این شرکت در سال 1972 تأسیس شده و تاکنون توانسته است 2 میلیون دلار سوددهی داشته باشد. وظیفه این شرکت، حمل و نقل زائران به مکه و بازگرداندن آنان و نیز تهیه امکانات ایاب و ذهاب در موسم حج برای زائران است. مهمترین وظیفه این شرکت تهیه هواپیما برای انتقال حجاج در ایام حج واجب و اعزام آنان به عمره است.
در سال 1977 تأسیس شد و تاکنون 000/ 200 دلار سود داشته است. مسؤولیت این شرکت، ایجاد بنای کلیه ساختمانهای مؤسّسه تابونگ حاجی است. ساختمان دفتر و مجموعه مرکزی جدید تابونگ حاجی که 38 طبقه است با متعلّقاتش، ساختههای این شرکت است.
در حال حاضر مؤسسه دارای 40 ساختمان در سرتاسر کشور است که یکی از آنها در جده میباشد.
ساختمان جدید تابونگ حاجی با 38 طبقه، آسمان خراشی است که در یالان تون رازک در کوالالامپور قرار گرفته است.
ساختمان بر پنج پایه که الگویی از اسلام است، بنا شده. این ساختمان بصورت مدوّر ساخته شده و بتونهای آن از لحاظ معماری بسیار زیبا و نمونه است. هزینه آن بالغ بر 109 میلیون دلار میباشد که تماماً از منافع سود مؤسسه پرداخت شده است. این ساختمان به سبک مدرن ساخته شده و دارای سالنهای وسیع، آمفیتئاتر و رستوران مجهّز به سیستمهای جدید میباشد و همچنین یک پارکینگ 7 طبقه و نیز نمازخانهای بسیار زیبا جزء این مجموعه میباشد.
در سال 1982 به منظور ارائه خدمات بیشتر و بهتر به زائران، مجموعه زائران در کلاناجایا ساخته شد. این مجموعه 13 میلیون دلار هزینه دربرداشته و مجهز به سالنهای مختلف مسجد، غذاخوری، اطاقهای سمینار و پارکینگ چند طبقه است. هدف اصلی از ساخت این مجموعه، ایجاد محل تجمعی به صورت آسایشگاه برای زائران است تا فرصتهای قبل از عزیمت را در آنجا بسر برند. همچنین کسانی که قصد مسافرت به خارج از کشور را دارند از آن استفاده میکنند. دولت نیز برای سمینارها، مراسم مختلف و جشنهای عروسی آن را اجاره میکند و از این طریق نیز منبع درآمدی برای تابونگ حاجی است.
موفقیت تابونگ حاجی در ارائه بهترین خدمات به زائران و سوددهی به سرمایهگذاران خود، بدلیل مدیریت صحیح، آموزش مناسب، خلوص و فداکاری و صداقت کارکنان و استفاده از کامپیوتر میباشد. در حال حاضر کلیه قسمتهای مؤسسه به کامپیوتر مجهز شده تا امور به دقت کامل و به بهترین نحو ممکن انجام گیرد. تمامی این عوامل باعث شدهاند تا سرمایهگذاران مؤسسه تابونگ حاجی همه ساله افزایش یابند. روشهای مؤثر و گوناگون مدیریت؛ از جمله توزیع جزوات و روابط عمومی ضرب نیز بسیار مفید بوده است. در حال حاضر تابونگ حاجی با 84 شعبه در سراسر کشور دارای بیش از 900 نفر پرسنل است.
مدت 27 سال طول کشیده است تا مؤسسه تابونگ حاجی به جایگاهی که اینک دارد، برسد. اینک علاوه بر سرمایهگذاریهای مختلف، تابونگ حاجی هدف اولیه خود را که نظارت و اجرای تدارکات و مسائل رفاهی زائران بود انجام میدهد (در زمان اقامت و پس از بازگشت از حج). موفقیت تابونگ حاجی به خاطر وجود یک شخص نیست، بلکه هماهنگی کل پرسنل باعث این موفقیت است. عوامل زیر را نباید از نظر دور داشت:
ص: 75
1- حمایت دولت؛ پشتیبانی دولت و عدم دخالت در اداره مؤسسه و کمک در ارائه خدمات بیشتر.
