عبدالعزیز خان خلع شد، به آن ناحیه حکومت میکرد. عبدالعزیز روابط خصمانهای با ایران نداشت و مغولان هند نتوانستند دوستی او را، در برابر ایران، به دست آورند. آمد وشد حجاج ماوراء النهر از طریق ایران، که در این ایام شدّت گرفته بود، زمینه را برای استوار کردن روابط حسنه میان ایران و توران هموار میکرد.
در اسناد عثمانی، که درباره حجاج این دوره ثبت شده، کمکهای دولت عثمانی به حجاج را بسیار میتوان یافت. در واقع باید توجه داشت که در آن دوره عزیمت به حج بسیار سخت بوده و مردم تنها با نامه و یا تذکره و داشتن اجازه مخصوص از طرف عثمانی و یا از جانب دولت خودشان اقدام به سفر حج میکردند. به همین خاطر در مورد فقرا یا به عبارتی دراویش، سندی در اختیار ما نیست. بهعکس، در دورههای بعد، اسناد زیادی درخصوص حجاج فقیری که به صورت گروهی و یا تنهایی به حج میآمدند، در دست داریم. در این باره چندین سند در دست ماست که یکی از آنها را میآوریم:
در سندی به شماره و تاریخ 2 L/ 0621، IHD 88/ 1834 به موردی درخصوص اسکان حجاج فقیر بخارا، افغانستان و ازبک در مدینه و اطعام ایشان و بازسازی تکیه آنها برخورد میکنیم. همچنین در سند شماره و تاریخ A. MKT. MHM, 34/ 765. R. 8621 اخذ کرایه کشتی برای فقرای بخارا لغو شده است.
ص: 188
به همین خاطر افرادی که از ماورا النهر به قصد انجام حج به استانبول میآمدند، از نظر عثمانیها قهرمان تلقّی میشدند. حتی اگر این افراد اشخاص عادی بودند، با احترام و اکرام زیادی روبهرو میشدند. در اینجا اسناد مربوط به این کمکها را به دو بخش تقسیم کردهایم:
1) حجاج مخصوص و درباری
2) حجاج درویش و اهل تصوف و علما
حجاج درباری
- دادن خانه و معاش به سید حسن افندی بخارایی که عازم مدینه بود.
)6 /A /4721( AMKT .UM 913 /92 /1
- کمک به استاد طناببازی بخارایی در طول مسیر سفر، که بنا به دعوت عثمانی برای شرکت در سور همایون به استانبول آمده بود.
)32 /ZA .4721(
MKT 713 /92
- کمک به شعیب آقا از رؤسای قبیله قابارتای و مهاجرین چراکسه.
)41 .N .7721( AMKT .UM 364 /62
- اختصاص گندم و معاش به شهابالدین افندی در راه عزیمت به حجاز.
)5721 )A .DVN /341 /43
- مسافرت رایگان خیراللَّه افندی افغان با کشتی در مسیر عزیمت به بیروت و از آنجا به سمت حجاز) 82 L. 5721 (IMVL, 214/ 99971
- تسهیل امور سفر حاجی علی افندی از تاتارهای نوقای در مسیر حجاز.
)8 .A .3721( MKT .DU 011 /28
- تسهیل امور سفر جاز ایلچی ازبک و قزاق رود دن که وی را همراهی میکرد.
)4021 )HAT .991 /2459
- کمک برای حل امور شیخ سیدالحاج زکریا از اهالی شکی در راه عزیمت به مدینه.
)10 Z .A .8721( MKT .UM .065 /4 .
- پرداخت هزینه کشتی اسکندریه شهابالدینافندی افغان در عزیمت از مصر بهحجاز.
)51 /AZ 5721( .MKT .UM .453 /27 .
ص: 189
- قبول هدیه آویزه برای روضه مطهره که توسط محمد ذاکر از بخارا آورده شده بود و کمک به وی در بازگشت از حج و برآورده کردن نیازهای او در طول مسیر.
)0021 .)HAT 02 /8869
- قبول حضور محمد شریف بیگ پسر ملامیر ناظر، که به عنوان ایلچی به جهت ایجاد اتحاد در دنیای اسلام به استانبول فرستاده شده بود و کمک به وی در صورت عزیمت به حج.
