حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارتمیقات حج2538-1741249520160320ملامهدی نراقی و حج83139485FAسید حسن قریشی کرینعضو هیأت علمی / دانشگاه پیام نورJournal Article20161115<strong>چکیده</strong><br /> حج، از میان فرایض دین، دارای جایگاهی ویژه و فلسفه و احکام خاصی است وعملی است که عالمان و محققان در مورد ابعاد و مسائل مختلف آن بسیار سخن گفتهاند. در این پژوهش به ابعاد مختلف حج، از جمله مناسک، احکام، فلسفه و ضرورت، حج و اخلاق، حج و عرفان و دیدگاه تربیتی حج از نظر عالم و عارف نامی ملامهدی نراقی میپردازد.<br /> نراقی حج را با عظمتترین ارکان دین و مهمترین عامل نزدیکی بنده به پروردگار و موجب تزکیة نفس میداند و از نظر عرفانی حج صفای نفس را بالا میبرد، کبر و غرور را میزداید و روح انسان را جلا میبخشد. نراقی نخستین مرحلة این حرکت را بیرون آمدن از خود و تعلقات مادی میداند و بر این باور است که فرد با بستن احرام از انواع تعلقات مادی و انواع امتیازات و تفاخرات و زخارف رها میشود تا حالت فرشتهگونه پیدا کند.<br /> حج، آثار تربیتی عظیمی دارد؛ یکی از این آثار ، شناخت و آشنایی مردم با آثار و احادیث رسولاللّه9 و زنده نگهداشتن و به دست فراموشی نسپردن آنهاست؛ یعنی حج در واقع مروری است بر تاریخ اسلام و پیامبر9 بلکه مروری است بر تاریخ خدا پرستی و تاریخ پیامبران از آدم تا خاتم و تابلویی برای تمام فداکاریهای قهرمان توحید و پیامبرخاتم که حاجی با دیدن این صحنهها و مکانها پیام میگیرد.<br /> نراقی حج را به منزلة ورود به عالم آخرت میداند.<br /> <strong>کلید واژه:</strong> حج، ملامهدی نراقی، مناسک، احکام حج ، فلسفه حج ، اخلاق، عرفان، تربیت.<br /> ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ<br /> * استاد یار دانشگاه، عضو هیأت علمی دانشگاه پیام نورhttps://miqat.hajj.ir/article_39485_ce62c5bd985882282956dad7f17346ad.pdfحوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارتمیقات حج2538-1741249520160320محدودة حرم از نگاه فریقین(2)345539486FAکریم آدینهدانش آموخته حوزه علمیهJournal Article20161115<em>در بخش نخست که در شمارة 94 گذشت، پیرامون «مقدار مساحت حرم از نگاه روایات و فقهای امامیه»، «تبیین حدود حرم از منظر فقهای عامه <br /> و روایات این باب»، «پژوهش در مورد ورودیهای مکه و مقدار فاصلة میان اعلام حرم تا مکه»، «شناسایی اعلام و انصاب واقع شده در کوهها، تپهها و گردنههای اطراف مکه» و... به تفصیل بحث شد.</em><br /> <em>اکنون در اینجا، به بخش دوم می پردازیم که در مورد «اعلام و نشانه ها» است ـ غیر از ورودیها ـ که بر فراز کوه ها، گردنه ها و بلندیها و غیر آن واقع است. در این قسمت، به یاری خداوند، نشانههای چهار حدّ شرقی، شمالی، غربی و جنوبی را متذکر خواهیم شد:</em>https://miqat.hajj.ir/article_39486_e9b0b8faf45204aaecc73027b9c83df5.pdfحوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارتمیقات حج2538-1741249520160320بررسی فقهی شرایط منوب عنه567040481FAسید تقی واردیاستادیار / پژوهشگاه علوم و معارف اسلامیJournal Article20161127<strong>چکیده</strong><br /> منوب عنه، همانند نایب در حج و عمره، دارای شرایطی است. برخی از شرایط مورد بحث میان فقهای شیعه عبارتاند از: شرطیت «موت»، «معذوریت»، «بلوغ» و «عدم جنون» منوب عنه.