سرمقاله‌

نوع مقاله : سرمقاله

موضوعات


میقات گاهی به مسائل اجرایی حج نیز پرداخته و در چند و چونی آن سخن گفته است و ما بر این باوریم که باید این مسائل نیز در این نشریه میدان شایسته‌ای بیابد؛ چرا که در مسائل اجرایی حج نیز جای بحث و سخن فراوان است. زمزمه خصوصی‌سازی حج و عمره همچون تجربه اعزام زائر به سوریه توسط بخش خصوصی وجود دارد، اینک باید از سر تنبّه و دقت نگریست که آیا براستی اعزام قدرتمندانه زائران بانظم و ترتیبی خداپسندانه و عزّتمند بوسیله سازمان حج و زیارت و با اشراف و نظارت نماینده محترم ولی فقیه در امور حج و زیارت و مدیریت مدیرانی متعهد و تلاشگر و هدایت روحانیانی گزینش شده و با اخلاص و سختکوش، به مصلحت و زیبنده نظام مقدس جمهوری اسلامی است و یا آن که باید راهی دیگر جستجو کرد؟ وبرای جهاتی، از این همه تن زد؟
مسائل و موضوعات فراوان و مهم دیگری نیز وجود دارد که باید کاوشی تازه درباره آن صورت گیرد، زیرا حج دامنه‌ای بس گسترده داشته و بسیاری از رازها و رمزهای عرفانی، معنوی، اجتماعی، سیاسی، فقهی، فرهنگی و اقتصادی آن هنوز ناشناخته مانده است.
گرچه میقات بدنبال آن نیست تا حرفهایی رامطرح کند که کسی آن را نگفته و یا به قلم نیاورده است، لیکن ازاندیشه‌های نو، طرح‌ها و راه حل‌های کارساز در حلّ مشکلات و معضلات فراوان حج استقبال کرده و هر گونه انتقاد سازنده را در بهره‌وری هر چه بهتر و بیشتر از این واجب بزرگ دینی، به بحث و تبادل نظر خواهد گذاشت، ودست تمامی بزرگوارانی را که ما را در این امر مهم یاری دهند، به گرمی خواهد فشرد و از آثار آنان استقبال خواهد کرد و توفیق از خداوند دانا و بزرگ است.
مدیر مسؤول