نگاهی به مطبوعات عربستان‌

نوع مقاله : از نگاهی دیگر

موضوعات


120 ساعت فعالیت روزانه رادیو سعودی در موسم حج
فعالیت روزانه کانالهای رادیویی سعودی ویژه موسم حج، از آغاز ماه ذی‌القعده تا پایان ماه ذی الحجه به 120 ساعت می‌رسد. محمد بن عثمان المنصوری، معاون وزیر تبلیغات عربستان در امور رادیو، با بیان مطلبِ فوق افزود: 27 رادیو از کشورهای عربی و اسلامی به طور مستقیم به گزارش مراسم حج می‌پردازند. وی خطبه عرفه و اقامه نماز جماعت در عرفات- به صورت جمع و قصر- و خطبه و نماز عید قربان در مسجد الحرام را جزء برنامه‌هایی ذکر کرد که به طور مستقیم در کشورهای مختلف جهان پخش می‌شود.
نامبرده مجموعه برنامه‌های ویژه موسم حج را بیش از 200 برنامه شمرد و گفت: این برنامه‌ها از رادیو کشوری، رادیو شبکه 2، رادیو قرآن و رادیو ندای اسلام و همچنین از دو کنال رادیویی انگلیسی و فرانسوی- به زبانهای عربی، انگلیسی، فرانسوی، اندونزیایی، اردو، ترکی، فارسی، ساحلی، بنگالی، سومالی و ترکستانی- پخش می‌گردد.
وی در خاتمه با بیان این که این برنامه‌ها شامل حدیث، سخنرانی، مصاحبه و دیگر موضوعات متنوع است، گفت: در این برنامه‌ها تعدادی از مشایخ، نویسندگان، اساتید دانشگاه و دیگران شرکت داشته و مجموع این برنامه‌ها با همکاری وزارت امور اسلامی و اوقاف و تبلیغ وارشاد، وزارت کشور، وزارت حج، وزارت علوم، وزارت بهداشت و غیر آنها انجام می‌شود.
(روزنامه الریاض، مورخ 2 ذو الحجه 1418 برابر با 10/ 1/ 77). 

ص: 192
ارشاد حاجیان توسط کامپیوتر
شرکت برنامه‌های اسلامی بین المللی (شرکة البرامج الاسلامیة الدولیة «جیسکو») یک برنامه کامپیوتری جهت آشنایی حاجیان خانه خدا با مناسک حج تهیه و منتشر نموده که علاوه بر بیان احکام، مطابق مذاهب چهارگانه اهل سنت، از نقشه‌های برجسته و عکسها و مجسمه‌های مختلف برای این منظور بهره گرفته است. در این برنامه بیننده را به جایگاه مقدس کعبه می‌برد تا کعبه را و کیفیت طواف را، مقام ابراهیم، حجر اسماعیل، چاه زمزم، سعی بین صفا و مروه، رمی جمرات و همه آن اماکن مقدس را از نزدیک مشاهده کند و همراه این تصاویر، اهمیت هر یک از این مکانهای مقدس و سابقه تاریخی ارتباط آنها با مناسک حج بیان می‌شود.
در ضمن این برنامه کیفیت «حجة الوداع» را بر اساس کتب تاریخ مطرح کرده و همچنین آیات قرآنی، احادیث نبوی، قصه‌های قرآنی مربوط به حج، تاریخ و مراحل ساخت کعبه و مراحل تاریخ ساخت مسجد الحرام را تبیین می‌کند. گفتنی است که برنامه مزبور به زبانهای انگلیسی، مالزیایی، اندونزیایی و ترکی تهیه گردیده است.
(هفته نامه المسلمون، شماره 673، مورخ 27 شعبان 1418/ 6/ 10/ 76)
ملاحظه: از آنجاکه برنامه‌هایی ازاین قبیل فاقد نظرات و دیدگاههای شیعه است، مناسب به نظر می‌رسد که معاونت آموزش وتحقیقات بعثه مقام معظّم رهبری نسبت به تهیّه چنین برنامه‌ای اقدام نموده با چند زبان زنده دنیا، در اختیار مسلمانان جهان قراردهد.
گزارشی از برنامه‌های دروس علمی در مسجد الحرام
در سال 1418 ه برنامه درسهای علمی و دینی که همه روزه در مسجد الحرام برگزار می‌گردید به شرح ذیل است:
1- شیخ محمد السبیل رییس امور حرمین، بعد از نماز مغرب در روزهای شنبه و یکشنبه از کتاب «قرّة عیون الموحدین» تدریس عقیده، در روزهای دوشنبه و سه شنبه از کتاب «الروض المربع» تدریس فقه، و در روزهای چهار شنبه و پنجشنبه از کتاب «بلوغ المرام» تدریس حدیث می‌کند. 
ص: 193
2- شیخ عبداللَّه البسام عضو هیأت کبار العلما، بعد از نماز مغرب در روزهای شنبه، یکشنبه و دوشنبه از کتاب «الروضع المربع» فقه می‌گوید.
3- دکتر شیخ صالح بن حمید امام و خطیب مسجد الحرام و عضو مجلس شورای عربستان، بعد از نماز صبح در روزهای شنبه و یکشنبه از «تفسیر ابن کثیر» تدریس تفسیر، در روزهای دوشنبه و سه شنبه از کتاب «المنتقی مع نیل الأوطار» تدریس احکام، و در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه از کتاب «مختصر منهاج القاصدین» تدریس اخلاق و آداب دارد.
4- دکتر شیخ عبدالرحمن السدیس امام و خطیب مسجد الحرام، بعد از نماز مغرب در روزهای یکشنبه از کتاب «الأصول الثلاثة» عقیده و از کتاب «عمدة الأحکام» فقه می‌گوید و در روزهای دوشنبه «تفسیر ابن سعدی» را تدریس می‌کند.
5- شیخ سعود الشریم امام و خطیب مسجد الحرام، بعد از نماز مغرب در روزهای شنبه و سه شنبه از کتاب «اخصر المختصرات» درس فقه می‌گوید.
6- دکتر شیخ عمر السبیل، بعد از نماز عصر در روزهای شنبه و سه شنبه از کتاب «قرة عیون الموحّدین» به تدریس عقیده و از کتاب «هدایة الراغب» به تدریس فقه می‌پردازد.
7- دکتر شیخ جابر بن الطیب بن علی، بعد از نماز مغرب در روزهای شنبه و یکشنبه از کتاب «شرح الرحبیه» فرائض (سهام ارث) را تبیین می‌کند، در روزهای سه شنبه کتاب فقهی «الروض المربع شرح زاد المستنقع» را تدریس می‌نماید و در روزهای دوشنبه و چهارشنبه از «الرحبیه» فرائض (سهام ارث) و از «الأجرومیة» ادبیات عرب می‌گوید.