<br /> در شرطیت مرگ منوب عنه در حج واجب، فقهای عظام اتفاق نظر دارند که نیابت از منوب عنه زنده و قادر به انجام مباشری جایز نمی باشد، مگر آن که عاجز و معذور از انجام حج مباشری باشد. اما در حج و عمرة مندوب و مستحب، چنین شرطی را لازم ندانستند. در بارة اشتراط بلوغ منوبعنه، چنین شرطی لازم نیست، ولیکن در نیابت از کودکان، باید بین کودکان ممیز و کودکان غیر ممیز تفاوت قائل شد. در اولی نیابت صحیح است ولی در دومی صحیح نیست.<br /> در بارة عاقل بودن منوب عنه نیز باید بین «جنون اطباقی» و «جنون ادواری» تفصیل قائل شد. به این معنا که در جنون اطباقی نیابت صحیح نمی باشد ولی در جنون ادواری اگر در دورة افاقه حال مجنون حج بر وی استقرار یافته باشد، استنابه صحیح و بلکه واجب است.https://miqat.hajj.ir/article_40481_63e8c1a6a93ddf8615d824f26bd0d1ee.pdfحوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارتمیقات حج2538-1741249520160320قرن المنازل و یلملم. دو میقات نزدیک مکه718240482FAروزبه برکت رضاییمدیر خبرگزاری حج / حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارتJournal Article20161127<strong>چکیده</strong><br /> افراد آفاقی به غیر از میقاتهای شجره، جحفه و عقیق، میتوانند از میقاتهای «قرنالمنازل» و «یلملـم» نیز احـرام ببنـدند. از آنجهـت که در بارة این دو میقات قدیمـی و نزدیکترین میقاتها به مکه، کمتر بحث شده است، این نوشتار بدان اختصاص میدهیم.<br /> آنچه در موضوع شناسی این دو میقات قابل توجه است؛ «سیل الکبیر» در منطقة قرنالمنازل واقع است، لیکن اطلاق قرنالمنازل به «وادی محرم» قابل اثبات نیست. همچنین در مسیر یمن به مکه، فقط در راه تهامه یلملم واقع میشود و دو راه دیگر به قرنالمنازل ختم میگردد.<br /> از جهت حکمی، اصل میقات بودن این دو، به استناد روایات متعدد مورد اتفاق فقهای فریقین است و روایات معارض، معرضعنها هستند.<br /> گفتنی است، خدمة کاروانها در ایام حج تمتع که برای امور کاروان با نیت عمرة مفرده وارد مکة مکرمه شده و چند روز قبل از آغاز حج میخواهند محرم به احرام تمتع شوند، احرام از این دو میقات به خاطر نزدیکی آنها به مکه پیشنهاد میگردد.https://miqat.hajj.ir/article_40482_78e425c00d7428cd50e9a1e160a2a446.pdfحوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارتمیقات حج2538-1741249520160320بازخوانی اهداف و انگیزه های اشغال مسجدالحرام در سال 1400ق.8410240483FAمرتضی آقامحمدیدکتری شیعه شناسی / دانشگاه ادیان و مذاهبJournal Article20161127<strong>چکیده</strong><br /> در نخستین روز از ماه محرم سال 1400ق. مسجدالحرام به دست عدهای که رهبری آنان را جهیمان العتیبی به عهده دارد، اشغال میشود. اینان با شخصی که او را مهدی موعود میخوانند، بیعت میکنند. در پی رویارویی مسلحانة حکومت با اینان، حادثه با کشتار و خونریزی فراوان