است. سرزمین با شرافت مکه است و جای کفار نیست! و سپس با اشاره به ایام ذی حجه و اهمیت آن مطالبی را بیان کرد و صحبت را خاتمه داد.
وضعیت مجلس بسیار استثنایی و جنجالی شده بود و با مهارت خاصی که در خطابه داشت مجلس را به خود متوجه کرده بود. زمینه برای بحث مناسب نبود، با روحانیون دیگری که در مسجد بودند قرار گذاشتیم که در چگونگی برخورد منطقی صحبت کنیم که بعداً با امام جماعت یکی دیگر از مساجد، که مصریالاصل و ظاهراً جوانی مؤدب و بشاش و خوش برخورد بود، صحبت شد و او اظهار نگرانی و تأسف نمود بسیار و گفت: ما همه با یکدیگر برادریم، این حرفها صحیح نیست و ....
چهار روز بعد از این قضیه برای نماز صبح با لباس و عمامه به مسجد عثمان رفته بودم که خطیب یاد شده برای نماز به آن مسجد آمده بود. در پایان نماز با امام جماعت دست داده خداحافظی کردم، در این هنگام ناگهان، آن شخص (خطیب) خطاب به امام جماعت فریاد برآورد که: «لا تسلّموا علی الشیاطین، انّهم شیاطین!» وقتی پرسیدم: لماذا؟ بر خشونت افزود و ....
روزی به دیدار مزار شهدای احد رفتیم، برای بررسی دقیق محل وقوع نبرد و مسائل پس از آن، با دانشجویی به گفتگو نشستیم. او توضیحات جالبی درباره احد و کوههای آن ارائه داد، پس از آن که فهمید ما شیعه هستیم و ایرانی، پرسید:
آیا درست است که شیعیان به فرزندی از علی- ع- معتقد هستند بنام مهدی، که به سردابی رفت و دیگر برنیامد و در آخرالزمان خواهد آمد؟ و آیا درست است که شما معتقدید جبرئیل در ارائه وحی خیانت کرده و به جای علی به پیامبر وحی را ابلاغ کرده است؟ و درست است که شما عقیده و کتابهای خود را مخفی نگاه میدارید و از این که کسی بدان آگاهی یابد جلو میگیرید؟ (این را یکی از اساتید در دانشگاه به ما میگفت.)
اینها همه اتهامات واهی بسیار کهنه و زنگ زدهای است که هر روز به وسیله نشخواران جهل جویده و ارائه میشود. دوستان به وی جوابهای لازم را دادند، او در پایان گفت:
ص: 126
عقاید فرق خواندهام از شیعه اطلاعات درستی ندارم و آنچه میدانم، از منابع غیر شیعی است.
این دیدار گویای آن است که در محیط تعلیمی و فرهنگی این دیار، درباره شیعه چه میگذرد، و عقاید شیعیان چگونه به دانشجو القا میشود.
با توجه به آنچه آمده- که نمونهای است اندک- میتوان فهمید که نشر آثار علیه شیعه در این دیار طبیعی است، کتابهایی که ذیلًا میآوریم، برخی سالها پیش چاپ شده، برخی دیگر چاپ سال جاری است و همه نشانگر کینتوزی، و عصبیت پراکنی علیه شیعه است.
کتابهای احسان ظهیر الهی از جمله:
1- الشیعه و اهل البیت؛ ناشر: اداره ترجمان السنه، لاهور پاکستان، توزیع: الجامعة الاسلامیه، المدینة المنوره.
2- الشیعه و القرآن؛ ناشر: اداره ترجمان السنه، لاهور پاکستان، توزیع: الجامعة الاسلامیه، المدینة المنوره.
3- الشیعه و التشیع (فرق و تاریخ)؛ ناشر: اداره ترجمان السنه، لاهور پاکستان، توزیع:
الجامعة الاسلامیه، المدینة المنوره و ....
و کتابهایی چون:
4- الشیعه و تحریف القرآن؛ محمد مالاللَّه.
5- کلمات فی کشف أباطیل و افتراءات؛ عبدالفتاح ابو غُدَّه، الاستاذ فی الدراسات العلی فی قسم السنه بکلیة التربیه بجامعة الملک سعود بالریاض.
