زهرای عزیز! ما به فدک رسیدیم‌

نوع مقاله : خاطرات

نویسنده

موضوعات


امسال از غربت همیشگی قبرستان بقیع در ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا 3 خبری نبود چون بانوان ایرانی با حمایت رییس مجلس خبرگان رهبری وارد آن مزار نورانی شدند و در کنار دیگر زائران مشتاق به مرثیه سرایی و سوگواری یگانه دخت پیامبر اسلام 9 پرداختند.
هجده سال زندگی دوران بسیار کوتاهی برای کسی است که لباس هستی به آفرینش او تکوین یافته است. در هیچ برهه‌ای از تاریخ سراغ نداریم که امت با این سرعت سفارش‌های پیامبرشان را فراموش کنند و کشتی نجات خود و بشریت آینده را به آتش بکشند. چه شد که فرشته‌ای معصوم که نگاه او دل رسول خدا را شاد و چهره‌اش را خندان می‌نمود به این روز افتد که برای جلوگیری از انحراف در رسالت پدر و احقاق حق جانشین مظلومش اینگونه در شب‌های تاریک و غریب مدینه به در خانه مهاجر و انصار رود و وصایای اشرف کائنات و غدیر جاودانه را به یک یک آن قوم کینه‌توز گوشزد نماید! صبوری و اصرار بر مقاومت و ایثار «امّ ابیها» در احقاق حقوق بزرگ مرد تاریخ انسانیت سبب گشت که نشانه‌های مرقد مقدسش هم مجهول بماند. بی‌جهت نیست‌وقتی‌که نزدیک بود جان از کالبد صاحب ذوالفقار بیرون رود، او با چشمی گریان و آهی سوزان زمزمه می‌کند که سنگینی بار مصیبت کمر تاریخ را می‌شکند چه رسد به تنهایی و غربت و بی‌کسی علی. محنت

