نگاهی به مطبوعات عربستان‌

نوع مقاله : از نگاهی دیگر

موضوعات


* آشنایی با فتاوای وهّابیان
* اصرار بر روزه عاشورا (!)
همواره در آستانه روز عاشورا، از جانب علمای بزرگ سعودی به صورت سخنرانی، مصاحبه، بیانیه، پاسخ به پرسش، در رادیو و تلویزیون و در بسیاری از روزنامه‌ها و مجلات، موضوع «روزه عاشورا» مطرح می‌گردد؛ از باب نمونه، در بیانیه امسال مفتی‌کل سعودی «شیخ عبدالعزیزبن عبداللَّه بن باز» آمده است: ثابت شده که پیامبر خدا صلی الله علیه و آله روز عاشورا را روزه می‌گرفته و دیگران را به روزه آن ترغیب می‌نمودند. چون که خداوند در این روز، موسی و قومش را نجات داده و فرعون و طرفدارانش را غرق نموده است. بنابراین، مستحب است که مسلمانان به عنوان شکر خدای عزّوجلّ این روز را روزه بدارند. و مستحب است یک روز قبل از آن و یک روز بعد از آن را هم روزه بگیرند تا با یهودیان (که صرفاً در روز عاشورا روزه دارند) مخالفت شده باشد. وی در این بیانیه ادعا می‌کند که از حضرت رسول صلی الله علیه و آله درباره روز عاشورا و ارزش آن سؤال شد، آن حضرت فرمود:
«یکفراللَّه به السنة التی قبله».
(روزنامه الریاض، مورخ 8 محرم 1419 برابر با 14/ 2/ 1377)
* ممنوعیت چاپ لفظ جلاله بر روی جعبه‌های تجارتی
وزارت بازرگانی عربستان طی اطلاعیه‌ای از کلیه شرکتها، مؤسسات، کارخانجات، و ... 

ص: 193
درخواست نمود از چاپ لفظ جلاله بر روی کیسه‌ها و قوطی‌ها، که سرانجام به عنوان زباله، دور انداخته می‌شوند، خودداری نمایند.
در این رابطه، گروههای بازرسی ویژه‌ای به بررسی نتایج این بخشنامه در شهر مدینه پرداختند. (المدینه ش 12954)
* آیا شست و شوی بچه، مبطل وضو نیست
سؤال: آیا اقدام من به شست و شوی فرزند خردسالم موجب ابطال وضو می‌شود؟
پاسخ شیخ عبداللَّه الجبرین: اگر کسی عورت فرد دیگری را به شهوت لمس نماید وضوی او باطل می‌گردد و در باطل شدن وضو در لمس بدون شهوت محلّ اختلاف است و ارجح آن است که مس عورت بچه برای شستن، وضو را باطل نمی‌کند؛ زیرا شهوتی در آن نیست.
(المدینه ش 12961)
* احرام از جده
سؤال: شخص مقیم در ریاض آیا می‌تواند برای عمره از جده محرم شود؟
پاسخ شیخ عبداللَّه الجبرین: میقات اهل ریاض و نجد و طائف، منطقه قرن المنازل یا ودادی محرم است و کسی‌که از این محل بدون احرام بگذرد و در جده محرم شود، باید قربانی نموده و بین مساکین حرم (مکه) توزیع نماید. (المدینه ش 12968)
* مراقبت بر زندگی و حیات قلب
شیخ الثبیتی امام و خطیب مسجدالنبی صلی الله علیه و آله در خطبه‌های نماز جمعه مدینه گفت: از مردم عجب است بر کسی‌که جسم وی می‌میرد گریه می‌کنند و بر آنکس که قلب وی مرده است نمی‌گریند که این مرگ شدیدتر و بدتر است. لذا مراقبت بر حیات قلب مهمتر از مراقبت بر حیات جسم است! (المدینه ش 12964)
* موقعیت زنان در بهشت
سؤال: در وقت قرائت قرآن مشاهده می‌کنیم که خداوند به مؤمنین و بندگان مرد وعده 
ص: 194
بهشت و حوری، با آن صفات بارز، داده است آیا برای زن نیز در آخرت جایگزین همسرش چیزی هست؟ و آیا نعمت‌هایی که زنان از آن برخوردار خواهند بود کمتر از مردان است؟
پاسخ شیخ عبداللَّه الجبرین: شکی نیست که ثواب در آخرت بین مردان و زنان یکسان است همانگونه که خداوند می‌فرماید: انّی لا اضِیعُ عَمَلَ عامِلٍ مِنْکُم مِن ذَکَرٍ أَو انْثی و مَنْ یَعْمَل مِنَ الصالِحاتِ مِنْ ذَکَرٍ أَو انْثی وَ هُوَ مُؤمِنٌ فَلَنُحْیِیَنَّهُ حیاةً طیبةً و وَمَنْ یَعْمَلْ مِنَ الصَّالِحَاتِ مِنْ ذَکَرٍ أَوْ أُنثَی وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَأُوْلَئِکَ یَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ و بر اساس آیه
إِنَّا أَنشَأْنَاهُنَّ إِنشَاءً* فَجَعَلْنَاهُنَّ أَبْکَاراً خداوند پیرزنها را به صورت دختران جوان درآورده و جوانی را به پیری برمی‌گرداند و بر اساس احادیث، زنان مومن بواسطه عبادت و اطاعت از حوری برتر بوده و همانند مردان وارد بهشت خواهند شد و اگر یک زن با چند مرد ازدواج کرده باشد، در بهشت حق انتخاب همسر از بین ایشان خواهد داشت.
