جناب حجةالاسلامآقای حاج شیخ محیالدینانواری
وجناب حجة الاسلام آقای شیخ فضلاللَّه محلاتی دامت افاضاتهما
چون ایام برگزاری یکی از فرایض بزرگ اسلامی با محتوای عظیم انسانی، روحانی، سیاسی، اجتماعی؛ یعنی فریضه حج بیتاللَّه الحرام نزدیک است و لازم است در آستانه برقراری جمهوری اسلامی با انقلاب شکوهمند ملت شریف ایران، این فریضه مقدسه، از آثار طاغوت پاکسازی و به اسلام راستین برگردد، به این جهت شما را بعنوان سرپرست حجاج بیتاللَّه الحرام تعیین نموده که با مشورت با مقامات صالحه، هیأتی از افراد صالح و متعهد و با ایمان انتخاب و با همکاری آنان کلیه امور مربوط به حج را تحت نظارت قرار دهید که انشاءاللَّه تعالی در حکومت جمهوری اسلامی، این فریضه مقدسه با محتوای معنوی خود تحقق یابد و لازم است در این موضوع تذکراتی داده شود:
1- لازم است به حضرات آقایان علما و روحانیون محترم کاروانها تذکر دهید که قبل از حرکت، مجالسی تشکیل دهند و حجاج محترم را با مسائل شرعی و وظایف انسانی آشنا کنند.
2- عموم برادران و خواهران اسلامی باید توجه داشته باشند که یکی از مهمات فلسفه حج، ایجاد تفاهم و تحکیم برادری بین مسلمین است و بر دانشمندان و
1- صحیفه نور ج 9، ص 176 و کنگره عبادی- سیاسی حج، ص 34، چاپ 1363
1- از پیام امام خمینی در تاریخ 16/ 5/ 65 صحیفه نور، ج 20، ص 19
2- از پیام امامخمینی به مسلمانان جهان به مناسبت برگزاری کنگرهعظیم حج 7/ 6/ 63 صحیفه نور، ج 19، ص 44
1- از پیام امام خمینی به زائران بیت اللَّه الحرام، در تاریخ 16/ 5/ 65- صحیفه نور، ج 20، ص 18
2- صحیفه نور، ج 15، ص 186، تاریخ 18/ 7/ 60
1- از پیام امامخمینی به زائران بیت اللَّه الحرام، تاریخ 19/ 11/ 49، صحیفه نور، ج 9، ص 226
2- از پیام امامخمینی به مناسبت روز عرفه، تاریخ 30/ 8/ 58، صحیفه نور، ج 10، ص 221
1- 16/ 8/ 59 صحیفه نور، ج 13، ص 163
1- آل عمران: 103
2- المیزان، ج 3، ص 407
1- آل عمران: 105
2- المیزان، ج 3، ص 407
3- وسایل الشیعه، ج 3، ابواب احکام المساجد، باب 35
1- سنن ابن ماجه، کتاب المساجد، حدیث 734
2- علل الشرائع، ص 481
1- احمد بن تیمیه، از علمای حنبلی مذهب و دارای عقاید انحرافی بود که دانشمندان اسلام نظریات او رارد کردند و بر کتابهایش پاسخ نوشتند و با او به بحث و مناظره پرداختند. علمای مصر و حجاز و عراق بر انحراف او فتوا دادند که پس از چند بار زندانی شدن، درسال 778 ه. در زندان شام از دنیا رفت.
1- منهاج السنه، ج 1، ص 13- 6 و ص 257
1- احمد السباعی از دانشمندان و مورّخان معاصر است که از وی بیش از ده جلد کتاب در موضوعاتمختلف، از جمله تاریخ مکه در دو جلد منتشر گردیده و نسخه مورد استفاده ما، ششمین چاپ از این کتاب است که در سال 1404 ه. در مکه طبع و منتشر شده است.
2- احمد بن ذینی دحلان، مفتی مکه، متوفای هزار و سیصد و چهار ه. دارای تألیفات متعدد و مفید است؛ از جمله آنها است «خلاصة الکلام فی بیان امراء البلد الحرام» که در ضمن شرح حال امرای مکه در طول تاریخ اسلام، به تاریخ این شهر نیز پرداخته است.
3- عصامی از علمای قرن یازدهم ه. و از مورّخان است. «تاریخ مکه» او جزء منابع برای مورّخان پس از وی میباشد.
