حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارتمیقات حج2538-17412911420210120The Secrets of Ramy al- Jamarātthe Effects on Pilgrims’ Life and the Ways to Preserve Itاسرار رمی جمرات و آثار آن در زندگی حج گزاران و راهکارهای صیانت از آن721134114FAحافظ نجفیپژوهشکده حج و زیارتJournal Article20210129<em>Ramy al- Jamarāt</em> is one of the rituals of Hajj that pilgrims do in Mina. Although the Holy Qur’an has no words on this rite, narrations refer to some secrets and wisdom of this act of worship and the history of its emergence. Since the spirituality of Hajj can be a behavioral model for pilgrims in all areas of life, in this study, some secrets of this rite, its role, and its moral and spiritual effects on pilgrims’ life are examined. For this purpose, the narrations and recommendations of the Infallibles (AS) about <em>Ramy al- Jamarāt</em> were analyzed and it became clear that this action was done by the Prophets and divine saints to keep Satan away from the realms of life. Therefore, <em>Ramy al- Jamarāt</em>, as one of the rituals of Hajj, became obligatory to revive the tradition of the Prophets in fighting against the temptations of Satan, to be an instruction for all areas of the pilgrims’ life, and to be a life model for the believers to protect themselves from the temptations of the devil.رمى جمرات یکی از مناسک حج است که در منا صورت میگیرد؛ هرچند در قرآن اشارهای به رمی جمرات نشده است، اما در روایات، برخی اسرار<br />و حکمتهای این عمل عبادی و تاریخ تشریع آن ذکر شده است. از آنجاکه معنویت حج میتواند به عنوان الگوی رفتاری برای حجگزاران در تمام عرصههای زندگی به شمار آید، در این تحقیق برخی اسرار رمی جمرات و نقش و آثار اخلاقی و معنوی آن در زندگی حجگزاران مورد بررسی قرار میگیرد. بدین منظور روایات و توصیههای حضرات معصومان: دربارة رمی جمرات مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت و روشن شد که این عمل در سیره انبیا و اولیای الهی<br />به منظور دورساختن و طرد شیطان از عرصههای زندگی صورت میگرفته است. از این رو رمی جمرات به عنوان یکی از مناسک حج، واجب گردید تا ضمن احیای سنت پیامبران در مبارزه با وسوسههای شیطان، آموزشی برای تمام عرصههای زندگی حجگزاران نیز بوده باشد و انسانهای مؤمن بتوانند رمی جمرات<br />در حج را الگوی زندگی خود قرار دهند و مراقب اغواگریها و وسوسههای فریبنده شیطان باشند.https://miqat.hajj.ir/article_134114_0ad0ae9c44f68ce3838dbc813ec4988a.pdfحوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارتمیقات حج2538-17412911420210120A Jurisprudential Study of the Multiplicity of Agents in Performing Hajj on Behalfبررسی فقهی تعدد افراد در نیابت حج2336134118FAسید تقی واردیمدیر گروه پژوهشی سازماندهی اطلاعات و مدارک/ پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی/ پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامیJournal Article20210129The multiplicity of representation (<em>niyabat</em>) in Hajj is concerned in two forms of <em>manūb</em><em>ʿ</em><em>anh</em> (the one represented by the agent) and <em>nā</em><em>ʾ</em><em>eb </em>(agent). When there is one <em>nā</em><em>ʾ</em><em>eb </em>but many <em>manūb </em><em>ʿ</em><em>anhs, </em>there are different forms in terms of the obligatory act. In <em>Hajj al-mandūb </em>and <em>Umrah al-Mufradah,</em> for a special reason, representation from several manūbʿanhs is permissible. In <em>Hajj al-mandhur</em>, there is a difference between when several people vow independently, where Hajj is void; and when they vow collectively, where Hajj is permissible. It is not permissible in <em>Hajjat al-Islam</em> and <em>Hajj bil ifsad</em>. In terms of status, the second or higher contract is void and the agent must refund the charge. However, for the case of a single manūbʿanh with different actions and several nāʾebs, it is permissible for all of them to do the representation. But if the actions of the manūbʿanh are the same, there is a difference between <em>Hajj al-mandūb</em> and <em>Hajj al-Wājib</em> (obligatory Hajj). In the former case, the representation by everyone is correct. In the later one, there are two promises: one is the validity of the representation and another one is the correctness of the actions provided that they end at the same time.تعدد نیابت در حج، به دو صورت منوبعنه و نایب میباشد؛ اگر نایب فرد واحد<br /> و منوبعنه بیش از یک نفر باشند، از جهت تکلیفی صورتهای مختلفی دارد.<br /> در حج مندوب و عمره مفرده، به دلیل خاص، نیابت از چند منوب عنه جایز است. در حج منذور تفصیل است بین جاییکه چند نفر به صورت مستقل نذر کرده باشند، حج باطل است و جاییکه به صورت جمعی نذر کرده باشند، انجامش جایز است. در حجتالاسلام و حج افسادی جایز نیست.
