حضرت فرمود: تو از موالیان خدا و رسولی، بر همین حال بمان. آن مرد نیکو مسلمانی شد و همسری از بنیفهر گرفت که حضرت امام کاظم علیه السلام پنجاه دینار از درآمد موقوفات علیبن ابیطالب علیه السلام مهریه آن زن قرار داد و به او خدمتکار و منزل نیز داد. او زنده بود تا زمانی که امام کاظم علیه السلام را به اجبار به بغداد احضار کردند. بیست و هشت روز پس از سفر آن حضرت از دنیا رفت.
این چند حدیث را بدین سبب آوردم تا دانسته شود عریض منزلگه امامان و محل آمد و شد گرفتاران و نقطه امید هدایت جویان بوده است و ما چه میدانیم که چه معجزات و کرامات و هدایتها و مکاشفاتی در آن به وقوع پیوسته است.
علی، کوچکترین فرزند امام صادق علیه السلام هنوز به دنیامده بود که پدرش رحلت کرد. وی همیشه همراه برادرش موسیبن جعفر علیهما السلام بود و از وی دانش فراوان آموخت. برخی از آن روایات، در کتابی به نام «مسائل علیبن جعفر» گرد آمده که مشهور است و بارها چاپ و انتشار یافته است.
او میگوید: با برادرم امام کاظم علیه السلام چهار عمره گزاردم. آن حضرت که با خانواده خویش عازم حج بود، مسیرِ مدینه تا مکه را یک نوبت در 26 روز، در نوبت دیگر 25 روز، در سفری 24 روز و یکبار 21 روز طی کرد.
همو گوید: از پدرم امام صادق علیه السلام شنیدم که به اصحاب برگزیدهاش سفارش کرد: حرمت فرزندم موسی را پاس بدارید؛ چرا که برترین فرزند و جانشین من و حجّت خدای عزّوجلّ پس از من بر تمام خلق است.
وی عمر دراز و با برکتی یافت. با امام صادق، امام کاظم، امام رضا، امام جواد و حضرت هادی علیهم السلام زیست و در زمان حضرت هادی علیه السلام از دنیا رفت. وی از پدرش امام صادق علیه السلام بدون واسطه روایت میکند.
بنابراین، در آن هنگام طفلی دارای قدرت تشخیص بوده است.
گفتنی است علی بن جعفر به هنگام شهادت امام هادی علیه السلام حاضر و زنده بوده است.
درمییابیم که علیبن جعفر بیش از صد سال زندگی کرده است.
ص: 138
او از کسانی است که کمالاتی چون علم فراوان، تقوای بسیار و اعتقاد به امامان حق را، علاوه بر شرافت فرزندی، برادری و عمویی امام، در خود جمع کرده است.
در مسجد النبی صلی الله علیه و آله حلقه درس داشته و طالبان علم و معرفت از او بهره میبردند.
(1) در مقدّمه ممتّع کتاب (مسائل علیبن جعفر علیه السلام) به قلم دانشمند گرامی آقای حسینی جلالی، 43 نفر از کسانی که از او حدیث فراگرفته و برای دیگران روایت کردهاند، فهرست شده است.
(2) از آنجا که وی فرزند امام صادق علیه السلام بوده و با ائمه زمان خود نسبت نزدیکی چون برادری و برادرزادگی داشته، به سرچشمه علوم دسترسی داشته و با توانمندی و شایستگی از آن بهره برده است.
شیخ مفید مینویسد: علیبن جعفر روایت کننده حدیث، دارای روشی محکم و متین، ورع شدید و فضل بسیار بود. پیوسته ملازم برادرش امام کاظم علیه السلام بود و از او علوم بسیار میآموخت و برای دیگران روایت میکرد.
(3) درباره برخورد علیبن جعفر با امام جواد علیه السلام روایات متعددی نقل کردهاند که همه حاکی از اعتقاد عمیق وی به امامت آن حضرت است.
علیبن جعفر علیه السلام خود میگوید:
مردی از گروه واقفیه
(4) از من پرسید:
برادرت امام کاظم علیه السلام چه شد؟ گفتم از دنیا رفت و مرد. پرسید از کجا میگویی؟
گفتم: اموالش تقسیم شد، همسرانش شوهر کردند و امام پس از او به شؤون امامت رسیدگی کرد.
پرسید: پس از او چه کسی امام شد؟
گفتم: فرزندش امام علیبن موسی الرضا علیهما السلام.
پرسید: او چه شد؟ گفتم: او نیز مرد.
گفت: از کجا دانستی که او مرد؟ گفتم:
اموالش را ورثه تقسیم نمودند، زنانش شوهر اختیار کردند و امامِ پس از او، به شؤون امامت رسیدگی میکند.
پرسید: امام پس از او کیست؟ گفتم:
فرزندش امام جواد علیه السلام، مرد واقفی که اینگونه جواب از من شنید، گفت: تو با این سنّ و قدر و منزلت و با اینکه پسر امام صادق علیه السلام هستی، درباره این نوجوان (امام جواد) چنین اعتقادی داری!
گفتم: تو شیطانی.
