حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارتمیقات حج2538-1741259820161221بررسی فقهی اقتدای به اهل تسنن در حرمین شریفین84151419FAحمید کمالی اردکانیپژوهشگر و استاد / حوزه علمیهJournal Article20171029<span lang="FA">در مورد اقتدای به اهل تسنن روایات مختلف و متعدّدی از ناحیه حضرات معصومین</span><span class="BZar75Symbols"><span lang="FA">:</span></span><span lang="FA"> صادر شده است. هر چند عدم صحّت اقتدا در شرایط اوّلی، از روایات و فتاوای فقهای امامیه برداشت می شود؛ امّا در شرایط ثانوی؛ اعمّ از خوف یا مدارا، دلالت روایات مختلف و به ظاهر متعارض است. برخی ظاهر در اقتدای حقیقی است و برخی دیگر بر عدم صحّت اقتدا دلالت دارد. به تبع روایات، اقوال فقها نیز متفاوت گشته است. فقهایی چون حضرت امام خمینی</span><span class="BZar75Symbols"><span lang="FA">1</span></span><span lang="FA"> و برخی از فقهای معاصر، ظهور روایات در اقتدای حقیقی را پذیرفته و روایات دالّ بر عدم صحّت اقتدا را به حکم اوّلی اختصاص داده اند؛ امّا بسیاری از فقها چنین حملی را نپذیرفته و روایات ظاهر در اقتدای حقیقی را بر اصل شرکت در نماز عامّه حمل نموده و تکرار نماز یا عدم اقتدا و لزوم قرائت را در نماز جماعت آنان شرط دانستهاند که با بررسی دقیق روایات به نظر میرسد صحت اقتدای حقیقی نیز یکی از راهکارهای حضور در جماعت اهل تسنن است که به دلیل اهداف بالاتری؛ همچون ایجاد همدلی و اتحاد و حفظ آبروی شیعه پذیرفتنی است.</span>https://miqat.hajj.ir/article_51419_3e7da021e7c2ec6b45f968b564253643.pdfحوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارتمیقات حج2538-1741259820161221پژوهشی در «اقتراض للحج»426351420FAمحمدتقی رحمت پناهدانشجوی دکتراJournal Article20171029حج، عملی عبادی است و بر هر مسلمانی واجب است لیکن وجوب آن مشروط به وجود شرایطی است که تا آنها حاصل نشود، حج نیز واجب نمیگردد؛ یکی از این شرطها، استطاعت است که آنهم دارای انواع و اقسامی است و وجود هر یک از انواع استطاعت، برای وجوب حج ضروری است.<br /> به اجماع فقیهان شیعه، حصول استطاعت برای حج واجب نیست؛ چراکه تحصیل شرط واجبِ مشروط واجب نیست. با این وجود، در برخی روایات از قرض گرفتن و مدیون شدن برای حج، سخن به میان آمده است. از این رو، برخی از فقیهان بر اساس این روایات و برداشتِ خودشان از آنها، به سخن گفتن دربارۀ این موضوع «اقتراض للحج» پرداختهاند.<br /> برخی از ایشان به وجوب قرض گرفتن حج در مواردی ویژه حکم دادهاند و بسیاری با این دیدگاه به مخالفت برخاستهاند. از جمعبندی سخنان فقیهان چنین میتوان دریافت که اقتراض للحج با وجود برخی شرایط؛ از جمله داشتن پسانداز برای بازپرداخت قرض، مستحب است و برخی از محدثان، روایات در این باره را ذیل بابی با حکم «استحباب»، گرد آوردهاند و حجِ انجام شده با این شرایط را «حج مندوب» دانسته و آن را کفایت کننده از حَجَّة الاسلام نشمردهاند.https://miqat.hajj.ir/article_51420_b4a81f819201919a3f3cf9da92ae0899.pdfحوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارتمیقات حج2538-1741259820161221تأثیر تورم و قطع مناسبات سیاسی با عربستان بر فریضة حج648651422FAمهدی ساجدیعضو گروه فقه و حقوق / پژوهشکده حج و زیارتmehdisajedi85@yahoo.Journal Article20171029تحقیق حاضر به بررسی تأثیر تورم و قطع ارتباط و مناسبات سیاسی با کشور عربستان بر