حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارتمیقات حج2538-17412610320180421نیابت در حج از دیدگاه مذاهب فقهی اهل سنت72870409FAمحمدتقی رحمت پناهطلبه/دانشجوJournal Article20180505نیابت گرفتن در کارهای روزمره، امری عادی، عقلایی و حتی در مواقعی ضروری است؛ به ویژه در جوامع امروزی که به سبب پیشرفتهای مادی و تغییر سبک زندگی، وابستگی مردمان به یکدیگر بسیار بیش از پیش شده است. اما آیا دربارة امور شرعی نیز مکلف میتواند برای خود نایب بگیرد و وظیفهای را که بر عهدة خود دارد، به شخص دیگری واگذار نماید؟<br /> این مسئله به طور جدی در فقه اسلامی بحث و بررسی شده است و فقیهان شیعه و سنی، به بیان احکام مذهبی خویش، با توجه به ادلة مورد پذیرش خود پرداختهاند. در نوشتار پیشِ رو، به یکی از موارد نایب گرفتن در فقه اسلامی، از دیدگاه اهلسنت پرداخته شده که «نیابت در حج» است.<br /> فقیهان سنی در برخورد با این مسئله، دو دیدگاه ارائه کرده و هریک استدلالهایی آوردهاند؛ یک دیدگاه موافق نیابت در حج است و دیدگاه دیگر مخالف. با بررسی ادلة هر دو گروه، این نتیجه حاصل شد که نیابت گرفتن در حج، مطابق آموزههای اسلامی است و شریعت نبوی بر صحت آن تأکیده کرده است.https://miqat.hajj.ir/article_70409_f1247c0399da992c48c5facd6c591ea4.pdfحوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارتمیقات حج2538-17412610320180421بررسی فقهی بلدی یا میقاتی بودن حج نیابتی294570412FAسید تقی واردیپژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامیJournal Article20180429اگر کسیکه حج بر وی مستقر شده، از دنیا برود و وصی و ورثة او علم به وجوب حجّش داشته باشند، بر آنان واجب است برایش اجیر بگیرند. در این صورت، آیا لازم است استیجار از بلد میت باشد یا از میقات؟ فقهای عظام شیعه در این مسئله اتفاق و اجماع ندارند و از آنان چهار قول (یا حد اقل چهار احتمال) نقل شده است:<br /> 1. از اقرب الأماکن 2. از بلد میت 3. تفصیل بین اتساع و عدم اتساع مال میت<br /> 4. تفصیل بین حَجَّةالاسلام و غیر حَجَّةالاسلام.<br /> قول اولکه قول مشهور فقها است، با ادلّه سازگارتر است. بدین جهت، وصی و ورثة میت باید تنها هزینة استیجار اقرب الأماکن را از ماترک میت بپردازند نه بیشتر. البته برای استحباب میتوانند از بلد میت استیجار نمایند، ولیکن هزینههای بیشتر از میقات را خودشان بپردازند، نه از اصل مال میت.https://miqat.hajj.ir/article_70412_2abcc759e482f4572ab562dd9b75df10.pdfحوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارتمیقات حج2538-17412610320180421وظیفه معذورین در مورد مساجد و حرم های ائمه (علیهم السلام) از نگاه مذاهب پنجگانه477870436FAسید علیرضا موسوی مهرحوزه علمیه خراسانJournal Article20180430<strong>شریعت مقدّس اسلام برای اماکن مقدّس احترامی ویژه قائل است؛ به طوری که همة</strong><br /> فرقههای اسلامی، در اصلِ وجوبِ احترام این اماکن، اتفاق نظر دارند. در راستای این حکم، اسلام محدودیّتهایی را در آمد و شد به این اماکن برای برخی افراد؛ مثل اشخاص جنب و زنان حائض ایجاد نموده و قوانینی را وضع کرده است که خصوصیّات این حکم در میان مذاهب مختلف فقهی متفاوت است.<br />در این پژوهش که از شیوة پژوهش توصیفی، از نوع تحلیل اسنادی پیروی شده، پس از بیان برخی مفاهیم کلّی، حکم ورود و توقّف اشخاص جنب و زنان حائض در اماکن متبرّک، بر اساس دیدگاه مذاهب مختلف فقهی بررسی شده است.<br />در نتیجة پژوهش حاضر، به این واقعیت میرسیم که بیشتر مذاهب اسلامی توقّف این اشخاص در مساجد را حرام میدانند و در جواز عبور و گذر کردن از مساجد، میان ایشان اختلاف نظر وجود دارد.<br />نسبت به حرم مطهّر ائمة اطهار نیز هرچند مشهور علمای شیعه توقّف را حرام میدانند، اما فقهای اهل تسنن آن را جایز میشمارند.https://miqat.hajj.ir/article_70436_669a246cbe9875333d6e6280b0737b56.pdfحوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارتمیقات حج2538-17412610320180421بررسی جغرافیای طبیعی مدینه7910070564FAیحیی جهانگیریدکتری مطالعات اسلامی / دانشگاه مذاهب اسلامیعلی اصغر کریم خانیپژوهشگاه عروة الوثقیJournal Article20180430مدینه را باید شهر تاریخی اسلام نام نهاد. هرچند اسلام از مکه آغاز شد ولی این مدینه بود که به تاریخ اسلام هویت داد. تأثیر شهر مدینه بر تاریخ اسلام، ما را بر آن داشت که از تاریخ این شهر واکاوی دقیقی داشته باشیم.