برای بررسی روابط میان حیره و قبایلش، اخبار مربوط به جمعآوری خراج توسط پادشاه حیره و موقعیت جمع کنندگان خراج نیز تا حدی مهمّ است. تحلیل در آمد امرای حیره و موقعیت حیره را ابوالبقاء، با توجه به در آمد آنها از اقطاعات عراق یاد کرده است و بیان میدارد: مقداری از در آمدشان از عراق بود، گرچه بیشترین درآمدها و بیشتر اموالشان از عوایدی بود که از تجارت، غنایمِ حملاتشان بر ضدّ قبایل بدوی، حملات بر ضدّ
1- این مقاله ترجمهای است از:.
.retsik .J .M ,1968 ,nedieL -siraP .vx acibarA ni aibarA htiw snotaleR sti no seton emos .ariH -LA
که اینک در کتاب زیر چاپ شده است:.
.1980 ,nodnol ,stnirper muroirav ,retsik .J .MmalsI ylraE dna ayyilihaJ ni seidutS
همچنین ترجمه عربی این اثر را در کتاب زیر میتوان یافت:
الحیره و مکه، وصلتها بالقبائل العربیه، تألیف م. ج. کستر، ترجمه، الدکتور یحیی الجبوری، جامعة البغداد، 1396/ 1976، ص 39- 8
1- ابوالبقاء، برگ a 145، المناقب.
2- ابن کلبی: جمهرة النسب، برگ a 205
3- ابن کلبی، پیشین، برگ a 232، کاسکل: جمهرة النسب، ج 2، ص 513، بنواوس در ایام رده در جنگ با خالد بن ولید از بین رفتند. بنگرید به: ابن حزم؛ جمهرة انساب العرب، ص 284
4- ابن کلبی این گونه آورده است. پیشین، بلاذری، انساب، غلاق، در برخی منابع دیگر علاق، بنگرید به کاسکل، پیشین، ج 2، ص 271
5- ابن کلبی، پیشنی، برگ 98؛ کاسکل، پیشین، ج 2، ص 232؛ الوزیر المغربی: الایناس بعلم الانساب: نسخه خطی b 37، او از تیم بن عبده مناة بن أدبود. بنگرید به بلاذری؛ انساب الاشراف، b 929
6- S. m. Hvsayn: Early Arabic odes. P: 991
ترجمه آن 161، شرح ص 320 نسب در در شرح این گونه است: علاق بن عبداللَّه بن حمام الریانی از برادر او قیس بن عبداللَّه نیز نام برده شده است. گفته شده است ذوالکیر، حارث بن منبه بن قرط بن صفوان بن مجاشع است. منبه اشتباه است و باید الحارث بن بیبة خوانده شود. مقایسه کنید با بیت 13 از قصیده.
این بیت:
تجرد علاق الینا و حاجب وذوالکیر یدعو یالحذظلة ارکبوا
س. م. حسین این گونه ترجمه کرده است:.
.There come helter- skelter tous Allag and hagib: and Dul- Kir crying: HoHanzala: ride forth
در مورد حارث بن بیبة بنگرید به کاسکل: پیشین: ج 2، صص 305، 221
7- حاجب، آشکار است که مقصود حاجب بن زرارة است.
8- ابن قتیبة: المعانی الکبیر، ص 1012
9- بنگرید به ابن کلبی: جمهرة النسب، برگ a 72، بلاذری، انساب الاشراف، برگ a 993
10- الاغانی، ج 9، ص 173
11- شرح القصائد العشر، ص 275
12- بنگرید به: T. Noldeke: Funf Moallawat, I, 67
و در مورد پسرش عفاق بن غلاق که عبس او را به قتل رساند، بنگرید به: نفائض، ص 336، الحطیئه:
دیوان، ص 323، بلاذری، پیشین، برگ b 929
1- بکری، سمط اللالی ص 746 و بنگرید به لسان العرب زلف در متن بلاذری، پیشین. برگ b 798، عقفان بن قیس بن عاصم به نزد اروی دختر کریز آمد. روایت دیگر: ان الزائر کان متمم بن خویرة بنت عقفان. بنگرید به: ابن قتیبه: المعانی الکبیر، ص 105 و بنگرید به: بلاذری، انساب الاشراف ج 5، ص 1: او گفت: که او از اصحاب پیامبر است. بنگرید به ابن حجر: الاصابة رقم 5619
2- ابن عبدربه، العقد الفرید: ج 3، ص 354
3- در مورد این بیت بنگرید به: مرزوقی: الازمنة و الامکنة ج 2، ص 159؛ الفراء، معانی القرآن، ج 1، ص 323، لسان العرب میح، الانصاری، شذور الذهب، ص 436
4- معجم ما استعجم حاجر
5- پیشین، طویلع
6- تبریزی: شرح دیوان الحماسة ج 2، صص 112- 113 و بنگرید به بکری، السمط، ص 286، 476 و مصادر دیگر که در پاورقی 5 گرد آوری شده است.