(المدینه ش 12969)
* بررسی جوانب قصر نماز در سفر
مدتی قبل فردی از عالِم بزرگ عربستان، شیخ عبداللَّه المنیع سؤال کرد که مدت 10 روز در کشوری اقامت نموده و از ابتدا نیت ده روز داشته و نماز خود را قصر (شکسته) خوانده‌است، آیا اقدام وی درست بوده است؟
شیخ منیع پاسخ داده است: چنانچه سفر مباح بوده و نیت اقامت بیش از چهار شب نباشد، فرد می تواند نماز خود را کامل و یا شکسته بخواند در واقع شیخ منیع، بر غیر صحیح بودن اقدام سؤال کننده پاسخ داده است. حال آنکه در این مسأله بین علما اختلاف وجود داشته و بیش از 12 قول ذکر می‌شود، مدت زمان بیان شده برای قصر نماز 3 روز، 4 روز، 10، 12، 15، 17، 18، 19 و 20 روز نیز وارد شده است.
برخی گفته‌اند تا وقت مراجعت به وطن خود باید نماز را شکسته بجا آورد و برای هر یک از این ایام تعیین شده، نیز دلایل شرعی ذکر می‌شود. کسانیکه بر 4 روز تأکید دارند بر اقدام پیامبر صلی الله علیه و آله دلیل می‌آورند که مهاجرین را از اقامت بیش از 3 روز بعد از حج نهی فرمودند. هر چند این دلیل حجت نمی‌باشد؛ زیرا در سال فتح مکه مدت 20 روز اقامت داشته و پیامبر صلی الله علیه و آله نیز کسی را نهی از اقامت و قصر در نماز نکرد. 
ص: 195
همچنین به اقدام پیامبر صلی الله علیه و آله در حجةالوداع مبنی بر اقامت 4 روزه پیامبر صلی الله علیه و آله در مکه و قصر نماز ایشان احتجاج می‌کنند که البته این دلیل نیز حجت نیست؛ چراکه معلوم نیست چنانچه پیامبر صلی الله علیه و آله بیشتر در مکه می‌ماند آیا نماز خود را کامل می‌خواند یا خیر؟
کسانیکه بر 19 روز تأکید دارند، بر اقامت 19 روز پیامبر صلی الله علیه و آله در تبوک دلیل می‌آورند و شوکانی می‌گوید چنانچه پیامبر صلی الله علیه و آله بیشتر می‌ماند نماز خود را کامل می‌خواند و ابن‌قیم می‌گوید پیامبر صلی الله علیه و آله مدت 20 روز در تبوک اقامت نموده و نماز خود را شکسته خواند و همچنین برخی از این کلام پیامبر صلی الله علیه و آله در حجةالوداع که به اهل مکه فرمود:
«یا أهلَ مَکَّة اتِمّوا فانّا عَلی سَفَر»
استفاده حکم مطلق و بدون قید قصر نماز را در سفر می‌کنند. مبنای حکم نزد کسانیکه قید مدت اقامت را جهت قصر در نماز ذکر می‌کنند، در مرحله نخست احتیاط است چرا که اشتباه فرد در ترک عملِ مجاز اولی از انجام عمل غیر مجاز می‌باشد و به همین دلیل ابن‌تیمیه می‌گوید امام احمد دلیلی برای وجوب تمام خواندن نماز نیاورده و آن را از باب احتیاط می‌خواند، حال آنکه اقتضای واجب این نیست. امام شافعی می‌گوید: ترک قصر را به خاطر رغبت به سنت اکراه دارم و دوست ندارم در کمتر از 3 روز نیز قصر بخوانم.