0021 HAT 02 /939
- ارسال عریضهای فارسی از جانب وزیر حاکم بخارا قاضی خان، محمد دانیال به صدرات عثمانی و التفات و حمایت از او در صورت عزیمت به حج.
)0021 )HAT 71 /8771
- کمک به حاج محمد افندی بخارایی در مسیر حرکت به حج.
)32 M 3721( MKT .UM 452 .72
- تقبّل هزینه سفر کشتی از اسکندریه به حجاز برای برادرزاده و اقوام حاکم بخارا.
)91 /S /8621( A .MKT 64 /87
- تخصیص اتاق و مقداری معاش برای حاج سعید افندی در مدینه.
)92 K 5621( A .MKT .MHM 21 /57
- تقبّل هزینه کشتی برای ایلچی سابق خوقند و همراهان وی در سفرشان از اسکندریه بهحجاز.
)60 .ZA 3821( EDH .19983065
- مساعدت به محمد یونس افندی خوقندی در سفر حجاز.
)9 /C /7721( MKT .UM 344 /87
- اعزام شریف خوقند، میرزا عبدالرحمان از اسکندریه به حجاز به وسیله کشتی.
)82 .R .7721( MKT .MHM .991 /37
- تذکره برای محمد عمربن مؤمن در سفرش از خوقند به مدینه.
)0721( A /D /VN 99 .66
- اعزام شریف سابق خوقند با کشتی مصر به حجاز به همراه اقوام و آشنایان.
)92 /R /9621( HR .MKT ,45 /04
ص: 190
- اعطای خرج راه سفر بازگشت به خانزاده خوقند، صادق بیگ که در سعادت «استانبول» مانده بود.
)31 /L /6621( .A .MD /91 /98
- اعطای هزینه سفر از طرف حاکم خوقند به فردی که از جانب وی عازم سفر حج بود.
)02 /C .1621( I .HAR ,03 /9831
- اعطای برات جواهرنشان به عباس از خاندان داغستان که تبعه روسیه بوده و به قصد حجاز وارد استانبول شده بود.
)02 /R /3621( DVN .MHM 3 A .09
- فرمان به حاکم کفه در باره عبداللَّه علویه که از مشایخ اعظم است و با اصحاب و مریدان خویش در بازگشت از کعبه در راه ولایت تاتار به وطن خود خواهد رفت.
این امر به اطلاع خان تاتار نیز رسیده است، نسبت به ایشان تخصیصات و تضیمنات رعایت شود.
DM 13 ,291 -134 )8 ,C ,589(
تصویر 1؟؟؟
ص: 191
- فرمان به امیر الحاج محمل شام: ایلچیهای درویش خان حاکم تاشکند که به آستانه- استانبول- آمدند، قصد سفر حج دارند. برای آن که در مسیر راه بدیشان و اموال و چارپایانشان دخل و تعرضی روا نگردد، شخصی مأمور گشته با فراغت حال ایفای حج نموده و در صورت فوت یکی از ایشان، اجازه مداخله در اموال وی به کسی داده نشود.
DM 91 ,573 -756 )91 ,S ,979(
تصویر 2؟؟؟
- فرمان به بیگلربیگی شام: حجاجی که از سمرقند آمدند، در زمان معین به همراه سایر حجاج به سوی مکه گسیل شوند.
DM 1 ,318 -341 )92 ,Z ,169(
تصویر 3؟؟؟
ص: 192
- فرمان به بیگلربیگی آزاق: از کسانی که از سمرقند و بخارا و ماوراء به جهت حج آمده بودند، در اسکله آزاق از جانب فردی به نام یخشی میرزا حق گمرک اخذ شده است. از آنجا که ایشان به جهت تجارت نیامدند، از ایشان حق گمرک طلب نشود.
DM 42 ,141 -983 )82 ,Z ,189(
تصویر 4؟؟؟
کمک به حجاج دراویش، صوفیان و علما
- تقبّل هزینه سفر کشتی برای عمر افندی، از اولاد امام ربانی که وارد استانبول شده و قصد حجاز داشت.
