حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارتمیقات حج2538-17412911520210522An Analytical Report of the Maghreb Hajj Pilgrimage (Morocco)نگاهی به حجگزاری کشور مغرب / با بررسی گزارشی دوره معاصر (مراکش)723141331FAمحمدسعید نجاتیعضو گروه تاریخ پژوهشکده حج و زیارت0000-0002-1433-6897Journal Article20210615In this report, after a brief introduction of the history of Morocco and its Hajj pilgrimage, we will deal with the contemporary Moroccan Hajj pilgrimage, mainly based on the internet data from the site of the Moroccan Endowment and Religious Affairs Organization. No research has been done so far on the contemporary Maghreb (Moroccan) pilgrimage. Therefore, this article is innovative in its data and will lead to a better introduction of this country and its pilgrimage.در این گزارش پس از ارائه مقدمهای مختصر درباره تاریخچه مغرب و حجگزاری آن،<br />به حجگزاری معاصر مغرب میپردازیم که بر اساس دادههای اینترنتی، عمدتاً از سایت سازمان اوقاف و امور دینی مغرب، تنظیم شده است. پژوهشی که تاکنون به حجگزاری معاصر مغرب (مراکش) پرداخته باشد، یافت نشد؛ ازاینرو این مقاله در دادههای خود نوآوری دارد و باعث معرفی بهتر این کشور و حجگزاری آن خواهد شد.<br />این تحقیق به روش کتابخانهای و نقلی تهیه شده که تاریخچه حجگزاری آن بنا بر منابع کتابخانهای و نقلی، و اطلاعات معاصر آن بر پایه گزارشهای سازمانهای اوقاف و امور دینی مغرب در محورهای زیر سامان یافته است:<br />تاریخچه مغرب و حجگزاری آن، نظام حجگزاری معاصر در مغرب، سند حج مغرب، وظائف و اقدامات سازمان اوقاف و امور دینی مغرب درباره حج، پادشاه مغرب و حج، برخی از مشکلات و چالشهای حجاج مغربی، سفرنامهنگاری حج. حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارتمیقات حج2538-17412911520210522The Travels of the Maghreb Scholars to al-Haramayn al-Sharifayn and Their Roles in Transferring Religious Sciences to the Maghrebسفرهای علمای مغرب به حرمین شریفین و تأثیر علمی و فرهنگی آن در مغرب2550141334FAحافظ نجفیسطح چهار حوزه علمیه، عضو گروه اخلاق و اسرار پژوهشکده حج و زیارتJournal Article20211206Mecca and Medina, as the centers of the revelation and mission of prophecy, have always been the destinations for Muslims, especially for the religious scholars. Religious scholars were migrating to Mecca and Medina with the aim of performing their religious duties and the obligation of the Hajj and Pilgrimage, as well as getting religious knowledge from the scholars in al-Haramayn al-Sharifayn. In this descriptive-analytical article, the pilgrimages of the Maghreb scholars in the middle ages of the history of Islam and their achievements in the field of cultural exchange between the Maghreb and al-Haramayn al-Sharifayn are studied. The findings of this research shows that the many Maghreb thinkers traveled to the East, especially to al-Haramayn al-Sharifayn, presented in the classes of the scholars of Mecca and Medina, and listened to their hadith narrations. Based on the scientific and practical methods of the scholars, living in Mecca and Medina, and receiving the permission to narrate the narrations, they returned to the Maghreb, full of science and spirituality, and tried to republish religious knowledge. In the works written by the Maghreb scholars themselves or by others about these travels, while introducing the professors, they were explaining how the immigrant scholars were studying and getting permission from the thinkers of Mecca and Medina. Also, this article investigates the role of these travels in the cultural exchange between the Maghreb and Hejaz and the effect that scholars had on the deepening and expansion of the Islamic sciences and knowledge in the Maghreb.