7- برگهای b 28، a 29
8- المناقب، 123
1- بلاذری، انساب الاشراف، برگه b 1075، تبریزی، شرح دیوان الحماسة ج 2، ص 113، نوه باعث عمرو بن جبلة بن باعث در جنگ ذی قار نبرد کرده است. بنگرید به مرزبانی: معجم الشعراء، ص 225
کاسکل: جمهرة النسب: ج 2، صص 221، 585 باعث بن صریم و وائل بن صریم
2- آنگاه که عَلَم سپاه نعمان را دیدند، گفتند: نزدیکترین مسکن ما عدن خواهد بود. کاش مادر تمیم مرا نمیشناخت.
3- المبرد، الکامل، ج 2، صص 82- 83
4- همچنین در روایت مبرد، همان منبع، همان جا، میدانی، مجمع الامثال، ج 1، ص 439، مرزبانی، معجم الشعراء ص 211 ان تقتلوهم که به نظر میرسد قرائت درستی از عبارت است.
5- الاغانی، ج 12، ص 144
6- در عبارت احمد است که نادرست میباشد. احمر بن جندل برادر سلامة بن جندل است. بنگرید به دیوان سلامة بن جندل، ص 21، جاحظ، البیان و التبین، ج 3، ص 318، بغدادی، خزانة الارب، ج 2، ص 86؛ عمرو بن کلثوم: دیوان، ص 3، بلاذری، انصاب الاشراف a 1040؛ کاسکل، جمهرة النسب، ج 2، ص 146
1- بنگرید به بلاذری، انساب، a 903 با روایت دیگری راجع به وفاتش، الضبی: المفضلیات، ص 7، س 1 چاپ لایل، توضیح ص 14 القالی: النوادر ص 195، الاعشی، دیوان، ص 306 چاپ جابر، الاسود بن یعفر قصیده 49، بیتهای 6- 7 و بنگرید به: جواد علی: تاریخ العرب قبل الاسلام، ج 4، ص 73، ابوسحل، النوادر ج 1، صص 122- 123 وبنگرید به توضیحات عزة حسن
2- «... هذه البلاد لاتلائم مواثینا» و بنگرید به نقل دیگر و متفاوت از پرسش پادشاه البغدادی، خزانة، ج 4، ص 151: «... و ان تدنوا منی کما دنت تمیم و ربیعه».
Rothstein :die Dynastie der lahmiden ,PP :431 -831
3- الحماسة: الاغانی، العقد الفرید، الصحاح
4- Rothstein: OP. cit, P: 731
5- الکامل، ج 2، ص 83
6- النقائض، ص 884
7- بنگرید به: جواد علی: تاریخ العرب قبل الاسلام، ج 4، ص 92 الوضائع وهم الذین کانوا شبه المشایخ.
1- ابوالبقاء، المناقب، برگ a 21 به بعد.
2- بنگرید به: جواد علی، پیشین، ج 4، ص 31 و.
.. S. Smith: Events in Arabia, in BSOAS, 1954, P: 430, Table a ..
3- کلمه مورد اشاره در عنوان رهبران اینان قابل تبیین نیست و به العرامی نگاشته شده است.
4- ابوالبقاء: پیشین، برگ a 21: «والارداف وهم عرفاء الجند وزعماؤهم وأزماتهم».
5- بنگرید به ابن حزم: جمره، ص 396
6- بنگرید به کاسکل: پیشین، ج 2، ص 405
7- بنگرید به الاشتقاق، ص 386
8- بنگرید به شعر یزید بن صعق و بیت جریر:
حمینا یوم ذینجب حمانا واحرزنا الصنائع النهابا.
بنگرید به دیوان جریر، ص 68 چاپ الصاوی
9- ابوالبقاء، پیشین، برگ b 99 به بعد
1- پیشین، برگ b 22 و ابوالبقاء قول طبری را که این دو گروه الشهباء و الدوسر دو گروه ایرانی فرستاده شده به حیره بودهاند، ذکر کرده است.
2- ابوالبقاء، پیشین، b 21، جواد علی: تاریخ العرب قبل الاسلام، ج 4، ص 93
3- ابوالبقاء، پیشین، برگ b 99
4- ابوالبقاء، پیشین، a 102
5- پیشین، a 100، در مورد اهمیت فراهم کردن این آذوقه ما، مقایسه کنید با داستان یوم المشقر
1- محمّد بن حبیب: المحبر، ص 354
2- ابوالبقاء: المناقب، a 126
3- این نکته از عبارت خود مؤلف کتاب ج 2، ص 426 به دست میآید جایی که بیان میدارد: ومنهاأن ... سنجر بن ملکشاه رضی الله عنه ...، سال وفات سنجر 552 است.