خطیری دارد و باید فعالیتها در مدارس دولتی تشدید شود. بخشهایی از تورات و حقیقت یهود باید در مدارس اجباری شود و اسفار سهگانه یهود، که اساس عقیده توحیدی یهود در آن مندرج است، در مدارس خوانده شود. نمازهای سهگانه در مدارس الزامی گردد. همچنین احکام و اعیاد اسراییل به محصلان آموزش داده شود. در امور ورزشی از پشتیبانی مالی مسابقات فوتبال در روز شنبه جلوگیری گردد؛ چرا که هزاران تن از جوانان نسبت به قدسیت روز شنبه دچار ابهام شدهاند و این بسیار خطرناک است!
ملاحظه: موضوع اسرائیل و یهود به صورت سنتی یکی از محورهای قابل توجه مقالات مطبوعات عربستان است و همه روزه نویسندگان بسیاری از جوانب مختلف به بررسی مسائل میان مسلمانان و اعراب با اسرائیل میپردازند.
جنبههای دینی ضدیت و مقابله با یهود و اسرائیل در بسیاری از این مقالات بوضوح دیده میشود، ضمن اینکه در کنار حامیان مذاکرات سازش با اسرائیل، تعداد قابل توجهی از نویسندگان عربستانی به مخالفت آشکار با روند صلح خاورمیانه پرداخته و طرح تقویت جبهه مسلمین در مقابل اسرائیل و یهود را مطرح میسازند. (المدینه، ش 13011)
علی رضا بن عبداللّه در سلسله بررسی احادیث مینویسد: در تحقیقات محقق بزرگ علّامه [!] ابن قیم در کتاب «المنار المنیف فی الصحیح و الضعیف» آمده است: هر حدیثی که ذکر «یا حمیراء» در آن وجود دارد ساختگی است؛ مانند «خذوا نصف دینکم عن هذه الحمیراء» و «خذوا شطر دینکم من الحمیراء» و «یا حمیراء لا تأکلی الطین فانّه یورث کذا کذا ...»
ملاحظه: منظور از لفظ حمیرا در این احادیث عایشه است. (المدینه، ش 13009)
دکتر عبداللَّه بن عبدالمحسن الترکی، وزیر امور اسلامی و اوقاف و تبلیغ و ارشاد سعودی که برای شرکت در دهمین کنفرانس مجلس اعلای امور اسلامی به قاهره سفر کرده بود، در پایان این کنفرانس- که با حضور نمایندگان حدود 60 کشور، سازمان و هیأت از جهان اسلام
ص: 199
هیأتهایی از کشورهای دیگر برگزار شده بود- در گفتگویی با خبرگزاری سعودی اعلام کرد:
عربستان سعودی مصرّانه میخواهد که در مسائل اسلامی گوناگون حضور داشته باشد.
وی اضافه کرد: در هر جا که سمینار یا همایشی برگزار گردد و یا یک فعالیت و تلاش اسلامی در جریان باشد، عربستان سعودی در آنجا حضور دارد و همزمان خود عربستان، دیگران را به این همایشها، سمینارها و کنفرانسها فرا میخواند؛ زیرا که اینها وسیله مفیدی هستند در جهت اتحاد مسلمانان و بررسی مسائل آنان و همکاری بین آنها.