8- دکتر شیخ سلیمان التویجری، بعد از نماز مغرب در روزهای یکشنبه و چهار شنبه از کتاب عقیدتی «الحمویه» و در روزهای دوشنبه و پنجشنبه از کتاب فقهی «الروضع المربع» درس می‌گوید.
9- دکتر شیخ محمد العروسی عبد القادر، بعد از نماز مغرب در روزهای شنبه و یکشنبه کتاب فقهی «المبدع شرع المقنع»، در روزهای دوشنبه کتاب عقیدتی «شعب الایمان» و در روزهای سه شنبه کتاب تفسیری «المحرر الوجیز» را می‌خواند. ضمناً نامبرده به انگلیسی هم خوب سخن می‌گوید.
10- دکتر شیخ حمزه الفعر، بعد از نماز مغرب در روزهای شنبه و سه شنبه کتاب حدیثی «مختصر البخاری» را تدریس می‌کند. 
ص: 194
11- دکتر شیخ سعود الثبیتی، یک ساعت قبل از مغرب در روزهای یکشنبه از کتاب فقهی «الروض المربع» می‌خواند و در روزهای سه شنبه از کتاب «القواعد و الفوائد الاصولیه» که در قواعد اصولی است تدریس می‌نماید.
12- شیخ طه البرکاتی، بعد از نماز صبح در روزهای شنبه و یکشنبه «تفسیر ابن کثیر» را می‌گوید، در روزهای دوشنبه و سه شنبه کتاب فقهی «مغنی المحتاج» را می‌خواند، روزهای چهارشنبه «العقیدة الواسطیه» را تدریس می‌کند و در روزهای پنجشنبه از کتاب «فتح المجید»، که در موضوع عقیده است، درس می‌گوید.
13- شیخ یحیی عثمان المدرس، بعد از نماز مغرب در روزهای جمعه و شنبه از «تفسیر ابن کثیر» تفسیر، در روزهای یکشنبه از «فتح المجید» توحید، در روزهای دوشنبه از «فتح الباری» حدیث، در روزهای سه شنبه از «السلسبیل فی معرفة الدلیل» فقه و در روزهای چهار شنبه از «عون المعبود» حدیث تعلیم می‌دهد.
14- شیخ حافظ برهان بخاری، بعد از نماز مغرب در روزهای شنبه از «قرة عیون الموحّدین» درس توحید می‌دهد. در روزهای یکشنبه توسط «ریاض الصالحین» ترغیب می‌نماید. در روزهای دوشنبه با «قصار السور» تألیف ابن قیم به تفسیر قرآن می‌پردازد. در روزهای سه شنبه به واسطه «مختصر کتاب الکبائر» ترهیب و انذار دارد. در روزهای چهارشنبه از کتاب «محمد صلی الله علیه و آله و سلم بین الاتباع والابتداع» سیره می‌گوید. در روزهای پنجشنبه از «بلوغ المرام» فقه می‌خواند و در رزوهای جمعه از کتابهای فتاوای ابن باز و ابن عثیمین و لجنة الفتوی، احکام می‌گوید. ضمناً نامبرده به زبانهای فارسی و ترکی نیز به خوبی حرف می‌زند.
15- شیخ محمد خیر حجازی، بعد از نماز صبح در تمام ایام هفته بجز پنجشنبه‌ها از «تفسیر جلالین» تفسیر و از «سنن ترمذی» حدیث می‌گوید. و بعد از نماز مغرب در تمام ایام هفته بجز پنجشنبه‌ها از «تفسیر ابن کثیر، درس تفسیر می‌دهد. در ضمن نامبرده به زبان اردو و برخی زبانهای دیگر نیز آشنایی دارد.
16- شیخ عبداللَّه العمرو، بعد از نماز مغرب در تمام ایام هفته بجز پنجشنبه‌ها در قسمت بانوان به موعظه می‌پردازد.
17- شیخ عبدالرحمن العتیق، بعد از نماز مغرب در تمام ایام هفته بجز جمعه‌ها در 
ص: 195
قسمت بانوان به وعظ مشغول است.
18- شیخ محمد عبدالقادر مندیلی، بعد از نماز مغرب در روزهای شنبه و یکشنبه از «کفایة الاخبار» درس فقه می‌گوید. در رزوهای دوشنبه و سه شنبه از «تفسیر العلام» درس حدیث می‌گوید و در روزهای چهارشنبه و جمعه «کتاب التوحید» را تدریس می‌کند. قابل توجه این که نامبرده به زبان اندونزی و ملاوی درس می‌دهد.
19- شیخ عبدالفتاح حسین رواه، بعد از نمازمغرب در رزوهای شنبه و یکشنبه از «شرح السنة» حدیث، و از «کفایة الاخبار» فقه می‌گوید. در روزهای دوشنبه و سه شنبه از «المجموعة الراویه» فرائض (سهام ارث) را تبیین می‌کند. در روزهای چهار شنبه و پنجشنبه از «الجامع لأحکام القرآن» تفسیر و از «قطر الندی» نحو می‌خواند. و در روزهای جمعه از کتاب «التذکره» به نقل موعظه می‌پردازد.
20- شیخ ابو عمر فضل الحق، بعد از نماز مغرب در تمام ایام هفته از کتاب «الأسئلة والأجوبة» نقل حدیث می‌کند و توسط کتاب «الجامع الفرید» درس عقیده می‌گوید. ضمناً نامبرده به زبان اردو تدریس می‌نماید.
21- شیخ عبدالکریم بنجر، بعد از نماز مغرب در تمام ایام هفته با استفاده از کتاب «ریاض الصالحین» درس توحید می‌دهد، و زبان درسی وی اندونزیایی است.
شایان ذکر است: اساتیدی که به زبان تدریس آنان اشاره‌ای نشده به زبان عربی تدریس می‌کنند.
(روزنامه عکاظ مورخ 30 رجب 1418 برابر با 9/ 9/ 76)
ملاحظه: متأسفانه علی‌رغم داشتن چنین برنامه‌هایی، دیگر مذاهب اسلامی از داشتن کرسی تدریس در مسجدالحرام و مسجدالنبی محروم‌اند و این نقطه ضعفی است که دولت عربستان باید نسبت به برطرف ساختن آن اقدام کند تا مسلمانان بتوانند در جوّی همراه با تفاهم، به یکدیگر نزدیک شده، از حج بهره کافی ببرند.
