بلافاصله پس از تعیین لیستهای نهایی حجاج، جلسات و کلاسهای آموزش احکام، نکات بهداشتی و مباحث تاریخی و جغرافیایی حج، در مساجد سراسر کشور برپا میشود. هیأت اجرایی حج، برای تدریس و سخنرانی در این کلاسها، از علما و خطیبانی استفاده میکند که علاوه بر تبحّر در علوم فقه و حدیث، بیانی رسا و قابل فهم داشته باشند. همچنین برای شرح و توضیح مراحل مختلف انجام مناسک حج، از تصاویر و ماکت کعبه، مقام ابراهیم (ع)، چاه زمزم و صفا و مروه نیز استفاده میشود.
وسایل ارتباط جمعی شنیداری، دیداری و نوشتاری نیز در امر آموزش و بالا بردن سطح آگاهی زائران نقش مهمی بر عهده دارند. همچنین به منظور آشنایی بیشتر حجاج با اماکن زیارتی و مناسک و احکام حج، کتاب راهنمای حجاج و نوار کاست و لوح فشردهای به صورت رایگان در اختیار آنان قرار میگیرد که در آنها چگونگی اجرای بخشهای مختلف مناسک با استفاده از تصاویر مناسب آموزش داده میشود. بدین ترتیب میتوان گفت کشور تونس نیز در جمع کشورهایی همچون مالزی، ایران، ترکیه و ...- که به برنامه ریزی دقیق و منظم در امر حج زبانزد هستند- قرار دارد.
در زمان اجرای برنامههای آموزشی حجاج، وزیر امور دینی و مذهبی تونس خود با حضور در برخی از کلاسها، بر روند اجرایی آموزش حجاج نظارت میکند و ضمن برقراری ارتباط مستقیم با آنان، در سخنانی کوتاه، توصیهها و نکات مهم در اجرای هرچه بهتر و کاملتر مناسک و لزوم پایبندی حجاج به اخلاق اسلامی و برادری و عطوفت با یکدیگر را مورد تأکید قرار میدهد؛ چرا که حجاج هر کشور، سفیران سرزمین خود در بزرگترین گردهمایی دینی جهان و در مقدسترین نقطه عالم به شمار میروند.
حاجیانی که برای حضور در مراسم حج آماده میشوند، دیْن و قرض خود را میپردازند و اگر امانتی نزد آنان باشد، آن را به صاحبش باز میگردانند. زنگارِ بغض و کینه را از آیینه دل میزدایند و بسیار دقت میکنند تا اموالی که در راه حج هزینه میشود، حلال و پاک و به دور از هرگونه شبهه و شائبه باشد. آنان نفقه و هزینههای جاری خانواده خود در حین سفر تا زمان بازگشت را برای آنها مهیّا میکنند و برای کسب رضایت و خشنودی والدین، از هیچ کوششی فروگذار نمیکنند. راهیان کوی دوست، پیش از آغاز سفر، به دیدار خویشان و بستگان و همسایگان میشتابند و ضمن وداع با آنان، حلالیت میطلبند. سپس هر یک از زائران بنا به سفارش رسول خدا (ص)، از میان همسفران، همراه و رفیقی مناسب بر میگزیند تا در همه جا یار و غمخوار یکدیگر باشند.
با اعزام نخستین کاروانهای حجاج به سرزمین وحی، در فردوگاهها نیز جوّی از شادمانی و سرور پدید میآید. گروههای مدیحه سرایی حاضر در فرودگاه با قرائت
ص: 183
تواشیح در مدح پیامبر بزرگ اسلام (ص)، فضایی آکنده از معنویت و شور و شوق را در میان حجاج و بدرقه کنندگان به وجود میآورند که همه را به شدّت تحت تأثیر قرار میدهد.
مرحله دوم از برنامههای آموزشی و توجیهی حجاج در فرودگاه آغاز میشود. این مرحله، پس از رسیدن به عربستان نیز در اتوبوسها و محل اقامت زائران ادامه مییابد.
برای سهولت در امر آموزش احکام و مناسک و اطلاع رسانی به حجاج، در هتلها و منازل محل اقامت زائران تابلوهایی نصب میگردد که تصویر، نام و شماره اتاق روحانی کاروان بر روی آن با حروف درشت درج شده است تا حجاج بتوانند در مواقع لزوم، به راحتی به آنان دسترسی داشته باشند.