)72 /L /7721( A .MKT .NZD 153 /24
- اختصاص خانه به شیخ معصومی افندی، از نوادگان امام ربانی، که از دهلی به مدینه نقل مکان کرده بود.
)9 /R /7721( A .MKT .UM ,334 /04
- اعطای هزینه سفر کشتی به صادق افندی، از سلاله امام ربانی، از استانبول تا اسکندریه.
)0721 )A .DVN 85 /95
- حمایت و مساعدت به محمد، علی و هادی از توابع شیخ شامل افندی در سفر حجاز.
)11 /L /7721( A .MKT .UM 664 /57 .
- اعطای هزینه سفر به محمد افندی، از مشایخ نقشبندیه و مهاجران داغستان در سفربازگشت به حجاز.
)41 /S /0721( H .R /MKT .67 /08
ص: 193
- پس دادن پولی که عجم آقاسی به رسم شیعهها از دو سنی بخارایی و داغستانی دربازگشت از شام از ایشان ستانده بود.
)4321( HAT /626 /45903
- تقبّل هزینه سفر کشتی برای شیخ محمد افندی از علمای بخارا.
)7 /L /8721( A .MKT .NZD 604 /39
- تسهیل کلیه امور مفتی بخارا، قلندی افندی که به قصد زیارت بیتاللَّه از استانبول حرکت کرده بود.
)6121( HAT 73 /0681 /A
- احترام و اکرام امرا و حکمای مناطق مسیر راه بر ملاخواجه بابا بخارایی که برای تحصیل علم به سمت مدینه حرکت میکرد.
)60 /CA /0721( A .MKT .UM 122 /5
- حکم به قضات منازل موجود در مسیر شام شریف، جهت تسهیل امور شیخ زندگی از اولاداحمد یسوی و دراویش وی که از بخارا آمده و در مسیر رفت و بازگشت از حجاز بودند.
DM 7 /I 847 22 Recep 79
تصویر 5؟؟؟
- اعطای هزینه سفر کشتی به خلیل افندی ازعلمای مهاجر نوقای در سفر حجاز.
)41 B /8721( MKT .UM 235 /58
- اعطای هزینه سفر کشتی و خرج راه به عبداللَّه افندی و فرزندان وی که از مشایخ نقشبندی و مهاجرین کریم به شمار میآمدند در سفر حجاز.
)41 M .3721( /MKT .N 2 D /491 /32
ص: 194
- معاونت و اکرام نسبت به جان پولادبیگ، از مهاجرین نوقای در طول مسیر سفر حجاز.
)6 /L 7721( MKT .UM 564 /99
- اعطای امرنامه و مساعدت به محمد الحجاج افغانی از طریقت قادریه در سفر حج.
)1721( ADVN 461 /99
- معاونت به حاج محمد امیر رشاد افندی بخارایی، از طریقت نقشبندی در سفر حجاز.
)01 /CA /9621( MKT .UM /621 /74
- اعطای سه هزار غروش به شولغان افندی از علمای بزرگ بخارا، که به قصد حج عزیمت کرده و در شهر اورفه متوقف شده بود.
)62 /R /2721( I .MVL .473 /54051
- کمک به شبنم احمد افندی بخارایی و خانوادهاش، که در راه بازگشت از حجاز وارد استانبول شده بودند.
)92 /CA /7621( MKT .MZD 03 /57
- شوقه صدراعظم مصطفی رشید پاشا در خصوص احترام و اهتمام به خواجه فاضل بخارایی در سفر حجاز.
)61 /L .6621( A .MKT .UM 72 /82
- عرض حال مفتی بخارا، قلندر خواجه، برای رفتن به حج و تسلیم نامه علمای بخارا که بهزبان فارسی نوشته و برای سلطان سلیم سوم فرستاده شده بود.