2- اعتماد مسلمانان به مؤسسه؛ شرکت مسلمانان و سرمایهگذاری آنان، مهمترین عامل تشکیل و موفقیت مؤسسه است. بدون شرکت مردم مسلمان مالزی، تابونگ حاجی نمیتواند یک سازمان و تشکیلات مردمی باشد.
3- اعتماد و مدیریت صحیح؛ مدیریت صحیح در مؤسسه وایجاد اعتماد در مردم و تشویق آنان به سرمایهگذاری.
4- از خودگذشتگی و خلوص در کارکنان؛ خلوص در ردههای مختلف، که تلاش دارند مؤسسه را از آنچه که امروز هست به جایگاه رفیعتری صعود دهند.
5- اهمیت آموزش؛ آموزش به کارکنان در رشتههایی که مشغول هستند و مدیریت صحیح در اداره مؤسسه، اساس کار آنرا تشکیل میدهد.
6- اختیارات مدیران.
7- شعار «حق با متقاضی است»؛ این شعار در سرلوحه کار تمامیِ شعب فرعی و اصلی مؤسسه قرار دارد.
8- ملاقات با مردم؛ ملاقات با مردم و رسیدگی به درد دل و شکایات آنها در هر زمان، از عوامل دیگر موفقیت مؤسسه است.
9- همکاری با مؤسسات دیگر؛ تعاون و رابطه با بخشهای دیگر دولتی و غیر دولتی، ایجاد صمیمیت و اتحاد و تسریع در انجام امور زائران و سرمایهگذاران را فراهم آورده است.
10- همکاری با دولت سعودی؛ داشتن روابط خوب با دولت سعودی و قرار دادن امکانات مناسب وعالی از طرف دولت سعودی در اختیار تابونگ حاجی، باعث شده است تا مؤسسه بتواند خدمات بهتری ارائه داده و رضایت بیشتر اعضا را جلب نماید.
11- کنترل و موازنه؛ یک سیستم «کنترل و موازنه» در مؤسسه حاجی تابونگ وجود دارد که اعمال آن باعث تفکیک اقتدار بین دستگاه دولتی، هیأت مدیره و گروه سرمایهگذاران و همینطور بازرس حسابداری کلّ دولتی میگردد. بدین خاطر است که اساساً در حاجی تابونگ امکان سوء مدیریت منتفی میباشد.
12- کاهش بوروکراسی و نامهنگاری؛ داشتن حداقل بوروکراسی در کارهای صدور گذرنامه، اخذ ویزا، انجام امور بهداشتی زائران در حداقل زمان ممکن و بدون اتلاف وقت و ... از جمله عوامل موفقیت در مؤسسه تابونگ حاجی است.
13- نقش رسانههای گروهی؛ رسانههای گروهی نیز نقش مهم و بسزایی در این رابطه ایفا میکنند. رساندن اطلاعات به زائران، تولید برنامههای شبانهروزی و در اختیار حجّاج قرار دادن آن از وظایف رسانههای جمعی است.
14- استفاده از وسایل مدرن؛ استفاده از کامپیوتر، تلکس و فاکس نیز در سرعت کار مؤسسه، بسیار مؤثر میباشد.
به همین جهت، مؤسسه برنامههای آتی خود را با دقّت هر چه بیشتر تنظیم میکند.
15- افزایش سرمایه در کلیه رشتههای بازرگانی و صنعت مطابق با اصول اسلام.
16- تأسیس شعبات فرعی در کلیه نواحی و روستاهای مالزی.
17- افزایش سود سرمایهگذاران و در نظر گرفتن جوایز برای آنها.