از جهت وضعی، قرارداد دوم و بالاتر باطل است و باید اجرت را برگرداند. اما اگر<br /> منوبعنه واحد، و نایب متعدد باشد درجاییکه اعمال منوبعنه مختلف باشد، انجام نیابت برای همة آنان جایز است؛ اما اگر عمل منوبعنه یکی باشد، بین حج مندوب و حج واجب تفاوت است. در حج مندوب نیابت همه صحیح است. در حج واجب، دو قول است: یکی صحت نیابت. دیگری صحت عمل مشروط بر آنکه همزمان به پایان رسد.https://miqat.hajj.ir/article_134118_c6503238cd998bbee3769694243c299b.pdfحوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارتمیقات حج2538-17412911420210120A Study of the Documents and Arguments on the Insufficiency of the HajjPerformed by Immature Childrenکاوشی در مستندات و استدلالات عدم اِجزاء حجّ صبی3754134121FAحمید موذنی بیستگانیدانشجوی دکتری فقه و مبانی حقوقJournal Article20210129According to the consensus of jurists, the obligation of Hajj is conditional on maturity. Therefore, first, <em>Hajjat al-Islam</em> is not obligatory on immature children; and second, if they are performed Hajj, despite the validity and legitimacy of their pilgrim, will have to do the obligatory <em>Hajjat al-Islam</em>. The main document of both rules is special texts. Some jurists rely on consensus and some others on practical principles before stating the texts, both of which worth contemplation. The only reason for a primitive conflict with the special texts of this subject is the narrations by Abān b. Taghlib who referred to the Hajj of immature children as <em>Hajjat al-Islam</em> which is, of course, virtual and due to the resemblance of performance. Regarding the second rule, the insufficiency of the Hajj performed by immature children and performing the obligatory <em>Hajjat al-Islam</em>, some find the insufficiency as the requirement of the primary rule while for some others the opposite case is true. According to the consensus on the requirement of the second rule and the special texts, the disagreement over the requirement of the primary rule will be fruitless. Given the complexity of this issue and the lack of independent researches in this field, it seemed necessary to discuss the reasons and their implications. Therefore, this descriptive-analytical research discusses the documents and arguments of the jurists.مطابق اجماع فقها وجوب حج، مشروط به بلوغ است؛ بنابراین:
اولاً: حَجّةالاسلام بر صبی واجب نیست.
ثانیاً: اگر او را حج دهند با وجود صحت و مشروعیت حجّش، مجزی از حَجّةالاسلام نخواهد بود.
مستند اصلی هر دو فرع، نصوص خاصّه است؛ برخی فقها پیش از بیان نصوص،<br /> به اجماع و برخی به اصل عملی تمسک جستهاند که هر دو، جای تأمل دارند. تنها دلیلیکه تعارض بدوی با نصوص خاصه این باب دارد خبر ابان بن تغلب است که<br /> بر حج صبی، اطلاق حَجّةالاسلام نموده است که البته اطلاق مزبور، مجازی و به علاقه مشاکله است.
