حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارتمیقات حج2538-17412911620210823Jurisprudential study of mawalas in Tawaf. Between Tawaf and Tawaf prayer. In trying and in Remy Jamratموالات در طواف، میان طواف و نماز آن، سعی، و رمی جمرات726147285FAسجاد کوهی خشه حیرانپردیسان. بلوار آزادی. خیابان شهید کوچکی. مجتمع حایری بلوک ۷ واحد ۶Journal Article20220329The legitimate actions and behaviors of human beings in Islamic law are sometimes derived from customary behaviors and custom determines its limits and limitations, but sometimes it is forbidden and requires the expression of the shari'ah. Hajj is one of those acts of worship that are forbidden and do not appear in its place. The purpose of this article is to investigate whether the distance between an action or between actions hinders the totality and correctness of this worship or not? In other words, is the connection between actions and movements obligatory in Hajj or not? According to the search, we came to the point that in some cases it is obligatory and in others it is not. The criterion in determining the fulfillment of duties or not is custom.اعمال و رفتار های مشروع انسان در شریعت اسلام، گاهی برگرفته از رفتار های عرفی است و عرف حدود و ثغور آن را مشخص میکند و گاه توقیفی بوده و نیازمند بیان شارع است. حج از آن جمله عبادات است که توقیفی بوده و در جای جای آن نیامند بیان شارع هستیم. آنچه در این نوشتار به پژوهش در این باره پرداختهایم که آیا فاصلة میان یک عمل و یا میان اعمال مانع کلیت و صحت این عبادت مرکب میشود یا خیر؟ به بیان دیگر هیات اتصالی بین اعمال و حرکات در حج واجب است یا خیر؟ طبق فحص و جستجویی که انجام گرفت، به این نقطه رسیدیم که در برخی از اعمال موالات واجب بوده و در برخی دیگر خیر. ملاک در تشخیص تحقّق موالات و یا عدم آن، عرف است.https://miqat.hajj.ir/article_147285_4bcf970a547b351cb68661310d6084ef.pdfحوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارتمیقات حج2538-17412911620210823The Duties of Mabtun and Maslus Pilgrims in Hajj and Umrahوظیفه مسلوس و مبطون در حج و عمره2751147286FAزهرا عشقیطلوع مهررضا عندلیبیسطح 4 ، استاد حوزة علمیه قمJournal Article20220329The study of the rulings of the worship acts that physically-excused pilgrims of Hajj and <em>Umrah</em> perform is one of the major and innovative jurisprudential concerns. Being <em>mabtun</em> or <em>maslus</em> describes a condition in which man cannot control his urine or feces<em>. </em>Some acts of worship in Hajj and <em>Umrah </em>such as prayer, <em>Ṭawaf,</em> and <em>Ṭawaf</em> prayer are difficult for these excused people to perform.<em> </em>This article will use evidence to determine the jurisprudential rulings of these pilgrims’ worship acts.<em> </em>Since the excused pilgrims’ justifications vary, they are subjected to distinct rulings, which will be discussed here following the documentary and logical evaluation<em> </em>of the narrations. Regarding the ruling on <em>Tawaf</em>, while, some issue fatwas on the necessity of hiring an agent to perform <em>Tawaf</em> on behalf of the excused pilgrim besides his own performance, the evidence finds this agency unnecessary. Also, with regards to <em>Tawaf</em> prayer and the necessity of renewing ablution, jurisprudents provide different ideas; despite the precaution of renewing ablution, examining the evidence finds it unnecessary.یکی از مسائل مهم و مستحدثه فقهی بررسی حکم معذوران جسمی است؛ مسلوس و مبطونشدن، یکی از معلولیتهایی است که به موجب آن شخص قادر به حبس بول یا مدفوع خود نیست. این اشخاص برای انجام برخی عبادات همچون نماز، طواف<br />و نماز طواف دچار مشکل میشوند که در این مقاله تلاششده حکم فقهی اعمال ایشان با توجه به ادله مشخص شود. از آنجا که معذوران انواع مختلفی دارند، بالتبع احکام متفاوتی نیز دارند که پس از بررسی سندی و دلالی روایات، این احکام روشن میگردد. در مورد حکم طواف هم هر چند برخی افزون بر انجام طواف توسط فرد معذور، به لزوم نایبگرفتن نیز فتوا دادهاند اما مقتضای ادله آن است که نیابت لازم نیست<br />و در مورد حکم نماز طواف و لزوم تحصیل طهارت جدید نیز بین فقها اختلاف وجود دارد که