بافت جامه و پرده کعبه معظمه
کارخانه مخصوصی در مکه مکرمه همه ساله جامه و پرده‌ای برای کعبه معظمه می‌بافد و در نهم ذی الحجه لباس این خانه محترم تعویض می‌گردد. جامه کعبه همه‌اش از ابریشم 
ص: 196
خالص است که ارتفاع آن 14 متر می‌باشد. در حد یک سوم بالای آن کمربندی است با عرض 95 سانتی متر و طول 47 متر. این جامه از 16 قطعه تشکیل شده است. و پرده درب خانه معظم الهی هم از همان ابریشم خالص است که زربفت شده و ارتفاع آن 5/ 6 و عرض آن 5/ 3 متر می‌باشد.
شایان ذکر است که سال گذشته، برای این جامه و پرده 000/ 000/ 16 ریال سعودی هزینه شده است.
(روزنامه عکاظ مورخ 2 ذو القعده 1418 برابر با 9/ 12/ 76)
10 پیشنهاد جهت تبلیغ در موسم حج
در مجله «الدعوه» ارگان «مؤسسة الدعوة الصحفیّه» آمده است: چه بسا ممکن است افکار و پیشنهادهای دیگری در باره به کار گیری موسم حج جهت تبلیغات وجود داشته باشد، اما در اینجا چند پیشنهاد مطرح می‌گردد تا آنچه مناسب بود به کار گرفته شود:
1- تقدیم بسته‌هایی به عنوان هدیه به بانوان که شامل کتابچه، مسواک، دستکش و نوار صوتی اسلامی باشد. و مشابه آن هدایایی برای آقایان در نظر گرفته شود.
2- توزیع برخی از جزوات ارشادی در مساجد راه مکه.
3- دیدار از برخی خیمه‌ها در منا، و آشنایی با مردم و پرسش از احوال آنها و خوشرفتاری با آنان که این نکته در الفت دلهای مسلمانان بسیار مؤثر است.
4- توزیع و خیرات آب سرد، انواع آب میوه و امثال آن که در جذب دلها نیز موثر است.
5- کمک به مردم، کوشش در راه خدمتکزاری و امداد آنان، به ویژه اشخاص بزرگسال و درماندگان و همراه این کمکها توجیه و بیان مطالب.
6- قرار دادن برخی از کتابچه‌ها و جزوات در ماشینهای کرایه‌ای، تا حاجیان در طی راه از آنها استفاده کنند.
7- انتخاب برخی از کتابچه‌ها و نوارهای مفید و قرار دادن آنها در کیف کوچکی تا به آسانی بتوان تعدادی از آنها را، همراه نصیحت و تذکر به افرادی هدیه نمود.
8- اگر در میان گروهی بودید، خوب است کتابی را برای خواندن شروع کنید تا آن گروه به خواندن و به پایان رساندن آن کتاب وادار گردند. 
ص: 197
9- نهی نمودن از بعضی منکرات که حاجیان به آن توجه ندارند؛ از قبیل سیگار کشیدن، به همراه نصیحت و موعظه و اعطای هدایای مناسب.
10- تهیه یک برنامه روزانه برای حاجی به ضمیمه برخی از احکام و کارهایی که بر حاجی لازم است.
(هفته نامه الدعوه، مورخ 21 ذو القعده 1418 برابر با 28/ 12/ 76)
گزارشی از گردهمایی ائمه جمعه و جماعات در وزارت امور اسلامی سعودی
در یک همایش گسترده با حضور ائمه جمعه و جماعات، شیخ صالح بن عبد العزیز بن محمد بن ابراهیم آل شیخ، قائم مقام وزیر امور اسلامی و اوقاف و تبلیغ و ارشاد سعودی، ضمن مهم خواندن این گونه همایشها، به خطیبان جمعه توصیه‌هایی نمود که از آن جمله است:
1- اصلاح نیت، چونکه پیامبر صلی الله علیه و آله فرموده:
«انَّما الأعمال بالنِّیات وانّما لِکُلّ امْرِءٍ ما نوی».
2- خطبای جمعه از ابتدای هفته، خود را برای خطبه جمعه مهیا نمایند.
3- حال مردم را رعایت نموده و خطبه‌ها نه آنقدر به اشاره باشد که جز اندکی از مردم آن را متوجه نشوند و نه آنقدر طولانی که خسته کننده باشد.
4- ائمه جمعه نباید از مردم کناره گیری کنند.
5- نماز جمعه بایستی در وقت خودش اقامه گردد.
6- ائمه جمعه پیشنهادهای خودرا به مرکز ارسال نمایند.
7- با توجه به این که «عقاید» رکن اساسی دین است، حتماً مسائل عقیدتی در خطبه‌ها مطرح گردد.
8- به موعظه و اندرز مردم نیز اهتمام شود.
قائم مقام وزیر امور اسلامی عربستان، به عنوان یک دستور العمل به امامان و خطیبان جمعه گفت: خطبه دوم نماز جمعه شعار اهل سنت و جماعت است. در خطبه دوم با خوارج، معتزله و دیگر فرقه‌های گمراه مبارزه کنید. در خطبه دوم بایستی با اهل بدعت به مخالفت بر خیزید و این مسائل باید تکرار گردد تا در دلهای مردم رسوخ نماید. در خطبه دوم ولی امر را 
ص: 198
دعا کرده و برای صحابه و امهات المؤمنین ترضی نمایید ...
(هفته نامه الدعوه، مورخ 8 شوال 1418 برابر با 16/ 11/ 76)
ملاحظه: ائمّه جمعه عربستان متأسفانه بر اساس یافته‌های ذهنی خود، در خطبه‌ها در برخی موارد، به اعتقادات دیگر مذاهب اسلامی اهانت می‌کنند، که در نتیجه اختلافات فرقه‌ای و مذهبی را دامن می‌زنند که به عنوان نمونه می‌توان به اظهارات حُذیفی، امام جمعه مسجد النبی اشاره کرد.
توزیع 3 میلیون کتاب و نوار با 23 زبان گوناگون
در هنگام ورود حاجیان به سر زمین وحی، از طرف وزارت امور اسلامی سعودی، مرکزی دو فرودگاه و در بندر جده مستقر شده با 3 میلیون کتاب و نوار که به 23 زبان گوناگون تهیه گردیده است. شیخ طلال بن احمد العقیل مسؤول این مرکز ضمن بیان مطلب فوق گفت: این کتابها و نوارها در میان حاجیان و زائران خانه خدا توزیع می‌شود. وی اضافه کرد: برای زائرانی که از اهل علم بوده و در کشورهای خودشان به کار تبلیغ مشغول باشند 2000 نسخه از کتابهای مرجع در نظر گرفته شده که به آنان هدیه می‌گردد.