)6121( /HAT ,0681 /73
- ابوسعید، حاکم سمرقند در اثنای زیارت حج) Ramazan 579 h (از پادشاه عثمانی درخواست میکند تا امارتی بر مزار شیخ حسن خوارزمی، که در شام فوت کرده بود، بنا بگذارد، در نامه که در جواب وی ارسال شده تأکید میشود که قبلًا قبّهای بر قبر مرحوم ساخته شده و برای اولاد و فقرای این قبه از بیتالمال حقوق معین گشته و از این به بعد نیز بر منوال سابق رفتار خواهد شد. DM, 7/ 1, 1272/ 373
ص: 195
تصویر 6؟؟؟
ص: 196
- اختصاص خانه به عبدالقادر افندی، ازخانواده خواجه عبداللَّه سمرقندی در شهر مدینه.
)92 /AZ /4721( .MKTMHM .431 /39
- تسهیل امور سفر حاج ابراهیم معتمد و کاتب والی داغستان، محمد شمخال.
)7911 )/Hat /22 /1201
- کمک به درویش محمد افغانی، از طریقت قادری در سفر حجاز.
)42 /L /6721( ADVN .451 /23
- تخصیص معاش برای شهابالدین افندی از خاندان افغان در مجاورت استان در مدینه.
)70 /M /8721( MKT ,NZD ,853 /83
- اعزام حاج محمد شبیر افندی از مشاهیر افغانستان برای اعتکاف در حجاز، از اسکندریه به حجاز.
)52 /R .A 2721( MKT .NZD 31 /03
- عدم هرگونه دخالتی در کار حجاج سمرقند و تأمین امنیت راه برای ایشان.
DM .7 I 067 )52 Recer 579(
امر به امیر حج شام: کمک و مساعدت امیر حج شام در تأمین و تدارک شتر و سایر احتیاجات حجاج سمرقند در مسیر حجاز.) DM. 7 I 176) 52 Receb 579 (
به ملوک و حاکمان مسیر حج تا منازل آزاق دستور داده میشود که امنیت حجاج سمرقند را تأمین کرده، مانع از آزار و اذیت ایشان در مسیر حرکت شوند.
DM /7 -2 8222 521 )51 Rebul ahar 679(
تصویر 7
ص: 197
در میان حجاج ماوراءالنهر، دراویش بسیاری وجود داشت که راه مستقیم حج آنان بسته شده بود. آنان میبایستی از راه خطرناک گذرگاه شمال استفاده میکردند. از این راه فقط افرادی که بسیار دیندار (ویا دیوانه) بودند میتوانستند عبور کنند. این افراد نیز همان دراویش بودند که عثمانیها اهمیت زیادی برای آنان قائل میشدند. سندی به شماره وتاریخ:
MD .94 .s 27 N .052 ,)8 /CA /199(
در دست داریم که در آن چنین آمده:
تصویر 8؟؟؟
حکم است بر دفتردار و بیگلربیگی شام، اعطای شتر، ظاهره لوازم و تأمین سفر برای شیخ عبدالصادق، از سلاله عمر از اهالی ماوراءالنهر به همراه اهل خانه و همراهانش مرکب از 60 نفر از دراویش وخانوادههایشان در سفر حج.
در میان حجاج ماوراءالنهر افراد زیادی وجود دارند که از طرف حکومت عثمانی به ایشان اذن سفر اعطا شده است که پیشتر اشاره شد، نهتنها خود را از نوادگان عمر میدانستند بلکه گاه خود را به علما نیز نسبت میدادند و ادعا داشتند که از نوادگان علمای بزرگ هستند.
برای نمونه یکی از شیوخ بخارایی که ادعا میکرد نوه احمد سیوی (متصوف بزرگ قرن 12) است. DM. 7. S. 172, n. 847
فرد دیگری نیز خود را از نسل عمر معرفی میکرد.
در سندی به شماره و تاریخ. DM. 13. S. 291. N. 134,) 589 h (آمده است:
ص: 198
میهمان گرامی مشاهده میشود با نام شیخ عبدالقادر علوی، که به فرمان سلطانعثمانی، والی کفه و خان تاتار، میبایستی در طول سفر حج، ایشان را مورد احترام و اکرام قرار دهند.
نکته جالبی را در کتاب درویش دروغین وامبری مشاهده میکنیم. وی نشان میدهد که مسلمانان ماوراءالنهر تا چه اندازه سلطان عثمانی را فردی بزرگ و فوق بشری میپنداشتند.