18- بهبود اوضاع زائران و ایجاد رفاه و آسایش بیشتر برای آنان در هنگام اقامت در مکه مکرمه.
عملیات حج
1- ثبت نام:
الف) متقاضی میتواند در هر شعبه از شعبات مؤسسه ثبتنام نماید.
ب) صدور گذرنامه مخصوص افراد مالزیایی و یا کسانیکه در این کشور اقامت دائم دارند، میباشد.
ج) اخذ روادید از سفارت عربستان در کوالالامپور.
د) آزمایشات و معاینات پزشکی در صورت لزوم عبارتند از:
عکسبرداری از قفسه سینه، واکسینه کردن زائران در مقابل مننژیت توسط مراکز پزشکی مختلف در شهرستانهای
ص: 76
مالزی و چنانچه زائر مشکلی داشته باشد، پس از رفع آن نسبت به صدور گواهی صحّت مزاج، برای تشرف به مکه اقدام میشود.
2- نحوه انتقال و حمل و نقل حجاج:
الف) حمل و نقل دریایی؛ چنانچه تعداد تقاضای زائران به حد اقل 3000 نفر برسد بطوریکه توسط دو کشتی اعزام شوند، این انتقال از طریق دریا انجام میگیرد.
ب) حمل و نقل هوایی؛ بین 60 الی 70 هواپیمای چارتر با ظرفیت 380 نفر و یا بوئینگ 747 با ظرفیت 505 نفر کار انتقال زائران را در موسم حج انجام میدهند. چنانچه تعداد هواپیماهای مؤسسه کافی نباشد، زائران میتوانند با هواپیمای خطوط مالزی عزیمت نمایند. کلیه بلیط زائران توسط اداره حمل و نقل و بازرگانی عمومی مؤسسه تهیّه میگردد.
3- نحوه آموزش حجاج:
دفاتر امور دینی در مراکز استانها، شهرستانها و روستاهای مختلف، امر ارشاد و برطرف کردن مشکلات دینی زائران را برعهده دارند.
به زائران در گروههای 100 یا 200 نفری دو روز بطور فشرده خدمات دینی ارائه میشود.
روز اول: ارشاد در خصوص مراسم حج و عمره و پرسش و پاسخ.
روز دوم: سخنرانی راجع به رعایت بهداشت و نظافت.
علاوه بر آن، جزوه و پرسترهای مختلف در این خصوص بین زائران توزیع میشود. ضمناً یک ماه قبل از تشرف زائران و همچنین به صورت مقالاتی که توسط خود مؤسسه تابونگ حاجی ارائه میشود، راهنمایی لازم را به زائران ارائه میدهند.
4- خدمات رفاهی و پزشکی:
الف) گروه تأمین رفاه:
* خدمات تأمین مسکن.
* پسانداز و سوددهی (امور مالی).
* رسیدگی به شکایات و پیگیری.
* ثبت موالید و متوفیات.
* توزیع خبرنامهها بین زائران.
* پیگیری اشیاء گمشده.
* اداره امور قربانی زائران.
* تحقیق در مورد زائران گمشده.
* مشاوره در امور مختلف.
* تغییر در برنامههای پرواز.
ب) هیأت پزشکی:
* اداره امور بیمارستانهای مخصوص مالزیاییها در عزیزیه.
* اداره امور دارو و توزیع آن در جده، مدینه، عرفات و منی.
* اداره ایجاد و تدارکات کلینیکهای سیار.
* تهیه آمبولانس برای زائران بیمار.
ص: 77
* اعزام زائران بیمار به بیمارستانهای دولتی عربستان در مکه.
* حمل بیماران به عرفات.
* برنامهریزی برای حمل بیماران به مالزی، پس از انجام اعمال حج.
* ارائه اطلاعات پزشکی به زائران.
* ارائه اطلاعات و خدمات پزشکی در محل اقامت آنان.
* مراقبت از بیماران در آسایشگاهها تا حصول بهبودی و ترخیص آنان.