لذا تعیین مدت 4 و 10 روز و غیر آن در این خصوص از باب استحباب است و نه از باب وجوب.
و اما دومین دلیل این مبنا، قصد پیامبر از انجام فعل در مدت اقامت در تبوک، مکّه و ...
است که نماز را شکسته خوانده و صریحاً نیز در خصوص زمان معینی برای قصر نماز اشاره نفرمود.
لذا اصل دراین مسأله، عمل و فعل پیامبر صلی الله علیه و آله در قصر خواندنِ نماز، بدون استثنا، در تمام سفرهای ایشان می‌باشد و این گفته ابن عمرو ابن مسعود و انس در احادیث مورد اتفاق است و عمل صحابه نیز بر این روال بوده است. ابن عمر در آذربایجان مدت 6 ماه نماز خود را شکسته خواند در حالیکه در بین برف و یخ مانده بود و می‌دانست در بیش از چهار ماه نیز نمی‌تواند منطقه را ترک کند و انس در نیشابور مدت 2 سال و سعد بن ابی وقاص مدت 50 روز نماز خود را شکسته خواندند و از این قبیل اخبار بسیار است.
قصر نماز از نظر امام احمد جایز است لیکن ابوحنیفه و مالک آن را واجب و ترک آن را 
ص: 196
مورد عقاب می‌دانند، به هرحال خلاف در اغلب مسائل فقهی وجود دارد؛ وهورحمةللعباد لذا جایز است به نظر و اقدام هر یک از صحابه تأسی جست؛ زیرا تمام ایشان عادل هستند.
(المدینه ش 12968)
* بر پیامبر صلی الله علیه و آله دروغ نبندید
علی‌رضا بن عبداللَّه تحت عنوان فوق، به بررسی روایات منسوب به‌پیامبر صلی الله علیه و آله می‌پردازد که به تعبیر وی در بین مردم شایع بوده ولی اساس ندارد. از جمله حدیث من
صلیَّ علیّ فی یوم ألف مرّة لَمْ یمت حتّی یبشر بالجنّة.
نویسنده می‌گوید: اصل این حدیث را ابن شاهین در «الترغیب و الترهیب» و ابن القیم در «جلاء الافهام» و ابن بشکوال و ابن سمعون در «امالیه» و الضیاء در «المختاره» و سخاوی در «القول البدیع» بیان نموده‌اند که همگی از حدیث حکم بن عطیه از ثابت از انس بالفظ:
«مَنْ صَلّی عَلیّ فِی یَومٍ ألف مرّة لَمْ یَمُت حَتّی یَری مَقْعَدَه فِی الْجَنّة» اخذ نموده‌اند.
در اسناد حکم بن عطیه اختلاف وجود دارد. حافظ در «التقریب»، محمد بن عبدالعزیز الدنیوی از غیر ثقه بودن اسناد حکم بن عطیه ذکر می‌کنند. لذا این حدیث نه تنها مورد انکار است بلکه ساختگی به نظر می‌رسد.
ملاحظه: علی رضا بن عبداللَّه در بسیاری از نوشته‌های خود مطالب صریحی علیه تشیّع داشته و به این شاخصه شهره است. (المدینه ش 12968)
* چند خبر:
* اعلام پنج عنوان صندوق خیریه، جهت جذب کمکهای مسلمین و نیل به اهداف تبلیغی
«رابطة العالم الاسلامی» در مکه مکرمه، به عنوان یک سازمان جهانی مردمی، جهت احیای سنت وقف و برای نیل به اهداف تبلیغی خود، 5 صندوق با عناوین و اهداف خاصی تأسیس و اعلام می‌نماید. دکتر عبداللَّه بن صالح العبید دبیر کل «رابطة العالم اسلامی»، عناوین صندوقها و اهداف آنها را این گونه بیان کرد: 
ص: 197
الف- صندوق تبلیغات، با اهداف:
1- تربیت و آماده سازی مبلّغان با برنامه‌های آموزشی مناسب.
2- کفالت مبلّغان و تأمین احتیاجات آنان.
3- تأسیس و یا کمک به مراکز تربیت مبلغ.
4- اعزام ائمه جماعات و مبلغان به مناطق مختلف جهان، بویژه در ماه مبارک رمضان.
5- تأمین وسایل تبلیغی روز (کتاب، نوار و فیلم) به زبانهای مختلف.
