توزیع نشریات در مراسم حج‌

نوع مقاله : از نگاهی دیگر

موضوعات


ملاحظه:
توزیع ده میلیون و ششصد و هشتاد و پنج هزار جلد کتاب به حدود بیست زبان دنیا، از جمله تلاش‌های وهابیت برای تحت تأثیر قرار دادن مسلمانان جهان است و این در حالی است که اکثریت قاطع کسانی که به حج مشرف می‌شوند را کسانی تشکیل می‌دهند که از مسلک وهابیت پیروی نمی‌کنند. از سوی دیگر در مبادی ورودی آن کشور و در فرودگاه‌ها کتب و نشریات همراه زائران، که به زبان خود آنها و بر اساس فقه و مذهبشان تنظیم و تدوین گردیده، ضبط و مصادره می‌شود.
جمع بندی این حرکت، ما را به این نتیجه می‌رساند که وهابیت از حج، این رکن مهم دین، به صورت ابزاری برای گسترش تفکّرات خود بهره می‌گیرد و این عملی نادرست و ناصواب است که حکومت عربستان باید جلو این اقدامات تفرقه‌انگیز را بگیرد و اجازه ندهد گروهی محدود با افکاری متحجّرانه عقاید خود را به زور بر دیگران تحمیل کنند.
این اقدام وهابیان برای حوزه‌ها و محافل علمی و دینی و عموم شیعیان نیز یک پیام دارد و آن این است که برای حفظ و گسترش فرهنگ مترقّی شیعه باید گام‌های اساسی‌تری برداشت و در شرایط کنونی که جهانیان تشنه معارف اسلام ناب و استفاده هر چه بیشتر از مکتب اهل‌بیت عصمت و

