حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارتمیقات حج2538-17412710820190723Spiritual Achievements of the Hajj
and the Ways to Preserve Themدستاوردهای معنوی حج و راهکارهای حفظ آنها72992420FAمجتبی حیدریدکترای روانشناسی و عضو هیئت علمی پژوهشکدة حج و زیارتmJournal Article20190826Of the important topics in the field of the Hajj is to enjoy its spiritual and ethical achievements and effects throughout life. Solutions should be sought in order to preserve and extend these achievements. Overall, the strategies for the preservation and development of the spiritual achievements of the Hajj can be divided into two categories: a) cognitive and intellectual solutions, and b) practical solutions. <br />* Cognitive and intellectual solutions include: <br />1. Thinking about the place of man in the universe, <br />2. Thinking about the great achievements of the performance of the Hajj, <br />3. Paying attention to reverence and social status achieved by performing the Hajj, <br />4. Remembring the spiritual status of the Hajj, and <br />5. Paying attention to vows of commitment to God. <br /> <br />* Practical solutions include: <br />1. Controlling worldly interests and dependencies, <br />2. Paying more attention to worshipping and praying God, <br />3. More practical commitments to divine commandments in all fields of life, <br />4. Self-controlling by controlling the mind and thought, <br />5. Permanent self-caring, <br />6. More strive to avoid sins and turn to God in repentance, <br />7. Keeping properties and assets halal, and <br />8. Observing the rights of people. <br /><br /> <br /> <br />[1]. Doctor of Psychology and faculty member of the Research Institute of the Hajj and Pilgrimage, m.heidari@gmail.com.از مباحث مهم در زمینة حج، بهرهمندی از آثار و دستاوردهای معنوی و اخلاقی آن<br /> در تمام طول عمر است. باید به دنبال راهکارهایی بود تا با بهکار گرفتن آنها بتوان این دستاوردها را در وجود خود حفظ کرد و گسترش داد. بهطور کلی، راهکارهای حفظ<br /> و گسترش دستاوردهای معنوی حج را میتوان در دو دسته جای داد:<br /> الف) راهکارهای فکری و شناختی، ب) راهکارهای عملی.<br /> <strong>* </strong><strong>راهکارهای فکری عبارتاند از:</strong><br /> 1. تفکر در جایگاه انسان در عالم هستی؛<br /> 2. تفکر درباره دستاوردهای عظیم عمل حج؛<br /> 3. توجه به احترام و موقعیت اجتماعی به دست آمده به سبب عمل حج؛<br /> 4. یادآوری فضای معنوی حج؛<br /> 5. توجه به قول و قرارها با خدا.<br /> <strong>* </strong><strong>راهکارهای عملی نیز عبارتاند از:</strong><br /> 1. مهار علایق و دلبستگیهای دنیوی؛<br /> 2. توجه بیشتر به عبادت و راز و نیاز با خدا؛<br /> 3. التزام عملی بیشتر به اوامر الهی در همه ساحتهای زندگی؛<br /> 4. مهار نفس با کنترل ذهن و فکر؛<br /> 5. مراقبت دائم از نفس؛<br /> 6. اهتمام بیشتر به اجتناب از گناهان و توبه به درگاه خداوند؛<br /> 7. پاک نگه داشتن مال و دارایی؛<br /> 8. رعایت حقوق مردم.حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارتمیقات حج2538-17412710820190723The Rule of Resorting to Shading By Muhrim Under the Moving Shade, After Leaving Homeحکم استظلال مُحرم زیر سایه متحرک، بعد از منزل316492427FAرضا عندلیبیدانش آموخته سطح 4 عالی حوزه علمیه قمJournal Article20190826One of the forbidden items for the men in the state of ihram, which includes an atonement, is to be under the shadow. Though detailed in jurisprudential books, some of its arguments and minor points should be independently reviewed. There is a consensus on the respect of resorting to shading while going along the path and the permission of resorting to fixing shadow on the route and at home. however, the rule of resorting to moving hading and after leaving home is one of the controversies; the jurisprudents’ words and arguments in this field are discussed in this article. Of the three theories i.e., permission and no permission of resorting to shading, and the elaboration of pedestrian