هرچند احتیاط در تجدید وضوست، اما نتیجه بررسی ادله عدم لزوم آن است.https://miqat.hajj.ir/article_147286_40733ddbfa814f753c65b2ddfc695331.pdfحوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارتمیقات حج2538-17412911620210823Educational effects and aspects of narrated pilgrimage of Ahl-Beit (P.B.U.T)ابعاد و آثار تربیتی زیارت مأثور أهل بیت(علیهم السلام)5371147289FAسید ابوالقاسم حسینی زیدیعضو هیئت علمی دانشگاه رضویمحمد امامیعضو هیئت علمی / دانشگاه علوم اسلامی رضویمحسن کبیری راددانشجوی دکتری الهیات دانشگاه مازندرانJournal Article20220329The pilgrimage of the dead people and Ahl-Beit (P.B.U.T) has some effects on the person itself and his/her relatives (entourages) like any other things that a human does. Such effects are sometimes investigated individually and sometimes are subtilized socially and sometimes are studied in terms of the other religions’ viewpoint on these actions. In this research, we are aiming at mentioning firstly an introduction into the reasons why we go on a pilgrimage in the right direction and at stating that why we shouldn’t get out of this direction in terms of sharia and wisdom, and ultimately, we will study the educational aspects of pilgrimage individually and socially as well as its impact on non-Muslim and non-Shiite people. We also will investigate the negative and harmful effects of heresies and superstitions in pilgrimage. Also, since the pilgrimage has its own customs, do’s and don’ts and huge educational effects, we are going to mention the most important educational aspects of Ahl-Beit pilgrimage (P.B.U.H) and divine saints.زیارت اهل قبور و اهلبیت(علیهم السلام) مانند هر کار دیگری که انسان انجام میدهد آثاری بر روی شخص و اطرافیان او بر جای میگذارد. این تأثیرها گاهی از لحاظ فردی بررسی میشود و گاهی از لحاظ اجتماعی مورد دقت قرار میگیرد و گاهی از دید دیگر ادیان زیارت اهل قبور بررسی میشود.<br />در این جستار برآنیم که ابتدا از باب مقدمه به چرایی انجام زیارات در جهت صحیح اشاره کرده و بیان کنیم که از نظر شرع و عقل چرا نباید از این جهت خارج شد و در نهایت ابعاد تربیتی زیارت را از لحاظ شخصی و اجتماعی و نیز تأثیر آن بر افراد خارج از دین اسلام و تشیع را بررسی کنیم و نیز اثرات منفی و مضر بدعتها و خرافات را در بحث زیارت مورد واکاوی قرار دهیم؛ همچنین از آنجا که زیارت، آداب و رسوم و بایدها<br />و نبایدهای خاص خود را دارد و دارای آثار تربیتی فراوان است در این نوشتار برآنیم تا<br />به مهمترین ابعاد تربیتی زیارت اهلبیت(علیهم السلام) و اولیای الهی اشاره نماییم.https://miqat.hajj.ir/article_147289_54c15c27c96aa9f3d6080f3359856895.pdfحوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارتمیقات حج2538-17412911620210823Investigating the ruling on ihram of excused women with vows Before Miqataواکاوی حکم احرام زنان معذور با نذر پیش از میقات7391147290FAمحبوبه پدیدارمدرسه علمیه معصومیه خواهران قممائده السادات تدینکارشناس مرکز ملی پاسخگویی / استاد حوزهJournal Article20220329The Importance of Political Practice - The Hajj is Not Covered, and the remarkable presence of women in the Hajj doubles the need for scrutiny of the Hajj-related religious and religious rulings of women, with research focusing on women's religious and religious issues. While examining how women vow in Imamiyah jurisprudence, it seeks to answer the question of whether or not women are licensed or permitted to have Ihram vowels before the Mejah. And what has finally come to light through the study of the Quranic verses, traditions, and researches in authentic jurisprudential books is that women in religious excuse can not be restrained by their husbands' permission before reaching the appointed meetings.یکی از اعمال حج احرام قبل از میقات است و از آنجا که توقف حایض و نفسا به مسجد شجره (میقات اهل مدینه) ممنوع است و ورود به نحو عبور از یک درب و خروج از درب دیگر مسجد به جهت شلوغی جمعیت، عادتاً امکانپذیر نیست ضروری است با بررسی فتوای فقها و ادله مستند ایشان تکلیف زن مشخص گردد که از کجا و به چه نحو باید محرم گردد؛ آیا واجب است قبل از میقات با نذر، محرم گردد و از میقات بگذرد و برای صحت نذرش اذن شوهر لازم است یا نه؟
