حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارتمیقات حج2538-17412811220200822The Necessity of Time Restriction in Representation
Agreements for the Hajj on Behalfاقتضای اطلاق عقد اجاره در حج نیابتی724114754FAسید تقی واردیاستادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و مدیر گروه سازماندهی اطلاعات و مدارک پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامیJournal Article20200905If a representation agreement for the Hajj on behalf is concluded absolutely between the represented person (mu’jer) and the agent (ajir) and if it is not conditioned by anything else, the dispute between them is inevitable in two cases i.e., the necessity of the emergence or lack of the emergence of the Hajj season and the necessity of the presence or lack of the presence of the agent. In the first case, four statements of the great Islamic jurists (fuqahā) are quoted: 1. It does not require any necessity, neither the necessity of the emergence of the Hajj season nor the necessity of the determination of the time restriction; 2. The time of performing the Hajj rituals is restricted for the first year; 3. The time restriction for performing the Hajj rituals in the first year is conditioned; 4. It has restrictions in terms of the emergence of the Hajj season, not of urgency. Among the aforementioned statements, the fourth one is more correct and consistent with arguments. Regarding the necessity of the presence or lack of the presence of the agent, two statements are quoted: The first one is a famous statement of the Islamic jurists who believe that the Hajj on behalf needs to be performed only by the agent and cannot be entrusted to anybody else. The second one is the saying of Sheikh Tusi, who, quoting Uthman ibn Isa, found no need for the presence of the agent, that it can be entrusted to another person. Between these two sayings, the well-known opinion of the Islamic jurists is correct and the citation of Sheikh Tusi faces problems both in terms of the documents and meanings, and for this reason, it is not accepted by jurists. This inferential library-based research is conducted only in the realm of Imamiyahh Shia jurisprudence and does not concern the views of the other Shia sects and Islamic religions.اگر عقد اجارهِ نیابت در حج به صورت مطلق بین موجر و اجیر منعقد گردد و مقید و مشروط به چیزی نشده باشد، در دو مسئله امکان اختلاف بین موجر و اجیر اجتناب ناپذیر است: یکی در بحث اقتضای تعجیل یا عدم تعجیل و دیگری در اقتضای مباشرت اجیر و عدم آن. در مسئله اول چهار قول از فقهای عظام نقل شده که عبارتند از: 1. اقتضای هیچ طرفی را ندارد، نه اقتضای تعجیل و نه اقتضای تأجیل. 2. انصراف در انجام سال اول به نحو تقیید دارد. 3. انصراف در سال اول به نحو شرط دارد. 4. انصراف در تعجیل دارد، منتهی تعجیل به معنای حلول، نه تعجیل به معنای فوریت. از بین اقوال مذکور، قول چهارم صحیح و با ادله سازگارتر است. در بحث اقتضا و عدم اقتضای مباشرت اجیر نیز دو قول نقل شده: 1. اول، قول مشهور فقها است، که میگویند اقتضای مباشرت دارد و اجیر نمیتواند آن را به شخص دیگری بسپارد. دوم، قول شیخ طوسی است که با استناد به خبر عثمان بن عیسی میگوید اقتضای مباشرت ندارد و اجیر میتواند آن را به شخص دیگری واگذار کند. از بین این دو قول، نظر مشهور فقها صحیح است<br /> و استناد شیخ طوسی هم از جهت سند و هم از جهت دلالت با اشکالاتی مواجه است و بدین جهت مورد پذیرش فقها قرار نگرفته است.