ب- صندوق قرآن کریم و علوم آن، با اهداف:
1- ایجاد، نگهداری، و کمک به مراکز و جمعیت‌های قرآن کریم.
2- سهیم شدن در تهیه ترجمه‌های مختلف قرآن کریم به زبان‌های گوناگون.
3- برپایی، تشویق و کمک به مسابقات قرآن کریم در سراسر جهان.
4- تشویق و کمک به بررسی‌ها و تحقیقات علمی در زمینه‌های قرآن کریم و علوم آن.
5- ایجاد کرسی‌های علمی در دانشگاه‌های جهانی جهت ارائه بحث‌های علمی در زمینه قرآن کریم.
ج- صندوق ایتام و محرومین، با اهداف:
1- کفالت ایتام از جهات مادی، اجتماعی و آموزشی.
2- راه‌اندازی قافله‌های کمک رسانی به محرومین و حادثه دیدگان در سراسر جهان.
3- برپایی مراکزی جهت یتیمان و محرومان.
4- ایجاد مراکز آموزش حرفه و فن در کشورهای فقیر.
5- کمک به خانواده‌های یتیمان و محرومان.
د- صندوق تعلیم و آموزش، با اهداف:
1- تأمین بورسیه‌های درسی گوناگون در تخصّصهای مهم.
2- کمک و تحت پوشش گرفتن دانشجویان نابغه مسلمان.
3- تهیه برنامه‌های درسی و اسلامی مناسب. 
ص: 198
4- ایجاد مدارس و مراکز اسلامی با تخصّصهای گوناگون.
5- تشویق و کمک به تحقیقات علمی و اختصاص دادن جوایزی برای مسابقات علمی.
ه- صندوق اقلیتهای اسلامی، با اهداف:
1- معرفی اقلیتها و مهاجران مسلمان و بیان گرفتاری‌های آنان برای مسلمین سراسر عالم.
2- کمک و برپایی مراکز اسلامی در هر جا که اقلیتهای مسلمان حضور دارند.
3- برپایی دوره‌ها و برنامه‌های تربیتی جهت آشنایی اقلیتهای مسلمان با اسلام و احکام آن.
4- برنامه ریزی جهت زندگی آبرومندانه اقلیتهای مسلمان در کشورهای مختلف جهان.
5- آشنا ساختن اقلیتها و مهاجران مسلمان به حقوق اجتماعی‌شان و دفاع و حمایت از آنان جهت کسب حقوقشان. (هفته نامه العالم الاسلامی، مورخ 1 محرم 1419 برابر با 7/ 2/ 1377)
* استخدام مبلغ از کشورهای مختلف جهان
دفتر تبلیغ و ارشاد سعودی، در منطقه شمال ریاض، تصمیم دارد مجموعه‌ای از مبلّغان شایسته تدریس و تبلیغ را از کشورهای مختلف جهان- بویژه از کشورهایی که کارگران فراوانی در منطقه دارند- استخدام نماید.
این مبلغان بایستی اهلیت تبلیغ داشته باشند، با فرهنگ دین آشنا بوده، به خوبی بتوانند به زبان عربی و زبان اصلی خود تکلّم کنند و بنویسند. در تبلیغ خود، ملتزم به حکمت و اهل رفق و شفقت باشند و خصوصیات اخلاقی یک مبلغ خوب، که در کتاب و سنت آمده، را دارا باشند.
افزون بر اینها، این مبلغان باید در بیان دروس، توانا و در زمینه تبلیغ و ارشاد، خبره بوده، در حد امکان از قرآن کریم و احادیث رسول خدا صلی الله علیه و آله حفظ کرده و با سیره آن حضرت- بویژه آنچه مربوط به تبلیغ است- آشنایی داشته باشند وبالأخره دریک مصاحبه خاص که برای آنهاگذاشته می‌شود، موفق باشند.
(روزنامه الریاض، مورخ 22 محرم 1419 برابر با 28/ 2/ 1377) 
ص: 199
* توزیع بیش از 000 000 6 کتاب و نوار در موسم حج
دکتر عبداللَّه بن احمد الزید معاون مطبوعاتی و انتشاراتی وزارت امور اسلامی و اوقاف و تبلیغ و ارشاد سعودی گفت: از سال 1415 ه. علاوه بر اهدای یک جلد کلام‌اللَّه مجید، بسته‌ای نیز به حاجیان داده می‌شود که حاوی مجموعه‌ای از کتابهای ارشادی و مجموعه‌ای از نوارهای اسلامی به زبان خود آنهاست. به طوری که در موسم حج امسال، مجموع آنچه که در مرزهای زمینی، هوایی و دریایی به حاجیان اهدا شده، بیش از شش میلیون نسخه کتاب و نوار بوده است.
