آزمون سراسری مدیران کاروانهای حج سال 1377

نوع مقاله : از نگاهی دیگر

موضوعات


بسم اللَّه الرحمن الرحیم، حمد و سپاس خداوند بزرگ را که توفیق طواف کعبه دلها و قبله جانها را عنایت فرمود و در میعادی همگانی، در موسم حج، خدمت به زائران کعبه و حرم پیامبرش- ص- را به ما ارزانی داشت.
با درود فراوان بر پیامبر خدا، خاتم نبوت، حضرت محمد- ص- و عترت طیبه‌اش- علیهم السلام- به خصوص ولی خدا و خاتم امامت و با استعانت از ارواح پاک شهدای راه حق و فضیلت از صدر اسلام تا کنون، خاصه روح ملکوتی امام راحل کبیر- رحمة اللَّه علیه- باغبان شهادت، احیاگر حج ابراهیمی و اسلام ناب محمدی- ص- و با سلام و درود بر خلف صالح او رهبر معظم انقلاب اسلامی و ولی امر مسلمین حضرت آیت اللَّه خامنه‌ای- مد ظله العالی- شرایط و ضوابط آزمون سراسری مدیران کاروانهای حج تمتع با هدف انتخاب مدیران کاروانهای حج تمتع سال 1377 برای کلیه مراکز استانها و شهرستانها و نواحی و بخشهای تابعه فرمانداریها از طریق آزمون کتبی، مصاحبه و تحقیق به شرح زیر اعلام می‌گردد:
الف- شرایط عمومی
1- تابعیت جمهوری اسلامی ایران.
2- مسلمان و معتقد بودن به نظام 

ص: 191
جمهوری اسلامی ایران و ولایت فقیه و التزام عملی به آن.
3- اعتقاد و التزام به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران.
4- عدم وابستگی به گروهکها و جریانات ضد انقلاب (اعم از الحادی، التقاطی، مفسده جو، اخلالگر و ...).
5- عدم اشتهار به فساد اخلاقی.
6- برخورداری از سلامت جسمی و توانایی انجام کار.
ب- شرایط اختصاصی
1- داشتن مدرک تحصیلی سیکل اول متوسطه یا پایان دوره راهنمایی نظام جدید، برای داوطلبانی که سابقه مدیریت حج تمتع دارند و یا داشتن دیپلم کامل متوسطه برای داوطلبانی که سابقه مدیریت حج تمتع ندارند.
2- داشتن حداقل 30 و حداکثر 50 سال سن (متولدین سالهای 1327 تا 1347) برای داوطلبان جدید و داشتن حداکثر 55 سال سن (متولدین 1322) برای کسانی که سابقه مدیریت دارند.
تبصره- ملاک محاسبه سن داوطلب، سال تولد مندرج در شناسنامه جدید جمهوری اسلامی ایران در زمان ثبت نام خواهد بود.
3- داشتن حداقل سه سال سابقه در امر حج تمتع؛ اعم از بازرس، کادر اجرایی ستادهای حج و خدمه کاروان.
تبصره 1- داشتن حداقل یک سفر حج تمتع به عنوان مدیر یا بازرس یا کادر اجرایی ستادهای حج و یا خدمه کاروان از سه سال فوق در طول سالهای 1371 لغایت 1376 الزامی است.
تبصره 2- کسانی که سابقه 3 سال حج تمتع داشته باشند، در صورتی که واجد شرایط تبصره فوق (1) نباشند، چنانچه در فاصله سالهای 71 تا 76 یک سفر عمره تحت عناوین مدیر یا عوامل خدماتی داشته باشند نیز می‌توانند متقاضی شوند.
تبصره 3- اعزام سالهای 71 تا 76 در صورت ارائه گواهی و مدارک معتبر، قابل قبول می‌باشد.
4- متأهل بودن.
5- بومی بودن؛ یعنی هر داوطلب تنها می‌تواند داوطلب مدیریت کاروان برای شهرستانی شود که در آنجا فعلًا ساکن است.
تبصره 1- منظور از شهرستان، نواحی تابعه فرمانداری مربوط است.