<br /> این پزوهش که به صورت کتابخانهای استنباطی است، تنها در قلمرو فقه شیعه امامیه است و ناظر به دیدگاههای سایر شعب شیعی و مذاهب اسلامی نیست.https://miqat.hajj.ir/article_114754_2a19940b592db730913e13c955a9cb2e.pdfحوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارتمیقات حج2538-17412811220200822A Jurisprudential Study of Ihram Condition toRe-enter Mecca for an Umrah Performer Who Has Already Left the Cityبررسی فقهی شرط احرام جهت ورود مجدد به مکه برای عمرهگزاریکه از مکه خارج شده2549114761FAاحسان سامانیاستادیار گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه سیستان و بلوچستانJournal Article20200905Since the pilgrims of the House of God need sometimes to leave Mecca for some affairs after performing Umrah, a question arises here that whether or not they need to become Muhrim to re-enter the city. Is the permission to enter Mecca without Ihram is reserved only for those who re-entered Mecca in the same month of becoming Muhrim, in the month of leaving Ihram, or in the month of leaving Mecca? By the month, does it mean a lunar month or a numerical one (30 days)? Does the type of the former Ihram (Umrah al-Tamattu, Umrah al-Mufradah, or Hajj) affect the said ruling? According to the present library-based descriptive-analytical study, whoever is out of Mecca must be in the state of Ihram to enter the city unless one lunar month has not passed since the end of his previous Umrah because the Arabic word “Shahr”(month) in the narrations refers to a lunar month and not a numerical one; and the criterion for leaving Mecca in this matter is leaving the area of the Haram. Also, it does not matter whether his previous Ihram was for Umrah al-Tamattu, Umrah al-Mufradah, or Hajj. To calculate the month, the time of leaving Ihram is the criterion, not the time of being Muhrim or the time of leaving Mecca.از آنجا که زائرین خانه خدا گاه برای انجام برخی امور پس از انجام اعمال عمره، ناچار به خروج از شهر مکه میشوند، این مسئله مطرح میشود که در صورت ورود مجدد به مکه، آیا لازم است محرم شوند یا اینکه بدون احرام نیز میتوانند وارد مکه مشرفه شوند. آیا جواز ورود به مکه بدون احرام، فقط اختصاص به کسی دارد که ماه ورود مجدد او به مکه همان ماه اهلال (محرم شدن) او باشد یا ماه احلال (از احرام خارج شدن) و یا ماه خروج از مکه؟ آیا مقصود از ماه، ماه قمری است یا ماه عددی و 30 روز؟ آیا نوع احرام سابق (عمره تمتع یا مفرده و یا حج بودن)، تأثیری در حکم مذکور دارد؟ بر اساس پژوهش انجام شده، که به صورت توصیفی ـ تحلیلی و بر مبنای اطلاعات کتابخانهای است، باید گفت کسیکه خارج از مکه مشرفه است، برای ورود به مکه مشرفه باید محرم شود، مگر در صورتیکه یک ماه قمری از زمان اتمام عمره قبلی او نگذشته باشد؛ چراکه واژه «شهر»، در روایات انصراف به ماه قمری دارد و نه ماه عددی،<br /> و ملاک خروج از مکه در این مسئله، خروج از محدوده حرم است. همچنین فرقی نمیکند که احرام قبلی او برای عمره تمتع بوده یا عمره مفرده و یا حج. برای محاسبه ماه نیز، زمان خروج از احرام، ملاک است نه زمان اهلال (محرم شدن) و یا زمان خروج از مکه.https://miqat.hajj.ir/article_114761_8c997c557fe390e78b511e2a2858037f.pdfحوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارتمیقات حج2538-17412811220200822A Jurisprudential Study of Ihram Condition toRe-enter Mecca for an Umrah Performer Who Has Already Left the Cityجایگاه مناسک حج در اندیشه اصحاب امامیه با تکیه بر رجال نجاشی5162114763FAسید موسی حسینی نژاددانشجوی کارشناسی ارشد بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراءJournal Article20200905«حج»، به منزله یکی از مهمترین ارکان مذهب امامیه، در همه ادوار مورد عنایت ائمه(علیهم السلام) و شیعیان ایشان بوده است. میراث مکتوب شیعه در دوران حضور اهل بیت(علیهم السلام) و بعد از آن شاهدی مهم و متقن بر جایگاه والا و پراهمیت این فریضه در جامعه شیعه است. تأثیر مدیریت فرهنگی اهل بیت(علیهم السلام) باعث شد تا اهتمام ویژهای در خصوص به جای آوردن مناسک حج توسط شیعیان و همچنین میراث مکتوب عظیمی حول مسئله حج پدیدار گردد. تحقیق پیش رو با رویکردی تاریخی، به روش کتابخانهای با تکیه بر کتاب «فهرست اسماء مصنفی الشیعه» معروف به «رجال