(روزنامه الریاض، مورخ 12 ربیعالاول 1419/ 15/ 4/ 1377)
مراسم سوگند کارمندان جدید «رابطةالعالم الاسلامی»
طبق اساسنامه «رابطةالعالم الاسلامی» هر کارمندی پس از گزینش، در آغاز و شروع کار، باید بر وفاداری خود سوگند یاد کند. بر این اساس، در روز دو شنبه 4 ربیعالآخر 1419 برابر با 5/ 5/ 1377 کارمندان جدید «رابطة ...» به حضور دکتر عبدالله بن صالح العبید دبیر کل این سازمان رسیدند و بدین گونه سوگند یاد کردند:
«بسماللَّه الرحمن الرحیم، ایمانا بواجبی نحو دیننا و امّتنا الاسلامیة اقسم باللَّه العظیم أن اؤدی واجبات وظیفتی فی رابطة العالم الاسلامی بالامانة والصدق والاخلاص الواجب للمسلمین». (هفته نامه العالم الاسلامی، مورخ 11 ربیعالثانی 1419/ 12/ 5/ 1377)
درخواست تشکیل یک هیأت علمی جهانی، جهت پاسخگویی به مسائل فقهی اقلیتهای اسلامی
دکتر عبداللَّه بن صالح العبید دبیر کل «رابطة العالم الاسلامی» در روز 8/ 4/ 1419 برابر با 9/ 5/ 1377، در یک سخنرانی با اشاره به هجرتها، مسافرتها و جابجایی بسیاری از مسلمانان از نقاطی به نقاط دیگر جهان و پیش آمدن مسائل فقهی جدید، گفت:
گرچه تلاشهایی از طرف تعدادی از شخصیتها و مؤسسات اسلامی برای پاسخگویی به برخی پرسشها انجام گرفته که قابل تقدیر است ولی با توجه به اختلافی که در شرایط، حالات و اوضاع افراد وجود دارد، نیاز مبرمی به یک «فقه مهجر» یا «فقه اقلیتها» احساس میشود که شرایط و وضعیت افراد مختلف در آن رعایت شده و در مسائل خلافی هم به گونهای باشد که
ص: 200
فتنه و اختلافی در میان امت اسلامی ایجاد ننماید.
نامبرده علمای دینی، اساتید دانشگاههای کشورهای اسلامی، ائمه جماعات و مبلغان، و مسؤولین مراکز اسلامی را مسؤول این امر دانسته و شخصیتها و هیأتهای اسلامی را در این راستا دعوت به همکاری کرد.
گزارشی از دفتر « «رابطة العالم الاسلامی» در نیویورک
در گزارش دفتر «رابطة العالم الاسلامی» در نیویورک آمده است که در آمریکا 1500 مسجد و مرکز اسلامی و 170 مدرسه اسلامی ساخته شده است. در این گزارش، فعالیتهای دفتر مزبور بدین شرح اعلام شده است:
1- حضور دربرنامههای سازمان ملل و ارتباط با نهادهای حکومتی و غیر حکومتی آن سازمان.
2- پاسخ به پرسشهای مسلمانان و معرفی صحیح اسلام به مسلمانان و غیر مسلمانان.
3- توزیع کتابهای مفید و مطبوعات «رابطة العالم الاسلامی»- به دو زبان عربی و انگلیسی- جهت مراکز، مجالس، اتحادیهها و گروههای اسلامی در سرتاسر آمریکا.
4- اشراف بر فعالیت مبلّغان و مدیران مراکز اسلامی وابسته به «رابطة العالم الاسلامی» در آمریکا.
ضمنا از فعالیت مبلّغان این مؤسسه در آمریکا، این گونه گزارش شده است: امامت نمازهای پنجگانه در مساجد و مراکز اسلامی، امامت نماز جمعه، تدریس علوم دینی در مساجد، تدریس و تحفیظ القرآن الکریم جهت مشتاقان، تلقین شهادتین به تازه مسلمانان، فعالیتهای مختلف در مساجد، گفت و شنود با یهود و نصارا، مبارزه با جریانهای انحرافی، و وساطت و مصالحه بین متخاصمین و بالأخره نماز میت و تشییع جنازه و دفن میت.