مکه و مدینه، به عنوان مرکز وحی و رسالت، همواره مقصد مسلمانان، بهویژه عالمان دینی، بوده است. علمای دین با هدف انجام فریضه حج و زیارت و کسب علوم<br />و معارف دینی، به دو شهر مکه و مدینه هجرت میکردند.<br />در این مقاله که با روش توصیفی ـ تحلیلی و استقصا از منابع تاریخی نگارش یافته، به دنبال واکاوی دلایل سفرهای علمای مغرب در قرون میانی تاریخ اسلام به حرمین شریفین و پاسخ به این سؤال هستیم که سفرهای علمای مغرب به حرمین شریفین<br />ـ بهویژه اجازات علمای حرمین ـ چه تأثیری در گسترش علوم و معارف اسلامی در مغرب داشته است؟<br />نتیجه این تحقیق نشان داد علمای مغرب در این محدوده تاریخی به منظور دستیابی به اسناد عالی روایات و کسب اجازه از اساتید، به حرمین شریفین سفر میکردند. آنان در این سفرها میکوشیدند با شناسایی اساتید صاحب نام آن زمان که روایات صحیحالسند را با کمترین واسطه در اختیار داشتند، مدتها آنها را شاگردی،<br />و اجازه نقل احادیث از آنان دریافت کنند.<br />برابر مستنداتی که در این تحقیق ارائه شده، این سفرهای علمی و اجازات علمای حرمین، باعث ارتقای علمی و مقبولیت اجتماعی علمای مغرب گردید و آنها توانستند با انتقال کتابهای حدیثی، تشکیل کرسیهای تدریس، شرح و تفسیر روایات، تربیت شاگردان و صدور اجازه برای آنان و همچنین نگارش و انتشار کتاب، علوم و معارف اسلامی را در مغرب گسترش دهند و در اشاعه فرهنگ اسلامی در مغرب مؤثر واقع شوند.حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارتمیقات حج2538-17412911520210522The Place of the Islamic Maghre b Scholars in Writing the Local Histories of Mecca and Medinaسیر اجمالی تاریخنگاری محلی مکه و مدینه (با تأکید بر جایگاه نگارشهای علمای مغرب اسلامی)5173141335FAاحمد خامهیاردکترای تاریخ و تمدن ملل اسلامیJournal Article20210615The two cities of Mecca and Medina, due to their sanctity and importance to Muslims, are the subjects of many local histories during the Islamic period. Among the many works produced in this field, one can find significant local histories written by the scholars and authors originally from the Islamic Maghreb. With a brief review of the historical course of the local historiographies of Mecca and Medina, this article tries to introduce in detail the local histories written by the originally Maghreb historians such as <em>Al-</em><em>ʻ</em><em>Iqd al-tham</em><em>ī</em><em>n </em>and <em>Shif</em><em>ā</em><em>ʼ al-ghar</em><em>ā</em><em>m </em>by Taqi al-Din Fasi (from the local histories of Mecca), Nasihat al-Mushavir by Ibn Farhun, and Bahjat al-nufūs wa al-asrār by Marjani (from the local histories of Medina) to show the role and place of the scholars of the Islamic Maghreb in writing the local histories of these two holy cities of Muslims.دو شهر مکه و مدینه، به علت تقدس و اهمیت معنوی آنان نزد مسلمانان، موضوع نگارش تواریخ محلی متعددی در طول دوران اسلامی بودهاند. در میان نگاشتههای فراوان موجود در این زمینه، تواریخ محلی مهمی به قلم عالمان و نویسندگان مغربیالاصل نگاشته شده است. در نوشتار پیشرو، در آغاز سیری اجمالی از تاریخنگاری محلی مکه و مدینه به دست داده شده و در ادامه، تواریخ محلی نگاشتهشده به قلم علمای مغربیالاصل معرفی تفصیلی شده است. این بررسی، نقش و جایگاه دانشوران حوزه مغرب اسلامی را در خلق تواریخ محلی مهم و تأثیرگذار برای مکه و مدینه ـ و به طور خاص کتابهای العِقد الثمینِ فاسی، به عنوان مهمترین متن تراجمنگارانه برای مکه، شِفاء الغَرامِ فاسی، به عنوان اثر خِططنگارانه مهمی برای مکه و کتاب نصیحة المشاورِ ابن فرحون، به عنوان متن تراجمنگارانه ارزشمندی برای مدینه ـ نشان میدهد.حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارتمیقات حج2538-17412911520210522The Role of the Islamic Maghreb Scholars in the Written Explanation of the Virtues of Recourse and Pilgrimage to the Prophet (S)تکنگاریهای عالمان مغرب اسلامی درباره توسل و زیارتِ پیامبر(ص)7588141339FAعلی احمدیدانشجوی دکتری تاریخ اسلام. کتابخانه و اسناد پژوهشکده حج و زیارتJournal Article20210615Recourse to the Prophet (S) and pilgrimage to his tomb have always been the stable <em>sirah </em>of the Companions, followers, and religious leaders since the beginning of Islam and these issues have also been considered by Muslim writers. However, in the 7<sup>th</sup> century and with the advent of Ibn Taymiyyah and after him Ibn Abd al-Wahhab, one of the most important issues criticized was the appeal to the Prophet (S) and pilgrimage to his tomb. Belief in the sanctity of appealing to the Prophet (S) after his demise and traveling to visit his shrine is one of the issues that Wahhabism is still trying to expand. Against them, Shiite scholars and some Sunni ones emphasize the approval of recourse to the Prophet (S) and his pilgrimage. The purpose of this article is to get acquainted with the efforts of the scholars of the Islamic Maghreb in this regard. Enumerating the writings of the Islamic Maghreb scholars with the focus on the recourse and pilgrimage to the Prophet (S), the article will lead the readers to be acquainted with their works in this field.توسل به پیامبر(ص) و زیارت قبر آن حضرت، سیره پایدار صحابه، تابعین و بزرگان دین از صدر اسلام تاکنون بوده و این مسئله مورد توجه نویسندگان اسلامی نیز قرار گرفته است؛ لکن در قرن هفتم و با ظهور ابن تیمیه و پس از او ابن عبدالوهاب، از مهمترین مسائلی بود که مورد انتقاد آنان قرار گرفت.<br />اعتقاد به حرمت توسل به پیامبر(ص) پس از رحلت آن حضرت و حرمت سفر به قصد زیارت مرقد پیامبر(ص) ، از عقایدی است که هنوز هم وهابیت در بسط آن میکوشند. در برابر آنان، علمای شیعه و برخی از عالمان اهل سنت، بر جواز توسل به پیامبر(ص) و زیارت ایشان تأکید میکنند.<br />هدف نگارش این مقاله، آشنایی با تلاشهای عالمان مغرب اسلامی در این باره است. بنابراین در این مقاله با احصای تألیفات عالمان مغرب اسلامی با محوریت توسل و زیارت پیامبر(ص) ، با آثار آنان در این باره آشنا خواهیم شد.حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارتمیقات حج2538-17412911520210522The Bibliography of the Hajj Travelogues in the Islamic Maghrebکتابشناسی سفرنامه های حج در مغرب اسلامی89131141341FAعلی احمدی (میرآقا)محقق و پژوهشگر حوزه علمیهJournal Article20210615People of the Maghreb (including the four countries of Tunisia, Algeria, Morocco, and Libya) have a special share in writing the Hajj travelogues. The written heritage of the Hajj pilgrimage by the Maghreb people shows the level of the care and effort of the Maghreb pilgrims in preserving the memory of their Hajj journey in the progress of their cultural history. This article seeks to offer a descriptive list of the available travelogues of the pilgrims of the Maghreb from the beginning to the contemporary era. The total identified travelogues includes 108 printed and manuscript ones organized according to their titles along with their bibliographic specifications and a brief description. Also, the researches carried out are included in the entity of each travelogue under the title of the ‘Relevant Sources’اهالی مغرب (شامل چهار کشور تونس، الجزائر، مراکش و لیبی) سهمی ویژه در شکلگیری سفرنامهنویسی حج دارند. میراث مکتوب حجگزاری اهالی مغرب نشاندهنده میزان اهتمام و تلاش حجگزاران مغربی در حفظ و نگهداشت خاطره سفر حج در پیشروند تاریخ فرهنگی آنهاست.