فریضة حج میپردازد. با توجه به اینکه در زمان حاضر، در کشور ما تشرف به حج از طریق نامنویسی و قرار گرفتن در نوبت اعزام و گذشت زمان نسبتاً طولانی صورت میگیرد، چنانچه نام نویسی جهت اعزام را، همانند سفر از مقدمات وجودی حج به حساب آوریم، رویداد تورم و افزایش هزینة حج، مانع از وجوب نام نویسی نیست، همانطورکه وقوع این رویداد در زمان اعزام، در صورتی که منجر به عدم قدرت مکلف بر پرداخت مابقی هزینة حج باشد کاشف از عدم استطاعت اوست. البته در صورتی که مکلف با استقراض، هزینة حج را تأمین و اقدام به حج نماید، حجش مجزی از حج واجب است، هرچند اگر اموالی معادل با مقداری که قرض گرفته ندارد، استقراض بر او واجب نیست. در فرض قطع ارتباط سیاسی، چنانچه منع قانونی از اقدام به حج از طریق سایر کشورها وجود نداشته باشد و نیز موجب عسر و حرج بر مکلف نشود، اقدام به حج، واجب است، مگر اینکه گفته شود عرفاً برای مکلف، طریق به حج وجود ندارد؛ در اینصورت بقای وجوب حج بر مکلف متوقف بر بقای استطاعت تا زمان از سرگیری روابط بین دو کشور و فراهم شدن امکان اعزام است و اگر در این فرض اقدام به حج نماید مشروط بر اینکه اعمال او از میقات با عسر و حرج همراه نباشد، مجزی از حج واجب او خواهد بود.https://miqat.hajj.ir/article_51422_379ba384abb14faa8bbe673d740e5a28.pdfحوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارتمیقات حج2538-1741259820161221ابن نجار و کتاب الدرة الثمینة فی أخبار المدینة المنورة889851423FAمرتضی حسنی نسبتاریخ و تمدن اسلامی / دانشگاه تهرانJournal Article20171029<em>شهر مدینه به جهت جایگاه و اهمیتش، از دیرباز کانونی برای مورخان؛ از جمله محمد بن محمود، معروف به ابن نجار (متوفای 643ق.)، نگارندة کتاب «الدر</em><em>ة</em><em> ا</em><em>لثمینة</em><em> فی أخبار المد</em><em>ینة</em><em>» بوده است. ابن نجار این اثر را در قرن هفتم هجری نگاشت که در نوع خود ممتاز و توصیفی دقیق از شهر مدینه است. «الدر</em><em>ة</em><em> ا</em><em>لثمینة»،</em><em> به شیوهای جالب و خاص تنظیم گردیده که وسعت اطلاعات، منابع متنوع، سفرهای فراوان و گستردگی نظر و وثاقت نویسنده، از مهمترین شاخصههای آن است.</em><br /> پژوهش حاضر پس از بررسی جوانب زندگی ابن نجار، به معرفی کتاب و نسخههای مختلف آن پرداخته است. ابن نجار کتاب خود را به هجده باب تقسیمبندی کرده، با اسم مدینه آغاز میکند. سپس از فتح و هجرت پیامبر شروع کرده، به بیان فضیلتهای آن و حدود حرم و آثار تاریخی از مسجد پیامبر تا مسجد قبا و بقیه مساجد میپردازد. بعد از آن، از چاهها و آبادیهای اطراف یاد نموده، با سخنی از صحابه بزرگ و تابعین و افراد تابع آنها بحث را خاتمه میدهد. در هر بخش، با آیههایی از قرآن و احادیث پیامبر و اخبار و سخنان صحابه و تابعین و تابعان آنان اسناد داده است. معرفی چهار نسخة مختلف کتاب و همچنین روش بررسی آن، از دیگر نکات این تحقیق است.https://miqat.hajj.ir/article_51423_bb2d818295828cfcca73ff229f88f7ad.pdfحوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارتمیقات حج2538-1741259820161221دو قصیده و ترکیب بند در ستایش حج از روزگار صفوی محمد باقر خلیل کاشی (م 1081)10011651425FAرسول جعفریاناستاد / دانشگاه تهرانJournal Article20171029حج عبادتی است که همزمان، شیرین و پرزحمت است، و بسا به همین دلیل، خداوند متعال، تنها یک بار آن هم برای آدم مستطیع آن را واجب کرده