and traveling in a vehicle, the reasons for the first theory are known to have no problems. Understanding the meaning of resorting to shading is also effective in judging discussed at the end of the article; it is suggested that lateral resorting to shading is not forbidden (haram). <br />But taking one’s head out of the mahmel does not prevent the truth of resorting to shading, and absence of a cover over the head is necessary in any case; as resorting to shading is permitted only during the day or at rainy and cold nights, and there is no problem to resort to shading at normal nights.یکی از محرمات احرام برای مردان که کفاره نیز دارد، استظلال (زیر سایة رفتن) است که هر چند تفاصیل آن در کتب فقهی آمده است، اما برخی از مباحث و فروع آن قابلیت بررسی مستقل و دوباره را دارد. حرمت استظلال در حال طی مسیر و جواز استظلال به سایة ثابت در مسیر و منزل مورد تسالم است؛ ولی حکم استظلال زیر سایة متحرک بعد از منزل یکی از مباحث اختلافی است که در این مقاله اقوال و ادله فقها درباره آن مورد واکاوی قرار گرفته و از میان سه نظریه جواز استظلال، عدم جواز و تفصیل بین حالت پیاده و سواره، ادله نظریه اول بیاشکال شناخته شده است. شناخت معنای استظلال نیز در حکم مؤثر است که در پایان مقاله مورد کنکاش قرار گرفته و مشخص شده که استظلال جانبی جزو استظلال حرام نیست؛ اما بیرون آوردن سر از محمل، مانع از صدق استظلال نمیشود و نبود سقف بر بالای سر در هر صورت لازم است؛ همانطور که استظلال تنها در طول روز یا در شبهای بارانی و سرد صادق است و در شبهای معمولی مانعی از استظلال نیست.حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارتمیقات حج2538-17412710820190723The Basics and Principles of Dialogue from the Perspective of Islamاهمیت بررسی مصادیق ناصبی در فقه شیعه، در سفرحج659192430FAابراهیم محمدزاده مزینانپایه چهارم حوزه علمیه و دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه علوم اسلامی رضوی ، گروه تاریخ و تمدن ملل اسلامیرضا حق پناهاستادیار دانشگاه علوم اسلامی رضوی، گروه علوم قرآن و حدیثJournal Article20190826Dialogue plays a significant role in the strategy of approximation of different religions and sects. Dialogue in this age, especially during the Hajj and pilgrimage, when millions of people of different nationalities come together, can provide a suitable space for informing and conveying messages to one another and an opportunity to identify and understand the ideas and beliefs of the other parties and to follow the strategies of intellectual interaction and exchange of views and opinions. Undoubtedly, scientific discourses, reasonings, and debates based on logic and ethics can be the best ways to discover the truth. In the meantime, religious teachings have often expressed the principles and practices of dialogue and how to communicate effectively in a variety of ways, the most notable of which are: <br />The most important principles that Islam outlines for interaction and dialogue are the principle of justice, the principle of man’s dignity, the principle of freedom of thought and opinion, and the principle of rejection of fanaticism and racism.مفهوم «نصب»، در ادبیات فقه و تاریخ، نامی آشناست. بررسی جریان نصب بهعنوان رویکردی فرهنگی و سیاسی، اهمیت دارد. این ﺟﺮﯾﺎن ﺑـﻪ ﻣﺜﺎﺑـة ﻧﻤﺎدی از اﻧﺤﺮاف ﻋﻤﯿﻖ از ﻣﺒﺎﻧﯽ و اﺻﻮل اﺳـﻼم ﺷﻨﺎﺳـﺎﻧﺪه ﺷـﺪه اﺳـﺖ. ﻓﻘﯿﻬـﺎن اﻣـﺎﻣﯽ، اﺣﮑﺎﻣﯽ ﭼﻮن ﮐﻔﺮ، ﻧﺠﺎﺳﺖ، ﺣﺮﻣﺖ ازدواج و ﺑﺴﯿﺎری از دﯾﮕـﺮ اﺣﮑـﺎم ﮐـﺎﻓﺮ ﺣﺮﺑـﯽ را ﺑـﺮ ﻧﺎﺻبی بار کردهاند. اینکه نصب، در ادواری از ﺗارﯾﺦ ﮔﺬﺷـتة ﻓِـﺮَق و ﻣـﺬاﻫﺐ ﺑﻠﮑـﻪ ﺳـﺎﯾﺮ ادﯾﺎن، ﺑﻪ ﻋﻨﻮان اﺑﺰاری برای ﻃﺮد ﻣﺨﺎﻟﻔﺎن ﻓﮑﺮی و ﻣﺬﻫﺒﯽ ﺑﻪ ﮐﺎر ﮔﺮﻓﺘﻪ ﻣـﯽﺷـﺪه و ﻫﻤـﻮاره ﻣﻨﺸﺄ ﻧﮕﺮاﻧﯽ بوده است و آسیبها و ضررهای جدّیای را به کیان مذهب و دیانت وارد ساخته است؛ لذا این مقاله با مراجعه به آرای فقهای شیعه درصدد ارائة گزارشی<br /> تاریخی ـ فقهی در معرفی مصادیق ناصبی است و شناخت مصادیق ناصبی از لابهلای تألیفات فقهای شیعه، بر شناخت جریان ناصبیگری، خصوصاً در مکه و در ایام حج تأثیر بسزایی دارد، تا دایرة کفر و طرد هم، بر اساس معیار درستی مشخص گردد.حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارتمیقات حج2538-17412710820190723Seyyed Abdul Hussein Sharaf al-Din The Hajj and Holy Shrinesسیدعبدالحسین شرفالدین، و حج و حرمین9311792431FAمحمدسعید نجاتیدکترای تاریخ اسلام، عضو گروه تاریخ و سیره پژوهشکده حج و زیارت0000-0002-1433-6897Journal Article20190826Briefly introducing Seyyed Abdul Hussein bin Yousef of the Sharaf al-Din family and his scientific and cultural dimensions, this article explains the important roles played by this Shiite social pacemaker in the holy shrines in details. Sharif Hussein’s roles with regard to Haramayn were in two categories: “the Hajj journey with his reception in 1340 A.H” and “his extended international objection due to the destruction of <em>Baqi’</em> and trying to prevent it”. During his pilgrimage, he was the Imam of the congregation prayers in Masjid al-Haram and the famous mosques of the sanctuaries; and the sighting of the crescent of <em>Dhu'l-</em><em>Hijjah was being </em>announced with his approval. During his pilgrimage, he had debates and held fruitful meetings, there are the reports of these events. Sharif Hussein’s formal invitation and royal reception of Sharaf al-Din was due to the latter’s political stance in supporting the formation of an Arab state headed by King Faisal, the son of Sharif Hussein in Damascus that will be discussed in details. The article also explains Sharaf al-Din’s international efforts in the condemnation and formation of a united front of Iran and Yemen against Al-i Sa’ud, after the destruction of Baqi’ and the fatwa to call for the forbidding the Hajj to defeat the Saudis and force them to reconstruct it.در این مقاله ضمن معرفی اجمالی سید عبدالحسین بن یوسف از خاندان شرفالدین<br /> و ابعاد علمی و فرهنگی وی، به نقشآفرینیهای مهم این مصلح اجتماعی شیعه در حرمین شریفین بهتفصیل پرداخته میشود. نقشآفرینیهای حرمینی شرفالدین در دو محورِ «سفر حج با پذیرایی شریف حسین در سال 1340 قمری» و «اعتراضات دامنهدار<br /> و بینالمللی او به تخریب بقاع بقیع و تلاش برای مقابله با آن» بازمیگردد. در سفر حج، وی امامت جماعات را در مسجدالحرام و مساجد معروف مشاعر مکرمه بر عهده داشت<br /> و اعلام رؤیت هلال ماه ذیحجه با تأیید او انجام میشد. وی در این سفر مناظرات<br /> و جلسات پرباری را نیز برگزار کرده که گزارشهایی از آن موجود است. دعوت رسمی شریف حسین از شرفالدین و پذیرایی شاهانه از او، به جهت موضع سیاسی شرفالدین در حمایت از شکلگیری دولت عربی به ریاست ملک فیصل فرزند شریف حسین در شامات بود که بهتفصیل خواهد آمد.
در این مقاله، همچنین به بیان تلاشهای بینالمللی شرفالدین در محکومیت<br /> و شکلدهی جبهه متحد ایران و یمن ضد آل سعود، پس از تخریب بقاع بقیع<br /> و دعوت به فتوای تعطیل حج برای فلج کردن سعودیان و مجبور کردنشان به بازسازی بقیع پرداخته شده است.حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارتمیقات حج2538-17412710820190723The Basics and Principles of Dialogue from the Perspective of Islamمبانی و اصول گفتوگو از منظر اسلام11914692433FAمظاهر حیدریدانش پژوه کارشناسی ارشد جامعة المصطفی العالمیهJournal Article20190826Dialogue plays a significant role in the strategy of approximation of different religions and sects. Dialogue in this age, especially during the Hajj and pilgrimage, when millions of people of different nationalities come together, can provide a suitable space for informing and conveying messages to one another and an opportunity to identify and understand the ideas and beliefs of the other parties and to follow the strategies of intellectual interaction and exchange of views and opinions. Undoubtedly, scientific discourses, reasonings, and debates based on logic and ethics can be the best ways to discover the truth. In the meantime, religious teachings have often expressed the principles and practices of dialogue and how to communicate effectively in a variety of ways, the most notable of which are: <br />The most important principles that Islam outlines for interaction and dialogue are the principle of justice, the principle of man’s dignity, the principle of freedom of thought and opinion, and the principle of rejection of fanaticism and racism.