حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارتمیقات حج2538-17412911320201022The Relationship between Citing Tasbīhāt al-Arba'a and Tawafرابطه ذکر تسبیحات اربعه با طواف724119327FAخدیجه حسین زادهسطح 4 حوزه علمیه، جامعه الزهرا (علیها السلام)اسماعیل شریفی نیا نجف آبادیدانش آموخته سطح 4 حوزه علمیهسید احمد موسوی باردئیموسسه آموزش عالی فخررازی - حوزه علمیه قمJournal Article20201110In <em>Tawaf,</em> as one of the obligatory rituals of Hajj, it is<em> mustahabb</em> (recommended) to cite <em>Tasbīhāt</em> <em>al-Arba'a</em>. As Islam does not recommend anything for no reason and the rulings concern real interests and corruption, using library sources, this narrative-form article seeks to answer this question that why there is more focus on citing more <em>Tasbīhāt al-Arba'a</em> than other <em>dhikrs </em>during <em>Tawaf</em>. The findings of this study indicate that special features such as the implication of this <em>dhiker</em> as one of the <em>Asma al-Husna </em>(the names of Allah), the dimensions of monotheism, and acceptance of Hajj cause this emphasis. Whatever man sees on the earth has a reality in the higher worlds, like the <em>Kaaba</em> which, at its highest level, originates from the Throne which is in turn created by <em>Tasbīhāt al-Arba'a</em> that contain the divine names and attributes. Therefore, the pilgrim circumambulates the<em> Kaaba, </em>and citing <em>Tasbīhāt al-Arba'a,</em> he conveys monotheism. His <em>tawaf, </em>in its highest level, is based on the four pillars of <em>Tasbīhāt al-Arba'a</em>. The union of these pillars forms the complete monotheism.در طواف، به عنوان یکی از ارکان واجب حج، گفتن ذکر تسبیحات اربعه مستحب است. با توجه به اینکه دین اسلام بیدلیل به چیزی توصیه و سفارش نمیکند و احکام، تابع مصالح و مفاسد واقعی است، نوشتار پیشرو به روش نقلی و با استفاده از منابع کتابخانهای در صدد است که به چرایی تأکید و سفارش بیشتر بر گفتن ذکر تسبیحات اربعه نسبت به اذکار دیگر در هنگام طواف، پاسخ دهد. یافتههای این تحقیق، حاکی از آن است که وجود ویژگیهای خاص ـ مثل حاکی بودن این ذکر از اسمای حسنای الهی، دلالتش بر ابعاد توحید و عامل قبولی حج بودنش ـ باعث این تأکید شده است. آنچه آدمی در زمین میبیند، در عوالم بالاتر دارای حقیقتی است؛ همانند کعبه که در عالیترین مرتبهاش از عرش سرچشمه گرفته و عرش تکونیافتة تسبیحات اربعهای است که مشتمل بر اسما و صفات الهی است. بنابراین زائر در حالی کعبه را طواف میکند که هم در ظاهر، با ذکر تسبیحات اربعه زبان به توحید گشوده و هم در حقیقت طواف او در عالیترین مرتبه خود بر چهار رکن تسبیحات اربعه استوار است و از به هم پیوستن این ارکان، توحیدِ کامل شکل میگیرد.https://miqat.hajj.ir/article_119327_d93cd2043e0b55a2b98a91d1c64f0384.pdfحوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارتمیقات حج2538-17412911320201022Imam Khomeini’s Viewpoint on Different Ideas on Seeing the Crescent Moon of Dhuʻl-Hijjah in the Hajj Seasonتبیین دیدگاه امام خمینی در مسئله اختلاف هلال ذی الحجة در موسم حج2545119328FAمحمد محسن حیدریموسسه اموزشی بقیه اللهJournal Article20201114Different ideas on the crescent moon of <em>Dhu</em><em>ʻ</em><em>l-Hijjah</em> is one of the most important and influential issues regarding Hajj and this question is always raised that what the obligatory ruling and status of <em>waqf </em>in Arafat with the Sunnis and other rituals are. According to Imam Khomeini, under the conditions of <em>taqiyyah,</em> performing Hajj rituals with the Sunnis is obligatory and the performed rituals are accepted, whether being doubtful in the proof of the crescent or certain. Rather, not accompanying the Sunnis and the validity of <em>waqf </em>on the day of Arafat is a source of the problem. This study tries to explain Imam Khomeini’s point of view on this issue and the relevant documents.مسئله اختلاف در هلال ذیالحجه یکی از مسائل مهم و تأثیرگذار در حج است و همواره این پرسش مطرح است که حکم تکلیفی و وضعی وقوف در عرفات با اهل سنت و سایر مناسک چیست؟ از دیدگاه امام خمینی، در شرائط تقیه، انجام مناسک حج با اهل سنت واجب بوده و چه در فرض شک در ثبوت هلال یا علم به عدم ثبوت هلال، مناسک انجام شده مجزی است؛ بلکه عدم همراهی با اهل سنت و صحت وقوف در روز عرفه حقیقی محل اشکال است. این پژوهش در تلاش است تا نقطه نظرات امام خمینی در این مسئله را تبیین کرده و مستندات آن را تشریح کند.https://miqat.hajj.ir/article_119328_dcdc5bb0bb83626285c3aefc4ccff4b4.pdfحوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارتمیقات حج2538-17412911320201022The Reactions to the Demolitionof the Tombs in Baqīʿواکنش ها به تخریب بقاع بقیع(2)4778119332FAسیدعلی قاضی عسکرسطح چهار حوزه علمیه، نماینده پیشین ولی فقیه در امور حج و زیارت و عضو شورای سیاستگذاری ائمه جمعهJournal Article20201110Led by Abdul Aziz ibn Saud and after strengthening their power and sovereignty, the Wahhabis raided the city of Medina on the 8<sup>th</sup> of Shawwal 1344 AH (April 21, 1926), destroyed the tombs of the Imams and the relics in the <em>Baqī</em><em>ʿ</em> cemetery, and looted the jewels and treasures. On May 17, 1926, a representative was sent to Saudi Arabia by the Iranian government as a guardian of the interests. The <em>ulama’s </em>classes in the seminaries of Najaf and Kazemin were closed and their congregational prayers were canceled; together with the great figures, they sent telegrams to the Shah of Iran requesting to address that important issue. Once again, the protests were at their peak by the people gathered in the courtyard of Kazemin, the correspondence of the <em>ulama</em>, the protest of the Shiites of Varanasi, the correspondence and request of the <em>ulama</em> of Najaf from the Iranian <em>ulama</em>, the protest gathering of the <em>ulama</em>, the imams, the merchants, and the guilds in the house of the Friday prayer imam of Tehran, etc., but all these reactions were ignored by the Wahhabi leaders and they continued the destruction.وهابیان، پس از تحکیم پایه های قدرتشان، در هشتم شوال 1344ق = 31 فروردین 1305ش. به سرکردگی عبدالعزیز بن سعود، به مدینة منوره یورش برده، قبور ائمة بقیع و آثار موجود در این قبرستان را تخریب کردند و جواهرات و نفایس آن را به غارت بردند. به دنبال آن، دروس حوزهها و نمازهای جماعت علما در نجف و کاظمین تعطیل شد و تلگرافهایی از سوی آنان به مراجع و شخصیتهای بزرگ شیعه و نیز به شاه ایران، مخابره و درخواست رسیدگی به این موضوع مهم را کردند.
اعتراضها، عزاداریها، تحصنها در عراق، ایران، هند و برخی کشورهای دیگر همچنان ادامه پیدا میکند و همه منتظرند تا علیه وهابیها و جنایات آنها اقدامی جدّی<br /> و بازدارنده صورت پذیرد، لیکن متأسفانه این اتفاق نمیافتد و در تاریخ 27 اردیبهشت 1305 نمایندهای از جانب دولت ایران به عنوان حافظ منافع به عربستان اعزام میشود و...https://miqat.hajj.ir/article_119332_7af34aa28318d529e9d5e4f24faa370f.pdfحوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارتمیقات حج2538-17412911320201022The Alawi Great FiguresBuried in Baqīمشاهیر علوی مدفون در بقیع79114119333FAمحمد مهدی فقیه بحرالعلومعضوهیات علمی ، گروه تاریخ و سیره پژوهشکده حج وزیارتJournal Article20201110Hundreds of the great figures of the Ahl al-Bayt, their children, and grandchildren may be buried in the <em>Baqī</em><em>ʿ</em> Cemetery. In this article, we will briefly introduce fifty <em>Alawi </em>figures buried in <em>Baqī</em><em>ʿ</em> during centuries based on the date of their death. Knowing those buried in <em>Baqī</em><em>ʿ</em> paves the way for subsequent analysis of the typology and the place of this cemetery in belief of Muslims throughout the history and the customs associated with them in the pilgrimage to <em>Baqī</em><em>ʿ</em><em>.