درباره فرع دوم، یعنی عدم اِجزای حج صبی از حَجّة الاسلام، برخی مقتضای قاعده اولیه را اِجزا و برخی عدم اِجزا میدانند که نظر به اتفاق نظر پیرامون مقتضای قاعده ثانویه و نصوص خاصه، ثمرهای بر اختلاف نظر پیرامون مقتضای قاعده اولیه مترتب نخواهد شد. با توجه به مبتلابهبودن این مبحث و نیز فقدان نگارش های مستقل پژوهشی در این زمینه، بحث و بررسی پیرامون ادله و مفاد آنها ضروری به نظر رسید. از این رو در این پژوهش که به روش توصیفی ـ تحلیلی به نگارش در آمده کاوشی مستوفی پیرامون مستندات و استدلالات فقها صورت گرفته است.https://miqat.hajj.ir/article_134121_2d36fa1ac94b0e3d80daf9e9c8e099bf.pdfحوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارتمیقات حج2538-17412911420210120Isalat al- Ḥaqīqa in Jurisprudential Opinions of Hajjتبیین و تحلیل مواضع کاربرداصالة الحقیقه در آرای فقهی باب حج5573134124FAمحمد ناجم حصاریدانش آموخته کارشناسی ارشد فقه و مبانی حقوق دانشگاه فردوسی مشهدعلی محمدیاندکترای تخصصی، استادیار گروه فقه و حقوق دانشگاه بزرگمهر قائنات.Journal Article20210725One of the most important verbal principles is <em>Isalat al- Ḥaqīqa</em> (the originality of truth) and it is applied when unlike the speaker’s intention, the real and virtual meanings of the word are known and definite. In this case, the originality refers to the real meaning and the virtual meaning needs a reason.Given the importance of the accurate inference of Sharia rules, this study, with a problem-oriented view and referring to library sources, examines the applications of originality in the works of the <em>Imamiyyah</em> jurists on Hajj. One of the aims of this research is to compile a coherent and comprehensive source to examine the discussions regarding Hajj analytically and argumentatively and express the possible outcomes of each discussion. The findings of the research show that due to the possibility of the implementation of <em>Isalat al-Ḥaqīqa</em> and providing the real and virtual meanings, the jurists explain their autonomous theory equipped with the reasons which, according to this research, are subtitles of five jurisprudential topics. This Research will try to explain and analyze them.از مهمترین اصول لفظی، «اصالةالحقیقه» است و کاربرد آن، در جایی است که معنای حقیقی و مجازی لفظ معلوم و مشخص باشد، اما مراد متکلم معیّن و معلوم نیست؛<br />در این صورت گفته میشود: اصل بر معنای حقیقی بوده و ارادۀ معنای مجازی نیازمند دلیل میباشد.<br /> نظر به اهمیت استنباط دقیق احکام شرعی، پژوهش حاضر با نگاه مسئلهمحورانه<br />و با مراجعه به منابع کتابخانهای، موارد به کارگیری اصل مزبور را در آثار فقهای امامیه در باب حج مورد بررسی قرار داده است. از جمله اهداف این پژوهش گردآوری منبعی منسجم و جامع است که به صورت تحلیلی و استدلالی بحث مذکور را در باب حج مورد بررسی قرار دهد و ثمرات احتمالی مترتب بر هر بحث را بیان کند.<br />یافتههای تحقیق حاکی از آن است که فقها در جایی که امکان اجرای اصالةالحقیقه وجود داشته است، پس از ذکر معنای حقیقی و مجازی، با ذکر دلیل به تبیین نظریة مختار خویش پرداختهاند که حسب تتبع جستار حاضر این امر در ذیل پنج مبحث و عنوان فقهی صورت گرفته که نوشتار پیش خواهد کوشید به تبیین و تحلیل این مواضع بپردازد.https://miqat.hajj.ir/article_134124_049b8e283d835c4ccefcbfc9b6982d23.pdfحوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارتمیقات حج2538-17412911420210120Investigating the Evolution of the Process of Religious Instructions and Guidance of Pilgrims during the Qajar and Pahlavi Erasبررسی سیر تحول فرایند آموزش و راهنمای مذهبی حجاج در دوران قاجار و پهلوی7598134126FAعلی اکبر زاورپژوهشگر و مدرس مرکز علمی کاربردی حج و زیارت.Journal Article20210129Based on the historical documents, sources, and reports, this research examines the process of instructing the rituals of Hajj and the religious guidance of pilgrims in caravans. This descriptive-analytical research covers the historical eras of Qajar