نجاشی» معروفترین کتاب فهرست و رجالی شیعه تألیف «احمد بن علی نجاشی» (از علمای امامی مذهب قرن چهارم و اوایل قرن پنجم) در صدد نشان دادن اهتمام اصحاب امامیه بر به جای آوردن مناسک حج و وسعت نگارش تألیفات حول موضوع مناسک حج در میان اصحاب اهل بیت(علیهم السلام) است.https://miqat.hajj.ir/article_114763_6c8c06c933f80b1d76747d273b5a733f.pdfحوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارتمیقات حج2538-17412811220200822The Position of the Hajj RThe Importance of Nāsir Khusraw Qubādiyānī Balkhi’s Travelogue in the Study of the Hajj History and the Two Holy Shrines in the 5th Centuryاهمیت سفرنامه ناصرخسرو قبادیانی بلخی در مطالعه تاریخ حج و حرمین در سده پنجم6380114774FAاحمد خامهیاردانشجوی دکتری تاریخ و تمدن ملل اسلامیJournal Article20200905In Islamic civilization, travelogues are one of the most important sources for studying the history of the Hajj and the Two Holy Shrines. One of the most important of these travelogues was written by Nāsir Khusraw also known as the oldest and the most valuable travelogue in Persian. Nāsir Khusraw devoted a significant part of his travelogue to a detailed description of the social and civil status of the holy places of the Two Holy Shrines, especially the city of Mecca and the Holy Mosque (Al-Masjid al-Ḥarām) in the 5<sup>th</sup> century AH. In this article, following a brief description of Nāsir Khusraw’s Hajj travel, various information about the Hajj and the Two Shrines, that his travelogue provides, are extracted and categorized into several subjects such as the description of Mecca and other areas of Ḥijāz, the description of the architecture of the Holy Mosque, the rare information about the holy places, the Hajj status and rituals, the difficulties of the Hajj travels, and the political history of Ḥijāz. The findings of this study show that in the absence of local histories about Mecca and Medina between the 4<sup>th</sup> and 6<sup>th</sup> centuries, this travelogue is a first-hand source for studying the history of the Hajj and the Two Shrines especially in the 5<sup>th</sup> century AH. در تمدن اسلامی، سفرنامهها از مهمترین منابع مطالعه تاریخ حج و حرمین شریفین به شمار میآیند. از مهمترین این سفرنامهها، سفرنامه ناصرخسرو است که در عین حال کهنترین و ارزشمندترین سفرنامه به زبان فارسی به شمار میآید. ناصرخسرو بخش قابل توجهی از سفرنامه خود را به توصیف تفصیلی وضعیت اجتماعی و عمرانی اماکن مقدس حرمین، به ویژه شهر مکه و مسجدالحرام، در سده پنجم هجری اختصاص داده است. در این نوشتار پس از شرح مختصری از سفرهای حج ناصرخسرو، آگاهیهای مختلفی که سفرنامه وی درباره حج و حرمین به دست میدهد، در چند محور شامل توصیف شهر مکه و دیگر مناطق حجاز، توصیف معماری مسجدالحرام، آگاهیهای نادر درباره اماکن مقدس، وضعیت و آداب حجگزاری، سختیهای سفرهای حج و تاریخ سیاسی حجاز، استخراج و دستهبندی شده است. نتایج این پژوهش نشان میدهد که در نبودِ تواریخ محلی برای دو شهر مکه و مدینه در حدِ فاصل سدههای چهارم تا ششم، این سفرنامه منبعی دست اول برای مطالعه تاریخ حج و حرمین، به ویژه در سده پنجم هجری، به شمار میآید.https://miqat.hajj.ir/article_114774_c7c6f5c5266f68c058a3267802309874.pdfحوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارتمیقات حج2538-17412811220200822Reactions to the Destruction of the Tombs in Baqīواکنش ها به تخریب بقاع بقیع81104114776FAسیدعلی قاضی عسکرسطح چهار حوزه علمیه، نماینده پیشین ولی فقیه در امور حج و زیارت و عضو شورای سیاستگذاری ائمه جمعهJournal Article20200905Based on the historical documents and publications archived in Ministry of Foreign Affairs of the Islamic Republic of Iran, the following article discusses the reactions to the destruction of the tombs in Baqī and damages of the holy shrine of the Prophet (S) by