تبصره 2- افرادی که در محل 
ص: 192
سکونتشان به عنوان مدیر پذیرفته شوند؛ چنانچه هر زمان و به هر دلیل تغییر مکان محل سکونت، از شهری به شهر دیگر یا از استانی به استان دیگر دهند، سازمان حج هیچگونه تعهدی برای ادامه استفاده خدمت از آنان در امر مدیریت این دوره نخواهد داشت. لذا مدیریت کاروان برای هر فرد صرفاً در شهرستان محل سکونت فرد مطرح می‌باشد.
6- شرکت و قبولی در آزمون کتبی و مصاحبه حضوری و عدم وجود مشکل یا مانع در تحقیقات انجام شده.
تبصره- برادران اهل سنت می‌توانند در مناطقی که اهل سنت ساکن هستند برای شرکت در آزمون داوطلب شوند.
ج- مقررات وظیفه عمومی
داوطلبان لازم است از نظر مقررات وظیفه عمومی، برابر آیین نامه‌های مربوط برای ثبت نام و شرکت در آزمون و در صورت پذیرش معنا نداشته باشند.
د- ثبت نام
هر داوطلب می‌تواند با مطالعه شرایط عمومی و اختصاصی مندرج در دفاتر منتشر شده، در صورت واجد شرایط بودن نسبت به تکمیل تقاضانامه ثبت نام و شرکت در آزمون سراسری مدیریت کاروان حج تمتع سال 1377 (فرم ب)، اقدام و فرم تقاضانامه تکمیل شده را به انضمام سایر مدارک مورد نیاز از روز یکشنبه 20/ 8/ 75 لغایت روز سه‌شنبه 20/ 9/ 75 از طریق پست سفارشی به آدرس تهران- صندوق پستی 11115- 14578- سازمان حج و زیارت- اداره کل امور راهنمایان و ستادها ارسال و رسید دریافت دارد. بدیهی است هر داوطلب بهنگام دریافت کارت ورود به جلسه آزمون باید رسید پست سفارشی ارسال مدارک ثبت نام را بهمراه داشته باشد.
یادآوری‌های مهم: افراد ذیل مجاز به ثبت نام و شرکت در آزمون نمی‌باشند
1- افرادی که به هر صورت در لیست معاف سالهای گذشته سازمان حج و زیارت بوده یا به دلیل ضعف عملکرد سالهای قبل، نامشان در لیست «مردودین عملکردی» قرار گرفته است.
2- نظر به اهمیت و حساسیت برخی از مشاغل و موقعیت مسؤولان و جلوگیری از بروز اختلال در روند اجرایی دستگاههای دولتی با توجه به وقت قابل
ص: 193
توجهی که مسؤولیت کاروان در طول سال از مدیران طلب می‌نماید، متصدیان مشاغل و موقعیت‌های مختلف شامل: روحانیت معظم، نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی، قضات، مدیران عامل، مدیران کل و بالاترِ دستگاههای دولتی و مشاغل همتراز آن، شهرداران، بخشداران و اعضای نیروهای مسلح نمی‌توانند داوطلب مدیریت کاروان شوند.
3- شاغلان و کارمندان سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری در هر سمتی مجاز به شرکت در آزمون نخواهند بود.
ه- تذکرات مهم:
1- چون مدیران کاروانها از بین داوطلبان واجد شرایط به ترتیب نمرات به دست آمده، آزمون کتبی و اولویتها و مصاحبه پس از تحقیق و بررسی، در حد نیاز هر محل انتخاب می‌شوند، لذا ارسال مدارک و شرکت در امتحان هیچگونه تعهدی برای سازمان حج و زیارت ایجاد نخواهد کرد.
2- پذیرش داوطلبان برای سال 1377 در صورت نیاز فقط برای یکسال مدیریت اعتبار دارد و ادامه کار آنان در سالهای بعد بستگی به تصویب هیأت تعیین صلاحیت و تأیید عملکرد قبلی آنان دارد.