</em>شاید صدها تن از بزرگان اهل بیت و فرزندان و نوادگانش در قبرستان بقیع آرمیده باشند. اکنون در این مقاله به معرفی اجمالی حدود پنجاه نفر از علویان مدفون در بقیع در قرن های مختلف، به ترتیب تاریخ وفات، میپردازیم. شناخت مدفونان بقیع، راهگشای تحلیلهای پسینی درباره گونهشناسی مدفونان و جایگاه بقیع در باور گرایشهای مختلف اسلامی در طول تاریخ و آداب و رسوم مرتبط با آنان در زیارت بقیع است.https://miqat.hajj.ir/article_119333_a4cb671db01154121970a07db940fb62.pdfحوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارتمیقات حج2538-17412911320201022Changing the Qibla in Which Mosque,Which Month, and Which Prayer?تغییر قبله در کدام مسجد، کدام ماه، و کدام نماز115139119335FAسید حسن فاطمی (موحد)کارشناسی ارشد، رشته تخصصی؛ تاریخ و رجالJournal Article20201114Medina has been the site of many important historical events, especially in the early days of Islam. One of these events is the change of the <em>Qibla</em> from Jerusalem to the <em>Kaaba</em>. The revelation of a few verses of the Holy Qur’an in this regard reveals the importance of the issue. The Prophet, and following him, Muslims prayed towards Jerusalem until the second year of the <em>Hijrah</em>; but in this year, he was praying in congregation in the mosque when the divine order was revealed to change the <em>qibla</em> to face the <em>Kaaba</em>. The review of the ancient sources on this incident reveals differences in various ways. Perhaps these different texts are the basis for the denial of the whole event by some and they only refer to the Qur’an. Resolving the disputes needs careful examination of these cases. This article resolves the ambiguities in three ways: the place of changing the <em>qibla,</em> the month of changing the <em>qibla,</em> and the prayer during which the order of the change was revealed.مدینه جایگاه بسیاری از وقایع مهم تاریخی، به ویژه در صدر اسلام، بوده است. از جمله این وقایع، تغییر قبله از بیتالمقدس به سوی کعبه است. در اهمیت آن همین بسکه چند آیه از قرآن کریم به آن ماجرا اختصاص دارد. پیامبر9 و به پیروی از او، مسلمانان تا سال دوم هجرت به سوی بیتالمقدس نماز میگزاردند؛ اما حضرت در این سال مشغول نماز جماعت در مسجد بود که دستور الهی برای تغییر قبله به سوی کعبه فرود آمد.<br />مرور منابع کهن در مورد این واقعه، اختلافات از جهات گوناگون را نشان میدهد. چه بسا این اختلاف متون، زمینهساز انکار تمام آن واقعه از سوی برخی باشد و تنها به بیانات قرآن بسنده کنند. بنابراین به منظور رفع اختلافها لازم است این موارد با دقت بررسی شود.<br />این مقاله میکوشد ابهامها را از سه جهت برطرف سازد: مکان تغییر قبله، ماه تغییر قبله<br />و نمازیکه در میان آن، دستور تغییر نازل شد.https://miqat.hajj.ir/article_119335_2aed7a260de5a85228830311d7898d39.pdfحوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارتمیقات حج2538-17412911320201022Desirable Hajj from Imam Khomeini’sPoint of Viewحج مطلوب از منظر امام خمینی(ره)141164119336FAابراهیم محمدزاده مزیناندانشگاه علوم اسلامی رضوی گروه تاریخ و تمدن ملل اسلامی ایران مشهد حرم مطهرجواد غلامیدانش آموخته سطح 4 حوزه علمیه- دانشجوی دکتری مدرسی معارف، مبانی نظری اسلام- دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20201110The first house, built for the people and called as a guide to lead man, is the <em>Kaaba</em>. Due to this importance, the Imams (AS) called Hajj as a means of strengthening the divine religion and introduced the <em>Kaaba</em> as the high standard of Islam. For Imam Khomeini, the founder of the Islamic Revolution in Iran, Hajj is a factor for man’s perfection and one of the religious values. Hajj should discuss the true meaning of Islamic politics and all matters of life. Hajj is an invitation to create a society free of material and spiritual vices. It is the manifestation and return of the divine and material affection of the perfect man and the perfect society and the hatred of the polytheists. So far, numerous articles have been written on the philosophy of the <em>Ibrahimi Hajj</em> and its effects from Imam Khomeini’s point of view; but the importance of this article is for its effort to analyze the original features of Hajj from the perspective of a scholar and a leader who led a great political