the Wahhabis in 1220 AH and finally in 1344 AH. The establishment of a special commission of the National Assembly of Iran, a protest gathering of the scholars and various groups of the people of Tehran in Masjid Jāmi', the announcement of public closures and suspension of classes and prayers led by the late prayers Imams, Isfahani and Naini, in Jahaf Ashraf, the reflections of the news in other states by the Iranian Consulate in Najaf, the announcement of the event in India and many states, capitals, and important cities, the serious reactions of Muslims and a huge wave of protests, and the order of Ministry of Foreign Affairs to Ghaffar Khan Jalal al-Saltanah, the Iranian minister plenipotentiary in Egypt, to follow up the event were some of the reactions to this event.موضوع تخریـب شهر مدینـه با شلیک توپخانه و گلوله باران آن، بـه دسـت وهابیـان در تـاریخ 1890مـیلادی واکنش علمای شیعه و تشکیل کمیسیون ویژه مجلس شورای ملـی ایـران در مـورد ایـن فاجعه و اجتماع اعتراضـی علمـا و گروههـای مختلـف مـردم تهـران در مسـجد جـامع و اعـلام تعطیـل عمـومی و تعطیلـی دروس و نمـاز جماعـت حضـرات آیـات مرحومـان: اصـفهانی و نـائینی در نجـف اشـرف و انعکـاس خبـر آن بـه دیگـر کشـورها بـه وسـیلة کمک کنسول ایران در نجف، و بالاخره رسیدن خبر تخریبها به هندوسـتان و تعـدادی از کشـورها، پایتخـت هـا و شـهرهای مهـم و واکـنش جـدی مسـلمانان و مـوج عظـیم اعتراض ها و دستور وزارت امور خارجه به غفارخان جلال السلطنه، وزیـر مختـار ایـران در مصر، مبنی بر پی گیری این رخداد و... موضوع این نوشته را تشکیل می دهد.https://miqat.hajj.ir/article_114776_0620b6eaa4e1338ebf61475230906ac5.pdfحوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارتمیقات حج2538-17412811220200822A Historical Study on the Ka’ba Washing (Its Aroma with Rosewater Produced in Qamsar Kashan)بررسی تاریخی شست و شوی کعبه (با تأکید بر عطرآگینی آن با گلاب قمصر کاشان)105133114777FAسید محمود سامانیعضو گروه تاریخ پژوهشکده حج و زیارت و مدرس دانشگاهعلی ورسه ایمدیر داخلی فصلنامه «میقات حج»Journal Article20200905The Ka’ba has been washed, cleaned, and later perfumed with rosewater since the Prophetic era. Since two decades ago (1993), the Islamic Republic of Iran has succeeded in sending the pure rosewater of Qamsar Kashan to Mecca, washing the Ka’ba, and making it fragrant with. This pure rosewater is produced during a special ceremony every year in May and the required amount (about 80 liters) by rosewater producers in Qamsar and handed over to the Supreme Leader’s representative. The good tradition of perfuming and washing the House of God with rosewater is conducted twice a year, at the beginning of Sha’ban and Dhu al-Hijjah. In this glorious and spiritual ceremony, the House of God is washed with the pure Iranian rosewater and water of Zamzam after morning prayers. Considering the importance and necessity of the matter as an honor for Islamic Iran and to get acquainted with the history of sending rosewater from Iran to Mecca, this descriptive-field study starts with preliminary discussions and addresses the history of sending Iranian rosewater to Mecca and other subjects such as the time and place of extracting rosewater, the time of processing the product, the extractors who send rosewater to Mecca, the amount of the rosewater sent to Mecca, the price of the sent rosewater, the essence percent of the sent rosewater, a dual-fire extraction, gardens dedicated to rosewater producing, the documents of sending rosewater to Mecca, the endowments for preparing rosewater to be sent to Mecca, the factories and machineries of producing rosewater, carriers, and containers of the sent rosewater, the time of washing the Ka’ba with Qamsar rosewater, the cleaners of the Ka’ba and its surroundings, and the time of perfuming and washing it. The results of the research indicate that although washing the Ka’ba with the pure Iranian rosewater does not enjoy a long history, this ritual is a source of pride for Iranians in the last quarter of the present century.