مردم از وامبری میپرسند؛ شام و ناهار سلطان را به چه وسیلهای همهروزه از مکه برایش میآورند و آیا راست است که فاصله میان کعبه و سواحل بوسفوی را فقط دریک دقیقه طی میکند؟ وامبری مینویسد: نمیدانیم این بیچاره ازبکها اگر میدانستند روی میز سلطان عبدالمجید شرابهای ... چگونه مرتب چیده شده است، چه میکردند؟!
در دوره شاه صفی (37- 1052) نامهای از طرف شاه صفی به اسفندیار خان والی اورگنج مبنی بر ایجاد امکان زیارت مکه معظمه فرستاده شدهاست. (اسنادی از روابط ایران با مناطق آسیای مرکزی، اداره انتشارات اسناد، ص 77)
تصویر 9؟؟؟
در جواب این نامه چنین آمده: یلن توش بهادر، میل به زیارت مکه مکرمه نمودهاند و در چنین سفری هیچ کس مانع نیست. هرگاه اراده آمدن نمایند، منسوبان را به اکرام و اعزاز مشارالیه مأمور خواهیم فرمود.
این نامه اطلاعاتی در خصوص طلب اذن سفر درباریان ارائه میکند، لیکن درباره حجاج عادی هیچ معلوماتی در اختیار ما نمیگذارد.
ص: 199
اگر دفاتر صرّه را که از طرف امیر صره هر سال در زمان حج نوشته میشود، مورد بررسی قرار دهیم، در خصوص فقرای عجم به اصطلاح «جماعت المجاورین بالمدینة المنوره من العجم» برمیخوریم که در مورد هندیان واکراد و اعراب به کار برده شده و دولت عثمانی هر سال مقدار معینی صره به آنان میفرستاد. ولی در اینجا کسانی که اصطلاح عجم در خصوص ایشان به کار برده شده، بهطور کامل مشخص نیستند. در دفتر صرهای به تاریخ 1049، اگر به اسامی این افراد بنگریم، نامهایی همچون «عیال سید حسن میرزا ملاقاسم شروانی، مهربان خاتون، سید احمد الایدا روسی، ملاعبداللَّه سمرقندی، اولاد محمد بن خوش قدم» را میبینیم که البته این بدان معنا نیست که اصطلاح عجم به تمامی حجاج آسیای میانه اطلاق میشد، لکن با این وجود این موضوع جای سؤال دارد.
(1) حجاج ترکستان بعد از تحمّل همه سختیها، به استانبول رسیده و سعی میکردند استانبول را، که مرکز خلافت به شمار میآمد، ببینند و در کنار مسلمانان دیگر ماوراءالنهر باشند.
در اینجا چند سند را ارائه میکنیم:
- تقبّل هزینه بازگشت حجاجی که از چین، ترکستان و بخارا از حجاز به استانبول آمده بودند.) 50/ R. A. 2331 (MV. 581/ 7
- تقبّل هزینه سفر حجاج سالمندی که از بخارا و جاهای دیگر به در سعادت آمده و قصد حرکت به سمت حجاز را داشتند و نیز اعطای هزینه سفر کشتی کامل پاشا.
)6 /L /9131( YPRK .BSK ,56 /111
- کمک به احمد افغان، در طول سفرش از استانبول به مکه.
)80 /R /5721( MKT .UM 433 /04
- تخصیص معاش روزانه به خانواده سفیر سابق، حاج فریان افندی خوقندی که به در سعادت آمده و به مکه میرفت.) 41 M 9621 (MKT. MLV. 58/ 0237
- سندی مبنی بر استقبال از حجاجی که از باتوم به استانبول آمده و قصد حجاز داشتند.
)62 /L /231( 1 33 /38 /YPRC :PJ
- آنها در هنگام ورود به استانبول معمولًا در سمت ایوب سلطان (صحابه پیامبر که دردوره امویان برای فتح استانبول آمده بود) چادر زده و در آنجا اتراق میکردند.