مقاله حاضر در صدد ارائه فهرستی توصیفی از سفرنامههای موجود (در دسترس) اهالی حجگزار مغرب از آغاز تا دوره معاصر است. مجموع سفرنامههای شناسایی شده شامل 108 سفرنامه چاپی و مخطوط است که بر اساس عنوان منظم شده و مشخصات کتابشناسی هر یک، به همراه توصیفی مختصر آمده است. نیز ذیل هر سفرنامه، پژوهشهای انجامشده زیر عنوان «آثار پژوهشی پیرامون این موضوع» گنجانده<br />شده است.حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارتمیقات حج2538-17412911520210522The Hajj of Imam Abdul Wahab Rostami the Leader of Ibāḍiyya of the Maghrebمسئله حج امام عبدالوهاب رستمی پیشوای اباضیه مغرب133141141344FAسعید طاوسی مسرورگروه فلسفه و کلام اسلامی و شیعه شناسی، دانشکده الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه علامه طباطبایی0000-0003-3277-4417Journal Article20210615<em>Ib</em><em>ā</em><em>ḍ</em><em>iyya</em> is a religion, attributed to Abdullah ibn Ibad Tamimi, whose historical centers were Oman and parts of the Islamic Maghreb. In this religion, the Hajj is one of the objective obligations of Sharia and one of the pillars of Islam. Hence, the <em>Ib</em><em>ā</em><em>ḍ</em><em>iyyats</em> of the Maghreb also paid attention to it. In this article, to prove this claim, documentary evidence about the life of Imam Abdul Wahab bin Abdul Rahman Rostami (d. 211), the political-religious leader of the <em>Ib</em><em>ā</em><em>ḍ</em><em>iyyats</em> of the Maghreb, is presented. The evidence shows that he intended to perform the Hajj in the 8<sup>th</sup> and the last decade of the 3<sup>rd</sup> centuries AH. Although it is suggested that he may have had a political motive for re-emphasizing the Hajj, his request of a fatwa from Rabi ibn Habib, the <em>Ib</em><em>ā</em><em>ḍ</em><em>iyyats</em>’ Imam in Oman, and his reference to the <em>Ib</em><em>ā</em><em>ḍ</em><em>iyya</em> elders of the Maghreb show that the Hajj was a very important issue among the Maghreb’s <em>Ibadiyyats,</em> whose abandonment could only be justified in an emergency case.اِباضیه، مذهبی منسوب به عبداللـه بن اباض تمیمی، و عمان و مناطقی از مغرب اسلامی از مراکز تاریخی آن است. در مذهب اباضیه، حج یکی از واجبات عینی شرع و از ارکان اسلام است؛ ازاینرو اباضیه مغرب نیز به آن اهتمام داشتهاند. در این نوشتار، برای اثبات این ادعا، شواهدی مستند از حیات امام عبدالوهاب بن عبدالرحمان رستمی (م.211)، پیشوای سیاسی ـ مذهبی اباضیه مغرب، ارائه شده که نشان میدهد وی در دو مقطع هشتمین و آخرین دهه از قرن سوم هجری در صدد انجام فریضه حج بوده است. اگرچه این نظر هم مطرح شده که احتمالاً او از تأکید دوباره بر حج، غرض سیاسی داشته، اما در هر حال استفتای وی از ربیع بن حبیب، امام اباضیه در عمان، و مراجعه به مشایخ اباضی مغرب، نشان میدهد که حج مسئله بسیار مهمی در بین اباضیه مغرب بوده که ترک آن صرفاً در حالت اضطرار قابل توجیه است.حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارتمیقات حج2538-17412911520210522The Libyans Hajj Pilgrimage and the Challenges Aheadنگاهی به تاریخ دوران اسلامی لیبی حجگزاری و چالشهای پیش رو143157141345FAسید محمود سامانیمدرس دانشگاه و عضو گروه تاریخ پژوهشکده حج و زیارتJournal Article20210615Libya was not independent in the mid-nineteenth century. The Romans, the Greeks, the Ottomans, and the Italians were among the rulers of this land. Libyan empowered people have performed the Hajj rituals since the first century AH; but throughout history, their Hajj pilgrimage has faced some challenges. This descriptive-analytical article, first, introduces Libya and gives a brief overview of the pre- and-post-Islamic history of that land, and then discusses the way of the Hajj pilgrimage by the Libyan pilgrims and the challenges they face. The article concludes that except during the Ottomans rule in Libya, when pilgrimage was less challenged, the Libyan people have faced internal and external problems in performing the Hajj rites. The insecurity of the Hajj route, the lack of water, the long distance, the contagious diseases, and the lack of the sanitary facilities on the one hand and the presence of the colonialists and especially the military occupation of Libya by Italy have been serious challenges for the Libyan pilgrims. The Saudi government’s hostile relations with Libya during Muammar Gaddafi’s rule were another external challenge to Libyans Hajj pilgrimage.