همراه میشود. پس از یک هفته درگیری، حکومت سعودی به زانو درآمده و ناگزیر، دست به دامن غربیها میشود. سرانجام پس از گذشت دو هفته، این آتش در ظاهر خاموش میشود اما ابعاد و ریشههای عمیق آن و شدت نفوذ این جریان در جامعه، خیلی زود روشن میشود. این حادثه سبب تغییر جدی در رویه و حکومتداری خاندان سعود میشود. از سوی دیگر، این حرکت، برای جریانهای سلفی جهادی نیز الهام بخش شد و جهیمان به عنوان الگو و قهرمان آنان مورد ستایش و تبعیت قرار گرفت. مقالة پیش رو، در صدد بررسی انگیزهها و اهداف قیام جهیمان<br /> و یاران اوست. برخی معتقدند این حرکت، انقلابی به سبک چپیها است. دستهای دیگر آن را محدود به بیعت با مهدی میدانند. قول سوم هم این قیام را کودتایی برای ترور سران آل سعود معرفی کرده است. از مجموع سخنان جهیمان و آثار همفکران او بر میآید که آنها در صدد تحقق بخشیدن به احادیث آخرالزمان بودند که در قالب آن، هم با مهدی بیعت میکنند و هم فساد و بدعتها برچیده میشود. در اینجا نکات دیگری هم وجود دارد که به تفصیل تبیین میگردد.https://miqat.hajj.ir/article_40483_3a9b8db089ca3f4a9fb97c6012f7020e.pdfحوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارتمیقات حج2538-1741249520160320مدیریت بین الملل اسلامی حج در اندیشه آل احمد10412340484FAسید محسن موسویاستادیار / گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه مازندران0000-0002-5613-9031کیومرث رجبیدانشجویکارشناسیارشد علوم قرآنی / دانشگاه علوم ومعارف قرآن کرمانشاهJournal Article20161127<strong>چکیده </strong><br /> «خسی در میقات»، سفرنامة حج جلال آلاحمد، نویسندة معاصر ایرانی است. وی در این کتاب، بهجز ثبت حالات روحانی و معنوی سفر مقدس حج، با نگاهی دقیق و محققانه به بررسی و کاوش در مناسبات سیاسی، فرهنگی و اجتماعی سرزمین وحی پرداخته <br /> و دریافتهای خویش را از مشاهدة اوضاع عربستان به صورت سفرنامه تدوین کرده است. در این نوشتار که با روش توصیفی ـ تحلیلی سامان یافته، مشخص میشود که آلاحمد با مشاهدة نابسامانیهای ادارة امور حج، این مقوله را نتیجة سوء مدیریت نظام حاکم بر عربستان دانسته و در اندیشة وی، هرگونه اصلاح و پیشرفت ادارة حج، منوط به مدیریت بین المللی ـ اسلامی این مراسم میباشد. آلاحمد، ادارة امور حج با مدیریت دستگاه وهابیت و نظام سعودی را نوعی بدویت موتوریزه میداند که نه تنها ناظر به هیچ پیشرفت و سعادتی برای جامعة اسلامی نیست، بلکه آنرا عاملی میداند جهت استیلای هر چه بیشتر نظام سلطه و کمپانیهای استعماری غرب. او حج را فرصتی گرانبها جهت پیشرفت و تعالی امت اسلام و تحقق آرمان امت واحدة اسلامی میداند که در سایة خلع ید خاندان آلسعود از ادارة امور حج و مدیریت بین المللی ـ اسلامی امکانپذیر خواهد بود.https://miqat.hajj.ir/article_40484_f79451d1abcf4a316269aa3f1e690d22.pdfحوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارتمیقات حج2538-1741249520160320از اینجا و آنجا12413340485FAحسین واثقیپژوهشگر تاریخ و میراث علمی شیعه در مکه و مدینه / حوزه علمیهJournal Article20161127<strong>چکیده</strong><br /> «سنگ قبر مفرّج بن حسین بن فلیته حسنی در قبرستان ابوطالب»، «تاریخ تجدید بنای مسجد خَیف در سال 1015ق. توسط سلطان احمد عثمانی»، «سنگ نوشتة تجدید بنای مسجد خَیف در سال 674 ق. توسط علی بن عمر رسولی»، «تعمیر حجر اسماعیل در سال 1073 توسط محمد خان عثمانی»، «یک متن ادبی در وصف حاجی و اعمال حج از قرن 12ق.»