and Pahlavi. The main question is the process of the instruction and religious guidance of pilgrims and <em>ʿUmra </em>performers in the pilgrim caravans during the Qajar-Pahlavi eras, the factors that influenced them; and in the field of the duties, which people, groups, or social classes were in charge of? The achievements of this research show that this important subject was first among the duties of those who were helping pilgrims to do <em>tawaf</em> and pilgrimage but as they were unable to answer the pilgrims’ questions, remove their doubts, and solve their Sharia problems, over the time and according to the needs and necessity and at the request of people, the clergy became responsible and took the charge. Among the problems and difficulties in this field, one can refer to the lack of instructional texts and resources, and the lack of monitoring mechanisms which unfortunately continued until the victory of the Islamic Revolution.نوشتار پیشرو با استفاده از اسناد، منابع و گزارشهای تاریخی به بررسی فرایند آموزش مناسک و هدایت مذهبی حجاج در کاروانهای زیارتی میپردازد. زمان مورد مطالعه دوران تاریخی قاجار و پهلوی است و روش و رویکرد پژوهش، توصیفی ـ تحلیلی میباشد.
مسئلة اصلی عبارت است از اینکه: فرایند آموزش و هدایت مذهبی حجاج و معتمران در کاروانهای زیارتی دورههای تاریخی قاجار ـ پهلوی به چه شکل و متأثر از چه عواملی بوده؟ و در حوزة وظایف کدامیک از افراد، گروهها و یا طبقات اجتماعی تعریف میشده است؟ دستاوردهای این پژوهش نشان میدهند که این مهم، ابتدا ازجمله وظایف مُطوّفان و مُزوّران (ادلاء) بوده؛ ولی ازآنرو که آنان قادر<br /> به پاسخگویی به پرسشها، رفع شبهات و حل مشکلات شرعی نبودهاند، درگذر<br /> زمان و بنا بر نیاز و ضرورت و با درخواست مردم، نهاد روحانیت عهدهدار و متولی آن شده است.
از مشکلات و آسیبهای موجود در این حوزه میتوان به عدم وجود متون و منابع آموزشی و همچنین فقدان سازوکارهای نظارتی اشاره نمود که متأسفانه تا زمان پیروزی انقلاب اسلامی ادامه داشته است.https://miqat.hajj.ir/article_134126_9c5ed469032e71750708bc4f72003099.pdfحوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارتمیقات حج2538-17412911420210120An Introduction to Unity in Islam and Its Manifestationsمدخلی بر اتحاد در اسلام و جلوه هایی از آن99114134128FAزهرا جلیلیبخش ادبیات و زبانهای خارجی گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه پیام نورJournal Article20210129Undoubtedly, the missions of the Prophets (the best peace upon them) were the guidance of human beings to goodness and happiness; and the divine Prophets from Adam to Muhammad were among the true claimants of this mystical path. As the religion of the apocalypse and in explaining the way of felicity, Islam never fails to offer the required guidance and solution from birth to end of material life and after that. Among the commands of Islam is the call for unity and solidarity and avoiding divisions and disagreement. Done in a library method, this analytical-descriptive article is an introduction to unity of Muslim <em>Ummah</em> and its benefits. Then, to explain unity and its importance in Islam, it discusses unity in the view of <em>Abū al-ʾAʾimma</em> (AS) and Imam Sajjad (AS). Then, it searches for unity in terms of <em>Ghadīr</em>. It then looks at the divine and spiritual journey of Hajj and examines it as a symbol of Muslims’ unity. Since objects are better understood by their antithesis[1], the article recognizes unity through fragmentation. Also, since any call for division is from the side of Satan, it deals with his attributes and the prohibitions of the Holy Qur’an about him to explain his action and help Muslim <em>Ummah</em> to avoid him and his evil intentions and to be close to God by unity. The invitation to unity is a divine one, Hajj is the pole of unity, and <em>Ghadīr</em> is the instrument.