3- نظر به این که مجموعاً به میزان دو برابر ظرفیت مورد نیاز هر شهرستان مدیر گزینش خواهد شد، لذا مدیران منتخب در صورت تأیید عملکرد آنان و نداشتن منع، به صورت یکسال در میان، اعزام خواهند گردید.
4- با توجه به این که مدیران کاروانها باید برای انجام امور محوله حداقل 4 ماه در ایام سال با سازمان همکاری داشته باشند، لذا از برادرانی که به علت اشتغالات گوناگون از ادامه همکاری به صورت فوق در سال آتی یا سالهای آینده معذورند، تقاضا می‌شود از ارسال تقاضا و مدارک خودداری فرمایند.
5- نظر به این که پذیرش داوطلبان مدیریت در حج، صرفاً از طریق این آزمون خواهد بود، لذا کلیه متقاضیان واجد شرایط؛ اعم از مدیران فعلی و قبلی، در صورت تمایل، باید در این آزمون شرکت نمایند.
و- امتحانات
1- آزمون سراسری مدیریت کاروان حج در دو مرحله برگزار خواهد شد:
2- آزمون مرحله اول: آزمون 
ص: 194
مرحله اول به صورت کتبی و تست چهارگزینه‌ای برای کلیه داوطلبان متقاضی برگزار خواهد شد. مواد آزمون مرحله اول و منابع تهیّه سؤالات به شرح زیر است:
1- 2 مواد آزمون کتبی: در آزمون مرحله اول به هریک از داوطلبان یک دفترچه آزمون حاوی 180 سؤال تستی چهار گزینه‌ای داده خواهد شد که داوطلبان باید در مدت 180 دقیقه به آنها پاسخ دهند.
عناوین، تعداد سؤالات و مدت پاسخگویی به هریک از آنها به شرح جدول شماره 1 می‌باشد.
جدول شماره 1- مواد امتحانی، تعداد سؤالات و مدت پاسخگویی به آنها
عنوان تعداد سؤال از شماره تا شماره مدت لازم برای پاسخگویی احکام و مناسک حج 3030130 دقیقه آگاهی نسبت به کشور عربستان 20503120 دقیقه‌مباحث عقیدتی 20705120 دقیقه‌تاریخ اسلام و اماکن مکه و مدینه 301007130 دقیقه‌اسرار و معارف حج 2012010120 دقیقه‌آشنایی با شیوه مدیریت در حج و مسائل مربوط به آن 3015012130 دقیقه‌اطلاعات جغرافیایی 1016015110 دقیقه زبان عربی 2018016120 دقیقه 2- 2 منابع آزمون کتبی: منابع آزمون کتبی برای هر یک از مواد امتحانی به شرح جدول شماره 2 می‌باشد.
جدول شماره 2- منابع تهیه سؤالات آزمون مرحله اوّل
عنوان آزمون‌منابع تهیه سؤال‌احکام و مناسک حج 1- مناسک حج حضرت امام خمینی (ره) 2- احکام دین، تألیف حجةالاسلام والمسلمین آقای فلاح‌زاده 
ص: 195
آگاهی نسبت به کشور عربستان 1- شناخت عربستان 2- آشنایی با قوانین و مقررات عربستان تألیف آقای دکتر طالقانی‌مباحث عقیدتی 1- آیین وهابیت تألیف آیت اللَّه جعفر سبحانی 2- فقه تطبیقی تألیف حجج اسلام مهدی پیشوایی و حسین گودرزی‌تاریخ اسلام و اماکن مکه و مدینه 1- فرازهایی از تاریخ پیامبر اسلام- ص- تألیف آیت اللَّه جعفر سبحانی 2- آثار اسلامی مکه و مدینه تألیف حجت الاسلام و المسلمین رسول جعفریان‌اسرار و معارف حج‌در راه برپایی حج ابراهیمی تألیف حجت الاسلام و المسلمین عمید زنجانی‌آشنایی با شیوه مدیریت در حج و مسائل مربوط به آن 1- مدیریت در کاروانهای حج از انتشارات نشر مشعر 2- کمکهای اولیه ویژه حج- آتش نشانی، از انتشارات نشر مشعر 3- دستور العملهای اجرایی حج 76- بهداشت در حج، از انتشارات نشر مشعراطلاعات جغرافیایی‌اطلس مدینه منوره، از انتشارات نشر مشعرزبان عربی‌حوارات حول شؤون الحج، از انتشارات نشر مشعر
3- 2- آزمون مرحله اول در صبح جمعه 23/ 3/ 1376 در محلهایی که متعاقباً اعلام خواهد شد به طور همزمان برگزار می‌گردد.