(روزنامه الریاض مورخ 17 محرم 1419 برابر با 23/ 2/ 1377)
* نمایشگاه دائم تألیفات اعضای هیأت تدریس
نمایشگاه دائم تألیفات اعضای هیأت تدریس، در کتابخانه دانشگاه ملک سعود افتتاح گردید. در این نمایشگاه بیش از هزار عنوان کتاب، تحقیقات، اسناد کنفرانسها و همایشها در موضوعات مختلف علوم، تکنیک، علوم انسانی و اجتماعی و همچنین مجموعه‌ای از مقالات و بحثهای منتشر شده در مجلات علمی این دانشگاه، در معرض دید علاقه‌مندان گذاشته شده‌است.
این نمایشگاه هر روزه از تألیفات جدید هیأت تدریس استقبال می‌نماید.
دکتر عبداللَّه الفیصل گفت: فکر ایجاد این نمایشگاه و گردآوری تألیفات اعضای هیأت تدریس، فکری مترقی است؛ زیرا این نمایشگاه، هم زمینه خوبی است برای آنان که می‌خواهند از کارهای اعضای هیأت تدریس آگاهی پیدا کنند، و هم انگیزه‌ای است برای اعضای هیأت تدریس تا به تألیفات بیشتری دست یازند.
(روزنامه الریاض مورخ 22 محرم 1419 برابر با 28/ 2/ 1377)
* حضور 400 ناشر از 40 کشور جهان با 000 80 عنوان کتاب در مکه مکرمه
چندی پیش به کوشش دانشگاه امّ‌القری، به مدت دوهفته، یک نمایشگاه بین المللی کتاب در سالن نمایشگاههای شهرک دانشگاهی دانشگاه ام‌القری، در منطقه عابدیه مکه مکرمه برگزار گردید. دکتر سهیل بن حسن قاضی، مدیر دانشگاه مزبور، در این باره گفت: در 
ص: 200
این نمایشگاه 400 ناشر بزرگ از 40 کشور جهان- از خود عربستان گرفته تا دیگر کشورهای عربی، اروپایی و آمریکایی- با 80 هزار عنوان کتاب در موضوعات مختلف علوم: شرعی، فرهنگی، اجتماعی و دیگر دانشها و شناختها، شرکت نموده و کتابهای خود را با 20% تخفیف عرضه می‌نمایند.
شایان ذکر است که روزهای دوشنبه و پنجشنبه مخصوص دیدار خانمها از این نمایشگاه اعلام گردید.
(روزنامه عکاظ مورخ 29 ذی‌الحجه 1418 برابر با 6/ 2/ 1377)
«فعّالیتهای قرآنی»
* التفسیر المیسر للقرآن الکریم
اخیراً توسط چاپخانه قرآن کریم در مدینه منوره (مجمع ملک فهد) تفسیری چاپ شده با عنوان «التفسیر المیسر للقرآن الکریم». دکتر عبداللَّه بن عبدالمحسن الترکی وزیر امور اسلامی و اوقاف و تبلیغ و ارشاد سعودی، در مقدمه این تفسیر آورده است که این تفسیر، اساس و پایه ترجمه‌هایی است که بعد از این در مجمع ملک فهد، چاپ خواهد شد.
(روزنامه عکاظ مورخ 5 صفر 1419 برابر با 9/ 3/ 1377)
* پخش رادیو قرآن از طریق «اینترنت»
برنامه‌های رادیو قرآن سعودی به طور مستقیم از طریق «اینترنت» پخش می‌شود.
مرکز علوم و تکنیک ملک عبدالعزیز ضمن بیان این مطلب، اعلام کرد: یگان اینترنت این مرکز در نظر دارد که در گام بعدی، صدا و تصویر خطبه‌های نماز جمعه مکه مکرمه و مدینه منوره را به صورت زنده از این طریق پخش نماید.
شایان ذکر است که در همان ساعتهای اولیه پخش برنامه‌های قرآنی فوق، تعداد استقبال کنندگان آن در سراسر جهان از 750 نفر گذشت.