، «چاووش نامهای برای جمع آوری حجّاج و تشویق مردم برای سفر حج»، «دو اعلانیه برای جمع آوری مسافران برای سفر با کشتی به سوی مکه در سال 1298ق.»، «سه نمونه از قراردادهای بهجا آوردن حج نیابتی در سالهای 1242 و 1230 و 1322ق.»، همه برگرفته از چند نسختة خطی.https://miqat.hajj.ir/article_40485_4c1caa0d96a1c212d32c398168828b6e.pdfحوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارتمیقات حج2538-1741249520160320سیرة اهل بیت(علیهم السلام) در ایجاد وحدت میان مسلمانان13414740486FAسید حسن فلاحیاندانشجو / رشته ارتباطات و حج دانشکده علوم و حدیثJournal Article20161127<strong>چکیده:</strong><br /> آیین مقدس اسلام برای هدایت انسان به مسیر رشد و کمال، برنامهای کامل تدوین نموده و به همة نیازها و ابعاد انسان توجهی ویژه دارد و راه رسیدن به کمال را در زندگی اجتماعی میداند. یکی از نیازهای جامعة اسلامی، مسألة وحدت و یکپارچگی است که در زندگی جمعی مسلمانان نقشی بسیار مهم و سرنوست ساز ایفا میکند. اقامة دین الهی و احکام نورانی آن، که ضامن نظم اجتماعی و امنیت و عدالت و همبستگی است؛ درگرو از بین بردن اختلافات و نزاع در دین است؛ چراکه با وجود پدیدة شوم اختلاف، مصالح امت اسلامی به خطر خواهد افتاد و باعث سستی و شکست خواهد شد. اهل بیت(علیهم السلام) همواره از بنیانگذاران وحدت و از منادیان آن بوده و در سیرة خود بر این امر مهم تأکید داشتهاند.<br /> برخی از مصادیق؛ مانند: احترام به مقدسات مخاطب، تحمل عقاید دیگران، حل مشکل حقوقی مسلمانان را میتوان رصد و ردیابی کرد. سؤال اصلی ما در این نوشتار این است که سیرة اهل بیت(علیهم السلام) در ایجاد وحدت میان مسلمین چه بوده است؟ فرضیهای که در تحقیق مطرح گردیده، این است که امامان(علیهم السلام) با توجه به موقعیتها و شرایط اجتماعی در پی ایجاد وحدت بین مسلمانان بوده و بر برادری و وحدت امت اسلامی تأکید میکردند. در سیرة حضرت علی(ع) میبینیم که آن بزرگوار جهت حفظ وحدت و جلوگیری از تشتت در جامعة اسلامی، از حقِ خود صرف نظر میکند و25 سال خانه نشینی را متحمل میشود. این رفتار حاکی از اهمیت اتحاد و انسجام مسلمین دارد.https://miqat.hajj.ir/article_40486_de28b477c9de142cd6d4c9dc32042ad0.pdfحوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارتمیقات حج2538-1741249520160320چکیده های عربی14915780630FAJournal Article20181223https://miqat.hajj.ir/article_80630_6134e1e49a1b825ed12b75a1b1b29c60.pdfحوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارتمیقات حج2538-1741249520160320چکیده های انگلیسی15916880631FAJournal Article20181223https://miqat.hajj.ir/article_80631_6d7b1819d9aebe2f012a5bc10c18f5af.pdf