حج در کلام امام

مطالب عمومی

نویسنده

مدیر اجرایی

چکیده

-

تازه های تحقیق

-


مراتب معنوى حج که سرمایه حیات جاودانه است و انسان را به افق توحید وتنزیه نزدیک مى‏نماید، حاصل نخواهد شد مگر آنکه دستورات عبادى حج به طور صحیح و شایسته و مو به مو عمل شود و حجاج محترم و روحانیون معظم کاروان‏ها تمام همّ خود را صرف در تعلیم و تعلّم مناسک حج کنند و بر مسأله‏دانان است که از همراهان خود مواظبت کنند که خداى نخواسته تخلّف از دستورات نشود.

و بعد سیاسى و اجتماعى آن حاصل نمى‏گردد مگر آنکه بعد معنوى و الهى آن جامه عمل پوشد و لبیک‏هاى شما جواب دعوت حق تعالى باشد و خود را محرم براى وصول به آستانه حق‏تعالى نمایید و لبیک‏گویان براى حق، نفى شریک به همه مراتب کنید و از خود که منشأ بزرگ شرک است به سوى او جلّ و علا هجرت نمایید. و امید است براى جویندگان آن، موتى که دنبال هجرت است حاصل اید و اجرى را که على اللَّه است دریافت نمایند. و اگر جهات معنوى به فراموشى سپرده شود، گمان نکنید که بتوان از چنگال شیطان نفس رهایى یابید. و تا در بند خویشتن خویش و هواهاى نفسانى خود باشید نمى‏توانید جهاد فى سبیل اللَّه و دفاع از حریم اللَّه نمایید.

شما عزیزان قدرى به خود آیید و سلحشوران جمهورى اسلامى را که پیروزى‏هاى خداپسندانه‏اى را براى اسلام و کشور اسلامى کسب کرده‏اند و اکنون جمعى از شهداى زنده‏

میقات حج، ج‏28، ص: 6

آنان با شما در مناسک حج شریک هستند، بنگرید و از تحول عظیمى که موجب این همه فداکارى در آنان شده است، عبرت بگیرید و مسلمانان بدانند تا یک درجه از این تحولات در آنان حاصل نشود، شیطان نفس امّاره و شیاطین خارج، نخواهند گذاشت که به فکر امّت اسلامى و مظلومان جهان باشند.

از خداوند تعالى توفیق همگان را خواهانم.[1]

______________________________
(1)- پیام امام خمینى قدس سره به مناسبت عید قربان 12/ 6/ 1362 ه. ش.



[1] - پیام امام خمینى قدس سره به مناسبت عید قربان 12/ 6/ 1362 ه. ش.