(هفته نامه العالم الاسلامی، مورخ 19 ربیعالاول 1419/ 22/ 4/ 1377)
موضوع وحدت مسلمانان
در هفته نامه «العالم الاسلامی» (نشریه هفتگی «رابطة العالم الاسلامی») طی مقالهای، اختلاف مسلمین، به «حلال» و «حرام» تقسیم شده است. اختلاف در مسائل فقهی و همچنین اختلاف در برخی از مسائل اعتقادی؛ همچون دیدار خداوند در شب معراج، یا نبیّ
ص: 201
و ولی بودن حضرت خضر علیه السلام از نوع اختلاف جایز و حلال شمرده شده و در بیان اختلاف حرام، در آغاز با بیان این مقدمه که باید هرچه متشابه است بر محکمات حمل گردد، به عنوان مثال آمده است: آیات و روایاتی در مدح صحابه وارد شده که از آن جمله است:
مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَالَّذِینَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَی الْکُفَّارِ رُحَمَاءُ بَیْنَهُمْ
آنگاه در همین آیه شریفه آمده است که: وَعَدَ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَهُمْ مَغْفِرَةٌ وَأَجْرٌ عَظِیمٌ. در این آیه شریفه، اختلاف شده که «مِنْ» در کلمه «منهم» آیا برای «تبعیض» است یا برای «تبیین»؟
بعضی با توجه به آیاتی که همه اصحاب را مدح میکند؛ از قبیل آیه «فان آمنوا بمثل ما آمنتم به فقد اهتدوا»، این کلمه را به معنای تبیین گرفتهاند ولی آنان که از این کلمه، تبعیض را استفاده کردهاند (به پندار نویسنده مقاله) از جاده حق، منحرف شدهاند.
... نویسنده در پایان مقاله، به اوضاع روز پرداخته، میگوید: امروزه بعضی از مسلمانان پیشنهاد میکنند که همه جریانهای اسلامی بایستی باهم تعاون و هماهنگی داشته باشند و از اختلاف نظرها چشمپوشی کنند تا بتوانند در مقابل تهدیدات روز ایستادگی کنند به ویژه که خداوند متعال فرموده است: وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِیعاً وَلا تَفَرَّقُوا. آن گاه در جواب میگوید: اختلاف بین مسلمانان، دو گونه است: اختلاف «جایز» و اختلاف «ممنوع» و ما باید قبل از دعوت به وحدت و تنسیق، طبیعت اختلاف را بررسی کنیم تا ببینیم آیا امکان دارد که ما به این هدف نایل شویم؟ بر این اساس، اگر اختلاف برخی از مسلمانان باما، از نوع اختلاف حرام و ممنوع بود، خداوند به ما دستور نداده که همراه آنان اعتصام کنیم و به دوستی با آنان بپردازیم؛ زیرا که ما مأموریم اعتصام به «حبل اللَّه» کنیم، همچنین پیامبر و اصحاب پیامبر صلی الله علیه و آله که اعتصام به «حبل اللَّه» داشتند و خداوند هیچگاه دستور نداده است که ما همراه این دسته از مسلمانان اعتصام نماییم بلکه به ما امر فرموده است که از اینان برائت جوییم و از شرّ شان برحذر باشیم؛ زیرا کسانی که در مسیر اختلاف ممنوع گام برداشته، با سنت مخالفت میکنند و در دین بدعت میگذارند، در واقع با انحرافشان از مسیر پیامبر و اصحاب، نشانههای دین را تغییر میدهند.
این مقاله، با چنین مقدمات ادعایی، این نتیجه را القا میکند که محافظت و مواظبت بر معالم ونشانههای دین، اهمیتش بیشتر است از آنچه که «وحدت صف» نام گرفته است.
(هفته نامه العالم الاسلامی، مورخ 16 جمادیالاولی 1419/ 16/ 6/ 1377)
ص: 202
آمار نشریات کشورهای عربی
اتحادیه توزیع کنندگان عرب در قاهره، پس از یک بررسی اعلام کرد:
آمار نشریات کشورهای عربی بالغ بر 2714 است که در 15 کشور عربی توزیع میگردد:
لبنان با 1358 روزنامه، هفته نامه، ماهنامه و سالنامه در ردیف اول قرار دارد و ردیفهای بعدی این گونه است: مغرب 318، مصر 145، کویت 64، عربستان سعودی 60، سوریه 50، اردن 46، یمن 37، تونس 25، امارات 33، عمان 11 و قطر نیز 11 نشریه.
(هفته نامه العالم الاسلامی مورخ 2 جمادیالاولی 1419 برابر با 2/ 6/ 1377)
ساخت خیمههای ضد آتش برای حاجیان، توسط یک مهندس مسلمان آلمانی
مهندس بودوراش یک مهندس آلمانی است که در سال 1974 م. به دین مبین اسلام شرفیاب شده است. وی اکنون مدیریت شرکتی را به عهده دارد که با همکاری 50 مهندس، برای حاجیان در سرزمین منا خیمههای ضد آتش برپا میکنند. این شرکت آلمانی، که برای اشراف بر طرح مزبور، دفتری در منا دایر نموده، در مرحله اول این طرح 10000 خمیه برپا کرده است.