4- 2- پس از برگزاری آزمون مرحله اول (آزمون کتبی تستی)، فهرست اسامی پذیرفته شدگان مرحله اوّل از بین متقاضیان هریک از شهرستانهای مختلف 
ص: 196
کشور بر اساس نمره کلّ اکتسابی آزمون کتبی و نمره حاصل از سوابق و اولویتهای داوطلبان، تا 3 برابر ظرفیت مورد نیاز هر یک از شهرستانها استخراج و اعلام خواهد شد.
3- آزمون مرحله دوّم (مصاحبه): از کلیّه پذیرفته شدگان آزمون مرحله اول، بر اساس برنامه زمانی که به همراه فهرست اسامی آنان اعلام می‌گردد، برای شرکت در مصاحبه حضوری دعوت به عمل خواهد آمد. مصاحبه حضوری منحصراً در تهران برگزار می‌گردد و شامل موارد زیر می‌باشد:
1- 3- مدیریت و وظایف مدیر در حج درباره احکام حج و آشنایی با اماکن مدینه و مکه و تاریخ اسلام و قدرت مدیریت.
2- 3- مکالمه زبان عربی.
3- 3- روان خوانی قرآن مجید.
ز- سوابق و اولویت‌ها
هر داوطلب می‌تواند با ارائه مدرک معتبر در رابطه با موارد ذیل، از امتیازات در نظر گرفته شده در گزینش مرحله اول بهره‌مند شود.
1- سوابق حج تمتع شامل مدیریت و معاونت و خدمه کاروانها، بازرسین و اعضای ستادهای حج بر اساس گواهی سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری و یا ارائه تصویر کارت معاونت و خدمه کاروان و احکام مدیریت یا بازرسی و ستادی.
2- مدارک تحصیلی به ترتیب اولویت شامل دکتری، فوق لیسانس، لیسانس، فوق دیپلم، دیپلم، بر اساس گواهی مراجع ذیربط.
3- سوابق شرکت در دفاع مقدس به ازای مدت حضور در جبهه‌های نبرد حق علیه باطل، بر اساس گواهی نیروی مقاومت بسیج سپاه پاسداران انقلاب اسلامی استان یا اداره عملیات و خدمات پرسنلی ستاد مشترک سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مرکز (فرم شماره 1) و یا اداره کل امور جهادگران استان (فرم شماره 2).
4- سوابق آزادگی برای آزادگان سرافراز مبنی بر مدت اسارت آنان از ستاد رسیدگی به امور آزادگان استان ذیربط (فرم شماره 3).
5- سوابق جانبازی برای جانبازان عزیز انقلاب اسلامی با معلولیت 25 درصد به بالا از ستاد بنیاد مستضعفان و جانبازان انقلاب‌اسلامی استان ذیربط (فرم‌شماره 4). 
ص: 197
تذکر مهم: جانبازان عزیز انقلاب اسلامی در صورتی که دارای کارت جانبازی باشند، می‌توانند تصویر کارت جانبازی را ارسال دارند.
6- بستگی با شهدای گرانقدر انقلاب اسلامی شامل فرزند، برادر، پدر و همسر شهید بر اساس گواهی بنیاد شهید انقلاب اسلامی استان ذیربط.
7- آن دسته از داوطلبانی که در حال حاضر اشتغال به تحصیل دارند، با ارائه گواهی از دانشگاه مربوط، مبنی بر گذراندن تعداد واحدهای مورد نیاز مقاطع تحصیلی از امتیاز و نمره آن مقطع می‌توانند استفاده نمایند؛ مثلًا دانشجویان کارشناسی با ارائه گواهی، گذراندن واحدهای مورد نیاز مقطع فوق دیپلم از نمره آن بهره‌مند خواهند شد.