6- و جاء دور المجوس؛ عبداللَّه محمد الغریب.
کتابی است سرشار از دروغ و آکنده از تهمت و ....
7- سراب فی ایران؛ دکتر احمد الأفغانی، به زبان انگلیسی.
8- و جاءوا یرکضون؛ ابوبکر جابر الجزائری. مهلًا یا دعاة الضلاله، المدرس بالجامعه الاسلامیه، الواعظ بالمسجد النبوی الشریف.
9- حوار هادئ بین السنة و الشیعه؛ عبداللَّه بن سعید الجنید.
10- مسألة التقریب بین الشیعة و السنه؛ ناصر بن عبداللَّه بن علی القفاری، دار طیبه.
11- تبدید الظلام و تنبیه النیام الی خطر التشیع علی المسلمین و الاسلام؛ ابراهیم
ص: 127
سلیمان الجبهان.
12- بطلان عقائد الشیعه و بیان ضیق معتنقیها و مفتریاتهم علی الاسلام من مراجعهم الأساسیه؛ محمد عبدالستّار التونسی.
13- الشیعه و المتعه؛ محمد مالاللَّه.
14- عقیدة الامامیه عند الشیعه الاثنی عشر، دراسة فی ضوء الکتاب و السنه؛ السالوس، مکتبة ابن تیمیه.
15- الخطوط العریضه؛ محبالدین الخطیب.
این اثر از دیرینهترین آثار علیه شیعه در این قرن است و عالمان شیعه آثار منقدانهای علیه آن نگاشته و بافتههایش را رشته کردهاند اما باز هم سعودی هر سال چاپ و نشر میکند.
16- الثورة الایرانیه فی میزان الاسلام؛ الشیخ محمد منظور النعمانی.
17- بین الشیعه و اصوله، دراسة مقارنه فی التفسیر؛ علی السالوس.
18- عبداللَّه بن سبأ و أثره فی احداث الفتنه فی صدر الاسلام؛ سلیمان بن حمد العود.
و کتابهایی دیگر چون:
19- رجال الشیعه فی المیزان؛ 20- الشیعه و السنه؛ 21- احوال اهل السنه فی ایران؛ 22- الشیعه فی المیزان؛ 23- التحذیر من البداء؛ 24- النهی عن سبّ الأصحاب؛ 25- النبذة الشریفه فی الردّ علی القبوریین؛ 26- بین الشیعه و السنه؛ 27- ما یجب أن یعرف المسلم عن عقائد الروافض الامامیه؛ 28- أضواء علی الشیعه؛ 29- الخمینی و الوجه الآخر؛ 30- مسألة التقریب بین أهل السنه و الشیعه؛ 31- السنن و المبتدعات؛ 32- رساله فی تحریم اتخاذ الضرائح؛ 33- التشیع بین مفهوم الأئمه و المفهوم الفارسی؛ 34- صورتان متضادتان عند أهل السنه و الشیعه؛ 35- الجواب الباهر فی زوار المقابر؛ 36- الشیعه و تحریف القرآن؛ 37- نقد ولایة الفقیه؛ 38- الموازنه بین السنه و الرافضه؛ 39- الفرقان بین الحق و الباطل؛ 40- رسالة الرد علی الرافضه؛ 41- أباطیل یجب أن تُمحی من التاریخ؛ 42- الخمینی بین التطرّف و الاعتدال؛ 43- المؤامرة علی الکعبه من القرامطه الی الخمینی؛ 44- بطلان عقائد الشیعه و أهل البیت؛ 45- بین الشیعه و أهل السنه؛ 46- تحذیر الساجد من اتخاذ القبور مساجد؛ 47- نکاح المتعه فی
ص: 128
الاسلام؛ 48- البیّنات؛ 49- اصول مذهب الشیعه.
آنچه در این صفحات آمد نگاهی بود گذرا به چگونگی کتاب و فرهنگ «عربستان سعودی» نگاهی تفصیلی و تحلیل درباره آن زمینهها، چگونگیهای محتوا و نشر توزیع گسترده و اهداف آن و فرآیند این تلاش در عمده مقالهای مفصل است.