سپس علیبن جعفر علیه السلام دستی به
1- کافی، ج 1، ص 322
2- مسائل علیبن جعفر علیه السلام، صص 58- 65 چاپ آل البیت- قم- به تحقیق حسینی جلالی.
3- ارشاد، چاپ کنگره شیخ مفید، ج 2، ص 214
4- واقفیه گروهی بودند که ائمه هدی علیهم السلام تا امام هفتم علیه السلام را قبول داشتند و به امامان پس از آنحضرت معتقد نبودند.
ص: 139
محاسنش گرفت و گفت: اگر خداوند او را شایسته امامت داند و مرا با این موی سپید شایسته نداند من چه کنم.
(1) در روایت دیگر آمده است:
علیبن جعفر در مسجد النبی صلی الله علیه و آله، در جمع شاگردان بر کرسی تدریس نشسته بود که ناگاه حضرت جواد علیه السلام برای زیارت وارد مسجد شد. علی که مرد کهنسالی بود، از جای برخاست و بدون آنکه عبا و ردایش را آراسته کند، به سوی حضرت دوید، دست حضرت را بوسید و احترام کرد. حضرت جواد پیش از آن که مشغول نماز و زیارت شوند، به علی فرمودند: عمو جان! بنشین و راحت باش. وی گفت: چگونه بنشینم در حالیکه شما ایستادهاید. او با تواضع تمام مانند یک فرد کوچک، ایستاد تا حضرت نماز و زیارت را تمام کرد و از حرم نبوی صلی الله علیه و آله خارج شد. علی آن حضرت را بدرقه کرد و سپس به جلسه درس برگشت.
برخی از شاگردان و حضّار مجلس که از معرفت بیبهره بودند، آن جناب را توبیخ کردند که چرا مانند یک برده، نسبت به وی فروتنی کردی، با اینکه تو فرزند امام صادق علیه السلام و عموی پدر اویی.
تو کهنسالی و او نوجوان است!
علیبن جعفر علیه السلام در پاسخ گفت:
وقتی خداوند مرا با این ویژگیها، شایسته امامت ندانست و او را لایق این مقام کرد با وی بستیزم؟ من غلامی از غلامان ویام.
(2) علیبن جعفر علیه السلام چگونه مالک عریض شد
پیشتر اشاره شد که امام باقر علیه السلام عریض را خریداری کرد و ملک ایشان بود. پس از آن حضرت، به امام صادق علیه السلام منتقل شد. امام صادق علیه السلام وصیت کرد که پس از وی، عریض از آن علی فرزند کوچکش باشد. وقتی که وی بزرگ شد، در عریض ساکن گشت.
(3) نجاشی گوید: علی بن جعفر خود ساکن عریض شد و فرزندانش را بدان جهت عریضی خوانند.
(4) زبیدی گوید: علیبن جعفر را به عریض منسوب میدانند و چون ساکن عریض شد فرزندان و ذریهاش را- که بسیارند- عریضی خوانند.
(5) ارتباط تنگاتنگ و نزدیک و صمیمی علی بن جعفر با امامان عصرِ خود، بهگونهای بود که آن بزرگواران به
1- رجال کشی- اختیار معرفة الرجال، ص 429
2- کافی، ج 1، ص 322: بحار الأنوار، ج 50، ص 36
3- تاریخ قم، ص 224
4- رجال نجاشی به تصحیح علامه امینی، ص 176
5- تاج العروس ماده عرض.
ص: 140
عریض فراوان آمد و شد داشتند. در همین نوشته، یک داستان از امام کاظم علیه السلام و یک داستان از امام رضا علیه السلام در عریض نقل شد و از سیاق آن برمیآید که آن بزرگواران در عریض به عنوان میهمان نمیآمدهاند، بلکه در آن دارای منزل بودهاند.
در میان فرزندان و ذریّه علیبن جعفر علیه السلام دانشمندان و رجال سرشناس بسیارند. شرح حال آنان را در کتب رجال و انساب باید جست.
(1) قبر علیبن جعفر علیه السلام کجاست؟
مورخان برای علیبن جعفر علیه السلام سه مقبره در سه شهر ذکر کردهاند:
الف: قم
در قبرستان «درِ بهشت»، که اکنون یکی از چهار گلزار شهدا در قم است.
بقعه و بارگاه کهنی است به نام علیبن جعفر علیه السلام که از دیر باز زیارتگاه اهل ولایت بوده است. در زمان ما قبرستان و هم گلزار شهدا را به نام علیبن جعفر علیه السلام نامند. برخی چون مجلسیِاول، همینجا را مقبره علیبن جعفر علیه السلام دانستهاند، امّا فرزند او مجلسیِدوم گوید: اینکه مقبره علیبن جعفر علیه السلام در قم باشد، در کتب معتبر نیامده است.
(2) در دایرة المعارف تشیّع آمده است:
احتمال آن است که بقعه مزبور آرامگاه نواده وی، علی بن حسنبن عیسی علویِ عریضی باشد که همراه پدر خود از مدینه به قم آمد.