ح- نحوه گزینش نهایی مرحله اول
1- گزینش آزمون مرحله اوّل از بین داوطلبانی که حد نصاب نمره علمی لازم را بر اساس مواد آزمون کتبی احراز کرده باشند، با توجه به ضوابط مربوط انجام خواهد شد.
2- گزینش نهایی آزمون مرحله اول بر اساس نمره کل حاصل از 90 درصد نمره آزمون کتبی و 10 درصد نمره اکتسابی از سوابق و اولویت‌ها (مجموع امتیازات داوطلب بر اساس ضوابط بند «ز» این دفترچه) انجام خواهد شد.
تذکر: در صورتی که در هریک از شهرستانها، تعداد زائران به حد نصاب تشکیل یک کاروان برسد، برای آن شهرستان مدیر تعیین می‌گردد.
ط- ثبت نام برای شرکت در آزمون
هر داوطلب برای ثبت نام باید پس از مطالعه دقیق دفترچه، چنانچه واجد شرایط شرکت در آزمون باشد اقدامات زیر را انجام دهد.
1- مبلغ 000، 20 ریال (بیست هزار ریال) بابت ثبت نام و شرکت در آزمون سراسری مدیریت کاروان حج تمتع سال 1377 به حساب شماره 90035 نزد بانک ملی ایران شعبه سازمان حج و زیارت، بنام در آمدهای متفرقه سازمان حج و زیارت (قابل پرداخت در کلیه شعب بانک ملی ایران در سراسر کشور) پرداخت و رسید آن را دریافت دارد.
2- تقاضانامه ثبت نام در آزمون (فرم ب) را به صورتی که در بند «ک» شرح داده می‌شود تنظیم و تکمیل کند.
3- پشت و روی برگ مشخصات 
ص: 198
داوطلبان آزمون ورودی کاروانهای حج تمتع (فرم الف) را به طور کامل، دقیق و خوانا تکمیل نماید.
4- مدارک لازم دیگر را با توجه به وضعیت خود تهیه نماید.
5- تقاضانامه ثبت نام (فرم ب) تکمیل شده و مدارک لازم دیگر را در داخل پاکتی به قطع 25* 17 قرار دهد.
6- مشخصات خود و نشانی کامل و دقیق پستی خود را روی پاکت مربوط بنویسد.
7- پاکت حاوی مدارک ثبت نام را از تاریخ 20/ 8/ 75 لغایت 20/ 9/ 75 از طریق پست سفارشی به آدرس تهران- صندوق پستی شماره 11115- 14578- سازمان حج و زیارت- اداره کل امور راهنمایان و ستادها ارسال و رسید أخذ نماید.
ی- مدارک لازم برای ثبت نام و شرکت در آزمون
مدارکی که داوطلب برای ثبت نام و شرکت در آزمون باید در پاکت قرار دهد و آن را حداکثر تا 20/ 9/ 75 از طریق پست سفارشی به آدرس فوق (که در بند «ط» آمد) ارسال دارد به شرح زیر است:
1- تقاضانامه تکمیل شده ثبت نام (فرم ب).
2- چهار قطعه عکس 4* 3 داوطلب که در سال جاری گرفته شده و تمام رخ بوده و پشت هر کدام به ترتیب نام خانوادگی، نام، شماره شناسنامه و سال تولد داوطلب نوشته شده باشد.
تبصره- یک قطعه از چهار قطعه عکس روی تقاضانامه ثبت نام (فرم ب) قطعه دیگر از آن در روی برگ مشخصات داوطلبان آزمون مدیریت کاروانهای حج تمتع (فرم الف) الصاق گردد و دو قطعه دیگر به همراه سایر مدارک ارسال شود.
3- یک نسخه فتوکپی از کلیه صفحات شناسنامه.
4- فتوکپی آخرین مدرک تحصیلی یا تأییدیه آخرین مدرک تحصیلی.