(روزنامه عکاظ مورخ 19 شوال 1418 برابر با 27/ 11/ 76)
ملاحظه: در سالهای اخیر، جزوه‌های تبلیغی فراوانی در عربستان، در بین حجاج توزیع می‌شود که مع‌الأسف دیدگاههای وهابیان را منعکس می‌کند و در پاره‌ای موارد تفرقه‌انگیز است و این در حالی صورت می‌پذیرد که در بسیاری موارد، حتی کتاب دعا و مناسک را در فرودگاه جده توقیف و از همراه بردن آن توسط زائران جلوگیری می‌کنند!
زیارت مساجد سبعه در مدینه منوره از دیدگاه یکی از روحانیون سعودی
شیخ صالح بن فوزان الفوزان عضو هیأت کبار العلمای سعودی در پاسخ پرسشی در باره دیدار از مساجد سبعه و دیگر مساجد مدینه منوره می‌گوید: در مدینه منوره فقط دیدار از مسجد النبی صلی الله علیه و آله و سلم و مسجد قُبا مشروع است و اما زیارت مساجد سبعه، مسجد غمامه و دیگر مساجد هیچ اصلی ندارد و برای دیدار از آنها هیچ فضیلتی نیست و اصلًا دیدار و زیارت آن 
ص: 199
مساجد نوعی بدعت و حرام است! چونکه حضرت رسول صلی الله علیه و آله فرموده‌اند:
«مَنْ عَمِلَ عَمَلًا لَیْسَ عَلَیْهِ‌أمْرنا فَهُوَ ردّ»
؛ «هرکسی کاری‌انجام دهد که‌ما به‌آن دستور نداده باشیم آن کار مردود است!»
(هفته نامه المسلمون، مورخ 26 رمضان 1418 برابر با 4/ 11/ 76)
ملاحظه: دیدار از آثار اسلامی و یادگارهای زمان پیامبر صلی الله علیه و آله امری نیکو و پسندیده، و یادآور خاطرات صدر اسلام است، لیکن متأسفانه روحانی فوق بدون داشتن استدلالی محکم و قوی، آن را نوعی بدعت و حرام دانسته است!
الطائفة المنصوره (!)
«الطائفة المنصوره» عنوان یک کتاب 43 صفحه‌ای است که اخیراً توسط وزیر امور اسلامی عربستان به رشته تحریر در آمده و منتشر شده است. مؤلف در توضیح عنوان کتاب می‌گوید: «طائفه منصوره» جماعتی هستند که قیام به امر خدا نموده، عامل به کتاب خدا بوده و از سنت حضرت رسول اللَّه صلی الله علیه و آله سرمشق گرفته‌اند و اینها همان فرقه ناجیه‌ای هستند که حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم از میان 73 فرقه انتخاب نموده است و اینان امتی هستند که تابع حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم و صحابه گرام می‌باشند.
وی اضافه می‌کند: امروز، بیشتر مسلمانان جهان دسته دسته و گروه گروه شده و از کتاب و سنت و روش سلفت امت دوری گزیده‌اند. دکتر ترکی گروههای مختلف اسلامی را نصیحت کرده و به تبعیت از کتاب و سنت و اصلاح اشتباهاتشان فراخوانده و می‌افزاید: اسلام، تحزب و پراکندگی و خروج از مسلک اهل سنت و جماعت را اجازه نمی‌دهد (!)
ملاحظه: طرح اینگونه مباحث آنهم به صورت یکطرفه، صحیح به نظر نمی‌رسد. بهتر آن است که علما و اندیشمندان مذاهب اسلامی در سراسر جهان، در یک همایش علمی در مکه اجتماع نموده، موضوع فوق را به بحث بگذارند و پس از استماع دیدگاهها و استدلال‌ها، جمعبندی و اظهار نظر شود.
(هفته نامه العالم الاسلامی، مورخ ذو القعده 1418 برابر با اسفند 76)
دیدگاه یک روحانی بزرگ سعودی درباره مذاهب مختلف اسلامی
از شیخ صالح الفوزان عضو هیأت کبار العلمای سعودی و یکی از مفتیان عالی رتبه این 
ص: 200
مملکت سؤال می‌شود: نظرتان در باره گروههای مختلف و مذاهب گوناگونی که به اسلام منسوبند چیست؟ وی در پاسخ می‌گوید: در اسلام تنها یک گروه به رسمیت شناخته می‌شوند و آن همانهایی هستند که در راه پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم و اصحاب او هستند. چونکه پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرموده است: «این امت 73 فرقه خواهند شد که همه اهل آتشند جز یک گروه!» گفتند: یا رسول اللَّه آن فرقه کدامند؟ فرمود: «آنان که در خط من و اصحاب من باشند». به این جهت اینها «فرقه ناجیه» نام گرفتند و عنوان دیگرشان «اهل سنت و جماعت» است. اهل سنت یعنی آنان که از سنت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم پیروی می‌کنند و جماعت به این معنا که اجتماع دارند و اهل تفرقه نیستند.
بنابر این، در اسلام تنها همین فرقه است و همه گروهها و طرفداران مذاهب مختلف بایستی به این جماعت بپیوندند و دست از جدایی و تفرقه بردارند که قرآن می‌فرماید: «وَلا تَکُونوا کَالّذِینَ تَفَرَّقُوا».
(هفته نامه «الدعوه» مورخ 11 شعبان 1418 برابر با 20/ 9/ 76)
ملاحظه: رسول خدا صلی الله علیه و آله قرآن و عترت را به عنوان دو امانت گرانبها میان مردم گذاشت و از دنیای فانی به سرای باقی شتافت. بهترین عمل کنندگان به سنت پیامبر، اهل بیت آن حضرت هستند که پیروی از آنان تنها راه نجات ملت‌های مسلمان در سرتاسر جهان است.
افضلیت کمک به مجاهدان افغانی از حج مستحبی
شیخ عبدالعزیز بن عبداللَّه بن باز مفتی کلّ عربستان، در پاسخ استفتائی می‌گوید: کسی که حج واجب خود را انجام داده، افضل برای او این است که به جای حج مستحبی، هزینه آن را به مجاهدان راه خدا- همچون مجاهدان افغانی و مهاجران و پناهندگان آنان در پاکستان- تقدیم نماید.
از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم سؤال شد: افضل کارها چیست؟ فرمود: ایمان به خدا و رسول.
پرسیدند: پس از آن؟ فرمود: جهاد در راه خدا. و سپس؟ فرمود: حج مبرور. در این حدیث که مورد اتفاق همه است، پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم حج را بعد از جهاد قرار داده‌اند. البته منظور، حج مستحبی است چونکه حج واجب- در صورت استطاعت- رکنی از ارکان اسلام است.