محدّث قمّی مینویسد: احتمال میرود قبری که در قم است، از آن همین علیبن جعفر باشد ... بنا و بقعه علی بن جعفر (درِ بهشت) متعلّق به نیمه نخستینِ قرن هشتم هجری است. و به دستور عطا ملک میرمحمّد حسنی بنیاد نهاده شد و باگچبریهای رنگینی آراسته گردید و کار بنا و تکمیل و تزیین آن در سال 740 ه. ق. پایان گرفت. گنبد آن به شکل هرم دوازده ترک است که بر روی پایه بلند آجری قرار دارد.
(3) ب: سمنان.
در بیرون سمنان مقبرهای است به نام علی بن جعفر علیه السلام که دارای قبّه و صحن است.
(4) ج: عریض در مدینه منوّره
علامه سید محسن امین در اعیان الشیعه مینویسد: حق این است که قبر وی در عریض است؛ چنانکه نزد مردم مدینه معروف است.
(5)
1- به عنوان نمونه بنگرید به: انساب الطالبیه، تألیف فخر رازی از صف 110 تا 116؛ الفخری فی انساب الطالبیین، از صفحه 29 تا 33، تهذیب الأنساب عبیدلی، از ص 175 تا 180؛ ریاض العلما، ج 7، صص 197- 198. هر چهار کتاب، چاپ کتابخانه مرحوم آیة اللَّه مرعشی است.
2- مستدرک الوسائل، چاپ رحلی، ج 3، ص 626
3- دایرة المعارف تشیّع، ج 2، صص 458- 459
4- مستدرک الوسائل، ج 3، ص 626
5- اعیان الشیعه، ج 8، ص 177
ص: 141
محدّث نوری گوید: حق آن است که قبر وی در عریض است آنچنانکه معروف است در میان مردم مدینه.
(1) گفتنی است، نویسنده این سطور، در چند سال پیش، عازم سفر حج بودم که برای خداحافظی به محضر استاد فرزانه، حضرت آیت اللَّه حسن زاده آملی (زاده اللَّه حسنا) رسیدم، ایشان فرمودند: به مدینه منوره که مشرف میشوید، به زیارت قبر علیبن جعفر علیه السلام در عریض بروید.
ساختمان مقبره در گذشته و حال
مقبره علیبن جعفر در عریض در گذشته معمور و آباد بوده است. علّامه سید محسن امین گوید: مقبره او در عریض دارای قبلهای عالی و زیارتگاه است.
(2) محدّث نوری گوید: در بعضی از سفرها ما در عریض در زیارتگاه علیبن جعفر منزل کردیم و بر آن قبهای است عالی.
(3) رفعت پاشا، امیرالحاج مصریان، در کتاب ذی قیمت و پربار خود (مرآتالحرمین) مینویسد: از ضریحهایی که خارج بقیع هستند ...
ضریح علی عریضی است که در شرق مدینه واقع است، به فاصله یک ساعت راه.
(4) بنابر این، دانسته میشود که آن مقبره در گذشته نه چندان دور، و پیش از تسلّط وهابیت بر حرمین شریفین، آباد و محل آمد و شد زائران و منزلگه عاشقان ولایت بوده است و لیکن پس از آن مقابر بزرگان و اماکن تاریخی بسیاری ویران گردید که یکی از آنها مقبره علیبن جعفر است.
اکنون مقبره، به اندازه یک اتاق بیسقف و بدون در- که جای در آن را با بلوک سیمانی چیدهاند- در کنار تک مناره مسجد قدیمی و متروک عریض مشاهده میشود.
به جز علیبن جعفر، کسی دیگر از بزرگان دین و امام زادگان را نمیشناسیم که در عریض مدفون باشد.
بسیار شایسته است شیعیان که به مدینة النبی صلی الله علیه و آله مشرف میشوند، به عریض هم بروند؛ هم برای زیارت علیبن جعفر علیه السلام و هم برای دیدار از سرزمینی که روزگاری دراز محل آمد و شد و زندگی و عبادت اولیای خدا و ائمه
1- مستدرک، ج 3، ص 626
2- اعیان الشیعه، ج 8، ص 177
3- مستدرک، ج 3، ص 626
4- مرآت الحرمین، ج 1، ص 427
ص: 142
دین بوده است:
أقبِّلُ أَرْضاً سارَ فیها جِمالُها فَکیفَ بِدارٍ دارَ فیها جَمالُها
«بر آن زمینی که شتران محبوبم از آن گذر کردهاند بوسه میزنم، پس چه حالی خواهم داشت با خانهای که چهره دل آرای محبوبم در آن گردش کرده است.»
پس، به عریض برویم و نقبی به زمانهای گذشته بزنیم و با مرور دورانهای تلخ و شیرینی که بر امامان رفته است، روحمان را پالایش دهیم و از آلودگیها پاک سازیم و عُلقه و ارتباط دلها را با صاحب وحی و خاندان مطهرش محکمتر سازیم.
پینوشتها:
ص: 144
مسجد و مقبره علی بن جعفر علیه السلام پیش از تخریب
مسجد و مقبره علی بن جعفر علیه السلام پس از تخریب (مردادماه 1381)