5- اصل رسید بانکی مبنی بر واریز مبلغ 000، 20 ریال (بیست هزار ریال) بابت ثبت نام در آزمون واریز شده به حساب شماره 90035 نزد بانک ملی ایران شعبه سازمان حج و زیارت به نام در آمدهای متفرقه سازمان حج و زیارت (قابل پرداخت در کلیه شعب بانک ملی ایران) که به نام داوطلب صادر شده و عاری از هرگونه خدشه و یا قلم خوردگی باشد.
6- فتوکپی کارت پایان خدمت و یا 
ص: 199
معافیت دائم برای متولدین سال 1337 به بعد.
7- اصل گواهی لازم و ممهور به مهر و امضای هر یک از مسؤولین ذیربط برای استفاده کنندگان از امتیازات مندرج در بندهای 1 تا 7 قسمت «ز».
تذکر مهم:
1- مدارک ارسالی به هیچ وجه مسترد نمی‌شود.
2- به مدارکی که بعد از تاریخ مقرر و یا به طریقی غیر از پست سفارشی ارسال گردد ترتیب اثر داده نخواهد شد.
ک- نحوه تنظیم و تکمیل تقاضانامه ثبت نام (فرم ب)
هر داوطلب باید مندرجات برگ تقاضانامه ثبت نام (فرم ب) را با دقت مطالعه کند و اطلاعات خواسته شده را در محل‌های مخصوص آن با خودکار آبی درج نماید. در تکمیل برگ تقاضانامه ثبت نام نکات زیر باید رعایت شود.
1- در ردیفهای 1 و 2، داوطلب باید در محل خالی، نام خانوادگی و نام خود را مطابق اطلاعات مندرج در شناسنامه بطور کامل و خوانا بنویسد و سپس در جداول محل درج حرف به حرف نام خانوادگی از راست به چپ، نام خانوادگی و نام را کامل و خوانا بنویسد و سپس در جداول محل درج حرف به حرف نام خانوادگی از راست به چپ، نام خانوادگی و نام خود را حرف به حرف از راست به چپ وارد کند (در نوشتن حرف به حرف باید صورت تنهای حروف بزرگ نوشته شود). به عبارت دیگر، هر حرف را باید به صورت تنهای آن نوشت (نه به صورتی که تلفظ می‌شود و نه به صورت چسبیده آن). مثلًا (رضایی) را باید به صورت ر ض ا ی ی نوشت. در جدول حرف از نوشتن مد () یا تشدید () یا الف محذوف (مانند الف بعد از لام در کلمه (الهه) یا همزه (ء) مانند همزه روی واو در کلمه (مؤیدی) خودداری شود.
2- در ردیف 3، داوطلب باید نام پدر خود را بنویسد.
3- در ردیفهای 4 و 5 داوطلب باید مطابق اطلاعات مندرج در شناسنامه خود، به ترتیب شماره شناسنامه و سال تولد خود را با توجه به مندرجات شناسنامه بنویسد.
4- در ردیفهای 6 و 7، داوطلب باید به ترتیب وضعیت تأهل (مجرد یا متأهل بودن) خود را مشخص و تعداد فرزندان خود را بنویسد. 
ص: 200
5- در ردیف 8، داوطلب باید مذهب خود را بنویسد.
6- در ردیف 9، داوطلب باید با گذاشتن علامت* (ضربدر) در یکی از مربعهای 1 تا 6 میزان تحصیلات خود را مشخص کند.
7- در ردیف 10، داوطلب باید با گذاشتن علامت* (ضربدر) در یکی از مربعهای 1 و یا 2 وضعیت نظام وظیفه خود را مشخص نماید.
8- در ردیف 11، داوطلب باید عنوان شغل و مسؤولیت خود را، که در حال حاضر به آن اشتغال دارد، بنویسد.
9- در ردیفهای 12 و 13، داوطلب باید مطابق اطلاعات مندرج در شناسنامه خود به ترتیب: نام استان، شهرستان محل تولد و نام استان و شهرستان محل صدور شناسنامه خود را بنویسد.