مهندس بودوراش که تأسیسات مختلفی در عربستان؛ از جمله بام مسجدالنبی «ص» را اجرا نموده، اظهار داشت: در طرح خیمهها از ماده «تفلون» و یک نوع ماده شیشهای استفاده شده که این ماده شیشهای با توجه به کمبود آن در آلمان، از آمریکا و سریلانکا تهیه میگردد.
ضمنا وی یادآوری کرد که طرح خیمههای منا تا پایان سال 2000 م. ادامه خواهد داشت.
(هفتهنامه العالم الاسلامی، مورخ 11 ربیعالآخر 1419/ 12/ 5/ 1377)
قرآن عثمانی و حقیقت تاریخی
دکتر نجاح احمد الظهار، استاد دانشگاه مدینه طی سلسله مقالات تحقیقاتی خود در باره قرآن مشهور به مصحف عثمانی مینویسد:
در میان قرآن های موجود در موزههای کتابخانههای جهان، پنج قرآن موجود در مصر، بصره، تاشکند، حمص سوریه و استانبول ترکیه مشهور به «مصحف عثمان» هستند که تحقیقات تخصّصی در باره هریک، کذب این ادعا را ثابت میکند. قرآن موجود در حمص
ص: 203
سوریه هرچند به خط کوفی است و بر روی آن آثاری از خون مشاهده میشود لیکن خط شناسان و آگاهان به علم کتابت، نوشته این قرآن را مربوط به قرون متأخر از قرن اول هجری میدانند.
همچنین قرآن موجود درموزه «توب قاپ سرا» ی ترکیه نیز به جهت وجود نقطهها و خطوط ویژه در آن، از ویژگیهای مصحف عثمانی خالی است هرچند لکههای خون نیز بر روی آن مشاهده میشود. بنا بر این با انجام تحقیقات در مورد این پنج قرآن، کاملا روشن شده است که هیچیک از آنها، قرآن نوشته عثمان نیست. بنا بر این پرسش مهم این است که سرنوشت مصحف عثمانی به کجا انجامیده است.
سمهودی در کتاب وفاءالوفا مینویسد: مصحف عثمان بعد از وفات وی، به یکی از دو شخصی که نامشان خالد بوده منتقل شده است، یکی از این دو نفر خالد بن عمرو بن عثمان بن عفان (نوه خلیفه سوم که مادرش (مله بنت معاویة بن ابیسفیان بوده) و دیگری خالد بن عثمان بن عفان فرزند خلیفه (که از همسرش امّ عمرو بنت جندب) بوده است. بیشترین احتمال، وجود این مصحف در نزد نوه پسری عثمان است که نوه دختری معاویه نیز بوده و این خانواده به حفظ آثار عثمان و گرفتن انتقام خون خلیفه سوم بسیار متعصب بودهاند. این تحقیقات حاکی است که قرآن مذکور در یکی از حوادث مشهور مدینه، مفقود شده و از سرنوشت آن اطلاعی در دست نیست.
تعیین جایزه برای شناسایی وقف در مکه
اخیراً وزارت امور اسلامی و اوقاف عربستان مبلغ 539 هزار ریال معادل 145 هزار دلار بعنوان پاداش به یکی از افراد عربستانی داده است که اطلاعات و گزارش وی منجر به کشف وقف مجهولی در شهر مکه شده است. وزیر ارشاد عربستان بمنظور تشویق مردم در این رابطه، اعلام نمود که معادل 5% قیمت وقف را به فرد گزارش دهنده، خواهند داد.