و در صحیحین از حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم نقل شده که فرمود: کسی که رزمنده‌ای را تجهیز 
ص: 201
کند یا به خانواده او رسیدگی نماید به منزله مجاهد است. و بدون شک، مجاهدان افغانی و دیگر مجاهدان راه خدا به کمک مادی برادران خود نیازمندند و کمک به آنان از هزینه در مسیر حج استحبابی با ارزش‌تر است.
(روزنامه الریاض، مورخ 29 ذو القعده 1418 برابر با 7/ 1/ 77)
ملاحظه: به درستی این فتوا عجیب است! چگونه برادر کشی در افغانستان می‌تواند ثواب حج داشته باشد؟!
نظریه یکی از روحانیون سعودی درباره اصحاب حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم
شیخ صالح بن فوزان الفوزان عضو «هیأت کبار العلما» ی سعودی می‌گوید: اصحاب رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم از همه امت فضلشان بیشتر است و به خاطر فضل و سبقتشان، هرگاه از آنان خطایی سرزده باشد، از دیگر گنهکاران به آمرزش الهی نزدیکترند.
خدای تعالی فرموده: «لَقَدْ تابَ اللَّهُ عَلَی النَّبیِّ وَالْمُهاجِریِنَ وَالأنْصار الَّذِینَ اتَّبَعُوهُمْ بِاحْسان».
و حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم فرموده:
«خیرکم قرنی ثم الذین یلونهم ثم الذین یلونهم ثم الذین یلونهم»
و
«لا تَسبُّوا أصحابی فَوَالَّذی نفسی بیَدِهِ لو أَنْفق أحَدُکُم مِثل احُد ذهباً ما بلغ مد أحدهم ولا نصیفه».
و خداوند تبارک و تعالی می‌فرماید: «محمّدٌ رسول اللَّه والَّذینَ مَعَهُ أشِدّاء علی الکفارِ رُحَماء بینهم» تا آنجا که می‌فرماید: «لِیَغِیظَ بِهِم الکُفَّار». این نظریه اهل سنت و جماعت است. بر این اساس، هیچکس با اصحاب رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم دشمنی ندارد و به آنان ناسزا نمی‌گوید و از آنان بدگویی نمی‌کند مگر شخص کافر، همچنانکه در این آیه آمده: «لیغیظ بهم‌الکفّار».
وی در ادامه می‌افزاید: رافضه (شیعیان) اصحاب رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم را تکفیر نموده و از آنان بدگویی می‌کنند و طعن می‌زنند و این کارها را از بهترین مقرّبات می‌دانند! ولی اهل سنت یکایک اصحاب را دوست می‌دارند- از علی بن ابی طالب و عباس و ... تا دیگرن- و تبعیّت همه آنان را لازم می‌دانند؛ چرا که خدای عزّوجلّ فرموده است: «وَالَّذینَ جاءُوا مِنْ بَعْدِهِمْ یَقُولُونَ رَبَّنا اغْفِرْ لَنا وَلِاخْوانِنا الَّذِینَ سَبَقُونا بالإیمانِ وَلا تَجْعَلْ فِی قُلُوبِنا غِلّاً لِلَّذیِنَ آمَنُوا 
ص: 202
رَبَّنا انَّکَ رَؤُوفٌ رَحِیمٌ».
نامبرده در پایان می‌گوید: این است وسطیّت فرقه ناجیه، و این چنین است که اهل سنت «امت وسط» می‌باشند! خدای سبحان فرموده: «و کذلِکَ جعلناکُم امّةً وَسَطاً لِتَکُونُوا شُهداءَ عَلَی النَّاسِ وَیَکونَ الرَّسُول عَلَیْکُمْ شَهِیداً».
(هفته نامه المسلمون، شماره 672، مورخ 20 شعبان 1418 برابر با 29/ 9/ 76)
ملاحظه: اینگونه اظهار نظرها متأسفانه جاهلانه و به دور از واقعیت است. شیعه نه تنها صحابه واقعی و فداکار رسول خدا صلی الله علیه و آله را گرامی می‌دارد بلکه در تجلیل از شخصیت آنان، کتابهای فراوانی را نیز به نگارش در آورده است. آنچه که شیعه بر آن پای می‌فشارد، تفکیک قائل شدن بین صحابه با تقوا و با فضیلت و پیرو پیامبر است و آنان که به نوعی از راه قرآن و رسول خدا صلی الله علیه و آله کناره گرفته، به خودکامگی روی آوردند و چونان معاویه در برابر امام و پیشوای زمان خود؛ یعنی علی بن أبی‌طالب علیه السلام به جنگ برخاستند.
آماری از عناوین جراید، کتب و ناشران عربستان
در عربستان سعودی 720 عنوان نشریه روزانه تا سالانه منتشر می‌شود، 350 ناشر شخصی و دولتی وجود دارد و طی سالهای 1414 تا 1418 ه.- در مدت پنج سال- 12596 عنوان کتاب چاپ شده که با توجه به تیراژ تقریبی آنها، ممکن است تیراژ مجموع آنها از 25000000 نسخه تجاوز کرده باشد. رئیس کتابخانه ملی ملک فهد با بیان این مطلب افزود:
در همین مدت، رساله‌ها و پایان نامه‌های دانشگاهی 2561 عنوان داشته و مواد سمعی و بصری، نقشه‌ها و برنامه‌های کامپیوتری هم دارای 16592 عنوان بوده است.
(روزنامه الریاض، مورخ 2 ذو القعده 1418 برابر با 9/ 12/ 76)
دائرة المعارف کامپیوتری 500 جلدی در فقه اسلامی
با همکاری بانک توسعه اسلامی عربستان سعودی، دبیر کلّ اوقاف کویت و شرکت جهانی برنامه‌های اسلامی «جیسکو» به زودی یک دائرة المعارف 500 جلدی شامل انواع مصادر فقهی، زیر نظر وزارت اوقاف کویت، منتشر خواهدشد. 
ص: 203
قابل ذکر است که این مجموعه شامل همه فروع فقهی- عبادات، معاملات، عادات و آداب شرعی- و اصول فقه بوده و حاوی یکصد و چهار موضوع رئیسی است که در بردارنده 000/ 27 موضوع فرعی می‌باشد.