event, the Islamic Revolution in Iran. Most of the articles deal with the political dimension of Hajj and neglect its spiritual and humanizing dimensions from the Imam’s point of view. According to the findings of the present research, desirable Hajj from the Imam’s viewpoint is a deed by which the pilgrim achieves various humanistic and religious characteristics and acquires a comprehensive collection of humanistic values. Accordingly, this library-based research examines the subject of desirable Hajj and its characteristics by reviewing Imam Khomeini’s speeches.نخستین خانهای که برای مردم بنا گردید و مشعل هدایت انسان خوانده شد، کعبه است. ائمه: با توجه به این اهمیت، حج را وسیلة تقویت دین نامیده و کعبه را پرچم رفیع اسلام معرفی کردهاند. از منظر بنیانگذار انقلاب اسلامی، حج عامل انسانسازی، و از ارزشهای دینی است. باید در حج، پیرامون مفهوم واقعی سیاست اسلامی و دربارۀ تمامی امور زندگی بحث شود. حج، دعوتی برای ایجاد جامعهای تهی از رذایل مادی و معنوی است. حج، تجلی و بازگشت عشق الهی و عشق زندگی انسان کامل و جامعۀ متکامل و بیزاری از مشرکین است.<br /> درباره فلسفه حج ابراهیمی و آثار آن از دیدگاه امام خمینی1 ، مقالات متعددی نگاشته شده است؛ اما اهمیت این مقاله به واکاوی ویژگیهای اصیل یک حج از منظر عالم و مرجعی است که واقعه سیاسی عظیمی همچون انقلاب اسلامی را رقم زده است. بیشتر مقالات به بُعد سیاسی حج پرداختهاند و بعُد معنوی و انسانسازی آن را از منظر امام، مغفول گذاشتهاند.<br /> بر اساس یافتههای پژوهش، حج مطلوب از نگاه امام1 ، عملی است که حاجی در آن به ویژگیهای متعدد انسانی و دینی نائل آید و در نهایت، جامع ارزشهای انسانی گردد. بر این اساس این مقاله با روش کتابخانهای و با سیر در گفتارهای امام خمینی، به بررسی حج مطلوب و ویژگیهای آن میپردازد.https://miqat.hajj.ir/article_119336_17ae549f8eaa46a7f137f60a6e085089.pdfحوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارتمیقات حج2538-17412911320201022The Introduction, Description, and Review of the Book Records of the Hajjمعرفی، توصیف و بررسی کتاب [Records of the Hajj] (تاریخ مستند سفر حج)165195119337FAعلی احمدیدانشجوی دکتری تاریخ اسلام، مسئول کتابخانه و اسناد پژوهشکده حج و زیارتفریده امیرفرهنگیدکترای مطالعات رسانه، مدرس زبان انگلیسیJournal Article20201110The history of Hajj, due to its annual holding by the Muslims of the world, is of special importance and attracts the attention of writers around the world; Orientalists are no exception to this rule. The fascination of Hajj causes them to be active in this field, write about Hajj and its history, or travel to Mecca and write down their memories of that land. One of the most interesting, voluminous, and remarkable works on the history of Hajj is the book <em>Records of the</em> <em>Hajj</em>, called <em>Sijilat al-Hajj</em> in Arabic, written in ten volumes and published in London. Considering the importance of this book on Hajj and <em>haramain al-Sharifain</em> by Orientalists, this article aims to introduce, describe, and review this important and voluminous work.تاریخ حج، با توجه به برگزاری همه ساله آن توسط مسلمانان جهان، از اهمیت ویژهای برخوردار و کانون توجه نویسندگان جهان بوده که مستشرقان نیز از این قاعده، مستثنی نیستند. جذابیت حج باعث شده که آنان نیز در این حوزه، قلمفرسایی کنند و درباره حج و تاریخ آن بنویسند و یا خود بدانجا سفر کنند و خاطرات خود از آن سرزمین را بنگارند. یکی از آثار جذاب و حجیم و قابل توجهی که در باره تاریخ حج نگاشته شده، کتاب Records of the Hajj با نام عربی سجلات الحج میباشد که در ده جلد به نگارش درآمده و در لندن به چاپ رسیده است. با توجه به اهمیت این نگاشته در موضوع حج و حرمین شریفین توسط مستشرقان، این مقاله بر آن است تا این کتاب مهم و حجیم را معرفی، توصیف و بررسی نماید.https://miqat.hajj.ir/article_119337_8c1c3940ac31c1999d78d3732e04c13a.pdfحوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارتمیقات حج2538-17412911320201022The Tribe of Khuza'ah and Its Sociopolitical Role at the Beginning of the Spread of Islamقبیله خزاعه و نقش