10- در ردیف 14، داوطلب باید سابقه تشرف به حج (در سمت‌های مدیر، خدمه، بازرس، کادر ستادی حج) را به ترتیب سال تشرف، از اوّلین سال تشرف تا کنون در جدول مربوط درج و سایر مندرجات جدول مربوط را تکمیل نماید.
گفتنی است که داوطلب به منظور استفاده از امتیازات این بخش، ضرورت دارد برای هر بار تشرف به حج گواهی معتبر و قابل قبول به ضمیمه تقاضانامه ثبت نام (فرم ب) ارسال دارد.
11- در ردیف 15، که مخصوص داوطلبان رزمنده می‌باشد، باید مدت حضور در جبهه‌های نبرد حق علیه باطل از تاریخ 31/ 6/ 59 تا کنون را به ماه و براساس گواهی صادره (فرم شماره 1) با امضا و مهر مسؤول نیروی مقاومت بسیج سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایرانِ استانِ ذیربط و یا اداره عملیات و خدمات پرسنلی ستاد مشترک سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مرکز و یا بر اساس گواهی صادره (فرم شماره 2) با امضا و مهر مدیر کلّ امور جهادگران استان ذیربط، در جدول مربوط، هم به حروف و هم به عدد بنویسد. در ضمن چنین داوطلبی باید منحصراً بر حسب مورد اصل فرم شماره 1 و یا فرم شماره 2 را پس از تکمیل و تأیید آن توسط مسؤول ذیربط به همراه فرم تقاضانامه ثبت نام (فرم ب) ارسال دارد. در غیر این صورت نمی‌تواند از امتیاز مربوط به رزمندگان بهره‌مند شود.
12- در ردیف 16، که مخصوص داوطلبان آزاده می‌باشد، داوطلب آزاده باید مدت اسارت خود را بر اساس گواهی صادره 
ص: 201
(فرم شماره 3) با امضا و مُهر و مسؤول ستاد رسیدگی به امور آزادگان استان ذیربط، در جدول مربوط، هم به حروف و هم به عدد بنویسید. در ضمن چنین داوطلبی باید منحصراً اصل فرم شماره 3 را پس از تکمیل و تأیید آن توسط مسؤول ذیربط، به همراه فرم تقاضانامه ثبت نام (فرم ب) ارسال دارد. در غیر این صورت نمی‌تواند از امتیاز مربوط به آزادگان بهرمند شود.
13- در ردیف 17، که مخصوص داوطلبان جانباز یا معلولیت حداقل 25 درصد به بالا می‌باشد، داوطلب جانباز باید درصد معلولیت خود را براساس گواهی صادره (فرم شماره 4) با امضا و مهر مسؤول ستاد بنیاد مستضعفان و جانبازانِ انقلاب اسلامی استانِ ذیربط و یا بر اساس درصد معلولیت مشخص شده در کارت جانبازی، در جدول مربوط، هم به حروف و هم به عدد بنویسد. در ضمن چنین داوطلبی باید منحصراً اصل فرم شماره 4 را پس از تکمیل و تأیید آن توسط مسؤول ذیربط، به همراه فرم تقاضانامه ثبت نام (فرم ب) ارسال دارد و یا فتوکپی کارت جانبازی را بهمراه فرم تقاضانامه ثبت نام (فرم ب) ارسال نماید. در غیر این صورت نمی‌تواند از امتیاز مربوط به جانبازان بهره‌مند شود.
14- در ردیف 18، که مخصوص خانواده معظم شهدا می‌باشد، داوطلب باید نسبت و بستگی خود را با شهید یا مفقود الأثر و یا اسیر والا مقام بر اساس گواهی صادره (فرم شماره 5) با امضا و مهر مسؤول بنیاد شهید انقلاب اسلامی استانِ ذیربط منحصراً باگذاشتن علامت* (ضربدر) در یکی از مربعهای 1، 2، 3 و یا 4 مشخص نماید. در ضمن چنین داوطلبی باید منحصراً اصل فرم شماره 5 را پس از تکمیل و تأیید آن توسط مسؤول ذیربط به همراه فرم تقاضانامه ثبت نام (فرم ب) ارسال دارد. در غیر این صورت نمی‌تواند از امتیاز مربوط به خانواده معظم شهدا بهره‌مند شود.