کعبه معظمه از عصر نبوی با آب زمزم مورد شستوشو، تنظیف و بعدها با گلاب<br /> معطر سازی میشد و از حدود دو دهة پیش (سال 1372 شمسی)، کشور جمهوری اسلامی ایران این توفیق را یافت که با ارسال گلاب ناب قمصر کاشان به مکة مکرمه، شستوشوی کعبه و معطر سازی آن با این محصول انجام شود. این گلاب طی مراسم خاص و آیین ویژهای همهساله در اردیبهشتماه گرفته شده و به مقدار لازم (حدود 80 لیتر) گلاب ناب چند آتشه توسط چند نفر از گلکاران و گلابگیران شهر قمصر تهیه شده و تحویل بعثه مقام معظم رهبری میشده است. سنت حسنه معطر سازی<br /> و شستوشوی خانة خدا با گلاب هر ساله دو بار در سال، آغاز ماه شعبان و ماه<br /> ذیحجه، صورت میگیرد. در این مراسم باشکوه و معنوی، خانة خدا پس از نماز صبح با گلاب ناب ایرانی و آب زمزم شستوشو داده میشود. نظر به اهمیت<br /> و ضرورت این موضوع که افتخاری برای ایران اسلامی است و برای آشنایی با تاریخچه ارسال گلاب از ایران به مکه مکرمه، در این مقاله پس از مباحث مقدماتی<br /> و پرداختن به تاریخچة ارسال گلاب ایرانی، به موارد زیر نیز پرداخته شده است:<br /> زمان گلابگیری، زمان فرآوری، مکان گلابگیری، گیرندگان گلاب ارسالی، مقدار گلاب ارسالی به مکه، در صد اسانس آن، دوآتشه بودن، باغات اختصاص داده شده<br /> به تهیه گلاب، اسناد ارسال گلاب، موقوفات برای تهیه گلاب ارسالی به مکه، کارخانه<br /> و دستگاههای گلابگیری، حمل کنندگان، ظروف گلاب ارسالی، زمان تنظیف با گلاب قمصر، تنظیف کنندگان کعبه و پیرامون آن، زمان تنظیف و معطر سازی و...<br /> برآیند تحقیق حاکی از آن است که شستوشوی کعبه با گلاب ناب ایرانی هرچند سابقة طولانی ندارد اما این آیین در ربع قرن اخیر برای ایرانیان مایة مباهات بوده است.https://miqat.hajj.ir/article_114777_23c140356dbba4b9c352d2b8be4c9771.pdfحوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارتمیقات حج2538-17412811220200822-مدینه جنت دوم (2)131144121577FAJournal Article20201229--حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارتمیقات حج2538-17412811220200822Cultural Activities of Imam Hassan (AS)An Attempt to Neutralize Mu'awiyah’s Actionsفعالیت های فرهنگی امام حسن(علیه السلام) تلاشی در راستای خنثی سازی اقدامات معاویه135153114858FAمهرداد فلاحی فردکارشناسی ارشد، آموزش و پرورشمسعود بهرامیاندکترای تخصصی، دانشگاه پیام نورJournal Article20200905The Prophet’s mission in the Arabian Peninsula was itself the largest scientific movement that continued in the era of Shiite Imams according to the circumstances. Imam Hassan (AS) took over Imamate when Mu'awiyah, with the support of the aristocratic system, had wide possibilities and decided to destroy Islamic principles and values. According to the circumstances, the Imam (AS) pursued the policy of stabilization and control of the situation in terms of accepting peace. Concluding the peace treaty with Imam Hassan (AS), Mu'awiyah launched attacks to destroy this movement; he tried to eliminate the Ahl al-Bayt (AS), encourage forgers of hadith, and kill the followers of the Imams (AS). Regarding the scientific movement, the Imam (AS) undertook some actions such as concluding a peace treaty with Mu'awiyah, relying on the Holy Qur’an and gaining knowledge, introducing the Ahl al-Bayt (AS) and the Hajj, and using this opportunity to express hatred and disgust with the Umayyad ruling. This study seeks to answer the question that what Imam Hassan (AS) did against Mu'awiyah’s anti-religious policies? To answer this question, it should be bear in mind that the Imam’s peace treaty with Mu'awiyah and its cultural dimensions, planning according to the circumstances, the value of the tradition from the Imam’s point of view, the Imam’s practical life, relying on the Holy Qur’an, and using the Hajj tradition are among Imam Hassan’s cultural activities against Mu'awiyah’s actions.