ملاحظه: در شهر مکه اماکن و زمینهای بسیاری مشهور به وقف وجود دارد که گفته میشود برخی وقف نامهها مخدوش شده و در مسیر و هدف اولیه مورد بهرهبرداری قرار نمیگیرد از جمله اماکن وقفی متعلق به سادات مکه که هنوز نیز در شهر مکه وجود دارند و غالبا به اشراف مکه مشهور میباشند. (المدینه، ش 13023)
ص: 204
40 هزار قطعه تاریخی در موزه مکه
در موزه مکه بیش از 40 هزار قطعه تاریخی نادر و ویژه شامل کتب خطی، سکههای قدیمی، اسناد و مصنوعات دستی متعلق به گذشته شهر مکه و مدارک خیابانها، بازارها و مجالس مکه وجود دارد کوچکترین قرآن در جهان بخط عثمانی در ابعاد 1* 1 سانتی متر نیز در این موزه نگهداری میشود. احادیث نبوی صلی الله علیه و آله از سال 216 ه. ق و سکههای زمان اسکندر مقدونی و شمشیرهای دوران حکومت فاطمیون در این موزه به نمایش گذاشته شده و بازدید آن برای عموم آزاد است. (المدینه، ش 13019)
فاطمه نبوت- خندان گریان
عنوان فوق مقاله ای است پیرامون شخصیت حضرت فاطمه علیها السلام که در یکی از معتبرترین جراید کثیرالانتشار عربستانی به شرح ذیل به چاپ رسیده است:
فاطمه علیها السلام کوچکترین دختر رسول اللَّه صلی الله علیه و آله دو یا سه سال قبل از بعثت به دنیا آمد. او از کودکی در مکتب اسلام پرورش یافته و به اعتراف عایشه محبوبترین فرد خانواده خود بود.
وقتی به مدینه هجرت کرد ابوبکر از وی خواستگاری نمود امّا پیامبر صلی الله علیه و آله درخواست وی را رد کرد. عمر نیز پیشنهاد ازدواج با وی را کرد لیکن پیامبر صلی الله علیه و آله نپذیرفت. اما وقتی علی بن ابیطالب علیه السلام درخواست ازدواج نمود رسول خدا صلی الله علیه و آله از وی پرسید آیا چیزی داری تا فاطمه علیها السلام را به تو تزویج نمایم؟ علی علیه السلام گفت: قسم به آنکه جانم در اختیار اوست، هیچ ندارم. پیامبر صلی الله علیه و آله پرسید سپری که تو را با آن مجهز کردم کجاست؟ علی گفت: آن سپر موجود است. و سرانجام آن سپری که از شدت محکمی، شمشیرها را میشکست، صداق حضرت فاطمه علیها السلام شد.
در یکی از روایات آمده است پیامبر صلی الله علیه و آله علی علیه السلام را فرا خوانده و به وی فرمود: ای علی خداوند تبارک و تعالی مرا امر فرمود که فاطمه علیها السلام را به همسری تو در آورم. آنگاه پیامبر صلی الله علیه و آله مراسم ازدواج را فراهم ساخت و به علی علیه السلام فرمود: تا به تو اجازه ندادهام به فاطمه علیها السلام نزدیک مشو. سپس پیامبر صلی الله علیه و آله وضو گرفت و از آب وضوی خود بر صورت علی علیه السلام پاشید و فرمود:
خداوندا! این ازدواج را برای علی و فاطمه مبارک گردان و در نسل این دو نیز خیر و برکت قرار ده. بعد از این مراسم و دعا آن دو را با یکدیگر تنها گذاشت و خطاب به فاطمه علیها السلام فرمود: ای فاطمه علیها السلام خداوند تبارک و تعالی از خشم و غضب تو، غضبناک و از خشنودی و رضای تو
ص: 205
خشنود و راضی است.
ام سلمه میگوید آیه تطهیر: إِنَّمَا یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمْ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَیُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیراً در خانه من نازل شد، پیامبر صلی الله علیه و آله به دنبال علی و فاطمه و حسن و حسین فرستاد و آنان را نزد خود خواند و ردای خود را بر روی ایشان انداخت و فرمود: خدایا! اینان اهلبیت من هستند، هرگونه پلیدی را از ایشان دور ساز و آنان را پاک و پاکیزه گردان.
ام سلمه میگوید: من از پیامبر صلی الله علیه و آله پرسیدم پس من چگونهام؟
پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود: توهم از نیکانی.