1- پایاننامه فوقلیسانس محمد عثمانالغباش، دانشگاه استانبول، 2001
ص: 200
این کار، یعنی آمدن به استانبول، از طرفی هم، به معنای اجازه گرفتن از خلیفه روی زمین بود. در قرن 16، (1774- 1737) پادشاه عثمانی، سلطان مصطفی سوم، که در لباسی مبدّل گردش مینمود، چادرهای رنگارنگ حجاج توجه وی را به خود جلب کرد. بیشتر این حجاج ازبک و رییسشان نیز شیخی از شیوخ نقشبندی بود. پادشاه از میهماننوازی آنها بسیار به وجد آمده بود، ازاینرو به آنان قول داد که هر سال در همانجایی که ایشان قصد اتراق داشتند تکیهای احداث نماید. این تکیه هنوز هم در استانبول پابرجاست و ازبکها هر سال برای زیارت این مکان به این شهر میآیند. به دستور پادشاه وقفی برای آنها ساخته شد و رییس ایشان بعد از بازگشت از حج، در آن تکیه سکنی گزید.
(1) اسنادی هم وجود دارد که گاه نشان میدهد حجاج ماوراءالنهر از رفتن به حج بازمیماندند.
امیر بخارا در سال 1787 بوسیله ایلچی خود، به نام محمد بدیع، دو نامه؛ یکی بهصدر اعظم و یکی نیز به پادشاه فرستاد که در ذیل میآوریم:
«و امّا بعد، به عرض میرساند که اهالی این دیار، که دعاگوی دولت علیّه میباشند، صد و سی سال است که به سبب رافضیها از عزیمت به سفر حج محروم ماندهاند.»
(2) تصویر 10؟؟؟
1- مجله آکسیون، 2002، ص 27، در باره تکیه ازبکها.
2- آرشیو صدارت، دفترنامه همایون، شماره 9، صص 229- 228
ص: 201
تکیه اوزبکها در سال 1757 به اتمام رسید و تا اواخر دوره جمهوریت ترکیه فعال بود.
مسلمانان شرق ترکستان از همان دوران کودکی با این تکیه آشنا شده و همیشه به دنبال رفتن به استانبول و زیارت آن بودند.
براساس دفاتر تکیه اوزبک و فهرست نام میهمانان، بیشترین زیارت کنندگان از شهرهای تاشکند، خوقند، سمرقند، بخارا، کاشمر، مرگلان، اندیجان، قاراکول و اوش بوده است و عثمانیها حق حجاجی را که مورد ظلم قرار گرفته بودند، از ظالم میستاندند و بسیار از ایشان مراقبت میکردند. برای نمونه، مقداری از پول حاج صابر میرزا بخارایی در سال 1224 و در اثنای سفر حج از طرف والی شام عبداللَّه پاشا گرفته شده بود که امیر حیدرپاشا، بعد از شنیدن و اطلاع از ماجرا، جهت بازپس دادن پول مشارالیه نامهای نوشته بود. بعد از آن پادشاه برای حاکم منطقه فرمان میفرستد تا پولی که از جانب عبداللَّه پاشا غصب شده بود پس بگیرد، در غیر این صورت این مقدار پول از مالی که وی داشت کسر شده و به استانبول فرستاده شود.
(1) در مورد دیگری، هزینه سفر کشتی نورالدین خان از شاهزادههای افغان و محرم بیگ از اصیلزادگان خوارزم در طول سفر به حجاز، از طرف دولت عثمانی تأمین شده بود.
)32 .20 2581( HR .SYS 4 /6
- تأمین مالی سفر حجاج ترکستان چین و بخارا، بعد از انجام فرایض حج توسط دولت علیّه عثمانی.) 32/ CA. 2331 (MV/ 781/ 56
- روانه کردن حجاج روسیه، بخارا، ترکستان، چین، قازان و کاسبرا، که در استانبول حضور داشتند، به طور مجانی به سمت حجاز.) 70 R 1331 (DHA. ID 77/ 9
- تسهیل عبور عیسی توراخان، عموزاده خان حیوه به قصد حج از اسکندریه به سمت حجاز.) 22/ L/ 031 (YPRK. BSK 11/ 47
- کمک به مسلمانانی که به قصد حج از هندوستان، بخارا، روسیه، افغانستان و فیزان آمده و به دلیل بروز جنگ و مناقشات، قادر به بازگشت به وطن خویش نبودند.