سیاسی ـ اجتماعی آن در آغاز گسترش اسلام197225119358FAزهرا حسین هاشمیدکتری تاریخ اسلام دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایراناصغر منتظر القائماستاد گروه تاریخ دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایرانفرشته بوسعیدیدکتری تاریخ تشیع دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایرانJournal Article20201110The quality of the sociopolitical life of the Arab tribes in the Arabian Peninsula is one of the foundations of the pre- and post-Islamic Arab historiography. Therefore, the role of the Arab tribes in the history of developments, expansion, and consolidation of Islam in the Peninsula and understanding their background can clarify many ambiguities about the history of Islam and the intellectual and cultural currents of Muslims. The rise of Islam and its idealistic ideas provided the Arab tribes with a new approach and they accepted it willingly or were forced to submit to it. The purpose of this research is to investigate <em>Khuza'ah,</em> one of the great Arab tribes and one of the branches of <em>Qahtani</em>, who lived in a part of Yemen and migrated to Mecca. Due to the weakness and corruption of the tribe of <em>Jurhum</em>, the tribe of <em>Khuza'ah</em> got the sovereignty of the city of Mecca. One of the important functions of the tribe<em> of Khuza'ah </em>is the presence of its political-military figures. On the other hand, this tribeplayed a key and effective role in the events that happened at the time of the Prophet. The main focus of this research is to explain and evaluate the historical course of the tribe of <em>Khuza'ah</em> at the age of ignorance, the relationship of the people of the tribewith the Messenger of God, and the way they converted to Islam. Referring to the main sources of the history of Islam, this descriptive-analytical research aims to investigate the role of the tribe of <em>Khuza'ah</em> in the pre-Islamic developments and those of the era of the Messenger of God, and the relations and political interaction of this tribe with the Prophet. This research hypothesizes that the Khuza'is activists played an important role in the events that occurred at the time of the Messenger of God and stability in that period. To better understand Islam, it is necessary to study the position and role of each tribe as an internal structure of the society.کیفیت حیات سیاسی ـ اجتماعی قبایل عرب در شبهجزیره عربستان از بنیانهای تاریخنگاری عرب پیش و پس از اسلام است؛ ازاینرو نقش قبایل عرب در تاریخ تحولات، گسترش و تثبیت اسلام در شبهجزیره و آگاهی و شناخت پیشینه آنان میتواند روشنکننده بسیاری از زوایای تاریک تاریخ اسلام و جریانشناسی فکری و فرهنگی مسلمانان باشد. ظهور اسلام و شعارهای آرمانیاش رویکرد جدیدی را در میان قبایل عرب بنیان نهاد و قبایل با رغبت یا با شدت و حدت سر تسلیم در برابر آن فرود آوردند. هدف این تحقیق بررسی یکی از قبایل عرب به نام خزاعه است.
قبیلة خزاعه یکی از قبایل بزرگ عرب، و از شاخههای قحطانی است که در بخشی از یمن سکونت داشتند و به مکه مهاجرت کردند و از ضعف و فساد جرهم، قدرت شهر مکه را به دست گرفتند. یکی از کارکردهای مهم قبیله خزاعه، وجود رجال سیاسی ـ نظامی است که از این قبیله برخاستهاند. از سویی دیگر خزاعیها در حوادث دوران رسولالله(ص) نقش کلیدی<br /> و مؤثر داشتند. محور اصلی این تحقیق تبیین و ارزیابی سیر تاریخی قبیله خزاعه در عصر جاهلیت و رابطه خزاعیها با رسولالله(ص) و چگونگی اسلام آوردن این قبیله است. در این پژوهش سعی بر آن است تا به روش توصیفی ـ تحلیلی و با استفاده از منابع اصلی تاریخ اسلام به بررسی نقش قبیله خزاعه در تحولات پیش از اسلام و دوران رسولالله(ص) و ارتباطات<br /> و تعامل سیاسی این قبیله با رسولالله(ص) بپردازد. فرضیه مقاله آن است که کنشگران خزاعی در حوادث دوران رسولالله(ص) و ثبات آن، نقش مهمی داشتند. لذا برای شناخت بهتر اسلام، بررسی جایگاه و نقش هر یک از قبایل به عنوان ساختهای درونی جامعه ضروری است.https://miqat.hajj.ir/article_119358_34e09926337931e5a5cac8034e08c08e.pdf