(هفته نامه العالم الاسلامی، مورخ 26 شوال 1418 برابر با 4/ 12/ 76)
ملاحظه: نقطه ضعف این مجموعه‌ها، مطرح نشدن فقه شیعه در آنهاست. متأسفانه بیشتر به دلیل بی‌اطلاعی و یا تعصّب‌های مذهبی از نشر آن خودداری می‌کنند. بجاست که مجامع فرهنگی کشور با دست‌اندرکاران چنین‌موسوعه‌هایی تماس گرفته از آنها بخواهند نظرات فقهی شیعه را نیز منعکس نمایند و در غیر این صورت نسبت به انتشار مجموعه‌ای مستقل در این زمینه اقدام به عمل آورند.
آماده شدن کتابخانه ملک فهد برای اشتراک در شبکه «اینترنت»
کتابخانه ملک فهد در ریاض، همه گونه تجهیزات لازم را برای اشتراک در شبکه «اینترنت» در خلال سال میلادی جاری (1998 م) فراهم نموده است. علی الصویغ رئیس این کتابخانه، ضمن بیان مطلب فوق، در زمینه مخطوطات کتابخانه گفت: کتابخانه ملک فهد در بردارنده دو نوع مخطوطه است: نوع اول «میکروفیلم» که 000/ 150 مخطوطه دارد و مهمترین آنها مجموعه مخطوطات دانشگاه برینستون بریتانیا است که شامل کتابهای بسیار کمیایی است که مستشرقان و محققان در پایان قرن 18 آنها را جمع آوری نموده‌اند و تعداد این مجموعه 25000 کتاب است. نوع دوم «مخطوطات اصلی» که شامل بیش از 3000 مخطوطه در انواع معارف می‌باشد. از آن میان دیوانهای شعر غیر منتشره ... به علاوه، اولین مطبوعات عربی و اروپایی است که بارزترین آنها کتاب طِبّ تألیف ابن سینا می‌باشد که در سال 1593 میلادی در رم به چاپ رسیده است.
(روزنامه عکاظ، مورخ 8 رمضان 1418 برابر با 16/ 10/ 76)
ملاحظه: برخی کتابخانه‌های موجود در جمهوری اسلامی ایران؛ از قبیل کتابخانه آستان قدس رضوی در مشهد، کتابخانه حضرت آیةاللَّه العظمی مرعشی نجفی در قم، کتابخانه مجلس شورای اسلامی در تهران و ... با داشتن نسخ خطّی نفیس، از ارزش والایی برخوردارند که بیشتر محقّقان کشور عربستان از آن بی‌اطلاعند، لذا به نظر 
ص: 204
می‌رسد مبادله فهرست نسخ خطّی این کتابخانه‌ها و تبادل اطلاعات در این زمینه، راه را برای همکاری‌های علمی و فرهنگی دو کشور آسان خواهد ساخت.
نشر قرآن کریم و برخی از کتب اسلامی با خط بریل
کتابخانه ریاض وابسته به ریاست کلّ ادارات بحثهای علمی و افتاء، مجموعه‌ای از قرآن کریم و تعدادی از کتابهایی که به خط بریل چاپ شده در اختیار دارد. عبدالرحمن بن صالح الراجح مدیر این کتابخانه در توضیح این مطلب افزود: پس از قرآن کریم، کتابهای ریاض الصالحین، سیره ابن هشام، العقیدة الصحیحه، نواقض الاسلام، المسلمون فی تاریخ الحضاره، حقیقة الصیام، دلیل الحاج و المعتمر، الفیه ابن مالک و مبادی آموزش بریل به زبان عربی، اینها همه در یک بخش مخصوصی از کتابخانه به مراجعین عرضه می‌شود.
(روزنامه عکاظ، مورخ 2 رمضان 1418، برابر با 10/ 10/ 76)
چاپ و اهدای 000/ 200 کتاب و رساله به امر ولیعهد سعودی
به مناسبت ماه مبارک رمضان، امیر عبداللَّه بن عبدالعزیز ولیعهد و فرمانده گارد ملی سعودی دستور داد که به حساب شخصی وی بیش از 000/ 200 کتاب و رساله در موضوعات عقیدتی، عبادی، اجتماعی، تفسیری، حدیثی، فقهی و غیر آن چاپ نموده و در بین وابستگان به گارد ملی توزیع نمایند.
(روزنامه الریاض، مورخ 2 رمضان 1418 برابر با 10/ 10/ 76)
چاپ بیش از 124 میلیون نسخه از قرآن کریم توسط مجمع ملک فهد
از سال 1405 تا سال 1417 ه. ق. مجمع ملک فهد در مدینه منوره 700/ 267/ 124 نسخه از قرآن کریم در اندازه‌ها و رنگهای گوناگون چاپ نموده و طی این 12 سال، تعداد 000/ 000/ 105 نسخه از قرآن کریم به مسلمانان جهان اهدا شده است.
(روزنامه الریاض مورخ 29 ذو القعده 1418 برابر با 7/ 1/ 77)
ملاحظه: توزیع قرآن‌های اهدایی عربستان در حج گذشته، به دلیل وجود اشتباهات و تحریف‌هایی در ترجمه فارسی آن، با اعتراض نماینده محترم ولی فقیه و نیز 
ص: 205
مسؤولان سازمان حج و زیارت روبرو شد که خوشبختانه دولت عربستان از ادامه توزیع آن خودداری کرده و قرآنهای بدون ترجمه را به زائران ایرانی خانه خدا هدیه داد.
دیدار بیش از 000/ 000/ 2 نفر از مجمع ملک فهد
هماره در طول سال، از حاجیانی که به مدینه منوره مشرف می‌شوند، گروههایی با برنامه ریزی و هماهنگی، از چاپخانه بزرگ قرآن کریم (مجمع ملک فهد) دیدار می‌نمایند که تا پایان سال 1417 ه. ق. تعداد دیدار کنندگان از دو میلیون نفر تجاوز نموده است.
قابل ذکر است که علما، مهندسان، هنرمندان و کارگرانی که در این مرکز مشغول فعالیتند، حدود 1700 نفر می‌باشند که بسیاری از آنان سعودی هستند.
(روزنامه الریاض، مورّخ 29 ذی‌القعده 1418 ه. برابر با 17/ 1/ 77)
چگونگی برخورد با اهل بدعت
شیخ فوزان عضو هیأت علمی کبار العلمای عربستان طی مصاحبه‌ای در باره چگونگی برخورد با اهل بدعت گفت: تقسیم بدعت به «خوب» و «بد» باطل است و هرگونه بدعتی ضلالت تلقّی می‌شود. برخی بدعتها؛ نظیر «عبادت قبور»، «ضریح ساختن»، «استغاثه از اموات»، «قربانی کردن برای اموات»، «خواندن مردگان به عنوان واسطه بین مردم و خداوند» و «قائل شدن به خلق قرآن»، انسان را از ملّت اسلام خارج می‌کند.