پاسخ به این پرسش، موجب تسهیل امر احرام به عنوان اولین عمل مناسک حج بر زنان معذور (حائض و نفسا) است.
در این نوشتار با بررسی فتوای فقها و ادله مورد استناد ایشان، تنها جواز نذر قبل از میقات با رعایت شروط نذر به فتوای مشهور فقها برای زنان معذور بهدست آمده و وجوب نذر احرام قبل از میقات اثبات نمیشود؛ هرچند برخی نیز به عدم جواز احرام قبل از میقات فتوا دادهاند.https://miqat.hajj.ir/article_147290_904ff315ae8d0f23f64d24ed4bba4aef.pdfحوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارتمیقات حج2538-17412911620210823A comparative study of Hajj in the Fatimid rule of Morocco and Egyptبررسی تطبیقی حج گزاری در حکومت فاطمیان مغرب و مصر93112147291FAسید ناصر موسویدانشگاه باقرالعلوم(ع)0000-0001-1111-1111Journal Article20220329The view and practice of the Fatimids in the Maghreb (297-362 AH) and Egypt (632-567 AH) were different in different ways. This study seeks to answer the question of what were the differences between the Fatimids in the Maghreb and Egypt periods regarding the rituals related to Hajj and the two holy shrines and why there were differences. The findings of this study show that Hajj was the common point of the Islamic Ummah and the two holy shrines as areas of respect for all Muslims, but this was for the Fatimids of the Maghreb as a local government far from the center of the Islamic world and the Fatimids of Egypt as a caliphate / empire. The Abbasid rival was not on the same footing. The Fatimids of the Maghreb had social problems and conflicts with the Umayyads of Andalusia, and Hajj and the two holy shrines were not a priority for this government; The geographical distance from the center of the Islamic world also intensified it. On the other hand, the Fatimids of Egypt, due to their establishment in the center of the Islamic world and their rivalry with the Abbasids, sought political domination over the Hajj and the two holy shrines and the holding of related social rituals. The global perspective and the resulting strategic measures were also effective in addressing this issue. On the other hand, the necessity of demarcating the border with Qaramah and approaching the public opinion of the Islamic Ummah, especially the Sunnis.فاطمیان (567 ـ 297ق) خلافتی شیعی بودند که پس از فعالیتهای تشکیلاتی مخفی توسط سازمان دعوت اسماعیلیان و با استفاده از ظرفیتهای موجود درمیان قبایل بربر شمال آفریقا دولتی تشکیل داده و با فتح مصر و بنای شهر قاهره چشمانداز خود را در فتح شرق اسلامی آشکار کرده و به رقابت با خلافت عباسیان پرداختند. نگاه و عملکرد فاطمیان در دوره مغرب (297-362ق) و مصر(632-567ق) از چند جهت متفاوت بود. این تحقیق با روش تحلیلی و رویکرد تاریخی و با استفاده از منابع کتابخانهای درصدد پاسخ به این پرسش است که فاطمیان در دوره مغرب و مصر درخصوص حجگزاری و آیینهای مربوط به حج و حرمین چه تفاوتهایی داشتند؟ یافتههای پژوهش نشان میدهد که حج به عنوان نقطة اشتراک امت اسلامی و حرمین به عنوان مناطق مورد احترام همة مسلمانان بود؛ ولی این موضوع برای فاطمیان مغرب به عنوان حکومتی محلی دور از مرکز جهان اسلام و فاطمیان مصر به عنوان یک خلافت، امپراطوری رقیب عباسیان در یک پایه نبود. فاطمیان مغرب مشکلات اجتماعی و درگیریهایی که با امویان اندلس داشتند و حج و حرمین در اولویت مسائل این دولت نبود؛ فاصله جغرافیایی از مرکز جهان اسلام نیز آن را تشدید میکرد. در مقابل، فاطمیان مصر به دلیل تثبیت در مرکز جهان اسلام و رقابت<br />با عباسیان به تسلط سیاسی برحج وحرمین و برگزاری آیینهای اجتماعی مربوط به آن اهتمام داشتند. نگاه جهانی واقدامات راهبردی ناشی از آن نیز در توجه به این مسأله مؤثر بود. از طرفی ضرورت مرزبندی با قرامطه و نزدیکشدن به افکار عمومی امت اسلامی ـ بویژه اهل سنت ـ نیز ایجاب میکرد به مسأله حج وحرمین اهمیت زیادی نشان دهند. https://miqat.hajj.ir/article_147291_954855d236e57bf6f9420d84b8150d81.pdfحوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارتمیقات حج2538-17412911620210823Zamzam water background in historical-Islamic narrationsپیشینه آب زمزم در روایات تاریخی ــ اسلامی113146147294FAسید محمد تقی مرتضوی زادهکارشناس الهیات و معارف اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد، ویراستار