ص: 198
طهارت علیهم السلام هستند، باید از تمامی امکانات خود در این راستا استفاده نموده، حقایق را به جویندگان حق و فضیلت منتقل کنند.
روزنامه عکاظ مورخ 11/ 9/ 81، در خبری با عنوان «برنامه توزیع نشریات دینی در مراسم حج سال 1381 ه. ش.» نوشت:
آقای شیخ صالح بن عبدالعزیز آل شیخ، وزیر اوقاف امور اسلامی، تبلیغ و ارشاد با طرح توزیع نشریات و بولتن‌های مذهبی در مراسم حج، که توسط معاونت امور انتشاراتی وزارت متبوع وی تهیه و تنظیم گردیده است، موافقت نمود. به مومجب این طرح، در موسم حج سال جاری تعداد بیش از ده میلیون و ششصد و هشتاد و پنج هزار (000 685 10) جلد کتاب که با هزینه بیش از ششصد میلیون و چهارصد و چهل و هفت هزار و سیصد و نود (000 447 600) ریال سعودی به چاپ رسیده است در میان حجاج توزیع خواهد شد.
آقای دکتر محمدبن عبداللَّه السحیم، مدیر کل انتشارات و چاپ اوقاف و امور اسلامی در گفتگو با روزنامه عکاظ مورخ 11/ 9/ 81 در این خصوص اظهار داشت:
بنا به دستور وزیر اوقاف و امور اسلامی، یک طرح فراگیر و جامع در رابطه با چگونگی توزیع کتب به کلیّه زبان‌هایی که حجاج کشورها با آن صحبت می‌کنند، تنظیم گردیده است.
وی افزود مطالعه این کتب فواید زیادی برای حجاج کشورهای مختلف دارد و در واقع مطالعه این کتب زمینه را برای انجام مناسک صحیح حج برای حجاج فراهم خواهد نمود و آن‌ها را از تخلّفات شرعی برحذر خواهد داشت. آقای السحیم در ادامه سخنان خود افزود: این کتاب‌ها به دو بخش اصلی تقسیم می‌شود که بخش اول مربوط به مناسک و عبادات می‌باشد و بخش دوم کتاب‌های ارشادی است. در رابطه با کتب مناسک می‌توان به کتاب تحقیق و توضیحات شیخ عبدالعزیز بن عبداللَّه بن باز مفتی سابق عربستان اشاره نمود. وی گفت یکی دیگر از کتاب‌هایی که آماده برای توزیع در موسم حج است کتاب راهنمای حجاج و عمره‌گزاران می‌باشد که این کتاب از سوی وزارت متبوع تهیه شده و سپس از سوی کمیته دائمی پژوهش‌های
ص: 199
علمی و فتاوی نیز مورد تجدید نظر قرار گرفته است. در ضمن کتاب فتاوی مهم مربوط به احکام حج که از سوی کمیته دائمی پژوهش‌های علمی و فتاوی تهیه شده به زبان‌های مختلف در میان حجاج توزیع خواهد شد. السحیم همچنین گفت تعداد کتابهایی که این وزارتخانه تهیه کرده و در صدد توزیع آن‌ها در ایام حج، از طریق مبادی ورودی به کشور؛ اعم از مبادی زمینی، هوایی و دریایی می‌باشد به حدود بیست زبان می‌رسد که در هر یک از مبادی ورودی کمیته‌هایی برای توزیع آنها تشکیل شده است.
السحیم همچنین‌گفت کتب ارشادی نیز شامل مجموعه‌ای از کتب ارشادی و عقیدتی است که به مسائل مربوط به عقاید، عبادات، آداب و احکام شرعی پرداخته و کلیه این کتاب‌ها به حدود هیجده زبان ترجمه شده و در یک مجموعه و در داخل یک کیف نفیس گنجانده شده که هر یک از آنها به عنوان هدیه به حجاج به هنگام خروج از مبادی زمینی و هوایی و دریایی عربستان به آنها اهدا می‌گردد.
مدیر کل انتشارات وزارت اوقاف و امور اسلامی عربستان در باره محتوای کتب مورد نظر برای توزیع در موسم حج گفت: این کتاب‌ها شامل کتب توحید، مربوط به کسانی که در مراحل اولیه اعتقادی هستند نیز می‌باشد. موضوع جایگاه نماز در اسلام، توسل مشروع و توسل ممنوع و عاق والدین، مسائل مربوط به حجاب و بی‌حجابی و عقیده صحیح و متضاد و ناصحیح آن، خانواده خوشبخت، ارتباط با خداوند، دژ مسلمانان و ضرورت عمل به سنت پیامبرخدا صلی الله علیه و آله و اصول سه‌گانه و برحذر داشتن از هر گونه بدعت و همچنین موضوع آموزش زبان و مسائل و احکام مربوط به خانم‌های مسلمان و اعتقاد ائمه چهارگانه (منظور ائمه اهل سنت) و دروس مهم مربوط به عامّه امت اسلامی و موضوع طلسم و جادوگری و پیشگویی و همچنین شرح اصول ایمان و کتاب تیسیر اللطیف المنان فی خلاصة القرآن، کتاب تحفة القرآن و بهجة قلوب الأبرار و کتاب راه مستقیم و چگونگی تربیت فرزند، از جمله کتاب‌های آماده شده برای توزیع در موسم حج می‌باشد.
وی در این گفتگو خاطرنشان ساخت البته وزارت متبوع وی توجه بعضی از سازمان‌ها و نهادهای خیریه
ص: 200
داخلی که آمادگی چاپ بعضی از این کتب را در قالب هدایا در این موسم حج دارند را به این امر جلب می‌نماید که این وزارتخانه این فرصت را به آنان به‌ویژه به نهادها و جمعیت‌های خیریه؛ مانند مؤسسه خیریه البراهین و مؤسسه خیریه الحرمین و مؤسسه خیریه سلیمان راجحی خواهد داد تا در موسم حج به چاپ این کتب و اهدای آن‌ها در میان حجاج اقدام کنند.
دکتر السحیم از همه ارگان‌ها و افرادی که علاقمند به شرکت در امر توزیع این کتب؛ اعم از کتب مناسک و یا ارشادی می‌باشند خواست که حتما در این رابطه با مدیریت بخش انتشاراتی وزارت اوقاف و امور اسلامی هماهنگی نمایند؛ زیرا این هماهنگی موجب خواهد شد تا در موسم حج چاپ و توزیع کتب به صورتی انجام شود که درآمدهای ناشی از آن در راه‌های صحیح آن هزینه گردد.
(تهیه شده توسط سفارت جمهوری اسلامی ایران در عربستان)