(روزنامه عکاظ، مورخ 15 صفر 1419 برابر با 19/ 3/ 1377) 
ص: 201
«سازمان اسلامی تربیت و علوم و فرهنگ»
* قرار دادی میان «ایسیسکو» و مؤسسه خیریه آیةاللَّه خوئی در لندن
سازمان اسلامی تربیت و علوم و فرهنگ «ایسیسکو» و مؤسسه خیریه آیةاللَّه خوئی در لندن توافق نمودند که با هم جلساتی تحقیقاتی و همایشهایی فرهنگی و ملاقاتهایی فکری داشته باشند. هدف از این برنامه‌ها، تشویق گفتگو میان تمدّنها و فرهنگها، تصحیح چهره اسلام، ابراز حضور فرهنگی و سهیم شدن در تاریخ تمدّن اسلامی در اروپا به طور عام و در انگلستان به طور خاص، اعلام شده است.
همچنان که هر دو طرف، توافق نمودند که در برنامه‌های «اینترنت» با اهداف مشترک، و در ارائه مواد علمی مربوط به تمدن اسلامی و تاریخ آن، با یکدیگر همکاری نمایند.
این توافقنامه که برای مدت سه سال- 1998 تا 2000- در لندن به امضای دکتر عبدالعزیزبن عثمان تویجری، مدیر کلّ سازمان اسلامی تربیت و علوم و فرهنگ و سید عبدالمجید خوئی دبیر کل مؤسسه خیریه امام خوئی رسید، شامل ترجمه کتابهایی با اهداف مشترک و تحقیق و نشر مخطوطات بوده و بر ضرورت تشویق گفتگو میان تمدنها، فرهنگها، ادیان و مذاهب فقهی اسلامی تأکید داشته و در جهت نزدیک نمودن نظریات و اجتهادات گوناگون به یکدیگر، این نوع همکاری را ضروری دانسته و بنا را بر تسامح و همزیستی مسالمت‌آمیز با ملتها و امتها گذاشته است.
این دو نهاد همچنین توافق نمودند که به مؤسسات فرهنگی در قدس و سارایوو کمک کنند و فعالیتهای فرهنگی و علمی را در غرب گسترش دهند و در طریق آموزش تربیت اسلامی و زبان عربی به مسلمانان مهاجر دراروپا، از روشهای تخصصی‌استفاده نمایند.
(روزنامه الشرق الأوسط، مورخ 18 صفر 1419 برابر با 22/ 3/ 1377)
* فعالیت «رابطة العالم الاسلامی» در زندانهای آمریکا
با توجه به اینکه طبق قانون اساسی آمریکا، برگزاری مراسم مذهبی و عبادات در این کشور آزاداست، و زندانیان- با صرف‌نظر ازهر دینی که دارند- دراین حق بادیگران برابرند (!)

ص: 202
در بسیاری از زندانهای آمریکا و در برخی از مؤسسات اصلاحی، اداره‌ای با عنوان ADMINISTRATION CHAPLAIN جهت عرضه خدمات دینی به زندانیان مختلف، وجود دارد. دفتر «رابطة العالم الاسلامی» در مناطقی که مبلغینش حضور دارند، با اداره مزبور تماس گرفته و با اجازه نامه رسمی از آنان، به برپایی مسجد و کتابخانه و به فعالیت گسترده تبلیغی در زندانها می‌پردازد. (هفته نامه العالم الاسلامی، مورخ 29 محرم 1419 برابر با 4/ 3/ 1377)
* 153 مجلس سخنرانی در طول یک ماه در مکه
برابر اطلاعیه سازمان دعوت و ارشاد مکه در ماه جمادی الآخر 1419 ه. ق. تعداد 153 مجلس سخنرانی و موعظه در محله‌های مختلف شهر مکه برنامه ریزی شده است.
(المدینه ش 12954)
* انتشار کتاب «ورقات فی الأذان»
شیخ صالح‌بن حمید امام و خطیب مسجدالحرام اخیراً کتابی با عنوان «ورقاتٌ فی الأذان» نشر نموده که حاوی مطالب ذیل است تعریف اذان، وقت شرعی و حکمت اذان، فضیلت، الفاظ و خصوصیات آن و همچنین سلام و درود بر پیامبر صلی الله علیه و آله در اذان، حکم، شرایط، آداب و پیوستگی در عبارات، توجه به قبله، بلند نمودن صدا و ... در اذان.
ملاحظه: این کتاب به توصیه شورای عالی جهانی مساجد نوشته شده و توسط سازمان رابطة العالم منتشر گردیده است. (المدینه ش 12954)
* قطع دست یک سارق در مکه
وزارت کشور عربستان طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد دست راست یک مصری که چندین مرتبه اقدام به سرقت در داخل مسجدالحرام نموده بود قطع گردید. همچنین طی اطلاعیه جداگانه‌ای، خبر قطع دست یک مجرم عربستانی نیز منتشر گردید.