رسالت پیامبر در جزیرةالعرب، بزرگترین نهضت علمی بود. این نهضت در عصر امامان شیعه متناسب با شرایط زمانه، متفاوت بود. امام حسن7 در شرایطی امامت را به عهده گرفت که معاویه با پشتیبانی نظام اشرافی، امکانات گستردهای در اختیار داشت و به فکر نابودی اصول و ارزشهای اسلامی برآمد. امام با توجه به شرایط، سیاست تثبیت و کنترل اوضاع را در پیش گرفت که پذیرش صلح را<br /> میتوان در همین راستا تبیین کرد. معاویه پس از انعقاد صلحنامه با امام حسن7 ، تهاجمی را برای نابودی این نهضت آغاز کرد که از مصادیق این تهاجم میتوان به: تلاش برای حذف جایگاه اهل بیت، تشویق جاعلان حدیث، کشتار طرفداران ائمه اشاره نمود. امام7 در زمینه نهضت علمی، اقدام به اموری از قبیل صلح با معاویه، تکیه بر قرآن و علماندوزی، معرفی اهل بیت و حج و استفاده از این فرصت برای اظهار تنفر و انزجار از حکومت بنیامیه کردند. این پژوهش در صدد پاسخگویی به این سؤال است که اقدامات امام حسن در مقابل سیاستهای ضد دینی معاویه چه بود. در پاسخ باید اشاره کرد: صلح امام با معاویه و ابعاد فرهنگی آن، تدوین نقشه با توجه به شرایط زمانه، ارزشمندی سنت از نگاه امام، سیره عملی امام، تکیه بر قرآن<br /> و بهرهگیری از سنت حج، از جمله اقدامات فرهنگی امام حسن علیه اقدامات معاویه بود.https://miqat.hajj.ir/article_114858_8181b93958f8992d5ac6883cfad385c4.pdfحوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارتمیقات حج2538-17412811220200822The Interaction of Shiite Scholars with OtherMuslims During the Hajj andin the Two Holy Shrinesتعامل علمای شیعه با سایر مسلمانان در حج و حرمین شریفین155173114860FAحافظ نجفیسطح 4 حوزه علمیه، عضو هیئت علمی پژوهشکده حج و زیارتJournal Article20200905Shiite scholars, as guardians of religion, educators, and guides of people, try to have constructive interactions with the followers of other religions and sects especially in the Two Holy Shrines - Mecca and Medina - during the Hajj and Umrah; they advise people to have good morals with others. In this descriptive-analytical study, the behaviors and interactions of the Shiite scholars with other Muslims during the Hajj and in the Two Holy Shrines were examined and it was found that while informing the followers of Islamic religions in various fields, the enlightened Shiite scholars call them for commonalities, unity, social cohesion, and vigilance against the conspiracies of the enemies. Issuing instructive fatwas on the rituals of the Hajj and establishing friendly relations with Sunnis, these scholars prevent tensions and disputes and provide the requirements for peaceful performing of the Hajj.علمای شیعه به عنوان پاسداران دین و مربیان و هدایتگران مردم، همواره در اندیشه تعامل سازنده با پیروان دیگر ادیان و مذاهب، به ویژه در حرمین شریفین ـ مکه و مدینه ـ در زمان برگزاری حج و عمره، بودهاند و مردم را نیز به سعه صدر و اخلاق نیکو با دیگران توصیه کردهاند. در این مقاله که دارای روش توصیفی ـ تحلیلی است، شیوه رفتاری<br /> و تعامل علمای شیعه با دیگر مسلمانان در موسم حج و حرمین شریفین، مورد بررسی قرار گرفته و روشن شده است که عالمان روشنبین شیعه، ضمن آگاه ساختن پیروان مذاهب اسلامی در زمینههای مختلف، آنان را به مشترکات اعتقادی، وحدت و انسجام اجتماعی و هشیاری در برابر دسیسههای دشمنان فراخوانده، و با صدور فتواهای راهگشا در زمینه مناسک حج و ایجاد ارتباطهای دوستانه با اهل سنت، از وقوع بسیاری از تنشها و اختلافات پیشگیری کردهاند و زمینه برگزاری مسالمتآمیز حج را فراهم ساختهاند.https://miqat.hajj.ir/article_114860_d1e43e28cc9718e374a1cf7c52c8e9a9.pdf