Baqī </em>Cemetery is examined and accordingly his role in the reaction of Shiite scholars to this event is analyzed. Sharaf al-Din played an important role in informing, consolidating, and boycotting Hajj by Islamic countries, as well as trying for militarily confronts of Islamic countries led by Yemen with Al-Saud. His only recent measure failed due to his wrong thoughts about Imam Yahya of Yemen. In this article, Sharaf al-Din’s correspondence in forms of press releases, his correspondence with the scholars of <em>ʿ</em><em>Atabāt -i </em><em>ʿ</em><em>Alīyāt</em>, and a letter to the court of Imam Yahya, King of Yemen, were all chronologically translated for the first time and analyzed according to the historical method.در این مقاله، مکاتبات علامه محمدحسین شرفالدین درباره تخریب بقیع بررسی<br /> و بر اساس آن، نقش ایشان در واکنش علمای شیعه به این مسئله تحلیل شده است. شرفالدین تأثیری عمیق در اطلاعرسانی، همبستگی و تحریم حج از سوی کشورهای اسلامی داشت و تلاش برای مقابله نظامی کشورهای اسلامی به سرکردگی یمن با آل سعود، از جمله اقدامات اوست. تنها اقدام اخیر به دلیل اشتباه محاسباتی وی درباره امام یحیی پادشاه یمن ناکام ماند. در این مقاله مکاتبات شرفالدین ـ که به صورت اطلاعیههای مطبوعاتی، نامهنگاری به علمای عتبات و نامه<br /> به دربار امام یحیی پادشاه یمن است ـ به ترتیب تاریخ نامهها، برای اولین بار<br /> ترجمه، و با ارزیابی تلاشهای شرف الدین، بر اساس روش تاریخی بررسی<br /> و تحلیل شده است.https://miqat.hajj.ir/article_110507_c638e08782d0e6e77f8cad00759aa4a4.pdf