لیبی تا نیمه قرن نوزدهم میلادی از استقلال برخوردار نبود. رومی ها، یونانی ها، عثمانیها و ایتالیاییها از جمله حاکمان این سرزمین بودند. افراد توانمند لیبیایی از همان قرن نخست هجری نسبت به انجام مناسک حج اهتمام داشتهاند؛ اما در طول تاریخ، حجگزاری آنان با چالشهایی مواجه بوده است.
در این مقاله که به روش توصیفی ـ تحلیلی انجام شده، پس از معرفی لیبی<br />و پرداختن اجمالی به تاریخ پیش و پس از اسلام آن سرزمین، از چگونگی حجگزاری و چالشهای زائران لیبی سخن گفته شده است. برآیند مقاله حاکی از آن است که جز در دوره تسلط عثمانی بر لیبی ـ که حجگزاری با چالشهای کمتری مواجه بوده است ـ مردم لیبی برای انجام مناسک حج با چالشهای داخلی<br />و خارجی مواجه بودهاند. ناامنی مسیر حج، کمبود آب، دوری راه، بیماریهای مسری و کمبود امکانات بهداشتی از یک سو و از سوی دیگر حضور استعمارگران و بهویژه اشغال نظامی لیبی از سوی ایتالیا از چالش جدی برای حجگزاری لیبیاییها بوده است.
مناسبات خصمانه دولت عربستان با لیبی در دوره حکومت معمر قذافی نیز از دیگر چالشهای خارجی حجگزاری لیبی بوده است. حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارتمیقات حج2538-17412911520210522The Effects of the Sanūssiyya Movement in the Hejazتأثیرات جنبش سنوسیه در حجاز (مطالعه موردی شیخ فالح الظاهری)159188141346FAرضا تقی زادهدانشجوی دکترای تصوف و عرفان اسلامی، دانشگاه ادیان و مذاهب، قم، ایرانمنال المریطبجامعة الملک عبدالعزیز، قسم التاریخ، جده، السعودیJournal Article20211206This article deals with the religious and cultural impacts of the <em>San</em><em>ū</em><em>ssiyya</em> Movement in the Hejaz as one of the most influential Islamic movements because, based on the capabilities and available facilities, it helped in creating a human society with cultural and economic components according to the then data. This movement was not a local one; rather, its founder, Muhammad ibn Ali al-Sannssi, acted in a way to make it an influential Arab movement. This study sought to record an important period in the history of the <em>San</em><em>ū</em><em>ssiyya</em> movement in the Hejaz and attempted to discover its roles and effects on the Hejaz community. The Hejaz region, due to its religious importance, enjoyed a prominent place in the history of this movement. In fact, the Sanussi invitation began in the Hejaz. The first Sanussi <em>Z</em><em>ā</em><em>wiyah </em>(assembly) was established in the Hejaz and in Abi Qabis Mountain, then many of the Sanussi <em>Z</em><em>ā</em><em>wiyahs</em> were established in the Hejaz and other Islamic countries, welcomed by many people of the region. Sheikh Faleh Al-Zahiri was one of the most prominent students of the Sanussi <em>Z</em><em>ā</em><em>wiyah</em> and later became one of its prominent sheikhs and his fame spread in the horizons. He achieved a prominent scientific place in many Islamic regions to teach, so much so that Sultan Abdul Hamid invited him to teach in Istanbul. He trained scholars who carried the standard of science in the Islamic world.سنوسیه یکی از جنبشهای تأثیرگذار اسلامی است که به ایجاد یک جامعه انسانی با مؤلفههای فرهنگی و اقتصادی با توجه به تواناییها و امکانات در دسترس، اهتمام ورزید. این حرکت، جنبشی محلی نبود؛ بلکه موسس آن، محمد بن علی السنوسی، به گونهای عمل کردکه جنبشی عربی و با نفوذ گسترده باشد. این پژوهش سعی دارد یک دوره مهم از تاریخ جنبش سنوسی در حجاز را بررسی، و تأثیرات مذهبی و فرهنگی آن را بر جامعه حجاز آشکار کند.