کشف یک چاه و منبر قدیمی در صحن مسجدالحرام‌

نوع مقاله : از نگاهی دیگر

موضوعات


ریاض، خبرگزاری جمهوری اسلامی:
روزنامه «عُکاظ» چاپ عربستان، از کشف یک چاه و منبر قدیمی و برخی قطعات دیگر در صحن مسجد الحرام و در نزدیکی چاه زمزم خبر داد.
این روزنامه نوشت: کارگرانی که مشغول حفاری اطراف چاه زمزم، به منظور انتقال در ورودیِ آن به خارج از صحن بودند، موفق به کشف این چاه و منبر شدند.
چاه پیشگفته که در جایگاه ویژه زنان، در جوار چاه اصلی زمزم واقع شده، به صورت مرتب سنگ چینی شده است.
عکاظ افزود: آب کنار این چاه نیز به آزمایشگاه منتقل شد و نتایج بررسی نشان داد که این آب گوارا و آشامیدنی است امّا به آب چاه زمزم ارتباطی ندارد.
یک استاد دانشگاه «امّ‌القرا» ی مکّه مکرّمه، که در آثار اسلامی تخصّص دارد، در این زمینه به عکاظ گفت: آثار کشف شده متعلّق به سال‌های صدر اسلام است؛ زیرا که در دوره عباسیان صحن کنونی محل سکونت شهروندان مکّه بود.
دکتر «ناصر بن علی الحارثی» پیش‌بینی کرد که در ادامه حفاری‌های صحن مسجدالحرام، آثار باستانیِ بیشتری کشف شود.
چهار زاویه مسجد الحرام و نیز چاه زمزم چند ماه است که با هدف گسترش صحن

ص: 153
طواف حاجیان و عمره‌گزاران در دست حفاری و بنّایی است.
ایجاد تسهیلات تازه در «مسجد الحرام»:
معاون رییس کلّ امور مسجد الحرام، تسهیلات ایجاد شده در این مسجد برای رفاه عمره‌گزاران و حاجیان را تشریح کرد.
روزنامه «عکاظ» چاپ عربستان، به نقل از شیخ «محمّد ناصر الخزیم» نوشت: در زمان حاضر 136 پلّه برقی در داخل و خارج مسجدالحرام نصب شده که این پله‌ها برای جابجایی یک میلیون زائر در هر ساعت در نقاط مختلف حرم و اطراف آن مورد استفاده قرار می‌گیرد.
وی با اشاره به اینکه در سال جاری پنج درِ خروجیِ دیگر در بالا و اطراف کوه مروه برای خروج فوریِ زائران پس از سعی صفا و مروه افزوده شده، گفت: چهار پل جدید در محوّطه شمال مسجدالحرام و یک پل نیز که پشت بام حرم را به خیابان متربط می‌کند، احداث شده است.
معاون رییس کلّ مسجد الحرام با اشاره به ایجاد 17 گذرگاه ویژه حرکت معلولان افزود: از این پس عمره‌گزاران می‌توانند نیازهای خود را در داخل حرم از طریق 117 تابلو راهنمایی برقی نصب شده تأمین کنند.
وی افزود: برای جلوگیری از قطع برق حرم، یک نیروگاه 32 مگاواتی در 25 کیلومتری حرم احداث شده و باتری‌های «یو. پی. اس.» نیز در اطراف حرم تعبیه شده که قادر است با راه‌اندازی نیروگاه اضطراری 30 دقیقه برق مورد نیاز حرم را تأمین کند.
شیخ خزیم، احداث سیستم برودتی صفا و مروه را نیز از کارهای تازه ذکر کرد و افزود: در 450 متری حرم یک مرکز برای سیستم خنک کننده مسعی و مناطق جدید حرم طراحی شده است.