<br clear="all" />
<strong><strong>[1]</strong></strong>. <strong>تُعرَفُ</strong><strong>الأشیاءُ</strong><strong>بِأضدادِها</strong>بیشک بعثت انبیا ـ علیهم أفضل الصلاة ـ رهنمونی انسانها به طریق صلاح و فلاح بوده است و انبیای الهی ازآدم تا خاتم: از داعیان راستین این سیر و سلوک عارفانه بودهاند. اسلام به عنوان دین آخرالزمان، در تبیین راه و روش رستگاری از کوچکترین رهنمود و راهکار، از بدو تولد تا پایان حیات مادی و پس ازآن، کوتاهی نکرده است؛ از جمله این اوامر، دعوت اسلام به اتحاد و همبستگی و دوری از تفرقه و تشتت است. نوشتار پیش رو مدخلی بر معرفی اتحاد امت اسلامی و فوائد آن است که به روش کتابخانهای و به شیوه تحلیلی ـ توصیفی انجام پذیرفته است.
بعد از مقدمه، برای تبیین موضوع اتحاد و اهمیت آن دراسلام، به اتحاد در نگاه ابوالأئمه و امام سجاد8 پرداخته است. آنگاه آن را در آئینه غدیر، جستجو کرده است. در ادامه به سفر الهی و معنوی حج نگریسته و آن را به عنوان سمبلی از اتحاد مسلمانان بررسی نموده است. سپس از آنجا که<strong> «تُعرَفُ الأشیاءُ بِأضدادِها»</strong>، اشیا به وسیله ضد خود شناخته میشوند، به شناخت اتحاد از طریق تشتت پرداخته است. سپس از آن جهت که هر صدای تفرقه از شیطان است، به صفات شیطان و نواهی قرآن کریم<br /> در مورد او پرداخته تا با تبیین عملکرد شیطان، امت اسلام از او و مقاصد شومش دوری نموده و با تلاحم و پیوستگی به قرب الهی نائل آید. حاصل سخن آنکه<br /> دعوت به تلاحم و پیوستگی دعوتی الهی است و حج محور وحدت و غدیر رمز<br /> آن است.https://miqat.hajj.ir/article_134128_1dc91749034068d7649a4b06e39b9ee2.pdfحوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارتمیقات حج2538-17412911420210120The Political Thoughts of Mālik ibn Anas in Supporting the Uprising
of Muḥammad al-Nafs al-Zakiyyaاندیشه سیاسی مالکبن انس اندیشه سیاسی مالکبن انس در حمایت از قیام نفس زکیه115132134130FAمسعود بهرامیاندکترای تخصصی، دانشگاه پیام نورعباسعلی محبی فردکترای تخصصی، دانشگاه پیام نورJournal Article20210129Enjoying a knowledge-seeking and liberal personality, Mālik ibn Anas (r. 93/95-179), one of the Sunnis’ Imams, was known as the “Imam of <em>Dār al -Hijra</em>” in Medina. Contrary to his conservative personality, he did not avoid advising the rulers and asked them to observe justice and tradition of the Prophet (S). One of the milestones of his life was his indirect support of the uprising of Muḥammad al-Nafs al-Zakiyya. Collecting library documents and following a descriptive-analytical approach, this article explains the effects of the political principles and thoughts of Mālik ibn Anas on his support of Zakiyya’s uprising. Reviewing the sources shows that the foundations of Malik’s political thought, like the Sunnis of Hejaz, are based on conservation. The foundations of Imamate that one can find in Malik’s views about ‘Uthman’s caliphate is to avoid cursing the Companions which he believed in based on the Qur’an and legitimacy of governance in it, <em>Sunnah</em>, and justice. Accordingly, some scholars believe that it was Malik’s justice-seeking personality that led him to support the uprising of Muḥammad al-Nafs al-Zakiyya.