بدعت در عقیده بسیار است که بزرگترین آن العیاذ باللَّه شرک و عبادت قبور و ضریح ساختن و عقاید معتزله و اشاعره است.
همچنین اهل بدعت، این مطلب را که خداوند به وسیله قرآن تکلّم نموده است، نفی می‌کنند و می‌گویند قرآن کلام بشر و مخلوق است و از جانب خداوند نازل شده و خداوند به وسیله آن تکلّم ننموده است که این خود از قبیح‌ترین بدعتها است!
و نیز جشن گرفتن تولّد پیامبر صلی الله علیه و آله در تاریخی که می‌گویند ولادت پیامبر در آن ماه واقع شده، بدعت آشکار است. در این جشنها از منکرات بسیاری که شرک و ... است صحبت می‌کنند. اسباب انتشار بدعت، جهل نسبت به کتاب اللَّه و سنّت پیامبر صلی الله علیه و آله می‌باشد. 
ص: 206
با اهل بدعت بایستی با نصیحت و ترساندن از خدا برخورد نمود و اهدای کتب مفید نیز مؤثر است. (المسلمون، شماره 667)
تأکید 80 دانشگاه اسلامی بر استفاده از کانالهای ماهواره‌ای
اخیراً توسط دانشگاه امارات، سمیناری سه روزه در شهر «العین» امارات برگزار شد.
رئیسان و مدیران 80 دانشگاه اسلامی از 50 کشور جهان در این سمینار حضور یافته و 29 بحث در ارتباط با مشکلات جهان اسلام مطرح نمودند. در این همایش- که زیر نظر شیخ نهیان وزیر آموزش و مطالعات علمی امارات و به ریاست دکتر عبداللَّه بن محسن الترکی وزیر اوقاف و امور اسلامی سعودی و رئیس «رابطة الجامعات الاسلامیه» بر گزار گردید- ضمن بحثهای مختلف در موضوعات علمی، فرهنگی، اقتصادی و غیر آن، حاضران توصیه نمودند که از کانالهای ماهواره‌ای جهت پخش برنامه‌های اسلامی و ارائه شریعت، اخلاق و تمدن اسلامی استفاده گردد.
(هفته نامه المسلمون شماره 673 مورخ 27 شعبان 1418 برابر با 6/ 10/ 76)
ملاحظه: بهره‌گیری از کانالهای ماهواره‌ای برای تبلیغ و گسترش فرهنگ تشیّع در جهان، از جمله امور مهمّی است که باید مورد توجّه جدّی مسؤولان محترم فرهنگی کشور، حوزه‌های علمیّه و فرهنگیان حوزه و دانشگاه قرار گیرد.
امضای یک قرارداد همکاری بین جمعیت تبلیغات اسلامی و «یونسکو»
یک قرار داد همکاری بین جمعیت تبلیغات اسلامی و یونسکو توسط «فریدریک مایور» مدیر کل سازمان یونسکو و محمد احمد شریف دبیر کل جمعیت تبلیغات اسلامی به امضا رسید. و این قرارداد پشتوانه قراردادهای سالهای 1980 و 1984 میلادی است که به موجب آنها تعدادی از طرح‌های فرهنگی، تربیتی و علمی در برخی از کشورهای اسلامی اجرا گردید.
طرحهای قرارداد جدید عبارت است از: حفر تعدادی چاه آب نوشیدنی در برخی از کشورهای منطقه ساحل آفریقا، ایجاد کرسی گفت‌وگو بین ادیان در یکی از دانشگاههای اسپانیا، تهیه دو فیلم فرهنگی در منطقه ساحل آفریقا و اسپانیا و ایجاد یک کرسی برای یونسکو در یکی از دانشگاههای آفریقایی جهت آموزش زبان عربی. ذکر این نکته لازم است که طبق قرار داد 
ص: 207
مزبور، بودجه این طرحها را که بالغ بر یک میلیون دلار می‌باشد، جمعیت تبلیغات اسلامی می‌پردازد.
(هفته نامه العالم الاسلامی شماره 1537 مورخ 7 رمضان 1418 برابر با 15/ 10/ 76)
ملاحظه: گفتگوی بین ادیان و نیز تمدّن‌ها که در اظهارات ریاست محترم جمهوری جناب آقای خاتمی فراوان مطرح شده است، از راهکارهای مهمّی است که در صورت بهره‌گیری از آن، اندیشه اسلام ناب محمّدی و تشیّع علوی، به راحتی قلوب دیگر ملّتها را به خود متمایل می‌سازد. مجامع فرهنگی شیعه باید در این راستا هماهنگی سریع و مؤثّری بردارند.
000/ 20 کتاب داستانی برای کودکان بوسنی
هیأت عالی جمع آوری تبرعات برای مسلمانان بوسنی، مجموعه‌ای از کتابهای تبلیغی هدفدار را جهت بوسنی هرزگوین چاپ کرده است: تعداد 000/ 20 نسخه کتاب داستانی برای کودکان، 1000 نسخه کتاب آداب معاشرت، 000/ 50 نسخه «المبشرون بالجنه»، 000/ 50 نسخه کتاب آشنایی با دین اسلام، 000/ 100 نسخه کتاب روز و 000/ 100 نسخه کتاب آموزش قرآن کریم، که/ 376000 مارک آلمانی هزینه در برداشته است.
(ماهنامه الرابطه، مورخ شوال 1418 برابر با بهمن و اسفند 1376)
موقعیت وزارت آموزش عالی سعودی در «اینترنت»
چندین ماه است که وزارت آموزش عالی سعودی از شبکه اینترنت بهره می‌برد. در این شبکه یک نشریه ماهانه دارد، برنامه کنفرانسهای دانشگاههای سعودی را از این طریق اعلام می‌کند و در هر ماه از میان اساتید دانشگاههای سعودی یک نفر را به عنوان استاد ماه معرفی می‌نماید. به علاوه، از خود وزارت آموزش عالی، دانشگاههای سعودی، با گرایشها و تخصصهای مختلف موجود در کشور، از برنامه‌ها، آمار فعالیتها و تعداد دانشجویان، از بحث‌های علمی رایج در کشور و از وابستگیهای فرهنگی سعودی در خارج کشور، هماره مطالبی در این شبکه مطرح می‌گردد.
موقعیت وزارت آموزش عالی سعودی در «اینترنت» به دو زبان عربی و انگلیسی است و 
ص: 208
عنوان آن از این قرار است: HTTP:// WWW. MPHA. GOV. SA/
(هفته نامه المسلمون، مورخ 24 شوال 1418 برابر با 2/ 12/ 76)
بیش از 3000 حافظ و بیش از 000/ 248 نفر در راستای حفظ قرآن کریم
تاکنون حدود 070/ 3 نفر از شرکت کنندگان در برنامه‌های تحفیظ القرآن الکریم در عربستان موفق شده‌اند که کل قرآن کریم را حفظ کنند که 203 تن آنها از خانمها هستند و هم اکنون 447/ 248 نفر محصل در طریق حفظ قرآن کریم قرار دارند که 984/ 70 نفر آنها از خانمها می‌باشند.