ملاحظه: اجرای احکام حد و قصاص در مناطق مختلف و بعد از نماز جمعه صورت می گیرد و اخبار مربوط نیز توسط وزارت کشور عربستان منتشر می‌شود.
(المدینه ش 12959) 
ص: 203
* اجرای قانون هر 5 سال یک حج
رییس‌اداره گذرنامه منطقه مکه طی مصاحبه‌ای گفت: درخصوص مصوبه حج‌که هر تبعه خارجی مقیم عربستان وهمچنین اتباع عربستان رامجاز به‌انجام مناسک‌حج درهر 5 سال یک مرتبه می‌نماید هیچ‌گونه استثنایی قائل نیستیم و با مخالفین بشدت مقابله خواهیم نمود.
ملاحظه: با اجرای مصوبه سهمیه‌بندی کشورها در حج، عربستان اقدام به کنترل اتباع خارجی مقیم عربستان جهت حضور در مناسک حج نمود بر اساس مصوبه‌ای، هر خارجی مقیم در طول 5 سال اقامت در عربستان فقط حق انجام یک حج را دارد نهایتاً این مصوبه شامل اتباع عربستانی نیز شده و از یکسال گذشته به مورد اجرا درآمده است.
البته این مسأله موجب شکل‌گیری گروهها و شبکه‌های قاچاق شده که با پرداخت رشوه و از طرق غیر قانونی، اقدام به انتقال افراد عربستانی و خارجیان مقیم جهت انجام مناسک به مکه مکرمه می‌نمایند.
(المدینه ش 12959)
* شیاطین جدید در مساجد
نویسنده درباره تأثیر ورود تلفن‌های همراه به مساجد عربستان، به بررسی پرداخته و می‌نویسد: هر چند افراد بسیاری را می‌بینیم که حتی در توالت‌های عمومی نیز خود را بی‌نیاز از تلفن همراه نمی‌بینند و گویا جزو زندگی آنان شده است! لیکن وجود تلفن همراه در مساجد با قدسیت خانه خدا و لزوم خشوع و سکینه در نمازها مغایرت دارد و بسیار شایسته است نمازگزاران رعایت ادب مساجد را بنمایند.
ملاحظه: با گسترش استفاده از تلفن همراه در عربستان، حتی در مسجدالحرام و در طواف کعبه نیز افراد مختلف از این وسیله استفاده می‌کنند. (المدینه ش 12960)
* کوچکترین قرآن در جهان
یک قرآن به طول 5/ 2 سانتی‌متر و عرض یک سانتی‌متر در منطقه «کفرالزیات» مصر به نمایش گذاشته شده است. گفته می‌شود این قرآن، کوچکترین قرآن موجود در جهان شناخته شده‌است. (المدینه ش 12966) 
ص: 204
* اختصاص 800 هزار دلار جهت چاپ قرآن برای نابینایان
در عربستان مبلغ سه میلیون ریال عربستان، معادل 800 هزار دلار به منظور چاپ قرآن با خط «بریل» برای نابینایان اختصاص یافت. (المدینه ش 12968)
* مرکز بررسیهای اسلامی امیر نایف در دانشگاه مسکو
مراسم فارغ‌التحصیلی تعدادی از دانشجویان مرکز بررسیهای اسلامی امیرنایف در دانشگاه مسکو باحضور سفیر عربستان ومشاور وزیرکشور وهمچنین سفرای‌کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و شخصیتها و برخی مسؤولان روسی در دانشگاه مسکو برپاگردید.
این مرکز در سال 1995 م. با بودجه عربستان خاصه بنام وزیر کشور امیر نایف در دانشگاه مسکو تأسیس شده و بیش از 15 استاد و قریب 300 دانشجو دارد که در رشته‌های علوم قرآن، تفسیر، تاریخ و زبان عرب و ... تا سطح دکترا تدریس می‌شود.
ملاحظه: علی رغم سابقه پذیرش دانشجوی خارجی در دانشگاههای عربستان که در برخی موارد نظر «الجامعه الاسلامیه» در مدینه به 40 سال می‌رسد، اندیشه تأسیس کرسی‌های درسی در دانشگاههای مختلف جهان بر اساس اندیشه و دیدگاه‌های عربستان حرکتی است که در شرف تجربه بوده و از جهات مالی و گسترش شبکه‌های دانشجویان متأثر از اندیشه وهابیگری و ... مزیت‌هایی برای عربستان دارد.