)61 /C /4331( MV 102 /46
روش سفارت عثمانی در ایران این است که هر سال کمک هزینه ناچیزی به حجاج و دراویش که دسته دسته برای رفتن به ترکیه از ایران عبور میکنند بدهد. این اقدام نیک برای
1- خط اماپون، آرشیو عثمانی، شماره 7917
ص: 202
گدایان مفلوک سنی مذهب تقریباً ضروری است؛ زیرا از نظر اختلاف مسلک ممکن نیست بتوانند از شیعههای ایرانی چیزی دریافت دارند. بنابراین، درِ سفارت همیشه به روی زوار فقیری که از دورترین نقاط ترکستان به تهران میرسیدند، باز بود.
(1) این امر به ما نشان میدهد که در آن دوره (1823) در ایران نیز از طرف دولت عثمانی به زوار کمک میشده است.
حاکم خوقند، فدایاز خان (1858- 1846) حاج رازی بیگ را در سال 1846 به استانبول فرستاده و بدینگونه تابعیت خویش را اعلام کرده و درگیری خود با امرای بخارا و احوال مملکتش را به گوش پادشاه رسانده بود و حاجی رضا بیگ را به عنوان یکی از فضلای کشورش معرفی کرده و فرستادن وی در پی خواست خود جهت انجام حج را عرض کرده بود.
وی مصحفی را نیز به عنوان هدیه به پادشاه عرضه نمود.
(2) دولت عثمانی در سفر بازگشت، به وی بسیار اکرام کرده، لوح شریف و پرده کعبه ارسال نمود و اصلاح میان امرای خوقند و بخارا را با یکدیگر توصیه کرده بود. شاید به دلیل تسهیل اوامر حجاج ترکستان در طول سفر حجاز و اهمیت دادن به آنها بود که صندوقهایی را به عنوان هدیه به استانبول میفرستادند؛ مثلًا عبدالأحد از امرای بخارا در تاریخ 1311 با هیأتی به ریاست حاجی میرزا محمد شریف صندوقی از هدایا را به استانبول فرستاده بود که این صندوق با تذکره صدارت از گمرک استانبول بدون بروز هیچ مشکلی عبور داده شده بود.
(B /A /Yildiz Sadaret Hususi Maruzati ,n .29 C /108 )
زمانی که حاجی عبداللَّه قراگوزلو به حضور پادشاه (در استانبول رسید) در آنجا دید که در کنار پادشاه فقرای بخارا بودند که نشسته با سلطان ملاقات کردند. وی میافزاید: ولی ما ایرانیان و حجت الاسلام ایستاده با پادشاه ملاقات کردیم. وی از این وضعیت ابراز ناراحتی میکند.
(3) وامبری که خاطراتش از سفر حجاج ترکستان برای ما اهمیت دارد، خود در سال 1832 به دنیا آمد. در سال 1862 همراه حجاج ماورالنهر، که در حال بازگشت به خانه و کاشانه خود بودند، به هدف آمدن به آسیای میانه، حرکت کرد. شهرهایی که از آنها عبور کرده عبارت است از: تهران، مازندران، ساری، قراتپه، رود اترک، خیوه، بخارا، سمرقند، قرشی، بلخ، هرات، مشهد، و از آنجا از طریق طرابوزان به عثمانی برگشت. وی در هرات از حجاج
1- آمینیسوس وامبری، سیاحت درویش دروغین در خانات آسیای میانه، ص 24، انتشارات علم و فرهنگ.
2- ترجمه متن فارسی این عریضه در دفترنامه همایون به شماره 12، ص 58 موجود است.
3- مجموعه آثار حاجی عبداللَّه خان قراگزلو، ص 235
ص: 203
جدا شد.