گفتوگو و تبادل نظر، در استراتژی تقریب مذاهب و ادیان مختلف، جایگاهی قابل توجه و تأثیرگذار دارد. بهرهگیری از ابزار گفتوگو در این عصر، بهویژه در ایام حج و زیارت که میلیونها نفر از ملیتهای مختلف در یکجا جمع شدهاند، میتواند فضایی مناسب را برای آگاهیبخشی و رساندن پیامها به یکدیگر فراهم سازد و مجالی برای شناسایی و فهم افکار و عقاید طرف مقابل و پیگیری راهکارهای تعامل فکری و تبادل آرا و اندیشهها قلمداد گردد. بدون شک، گفت وگوی علمی و احتجاج و مناظرههایی که بر اساس منطق<br />و اخلاق استوار گردد، میتواند بهترین راهکار برای دستیابی به واقعیت و کشف حقیقت باشد. در این میان، آموزههای دینی به فراوانی، اصول و آداب گفتوگو و چند و چون آن را با هدف برقراری ارتباط گفتاری مؤثر به شیوههای گوناگون بیان کرده است که در این نوشتار به مهمترین آنها اشاره میشود و مشخصاتی بیان میگردد:<br />مهمترین مبانی و اصولی که اسلام برای تعامل و گفت وگو ترسیم کرده، عبارت است از:<br /> اصل عدالت، اصل کرامت انسانی، اصل آزادی فکر و عقیده، اصل نفی تعصب<br />و نژادپرستی و... .حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارتمیقات حج2538-17412710820190723Examination of the role of the Seljuqs in the political evolution of the Hajjواکاوی نقش سلجوقیان در تحولات سیاسی حج14716792436FAمجتبی ذهابیدانشجوی دکترا، (مربی)، دبیر آموزش و پرورشmojtabazahabi1365@yaاکرم کرمعلیدانشجوی دکترا، دانشگاه لرستانJournal Article20190826Hajj is one of the forts of Islam and has been one of the most important religious, political and cultural arenas of Muslims. During the Seljuk period, changes were made in this field. Because Hajj before the Seljuqs has faced a lot of problems, until the caravans of Iran from the early fifth century AH were less successful in Hajj. In accordance with the religious and political legitimacy of their government to support the Abbasid caliphate and the Holy Shrines and to carry out political, military and civilian measures, the Seljukis made great efforts to deliver Hajj caravans annually and to provide the security and well-being of the Hajjis. Though there were problems affecting Hajj's journey, it caused disruption, but Hajj Iranians remained firmly established over the course of the second half of the fifth century until the Mongol invasion. This article tries to study the role of the Seljuk in the political competition on Hajj between the Abbasid caliphate and the Fatimids and the actions taken during the Seljuk period for the Hajj hypothesis based on the sources.حج، از فروع اسلام و از مهمترین عرصههای دینی، سیاسی و فرهنگی مسلمانان بوده است. در دوران سلجوقی تغییر و تحولاتی در این عرصه ایجاد شد. از آنجاکه حج ایرانیان پیش از سلجوقیان با مشکلات زیادی روبهرو بوده است؛ تا آنجا که کاروانهای ایران از اوایل سدة پنجم هجری، کمتر موفق به حجگزاری میشدند. سلجوقیان در راستای مشروعیت دینی و سیاسی حکومت خود به حمایت از خلافت عباسی و حرمین شریفین و انجام دادن اقدامات سیاسی، نظامی و عمرانی، جهت گسیل داشتن همه سالة کاروانهای حج و فراهم کردن امنیت و رفاه حاجیان بسیار کوشیدند. اگرچه مشکلاتی بر سفر حج تأثیر میگذاشت و سبب اختلال آن میشد؛ اما حج ایرانیان از اوایل نیمة دوم سدة پنجم هجری تا پیش از حملة مغولان، کموبیش همه ساله پابرجا و استوار بود. این مقاله در صدد است با روش تاریخی بر اساس منابع به بررسی نقش سلجوقیان در رقابت سیاسی در مورد حج میان خلافت عباسی و فاطمیان<br /> و اقداماتی که در دوران سلجوقیان برای فریضة حج صورت گرفته است، بپردازد.حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارتمیقات حج2538-17412710820190723الملخصچکیده های عربی16917792441FAJournal Article20190826<strong>الملخص</strong>نداردحوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارتمیقات حج2538-17412710820190723Abstractچکیده های انگلیسی17718492442FAJournal Article20190826<strong>Abstract</strong>ندارد