<br />منطقة حجاز، به دلیل اهمیت مذهبی، در تاریخ جنبش سنوسی از جایگاه برجستهای برخوردار است؛ در واقع دعوت سنوسی از حجاز آغاز شد. اولین زاویه (خانقاه) سنوسی در حجاز و در کوه ابیقبیس، و سپس تعداد زیادی از زاویههای سنوسی در حجاز<br />و سایر بلاد اسلامی ایجاد شدکه مورد استقبال عده کثیری از اهل حجاز واقع شد.<br />شیخ فالح الظاهری یکی از برجسته ترین شاگردان زاویه سنوسی بود که بعداً یکی از شیوخ برجسته آن شد و شهرت وی در افقها گسترش یافت. وی به مقام علمی برجستهای دست یافتکه شایسته تدریس در بسیاری از سرزمینهای اسلامی شد؛ تا جاییکه سلطان عبدالحمید از وی برای تدریس در استانبول دعوت کرد و عدهای از طلاب به دست او تربیت شدند و پرچم علم را در جهان اسلام برافراشتند.حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارتمیقات حج2538-17412911520210522A Comparative Study of the Hajj Travelogues of the Islamic Maghreb from the Perspective of Ethics and Behaviors of People in the Path of the Hajj Caravansسفرنامه های حج مغرب (قرنهای 9 ـ 6) (با تأکید بر ویژگیهای اخلاقی و رفتاری)189213141347FAمجتبی حیدریدکترای روانشناسی و عضو هیئت علمی پژوهشکدة حج و زیارتmJournal Article20210615This article examines the views expressed in the five Hajj travelogues of the Islamic Maghreb about the ethics, behaviors, and customs of the people of the cities along the way. The travelogues discussed in this article are <em>Rihlat Ibn Jubayr,</em> <em>Rihlat al-Abdari</em>, <em>Mustaf</em><em>ā</em><em>d al-ri</em><em>ḥ</em><em>lah wa-al-ightir</em><em>ā</em><em>b</em> (Tujaybī Šabbāt), <em>Rihlat ibn Battuta</em>, <em>Ans</em><em>ā</em><em>b al-akhb</em><em>ā</em><em>r wa-tadhkirat al-akhy</em><em>ā</em><em>r </em>(al-hajj Abdullah ibn Sabbah). The cities in question start from<em> </em>Gharnāṭī in Andalusia and passing through Šabbāt, Murrākuš, Fes, etc. to Cairo, then to Mecca and Medina, and on the way back include the cities of Baghdad, Mosul, and Damascus. In general, some cities are mentioned in only one of these travelogues, such as Gharnāṭī, Šabbāt, Murrākuš, Fes, Oran, Bajja, Qabis, and Medina. Some other cities are described in two or more travelogues and the views expressed in them are the same. These cities are Béjaia, Tunisia, Tripoli, Aidhab, Jeddah, Mosul, and Damascus. The third group includes the cities about which the travelogues express different positive or negative views, including Tlemcen, Kirwan, Alexandria, Cairo, Mecca, and Baghdad.مقاله حاضر به بررسی توصیفات مطرح شده در پنج سفرنامه اندلس و مغرب اسلامی به حج درباره ویژگیهای دینی، اخلاقی و رفتاری مردم شهرهای طول مسیر پرداخته است. سفرنامههای مورد بحث در این مقاله عبارت اند از:<br />رحلة ابن جبیر، رحلة العبدری، مستفاد الرحلة و الإغتراب (تجیبی سبطی)، رحلة ابن بطوطه و أنساب الأخبار و تذکرة الأخیار (حاج عبدالله بن الصباح اندلسی).<strong> </strong><br />شهرهای مورد بحث از غرناطه در اندلس شروع میشود و با عبور از سبته، مَرّاکُش، فاس و... به قاهره و سپس مکه و مدینه میرسد و در مسیر بازگشت، شهرهای بغداد، موصل و دمشق را در بر میگیرد. به طور کلی، برخی از شهرها فقط در یکی از این سفرنامهها مورد توجه قرار گرفتهاند که عبارتاند از:<br />غرناطه، سبته، مرّاکش، فاس، وهران، باجه و قابس. برخی دیگر از شهرها در دو یا چند سفرنامه توصیف شدهاند و دیدگاههای مطرح شده در آنها یکسان است که عبارتاند از: بجایه، تونس، طرابلس، جده، موصل و دمشق. دسته سوم، شهرهایی هستند که سفرنامهها دیدگاههای متفاوتی درباره آنها ابراز داشتهاند. برخی با نگاه مثبت آنها را توصیف کردهاند و برخی نگاه منفی به آنها داشتهاند. این شهرها عبارتاند از: تِلِمسان، قیروان، اسکندریه، قاهره، مکه و بغداد.