به گفته وی این قافله جمعاً از 24 نفر تشکیل میشد که 4 تن از آنها رؤسا و رهبران قافله بهشمار میآمدند. به قول وی، قافله حج شامل نسبت مساوی از پیران و جوانان، غنی و فقیر میباشد که بعضی از آنها به واسطه تقوی و پرهیزگاری و بعضی به واسطه تربیتشان و عدهای اهل علم و دستهای غیر روحانی و عامی هستند و با وجود این اختلافات هماهنگی کامل میان ما موجود است؛ زیرا همه ما اهل خوقند و کاشمرات هستیم و میان ما از نژاد موذی بخارایی کسی یافت نمیشود.
(1) وامبری ارقامی در اختیار ما میگذارد که به واسطه آن، معلوماتی را درباره تعداد حجاج به دست میآوریم. بهطور متوسط، حاجیهایی که همه ساله از خیوه حرکت میکردند، ده تا پانزده هزار نفر بودند و در بخارا این تعداد به 30 تا 40 هزار بالغ میگردید. در صورتی که در خوقند و تاتارستان و چین این رقم به 70 هزار بالغ میشد و اگر میل مفرط ایرانیها را هم که به زیارت اماکن مقدس؛ مانند مشهد، کربلا، قم و مکه دارند، مورد توجه قرار دهیم، از این تعصب زیادی که هنوز در تمام آسیا نسبت به این پروسههای مذهبی بروز داده میشود، تعجب خواهیم کرد.
(2) گاهی از طرف دولت عثمانی نیز دشواریهایی برای حجاج ماوراءالنهر و قفقاز ایجاد میشده است.) 52/ R/ 3721 (A. DVN 911/ 43
در سندی که در این خصوص در دست داریم، چرکس حاجی موسی، که به قصد حج به طرابوزان آمده و زن و دختر و خواهرش به عنوان اسیر از طرف والی دستگیر شده بودند، از پادشاه عثمانی تقاضای رسیدگی به این امر را میکند.
امیر بخارا به خاطر دوام حملات روسها، در سال 1866 محمد پارسا افندی را با عجله برای کمک گرفتن از دولت عثمانی به استانبول فرستاد. محمد پارسا بعد از انجام مأموریت، اظهار آرزوی عزیمت به مکه را نمود که به او 50 هزار قروش خرج راه داده شد و خواستهاش مورد قبول قرار گرفت.
)42 .L /4821( IMMS /53 /3541
Irade meclis mebusan .1453
مکه گاه به عنوان جایی برای عزل شدگان و تبعیدیها بدل میشد. به عنوان مثال، یعقوب بیگ و بزرگ خان در سال 1865 قوای چین را مجبور به عقبنشینی از کاشمر کردند و موفق
1- وامبری، ص 29
2- وامبری، ص 502
ص: 204
شدند بعضی از شهرهای ترکستان شرقی را به تصرّف خود درآورند. اما بزرگ خان نسبت به موفقیتهای یعقوب خان اظهار حسادت کرد و به دنبال آن، یعقوب خان درسال 1867 وی را ابتدا زندانی نمود و سپس به مکه فرستاد و بدینترتیب، خود حاکم مطلق کمرستان شرقی شد.
(B .Bolger ,the life of Yakoub Beg ,London ,1878 ,S .193 )
فراهانی در سال 1232 در باره حجاج ترکستان مینویسد: حجاج ترکستان و بخارا همه ساله از یک هزار نفر تا دویست نفر به حج میآیند. برخی جزو تبعه دولت روساند و برخی صاحبشان معین نیست و از دولت جانب روس و هم در مملکت حجاز کسی نیست. اینها مذهبشان غالباً حنفی و شافعی است و به ندرت بعضیها شیعه هستند. این طایفه بسیار تنومند و سرهای بزرگ و زرد رو و کم مو و تندخو و بدخوراک و کثیفاند و بسیار ناخوش میشوند و میمیرند. در این صفحات مشهور به تاتارند و به ملاحظه طبیعت، بعضی به دولت خاوه تمام دولت آنان را دولت عثمانی از خود میدهد و از آنان خاوه گرفته نمیشود و در هذهالسنه قریب هفتصد نفر آمده بودند و اغلب از راه استانبول وارد جده شدند.
(1)تصویر 11؟؟؟
1- سفرنامه میرزا فراهانی، انتشارات فردوسی، 1362، ص 168