همچنین وقتی آیه مباهله: فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَکُمْ وَنِسَاءَنَا وَنِسَاءَکُمْ وَأَنْفُسَنَا وَأَنْفُسَکُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَةَ اللَّهِ عَلَی الْکَاذِبِینَ نازل شد پیامبر صلی الله علیه و آله به تنهایی و با اهلبیت خود؛ یعنی علی، فاطمه، حسن و حسین برای مباهله حرکت کرد، لذا این چهار نفر به ویژگیها و خصوصیاتی ممتاز شدهاند که هیچ فرد دیگری غیر از آنان، این امتیازها را نداشتهاند از جمله فقط آنان اهل رداء و اهل مباهله بودهاند.
این امتیاز فاطمه علیها السلام است که اولاد مبارکی چون حسن و حسین را به دنیا آورد.
پیامبر صلی الله علیه و آله در این مورد فرمود: هر مولودی به پدرش نسبت داده میشود و اولاد علی علیه السلام از من نسبت میگیرند. و باز هم از پیامبر صلی الله علیه و آله است که فرمود در روز قیامت، ندایی بلند میشود:
ای اهل قیامت، چشمانتان را بربندید، تا فاطمه دختر پیامبر صلی الله علیه و آله که اینک در محشر است بگذرد.
از عایشه نقل شده که گفت: به هنگام مریضی پیامبر صلی الله علیه و آله فاطمه علیها السلام واکربتاه میگفت. در این هنگام پیامبر صلی الله علیه و آله او را نزد خود خواند و مطلبی به وی گفت و فاطمه گریست. سپس مطلب دیگری را برای فاطمه علیها السلام نجوا کرد که فاطمه تبسم نمود و خندید و من تا این اندازه خنده و گریه نزدیک و قرین بهم را ندیده بودم. تا اینکه بعد از وفات پیامبر صلی الله علیه و آله ماجرا را از فاطمه علیها السلام پرسیدم. فاطمه علیها السلام جریان خبردادن پیامبر صلی الله علیه و آله از مرگ خویش را باز گفت. و بیان داشت که من اولین فرد از اهل پیامبر صلی الله علیه و آله خواهم بود که به وی میپیوندم و اینکه پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود: ای فاطمه، آیا راضی نیستی که سیده زنان هردو جهان باشی؟! و اینجا بود که من خندیدم. پس از پیامبر صلی الله علیه و آله، فاطمه علیها السلام بشدت محزون بود و بیش از شش ماه دوام نیاورد و در بیست و نه سالگی در روز رحلت، بسیار سرحال شد بگونهای که لباس نو پوشید و غسل کرد و روی به
ص: 206
قبله، در بستر آرمید و از مرگ خود خبر داد و به همسر خود سفارش نمود که شبانه مرا دفن کنید و او اولین بانو در اسلام است که جنازه وی پوشیده ماند و او است فاطمه زهرا.
ملاحظه: هرچند در این مقاله نکاتی؛ نظیر سن حضرت فاطمه علیها السلام به چشم میخورد که تفاوتهای آشکاری با واقعیتهای تاریخی دارد لیکن بیان فضایل حضرت فاطمه علیها السلام به صورت برجسته، حقیقت چهره تابان و شخصیت بیبدیل حضرت فاطمه علیها السلام را روشنتر میسازد که علیرغم جو سازیهای تاریخی، شخصیت این بانوی برجسته و ممتاز، هر روز روشنتر از قبل متجلّی گشته و در فضای فرهنگی عربستان حقانیت مکتب اهلبیت را ترسیم مینماید. (المدینه، ش 13031)
آمار طلاق در مدینه
برابر بررسیهای دادگاه مدینه منوره، آمار رسمی طلاق افزایش یافته و هر روز دو طلاق واقع میشود و هر سال به 720 طلاق میرسد. رییس مرکز بررسیهای مدینه علت اصلی طلاق را بیدقتی جوانان مدینه در انتخاب شریک و همسر زندگی میداند. ضمن اینکه علل روانی، اجتماعی و اقتصادی نیز در ایجاد زمینه طلاق حائز اهمیت است.
(عکاظ، ش 11807)