مالکبن انس (179-93/ 95r) یکی از امامان اهل سنت و جماعت، با روحیهای علمی و آزادمنشی در مدینه به «امام دارالهجره» معروف بود. وی بر خلاف روحیه محافظهکارانهای که داشت از پند و اندرز حاکمان اجتناب نمیکرد و آنان را به رعایت عدالت و سنت پیامبر9 توصیه میکرد. یکی از نقاط عطف زندگی او حمایت غیر مستقیم او از قیام محمد نفس زکیه است. با رویکردی توصیفی ـ تحلیلی و با روش جمعآوری اسناد کتابخانهای به این پرسش پاسخ میگوید که مبانی و اندیشة سیاسی مالکبن انس چه تأثیری در حمایت او از قیام نفس زکیه داشته است؟ بعد از بررسی منابع، نتایج پژوهش نشان میدهد که مبانی اندیشه سیاسی مالک مانند جمهور اهل سنتِ حجاز بر محافظهکاری است. شالودههای عقد امامت که نظر مالک نسبت به عثمان قابل توجه است، عدم سب صحابه، مشروعیت حکومت را در قرآن، سنت و عدالت میداند، و به دلایل حضور برخی اساتید وی در قیام نفس زکیه و روحیه عدالتگرای مالک از این قیام حمایت کرد.https://miqat.hajj.ir/article_134130_76349780ebd988dc4b85738442d72cd0.pdfحوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارتمیقات حج2538-17412911420210120Anthropology in the Prayer of 'ArafātRecognizing the Physical and SpiritualDimensions of Manin Words of Imam Hussein (AS)انسانشناسی در دعای عرفه شناخت ابعاد جسمی و روحی انسان در پرتو کلام امام حسین(ع)133163134132FAسید محمد تقی مرتضوی زادهقم - خیابان دانیال - میدان دانیال - شهرک سلمان - خیابان فدک - پلاک 100000-0001-8507-5703Journal Article20210129Prayer is a way paved by the Creator of the universe between Himself and man so that he could meet his needs and reach Him. Imam Hussein (AS), well aware of the stand of prayer, offered the best prayer to his God in the desert of <em>'Arafāt</em>. Through this pray, the Imam makes us familiar with the truths of the world of existence, from the introduction of the Creator of the universe to His blessings for man. In this prayer, the various blessings of the Creator of the universe for man are described in such a unique way that less prayers can do. He offers man the knowledge on prenatal, embryonic, and postnatal periods; also on upbringing, growth, anthropology, guidance, ontology, psychology, biology, and most importantly, theology. Many have tried to contemplate this prayer, but it is like a deep sea, not accessible to anyone but the Imam (AS). This article is a little attempt in this regard.دعا دریچهای است که خالق هستی بین خود و انسان گشوده تا هم با او به نیازخواهی بپردازد و هم از این طریق به سوی او صعود کند. امام حسین7 ، که از مقام دعا به خوبی آگاه است، در صحرای عرفات برترین رازگویی و نیازخواهی را به پیشگاه خدای خویش عرضه میدارد و در پرتو این نجوا، ما را با حقایقی از عالم وجود آگاه میسازد؛ از معرفی خالق هستی گرفته تا عنایاتش به انسان.
ایشان در این دعا، نعمتهای متعدد خالق هستی به انسان را به گونهای واگو میکند که در کمتر دعایی میتوان اینگونه مواهب خداوند را به شماره یافت. او از قبل تولد انسان، دوران جنینی، پس از تولد، تربیت و رشد، یک دوره انسانشناسی، راهنماشناسی، هستی شناسی، روانشناسی، زیست شناسی و مهمتر از همه، خداشناسی به انسان ارائه میکند. بسیاری کوشیدهاند تا غوری در این دعا داشته باشند، اما این دعا دریایی است بس ژرف که دسترسی به عمق آن جز برای معصوم، برای دیگری میسّر نیست. این مختصر تلاشی در این زمینه به شمار میآید.https://miqat.hajj.ir/article_134132_e384afc2d391519cfaf7cef1b96ebe66.pdf