گفتنی است که در عربستان 446/ 10 دوره، وابسته به جمعیت‌های خیریه تحفیظ القرآن الکریم وجود داشته که 292/ 3 دوره ویژه خواهران است. و در این رابطه 693/ 5 معلم مرد و 276/ 3 معلم زن مشغول فعالیتند و مجموع کارمندانی که در این راستا خدمات می‌رسانند 766 نفر می‌باشند.
(روزنامه عکاظ، مورخ 17 ذو القعده 1418 برابر با 24/ 12/ 76)
طرح ساخت مسجد در پایتختهای کشورهای جهان
«رابطة العالم الاسلامی» در مکه مکرمه تصمیم گرفته است که در هر یک از پایتخت‌های کشورهای جهان، که فاقد مسجد هستند، یک مسجد مجهز بنا کند. انتظار می‌رود که هر یک از آن مساجد دو یا سه طبقه بوده و نمازخانه آن گنجایش حد اقل 500 تا 1000 نفر را داشته باشد. به علاوه بخشی هم ویژه بانوان و همچنین کلاسهایی جهت آموزش و دفاتر اداری هم ضمیمه گردد. و در کنار آن دو منزل مسکونی یکی برای امام و دیگری برای مؤذن برپا شود.
با توجه به این که بودجه ساخت هر یک از این مساجد بین یک میلیون تا سه میلیون دلار بر آورد گردیده، از مسلمین جهان خواسته شده تا «رابطة العالم الاسلامی» را در این طرح یاری نمایند. یاد آوری می‌شود که حدود 50 پایتخت فاقد مسجد می‌باشند.
(هفته نامه المسلمون، مورخ 10 شوال 1418 برابر با 18/ 11/ 76 و روزنامه الشرق الاوسط مورخ 20 شوال 1418 برابر با 28/ 11/ 76) 
ص: 209
250 قافله پزشکی، کشاورزی و تبلیغی
مرکز جهانی جوانان مسلمان (الندوة العالمیه للشباب الاسلامی) طی 7 سال گذشته، تعداد 250 کاروان تبلیغی، پزشکی، کشاورزی و دامپزشکی در آسیا و آفریقا به راه انداخته است. دکتر عویش بن حربی معاون دبیر کل این مرکز، هدف از این برنامه‌ها را بیداری جوانان مسلمان و آشنا نمودن آنان به امور دینی دانست. وی اضافه کرد: در هر کاروانی یک پزشک، یک دامپزشک، یک پرستار، یک نفر متخصص در موضوع کشاورزی و امور دامداری و چند نفر مبلغ دینی حضور دارند. وی شروع این حرکت را از سال 1412 ه. ق. دانست وگفت: در نتیجه این فعالیت‌ها، یک میلیون و چهل و ششهزار نفر از تبلیغات اسلامی استفاده کرده، 395 هزار نفر از خدمات دامپزشکی و 73 هزار نفر از خدمات کشاورزی بهره‌مند شدند.
(روزنامه عکاظ مورخ 20 شوال 1418 برابر با 28/ 11/ 76)
فعالیت موسسه خیریه حرمین در شبکه «اینترنت»
با توجه به این که بیش از 000/ 000/ 70 نفر هم اکنون از شبکه اینترنت بهره می‌برند و به طور متوسط در هر ماه یک میلیون نفر بر این تعداد افزوده می‌شود، مؤسسه خیریه حرمین از دو سال پیش تصمیم گرفت در این شبکه وارد شود و اکنون حدود 6 ماه است که از این شبکه استفاده نموده و برنامه‌های تبلیغی خود را ارائه می‌دهد. معرفی اهداف و فعالیت‌های مؤسسه، ارائه مجله تبلیغی ماهانه، دعوت غیر مسلمانان به اسلام، معرفی برخی کتابها و بعضی مؤسسات اسلامی را می‌توان جزء این برنامه‌ها دانست. عنوان این مؤسسه در شبکه اینترنت چنین است: HTTP:// WWW. ALHARAMAIN. ORG
(هفته نامه الدعوه، مورخ 17 رمضان 1418 برابر با 25/ 10/ 76)
دوره‌های آموزش ضمن خدمت برای مبلّغان خارج کشور
در ماه شعبان گذشته چهار دوره علوم شرعی و عربی جهت ارتقای سطح علمی مبلّغان در مالزی، بریتانیا، هند و اندونزی بر گزار گردید. دکتر سعود بن عبداللَّه الغدیان، مدیر کل تبلیغات خارج از کشور سعودی، با بیان این مطلب گفت: این دوره‌ها به دستور دکتر عبداللَّه بن عبد المحسن الترکی وزیر امور اسلامی و تبلیغ و ارشاد سعودی بر گزار شده و 300 نفر مبلّغ 
ص: 210
وابسته به عربستان در این دوره‌ها شرکت جسته و از موضوعات: علوم قرآنی، عقیدتی، تفسیری، تبلیغی و زبان عربی استفاده نمودند. دکتر سعود اضافه نمود: وزارت امور اسلامی سعودی جهت نشر فرهنگ اسلامی 24 دفتر در نقاط مختلف جهان تأسیس نموده و آنها را با همه امکانات تجهیز کرده تا بتوانند به رسالت تبلیغی خود ادامه دهند. وی افزود: 2000 مبلّغ تابع این وزارتخانه در 90 کشور جهان در ارتباط با این دفاتر مشغول فعالیتند.
(هفته نامه الدعوه مورخ 24 رمضان 1418 برابر با 2/ 11/ 77)
معرفی مدینه از طریق اینترنت
مدیر عامل مرکز بررسیهای مدینه منوّره دکتر عبدالباسط بدر، طی یک سخنرانی در جلسه انجمن ادبی مدینه منوّره درباره ارتباط این مرکز از طریق اینترنت به جهان ارتباطات صحبت نموده و به موضوعاتی چون: «تاریخ و فرهنگ مدینه»، «نشر اسلام در مدینه»، «هجرت پیامبر صلی الله علیه و آله»، «وجود مسجد النبی» و ... اشاره نمود که از طریق اینترنت قابل انتقال به جهان می‌باشد.
ملاحظه: برابر خبر فوق، این مرکز اخیراً به شبکه اینترنت وصل شده است.