نشریات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی0000-0001-8507-5703Journal Article20220329By the command of God, Prophet Ibrahim (pbuh) left his wife and young child in the waterless and prosperous land of Mecca for God's protection. At the end of the water and food for the mother and child, the young child, unmoved by the lack of water, set foot on the ground, and the mother rushed from Safa to Marwa and from Marwa to Safa in search of water, but it was nothing but a mirage. Desperate, he turned to his child, who saw that God, in His power, had poured a spring of water under his child, which enlightened his eyes.<br />Thousands of years later, pilgrims from all over the world who come to visit the house of God drink that holy water both for themselves and as gifts for others. Over the thousands of years that have passed since this amazing phenomenon of the divine sanctuary, Zamzam has undergone changes and has come a long way in the course of events.<br />This descriptive article seeks to refer directly to the historical news related to this unique phenomenon in historical documentary narrations as well as Islamic narrations by referring to the works written in this regard, and in this regard, texts It has considered the early and the contemporaryحضرت ابراهیم (علیه السلام) به امر خداوند، همسر و فرزند خردسالش را در سرزمین بیآب<br />و آبادانی مکه به امان خدا رها کرد. پس از تمامشدن آب و غذای مادر و فرزند، طفل خردسال بیتاب از تشنگی، پا بر زمین میسایید و مادر در پی یافتن آب از صفا به مروه و از مروه به صفا میشتافت، ولی چیزی جز سراب نبود. ناامید به سمت کودک خود بازگشت که دید خداوند به قدرت خود، چشمة آبی در زیر پای کودکش روان ساخته است که موجب روشنی دیدگان او گردید.<br />اکنون پس از هزاران سال، حاجیانی از سراسر جهان به زیارت خانة خدا میآیند و از آن آب متبرک هم خود مینوشند و هم برای دیگران به عنوان هدیه و تبرک میبرند. در طول هزاران سالی که از این پدیدة شگفتِ حرمِ الهی گذشته، زمزم شاهد تحوّلاتی بوده و در رهگذر حوادث، مسیری طولانی طی کرده است.<br />نوشتار پیشرو به شیوة توصیفی در پی آن است که با مراجعه به آثار نگاشته شده<br />در اینباره، به صورت مستقیم نگاهی به اخبار تاریخی مربوط به این پدیده منحصر<br />به فرد در روایات مستند تاریخی و نیز روایات اسلامی داشته باشد و در این زمینه، متون متقدم و معاصر را از نظر گذرانده است.https://miqat.hajj.ir/article_147294_bb825ab69bb3990d864d01da05853ad9.pdfحوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارتمیقات حج2538-17412911620210823The Rights of the Pilgrims of the Sacred House of Godfrom the Perspectives of the Holy Qur’an and Sunnahحقوق زائران بیتالله الحرام از دیدگاه قرآن و سنت147165147301FAعلی روشنیکارشناس حقوق خصوصی دانشگاه رضوی ـ سطح4 حوزه علمیهJournal Article20220329To research the legal issues governing Hajj, before referring to treaties, customs, and international law and before studying Saudi Arabia’s domestic law, it is necessary to recite the special rules of the Holy Mosque (<em>Masjid al-Haram</em>) and the capacities of the law and jurisprudential teachings related to Hajj, such as the sanctity of fighting, the security of the Shrine, the declaration of innocence, the impossibility of performing the worship of the Holy Mosque, and the equality of the pilgrims. These teachings are from revelation, absolutely correct, and accepted by all Muslims. Referring to these Islamic rules will definitely pave the way to achieve the pilgrims’ rights while performing this great worship.جهت تحقیق و بررسی مسائل حقوقی حاکم بر حج قبل از معاهدات، عرفها و حقوق بین الملل و قبل از توجه به حقوق داخلی عربستان؛ باید به بازخوانی احکام ویژة مسجد الحرام و ظرفیتهای تشریعات و آموزههای فقهی مرتبط با حج همچون حرمت قتال، امنیت حرم، اعلام برائت، صدّ از مسجدالحرام و مساوات و برابری حج گزاران پرداخت؛ آموزههایی که از جانب وحی است، خطا در آن راه ندارد و مورد قبول همة مسلمانان است و بی شک مراجعه به این قواعد اسلامی زمینهساز استیفای حقوق حجگزاران در جریان برگزاری این عبادت بزرگ خواهد شد.https://miqat.hajj.ir/article_147301_eae03d6dabc7455af8fd08ad34b2f4c0.pdf