15- در ردیف 19، داوطلب باید نام استان محل اقامت و شهرستان محل اقامت و کد شهرستان محل اقامت خود را با توجه به جدول شماره 3 به طور کاملًا خوانا بنویسد.
تذکر خیلی مهم: نظر به این که اساس گزینش و انتخاب مدیران حج با توجه به شهرستان محل اقامت صورت می‌گیرد، لذا هر داوطلب باید دقیقاً با توجه به جدول شماره 3 مندرج در صفحات 8 تا 10 این دفترچه، نام دقیق استان 
ص: 202
و شهرستان محل اقامت و کد شهرستان مربوط خود را استخراج و در جدول مربوط در بند 19 تقاضانامه ثبت نام (فرم ب) بنویسد. بدیهی است هر نوع اشتباه در درج عنوان استان، شهرستان و کد شهرستان محل اقامت متقاضی، موجب خواهد شد که وی از شرکت در گزینش حذف گردد.
مثال: داوطلبی که شهرستان محل اقامت وی شهرستان اسفراین استان خراسان می‌باشد باید کد شهرستان اسفراین را که 367 می‌باشد از جدول شماره 3 استخراج در محل مربوط بنویسد.
16- در ردیف 20، داوطلب باید نشانی پستی محل سکونت خود را به طور دقیق و خوانا بنویسد و نسبت به درج شماره تلفنی که بتواند در صورت ضرورت با وی تماس گرفت اقدام نماید.
17- در ردیف 21، داوطلب باید نشانی پستی محل کار خود را به طور دقیق و خوانا بنویسد و نسبت به درج شماره تلفنی که بتوان در صورت ضرورت با وی تماس گرفت اقدام نماید.
18- هر داوطلب پس از تکمیل مندرجات فرم تقاضانامه ثبت نام (فرم ب) باید ذیل آن را مطالعه و سپس نسبت به تکمیل‌وامضای قسمت مربوط نیز اقدام نماید.
تذکرات مهم:
1- هر دواطلب برای استفاده از سوابق و اولویت‌های مندرج در بند «ز»، در گزینش آزمون مرحله اول باید برحسب مورد اصل گواهی مشخص شده را با امضا و مهر مسؤول ذیربط به همراه تقاضانامه ثبت نام (فرم ب) ارسال دارد.
2- آن دسته از داوطلبانی که با توجه به ضوابط مندرج در بند «ز» (سوابق و اولویت‌ها) واجد شرایط بیش از یکی از بندهای 3، 4، 5 و یا 6 باشند باید برحسب مورد ضمن علامتگذاری مورد مربوط در فرم تقاضانامه ثبت نام (فرم ب)، گواهی‌های لازم را با امضا و مهر مسؤول مربوط ارسال دارند تا بتوانند از امتیازات آن بهره‌مند گردند. برای مثال داوطلبی که هم رزمنده می‌باشد و هم آزاده بوده و هم جانباز با معلولیت 25 در صد به بالا بوده و هم جزو خانواده شهدا محسوب می‌گردد، باید برای استفاده از امتیاز رزمندگی فرم شماره 1 و یا فرم شماره 2، برای استفاده از امتیاز مربوط به آزادگان فرم شماره 3، برای استفاده از امتیاز جانبازان، فرم شماره 4 و برای استفاده از امتیاز خانواده معظم شهدا فرم شماره 5 را بر حسب مورد باید با امضا و مهر مسؤول ذیربط، به ضمیمه تقاضانامه ثبت 
ص: 203
نام ارسال دارد تا بتواند از امتیازات هریک از آنها استفاده نماید.
داوطلبان می‌توانند پس از مطالعه دقیق مطالب مطرح شده در صورت نیاز برای کسب راهنمایی بیشر و اخذ فرم‌ها و دفاتر همه روزه در وقت اداری با دفاتر حج و زیارت استانها و شهرستانهای ذیربط تماس حاصل نمایند.