ص: 92
تاریخی وارثان به حق پیامبر از ساعتی آغاز شد که اهل بیت را از مراتب و درجاتی که خداوند برای آنان درنظر گرفته بود پایین کشیدند و نگذاشتندفضایل و مناقب و سیره کوثر کائنات هستی و الگوی زندگی همه زنان گیتی، به منصّه ظهور برسد.
عبادت و پرستش خالق هستی از سجده‌ها و قنوت‌های دخت پیامبر مفهوم و معنا گرفته است. آن تندیس رضا که با صبر و بردباری و اشک‌های سرشار از معنویت و مظلومیت تاریخ تشیع را در نشأه تکوین نگاشته است. او شجره طیّبه‌ای است که با اخلاق و عرفان و عفاف و حمایت از ولایت، با آن شجاعت و شهامت، آموزه چگونه زیستن را به پیروان خود ارزانی داشت و تاریخ را جوش و خروش دیگری بخشید. هر فصل از زندگی‌اش کتابی مرصع و وزین است که نیاز به کاوش و تحقیق و قرائت دقیق دارد. سردار بزرگ کارهای ماندنی تاریخ ایران که دوستی و آشنایی با وی جزو افتخارات زندگی‌ام محسوب می‌شود و گذشت ایام این ارادات قلبی را مضاعف نموده پس از یک سخنرانی بی نظیر که مستقیم برای اوّلین بار از همه کانال‌های تلویزیون عربستان سعودی در حضور بیش از 800 نفر از دانشمندان، علما، فقها و صاحبان فکر وفتوا پخش می‌شد، مبانی نظری، عملی و علمی اسلام را در محورهای چهارده‌گانه تبیین نمود.
آیت الله هاشمی رفسنجانی در مدینه تصمیم گرفت موقعیت جغرافیایی «فدک» که میراث قطعی همه سادات است را زنده کند و با عزمی راسخ با اتومبیل برای رسیدن به مقصود بیش از 260 کیلومتر از شهر مدینه منوره، به سوی استان «حائل» را درنوردید و به شهر «حائط» و «حویطه» که به گفته آیت الله شیخ محمدعلی عمری رهبر شیعیان مدینه همان «فدک» است رسید.
در شهر حائط فرماندار و مسؤولان این شهر به استقبال میهمان ویژه خود آمده بودند. نایف فرماندار شهر گفت: «اینجا فدک است و الآن قدیمی‌ها هنوز به آن فدک می‌گویند. شهر حدود 35 هزار نفر جمعیت دارد ولی جمعیت کلّ منطقه به اضافه روستانشینان و عشایر کوچ نشین به صدهزار نفر می رسد». فرماندار مردی را معرفی کرد که «محمد عبدالرحمان جابر» نام داشت تا توضیحات لازم را بدهد.
آیت‌الله هاشمی از او پرسید: چرا به این منطقه فدک می‌گویند؟
عبدالرحمن جابر: چون پیامبر خدا آن را به حضرت فاطمه بخشید.
هاشمی‌رفسنجانی: چرا پیامبر آن را به حضرت فاطمه بخشید؟
عبدالرحمان جابر: نظر ما این است که چون اهالی این منطقه بدون درگیری آن را به پیامبر خدا هدیه کردند و پیامبر نیز آن را به حضرت فاطمه هدیه کردند.
هاشمی‌رفسنجانی: در این منطقه چه چیزهایی به نام فاطمه وجود دارد؟
عبدالرحمان جابر: چشمه‌های هفت‌گانه فاطمه، مسجد فاطمه، وادی فاطمه، و بساتین (باغستان‌های) فاطمه.
هاشمی‌رفسنجانی: چرا اسم فدک را عوض کردید و حائط؛ یعنی دیوار می‌گویید؟
عبدالرحمان جابر: در این منطقه سه دیوار بلند است که به صورت حلقه، منطقه را احاطه کرده است. درون دیوارها باغ (بستان) فاطمه نام دارد که در «معجم البلدان» یاقوت حموی هم ذکر شده است. مسجدی که الآن ترمیم شده، مربوط به زمان پیامبر اسلام بوده که به مسجد فاطمه معروف است. ما آل‌جابر هستیم که قدمتی چند صدساله در منطقه داریم و پیش از دولت سعودی حکمران اینجا بوده‌ایم.
هاشمی‌رفسنجانی: مساحت کل فدک چقدر است»؟
عبدالرحمان جابر: مساحت منطقه فدک 50 در 50 کیلومتر است.
هاشمی‌رفسنجانی: وضع آب منطقه چگونه است؟
عبدالرحمان جابر: فدک دارای هفت چشمه آب بوده که به «عیون فاطمه» معروف است که به دلیل اهمال و بی‌توجهی به کشاورزی، آب آن کم شده وشاید علت کمی آب حفر چاه‌های عمیق در منطقه باشد.
هاشمی‌رفسنجانی: می‌خواهم از آب چشمه فاطمه بخورم.
جابر و دیگر همراهان، وی را منع کرده، گفتند: «آقای هاشمی! این کار را نکنید، چون نمی‌دانیم وضع آب چگونه است.
هاشمی در حالی‌که قطرات اشک چشمانش با چشمه فاطمه مخلوط شده بود، گفت: آیا بی‌سعادتی و حیف نیست که انسان تا اینجا بیاید و از چشمه فاطمه سیراب نشود؟!
این جمله باعث شد که قطرات اشکِ چشمان همراهان نیز در چشمه بریزد.
ص: 93
صدا وسیما باید فیلم فدک را بارها پخش نموده و آن‌را به صورت یک سند در اذهان ملت عزیز ایران زنده نگاه دارد. اساساً رادیو وتلویزیون و مطبوعات حداقل در ایام شهادت آن بانوی بزرگ اسلام باید شرح زندگی و مجاهدت‌های آن اسوه کامل ارزش‌ها و مقاومت و فضایل اخلاقی که محور هدفمند تعالیم آسمانی و اهل‌بیت دانا و توانای اسلام است را به صورتی جذاب برای مخاطبان ولایت‌مدار خود بازگو کنند. آموزش وپرورش باید چکیده‌ای از زندگی سراسر افتخار این بانوی نمونه الهی که بیشترین قرابت مادی و معنوی در میان زنان جهان با خاتم رسل را دارد، برای یادگیری و الگوبرداری نونهالان این مرز وبوم در کتاب‌های درسی قرار دهد وجایگاه بانویی‌که سیده زنان عالم بوده و در تولدش مریم وآسیه، خدیجه همسر با وفای حضرت مصطفی 9 را کمک می‌کردند و فرشتگان و زنان بهشتی بر او آب بهشتی می‌ریختند و برای خدمت به وی بر یکدیگر سبقت می‌گرفتند و براین خدمت بر عرشیان و فرشیان فخر می ورزیدند را تبیین نماید. واقعاً فاطمه، جانِ پیامبر خدا، مام ائمه معصوم، که تبلیغ و ترویج او با گفتار و کردار آموزه‌هایی چون چشمه جوشان و دریایی مواج و خروشان و شمعی فروزان در گستره زمان برای آبادی دین و ایمان و دنیای خردمندان و ذخیره آخرت هر انسان است.
پیشنهاد آخر آن‌که عالمان و رهپویان معصومان و فرهیختگان به خصوص زنان مؤمن و معتقد این مرز وبوم با افتخار باید نهضت و جنبش «فاطمه شناسی» و «فاطمه پژوهشی» را در دستور کار خود برای جست وجوگران مسیر فضیلت و حقیقت قرار دهندکه اگر شگفتی زندگانی این خورشید عالم تاب روشن نشود، همگان مسؤولیم.