(المدینه ش 12968)
* افتتاح جشنواره مدینه منوره
جشنواره مدینه منوره دراوّل ماه رجب با هدف جذب بیشتر بازدیدکنندگان و زوّار از داخل و خارج عربستان، توسط استاندار مدینه افتتاح شد. فعالیت‌های فرهنگی و انجام مسابقات متنوع در طول برپایی جشنواره پیش بینی شده‌است. هواپیمایی عربستان انتقال 750 هزار زائر را از داخل و خارج عربستان در طول ماه رجب به مدینه منوره پیش بینی کرده است.
ملاحظه: معرفی آثار و مناطق تاریخی مدینه از فعالیت‌های قابل توجه جشنواره است که به مساجد قبا، قبلتین، منطقه بدر، احد و ... اشاره شده و بعضاً به تفصیل درباره این آثار 
ص: 205
تبلیغ می‌شود. هر چند با توجه به مشکلات اقتصادی عربستان، جنبه‌های مالی، مبنای مهمی در شکل‌گیری این حرکت تلقّی می‌شود لیکن جاذبه‌های آثار تاریخی مدینه، می‌تواند در تقویت فرهنگی مسلمانان و آشنایی با تاریخ صدر اسلام مؤثر باشد. موضوعی که در گذشته با مخالفت عالمان وهابی مسلک عربستان مواجه بوده و بعضاً متروک مانده است. (المدینه ش 12968)
* افتتاح موزه آثار باستانی در مدینه منوره
در طول برگزاری جشنواره مدینه، برای اولین مرتبه، موزه آثار باستانی در مدینه افتتاح خواهد شد. محل این موزه ایستگاه قدیم قطار است که به همین منظور باز سازی شده است.
در یک حرکت تبلیغی یکی از چهره‌های سرشناس عربستان 300 قطعه اثر تاریخی به این موزه اهدا نموده است. (المدینه ش 12968)
* جوان بین واقعیت و آرزو
موضوع فوق موضوع سخنرانی شیخ سدیس امام و خطیب مسجدالحرام است که در نیمه ماه رجب در دانشگاه امّ‌القری در مکه برقرار خواهد بود. (المدینه ش 12968)
* آموزش زبان عربی دیپلماتهای خارجی
دانشگاه امام سعود در ریاض اقدام به تشکیل کلاس‌های ویژه جهت آموزش زبان عربی برای دیپلماتهای خارجی مقیم عربستان نموده است. اینک تعداد 520 دیپلمات از 47 کشور در این کلاسها شرکت دارند از جمله از سفارت ایران، آلبانی، ایتالیا، اسپانیا و سفیر گامبیا، اتیوپی و کاردار ترکیه می‌توان نام برد.
هدف از تشکیل این کلاسها، آماده سازی افراد جهت ارتقاء به سطح دانشگاههای عربی و تربیت معلم زبان عربی از بین غیر عرب‌ها می‌باشد. (المدینه ش 12966)
* کتاب «ورقة بن نوفل فی بطنان الجنة»
اخیراً کتاب فوق به قلم دکتر عویه بن عیاد المطرفی استاد دانشگاه امّ‌القری (دانشکده 
ص: 206
اصول دین) منتشر شده است.
نویسنده در این کتاب به‌صورت عمیق به بررسی زندگانی «ورقة بن نوفل» پرداخته و در مقابل ادعاهای نصاری از وی دفاع کرده است.
کما اینکه پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود:
«اللَّه اللَّه فی أصحابی، اللَّه اللَّه فی أصحابی، لا تتّخذوهم غرضاً بعدی فمن أحبّهم فبحبّی احبّهم و مَن أبغضهم فببغضی ابغضهم و مَن آذاهُم فَقَد آذانی وَ مَن آذانی فَقَد آذی‌اللَّه و مَن آذی‌اللَّه فیوشک أن یأخذه»
(رواه احمد و ترمذی)
ملاحظه: انتشار احادیث فوق و اصرار در دفاع از صحابی پیامبر 9، برای تطهیر آن دسته از اصحاب صورت می‌پذیرد که رفتارهای خلاف و غیر قابل دفاع داشته‌اند و در مقابل شاهد هستیم که گروهی از وهابیان در صدد اثبات نسبت کفر به حضرت ابوطالب و نوشتن مقالات متعدد در این راستا می‌باشند و این خود جای بسی شگفتی است! (المدینه ش 12966) 
ص: 207