1- تاریخ مکه، ص 684
2- سباعی، تاریخ مکه، ج 2، ص 422؛ خلاصة الکلام، ص 184
3- سباعی، تاریخ مکّه، ص 428
1- مانند کتاب «دین الحق» و «دفاع عن امیرالمؤمنین یزید بن معاویه!» که هر دو کتاب در کشور سعودیجزو کتابهای درسی است و در این دو کتاب، شیعه متهم و مورد تهاجم شدید واقع گردیده است.
2- برای نمونه، االآن در روی میز مطالعه حقیر، دو کتاب از این نوع تألیفات وجود دارد که هر دو کتاب درحجاز چاپ و منتشر شده و تقریباً به کمتر از نصف قیمت در اختیار خریداران قرار میگیرد؛ یکی چاپ پنجم «مسألة التقریب بین اهل السنة و الشیعه» است در دو جلد و بیش از هشتصد صفحه. که «ناصر قفاری» آن را به عنوان رساله فوق لیسانس تألیف کرده است. او بیش از چهارصد جلد کتاب از منابع شیعه و اهل سنت را بررسی نموده و برای این هدف به چند کشور اسلامی مسافرت کرده است و کتاب دوم «تبدید الظلام و تنبیه النیام» از یک نویسنده مغرور و هتاک به نام «ابراهیم سلیمان جبهان» است که دو مرتبه چاپ شده، در بیش از پانصد صفحه. در این دو کتاب آنچه تهمت و افترا است به ساحت اهل بیت عصمت و طهارت و پیروانشان نسبت داده شده است! و صدها کتاب از این نوع.
3- خلاصه داستان ابوطالب یزدی که از علما و روحانیون بوده، چنین است:
در تاریخ چهاردهم ذیحجه سال 1362 ه. در شهر مقدس مکه اعلامیهای به این مضمون انتشار یافت که: در روز دوازدهم ذیحجه 1362 ق. پلیس در بیتاللَّهالحرام مردی به نام طالب بن حسین ایرانی از شیعیان ایران را دستگیر کرد. وی زشتترین جرائم را مرتکب شده بود؛ زیرا قاذورات را با خود حمل میکرد و به قصد آزار طواف کنندگان و به منظور اهانت به آن مکان مقدس، آنها را به دایره مطاف میریخت، بعد از تحقیق و ثبوت این گناه زشت، حکم شرعی به قتل او صادر شد و در روز شنبه چهاردهم دیحجه درباره وی اجرا گردید!
واقعیت ماجرا این بود که: هنگام طواف، به این زائر روحانی حالت استفراغ روی میدهد، برای اینکه دایره مطاف آلوده نشود دامن لباس احرام را جلو دهان خود میگیرد و مقداری از آنچه استفراغ کرده در گوشه لباس احرام جمع میشود، چند تن از طواف کنندگان او را دستگیر و به شرطه تحویل میدهند و در محکمه نیز شهادت میدهند که وی قازورات به همراه داشته و مطاف را ملوث میکرده است!
باید توجه داشت که این شبهه برای شهود از همان ذهنیت غلط و سابقه بدبینی نسبت به شیعه که: «شیعیان معتقد به تولیث کعبه هستند» به وجود آمده است. مشروح این جریان را در کشفالربیه مرحوم سید محسن امین، ص 144 ببینید. و نیز به کتاب وهابیان، تألیف علی اصغر فقیهی، ص 423 و روزنامههای همان تاریخ مراجعه شود.
1- تاریخ مکه، ص 384
2- همان، ص 95- 94
1- وسائل، ج 3، باب پنجم از ابواب صلوة الجماعه؛ فقیه، ج 1، باب الجماعه. برای پرهیز از تطویل، اسناد روایات را حذف نمودیم
2- من لا یحضره الفقیه- صلوةالجماعه.
1- وسائل، ج 5، باب پنجم «صلوة الجماعه».
2- وسائل، ج 5، باب پنجم «صلوة الجماعه».
1- وسائل، ج 5، ص 382
2- وسائل، ج 5، باب پنجم، از ابواب صلوة الجماعه؛ فقیه، ج 1، باب الجماعه، برای پرهیز از تطویل، از نقل اسناد روایات خودداری کردیم.
3- وسائل، باب 35، از احکام المساجد.
4- بحارالانوار، ج 83، ص 372
5- صحیح بخاری، حدیث 583، 1164 و حدیث 1174؛ صحیح مسلم، باب فضلالأذان و هرب الشیطان عند سماعه؛ سنن نسائی، ج 2، باب فضل التأذین؛ مسند احمد، ج 2، ص 483
6- این حدیث در بعضی از کتب شیعه، از جمله مستدرک الوسائل و غوالی اللئالی هم آمده است.