علاوه بر این، در هر یک از ساختمانهای محل اقامت حجاج، افرادی حضور دارند که به صورت شبانه روزی برای خدمترسانی به سالمندان، ناتوانان و بیماران، در انجام مناسک آمادگی کامل دارند. یاری رساندن به گروههای مذکور در هنگام طواف و سعی، عزیمت به عرفات، رمی و نیز کمک به گمشدگان، از جمله وظایف این گروهها به شمار میآید. همچنین وزیر امور دینی و مذهبی که ریاست بعثه حج تونس را بر عهده دارد، به صورت لحظه به لحظه بر روند اجرایی امور نظارت دارد و شخصاً با سرکشی به محلهای اقامت زائران و گفتگو با آنان، از مشکلات آنها باخبر شده و برای رفع معضلات و فراهم نمودن امکانات آسایش و راحتی هر چه بیشتر حجاج، تلاش میکند.
در ایام اقامت در جوار الله الحرام، جلسات متعدد سخنرانی، تدریس و بیان احکام برای زائران برپا میشود و فضایی معنوی و روحانی پدید میآید که به زائران کمک میکند تا فارغ از دغدغههای مادی، تمام وقت و نیروی خود را برای عبادت و بهرهگیری کامل از برکات این سفر معنوی صرف کنند.
از جمله این مراسم و برنامهها، برگزاری جلسات ختم قرآن کریم است.
دعا و نیایش به درگاه باری تعالی نیز از جمله بخشهای این مراسم پرفیض است. حجاج در این جلسات با دلهایی آکنده از معنویت، دست نیاز به درگاه خالق بینیاز برمیدارند تا مسلمانان را عزت و کرامت و وحدت عنایت فرماید و دلهای آنان را در شرق و غرب دنیای اسلام به یکدیگر پیوند دهد، تا به ساحل امنیت و پیشرفت و تعالی واصل شوند.
در روز ترویه (هشتم ذی الحجه)، علما، راهنمایان و خدمتگزاران حجاج، با تلاش و کوشش بیشائبه، که بعضاً مستلزم شب بیداریهای طولانی است، طبق برنامه از پیش تعیین شده و با استفاده از اتوبوسهای ویژه، پس از احرام نسبت به انتقال حجاج به عرفات اقدام میکنند. شب نهم این ماه از شبهای پر برکت به شمار میرود و معمولًا با عبادت و نیایش و شب زنده داری همراه است. بسیاری از حجاج تونسی حاضر در عرفات، آن شب
ص: 184
را در خارج از چادرها به سر میبرند تا چنان که در حدیث شریف قدسی آمده است، حضور پرشمار لبیک گویان به دعوت الهی موجب مباهات حضرت حق در برابر فرشتگان گردد، آنجا که میفرماید:
«بندگان مرا بنگرید که ژولیدهموی و غبار آلوده، از راههای دور و دراز به امید بهشت من گرد آمدهاند، پس اگر گناهان آنان به تعداد ریگهای بیابان و کف دریاها باشد، آن را میبخشایم.»
(1) پس از غروب آفتاب روز عرفه، حاجیان به همراه علما و راهنمایان کاروانها و با یاری خدمتگزاران بخشهای حمل ونقل، رهسپار مشعر الحرام میشوند و نماز مغرب و عشا را با اندکی تأخیر و به صورت شکسته (قصر) به جا میآورند. آنان پس از جمعآوری ریگ برای رمی جمرات، رهسپار منا میشوند و در روز عید، پس از رمی و ذبح قربانی و حلق، از احرام خارج میشوند تا برای ادامه مناسک عازم مکه شوند و سپس با حضور دوباره در منا و انجام بخشهای باقیمانده از مناسک، در کنار برادران مسلمان خود از جای جای دنیای اسلام، بزرگترین همایش دینی جهان را با شکوه و جلوه خاص به پایان برند.
1- مسند احمد، ج 2، ص 224 و با اندکی اختلاف واژگان در: وسائل الشیعه، ج 1، ص 25؛ مسدرک الوسائل، ج 8، ص 26؛ و شرح نووی بر صحیح مسلم، ج 9، ص 117