است. آن روزگاران، راهی طولانی با زحمت فراوان می رفتند، اما شوق کعبه، همواره اثر معنوی شگفتی در مردمان باقی می گذاشت. این سفر و پیامدهای معنوی آن، در ادب جاری فارسی بسیار تأثیر گذاشت، و شعائر حج، اماکن مقدسه، احساسات و عواطف، به خصوص سفر کردن در بیابان و طی کردن بادیه، روی شعر فارسی سخت موثر افتاد. بسیاری از شاعران در این باره شعر گفتند و از کلمات مرتبط با حج، در اشعار خویش استفاده کردند. اشعاری هم به طور واقعی در باره سفر سروده می شد. در اینجا دو نمونه از این اشعار از دوره صفوی آورده ایم که سابق بر این منتشر نشده است. دوره صفوی، به خصوص عصر اخیر آن، در امر حج بسیار فعال بود و شمار زیادی از مردم هر ساله از طریق نجف عازم حجاز می شدند. در این اشعار می توان رد پایی از این احساس و علاقه در ادب فارسی یافت.https://miqat.hajj.ir/article_51425_1800b9a1435e6f91767a74800906a462.pdfحوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارتمیقات حج2538-1741259820161221نداردکارکردهای دیپلماسی فرهنگی حج در تقویت هویت فرهنگی مسلمانان11814951426FAهادی صادق زادهارتباطات گرایش حج و زیارت / دانشگاه قرآن و حدیثJournal Article20171029همة موجودیت و هستی مسلمانان، به هویت اسلامی آنان بستگی دارد. اگرمسلمانان به هویت خود توجه نداشته باشند و از معارف اصیل دین خود فاصله بگیرند، با مرور زمان، به صورت انسانهایی فاقد هویت در آمده، بازیچة سیاستهای ابرقدرتها میشوند. لذا دشمنان اسلام همواره سعی و تلاششان در راستای تضعیف و از بین بردن عناصر هویتی مسلمانان بوده است.<br /> حج، از عبادات بزرگ و اثرگذار اسلامی است که همه ساله، اجتماع عظیمی از مسلمانان را در زمان و مکانی واحد گرد هم میآورد. افرادی که در این چند روز به دور از مادیات و خانه و زندگی و تعلقات مادی گرد هم میآیند، فرصت مناسبی برای تفکر در حقیقت هستی خود و زندگی به دست میآورند و این مسأله میتواند در ایجاد هویت واحد اسلامی تاثیرگذار باشد. در این مقاله، به دنبال این مطلب هستیم که آیا حج با مناسک ویژهای که دارد، میتواند در تقویت هویت دینی ـ فرهنگی مسلمانان نقش آفرینی کند؟ اساساً کارکرد حج در تقویت عناصر ارزشی و هویت فرهنگی و اسلامی مسلمانان چیست؟ در حقیقت هدف اصلی این نوشتار بیان کارکردهای دیپلماسی فرهنگی حج، در تقویت هویت فرهنگی مسلمانان است که خود هویت فرهنگی از عناصر دیپلماسی فرهنگی میباشد. مناسک حج سرشار از دستوراتی است که در راستای سعادت دنیا و آخرت مسلمین تشریع شده و با شناخت درست این اعمال و مناسک و انجام صحیح آنها و آشنا شدن به اسرار و معارف مناسک حج و چشیدن ثمرة وحدت بخش این مناسک، مسلمانان نسبت به هویت دینی و فرهنگی خود دلبستگی پیدا میکنند و قدردان آن میشوند و این باعث میشود که در جهت نشر و ترویج فرهنگ خود تلاش و کوشش به عمل آورند.https://miqat.hajj.ir/article_51426_6dca2354c7e3b901905f698717f06169.pdfحوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارتمیقات حج2538-1741259820161221چکیده15115751430FAهادی ولی پورJournal Article20171029چکیدهhttps://miqat.hajj.ir/article_51430_cf9c478145ef78b7447a41d6db8086f3.pdfحوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارتمیقات حج2538-1741259820161221چکیده انگلیسی15916851432FAهادی ولی پورJournal Article20171029https://miqat.hajj.ir/article_51432_ba4868c9683c38355c51e6d27618d70c.pdf