<br /> اساساً شناخت این شهر در تحریف زدایی و کشف حقایق تاریخی، کمک بسیار دارد؛<br /> از این رو، در این پژوهش به شناخت محیط جغرافیایی این شهر؛ اعم از کوهها، حرّهها<br /> و وادیها خواهیم پرداخت و بررسی خواهیم کرد که هر یک از اینها تا چه حد در انتخاب محل سکونت، جنگها و روابط اجتماعی و قبیلهایِ مردمِ حجاز مؤثر بوده است.https://miqat.hajj.ir/article_70564_aff4dfad7672ec025dc9b499f8c8fea6.pdfحوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارتمیقات حج2538-17412610320180421وهابیت در سفرنامه دومینگو بادیا ای لبلیچ (علی بیک عباسی) ، خاورشناس اسپانیایی10111570573FAکامران محمدحسینیپژوهشکده حج و زیارتJournal Article20181002از سالهای پایانی سده هجدهم میلادی همزمان با افزایش سفرهای خاورشناسان در شبه جزیرة عربی، شکلگیری و رشد وهابیت و ظهور قدرت آل سعود زمینة تازهای برای کنجکاوی آنان به وجود آورد. در این دوران، شبه جزیرة عربی شاهد ورود چندین خاورشناس اروپایی بود که در آثار خود اطلاعاتی دربارة این فرقة تازه تأسیس به مخاطبان اروپایی خود ارائه میکردند. مطالعة نگاشتههای این خاورشناسان دربارة وهابیت، از یک سو برای شناخت گفتمان خاورشناسی و رویکرد آن به پدیدههای جوامع اسلامی و از سوی دیگر برای شناخت بیشتر جریان وهابیت مفید خواهد بود.<br /> در این نوشته، به معرفی کتاب «سفرنامه علی بیک» )Travels of Ali Bey)، اثر خاورشناس اسپانیایی دومینگو بادیا ای لبلیچ Domingo Badia y Leblich و بازخوانی بخشهایی از آن، که به شرح تاریخ و عقیدة وهابیت و توصیف وهابیان اختصاص دارد، پرداخته خواهد شد. سفرنامة او یکی از نخستین متنهای موجود دربارة وهابیت از دیدگاه یک اروپایی و شامل اطلاعاتی دربارة زندگی و عقاید وهابیان، تاریخ سیاسی آل سعود در دورة نخست حکومت خود و شرایط سیاسی و اجتماعی حجاز در سال 1221 قمری/ 1807 میلادی است.https://miqat.hajj.ir/article_70573_a0e98be1b60f9eb3c3d678dc228a1de4.pdfحوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارتمیقات حج2538-17412610320180421تبیینی از تعطیلی حج از صفویه تا انقلاب اسلامی ایران11713370574FAسید محمود سامانیپژوهشگر / پژوهشکده حج و زیارتJournal Article20180430حجگزاری مسلمانان از اواخر حیات رسول الله9 آغاز گردیده و تا قرن سوم هجری، جز موارد بسیار معدود که بیشتر مربوط به حوادث طبیعی و غیر مترقبه بود، بی وقفه انجام شده است. از این زمان به بعد و با ضعف دستگاه خلافت عباسی و پدید آمدن کانونهای متعدد قدرت در جهان اسلام، رقابتها بر سر سیادت بر حرمین شریفین، به عنوان کانونهای مشروعیتزا، شروع شد که گاه به تعطیلی حج مردمان قلمرو رقیب منجر گردید. در بازة زمانی 907 قمری که صفویه در ایران قدرت گرفت تا پیروزی انقلاب اسلامی در ایران (سال 1399ق/ 1357ش) نیز بیشتر بنا به دلایل سیاسی و مذهبی، حج در برخی سالها تعطیل شد.<br /> این نوشتار در صدد است تا پس از بررسی علل کلی تعطیلی حج، سالهایی را که ادای این فریضة الهی مدتی برای برخی مردمان سرزمینهای اسلامی میسر نشده است، مطرح کند.<br /> پرسش اصلی مقاله این است که علل تعطیلی حج در بازة زمانی از صفویه تا انقلاب اسلامی چه بوده و چه سالهایی و چرا حج تعطیل شده است.https://miqat.hajj.ir/article_70574_e365f3fd250d77ec5c9caf06dd04868d.pdfحوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارتمیقات حج2538-17412610320180421زیارت در دائرة المعارف اسلام(3) / (گروهـی از مستشرقان)13516270602FAهادی ولی پورمدیر واحد ترجمه / پژوهشکده حج و زیارتJournal Article20180501بزرگترین مجموعه پژوهشیِ مستشرقین در رابطه با دین اسلام، دایرة المعارف اسلام (EI) نشر لیدن هلند است که با تلاش خاورشناسانی چون ایگناز گلدزیهر (Ignaz Goldziher) ، دخویه(De Goeje,M. J) و هوتسما (Houtsma, Martin Theodore) از سال 1908 میلادی آغاز شده و تاکنون به ویراست سوم (EI<sub>3</sub>) رسیده است.<br /> از آنجا که موضوع زیارت به جهت پرسشها و چالشهای فراروی آن در عصر حاضر، مورد توجه بسیاری از اندیشمندان مسلمان قرار گرفته، به نظر میرسد ترجمه<br /> و ارزیابی مطالبی که از نگاه تاریخی و با روش خاص مستشرقین غیر مسلمان نگاشته شده، میتواند در تبیین برخی ابعاد موضوع مفید باشد. مدخل زیارت در دایرة المعارف اسلام، مدخلی مفصل است که به دست چندین تن از مستشرقان تحریر شده و مناسک و کتابهای زیارتی را در ده نقطه مهم از جهان اسلام بررسی کرده است. بعد از اینکه بخش نخست و دوم این مدخل در شمارههای قبلی مجله میقات ارائه گردید، در این مقاله بخش آخر آن تقدیم می گردد.https://miqat.hajj.ir/article_70602_81f7a64eb3e5d9e308de35fa77416dcb.pdf