سرمقاله‌

نوع مقاله : سرمقاله

موضوعات


در اردیبهشت ماه سال 1387 ه-. ش. آیت الله هاشمی رفسنجانی، رییس مجلس خبرگان رهبری و مجمع تشخیص مصلحت نظام از سوی پادشاه عربستان برای شرکت در کنفرانس بین المللی گفتگوی اسلامی در مکه، به عنوان میهمان ویژه دعوت شدند که مورد قبول ایشان واقع گردید.
در این سفر، احترام و ارج‌گذاری ویژه ملک‌عبدالله به آقای هاشمی رفسنجانی، به عنوان یک عالم شیعی ایرانی، زمانی برای همه نمود یافت که:
- این دو شخصیت همزمان و در کنار هم، وارد اجلاس شدند.
- در افتتاحیه کنفرانس قرار گرفتن سخنرانی آقای هاشمی رفسنجانی، نقش جمهوری اسلامی ایران و جایگاه این عالم شیعی را برجسته نمود؛ به عبارت دیگر، بهترین زمان کنفرانس به آقای هاشمی رفسنجانی اختصاص یافت. موضوعی که بنا به گفته پادشاه عربستان در ملاقات پایانی با آقای هاشمی رفسنجانی، اسباب گلایه برخی از علمای عربستان را فراهم آورد.
- موضوعات چهارده‌گانه‌ای که از سوی ایشان در کنفرانس مطرح شد، به عنوان منشوری برای کنفرانس آینده مدّ نظر قرار گرفت.
- آقای هاشمی رفسنجانی، به عنوان اوّلین‌ایرانی، به منطقه فدک رفت و از این مکان مهم تاریخی، که جایگاه ویژه‌ای نزد شیعیان دارد، دیدن کرد. در این سفر، محدوده فدک، بوستان و چشمه‌های فاطمه 3 مورد دیدار وی قرار گرفت.
- همزمان با شب شهادت حضرت زهرا 3، درِ بقیع به روی زائران ایرانیِ همراه ایشان، به خصوص بانوان گشوده شد و چهار شب متوالی، هر شب بیش از 15 هزار نفر ایرانی؛ اعم از زن مرد، در آنجا حضور یافتند و فضای معنوی خوبی در بقیع ایجاد شد و آنان به راحتی به عزاداری پرداختند.
- در دیدارهای رسمی ایشان با ملک عبدالله و دیگر مقامات سعودی، احیای بقیع، برخورد مناسب با زائران ایرانی و آزادی تعدادی زائر ایرانی که در عربستان بازداشت شده بودند، در میان گذاشته شد و آنان وعده حلّ آن‌ها را دادند.
- و ...
اکنون به جهت ثبت وقایع و رخدادهای این سفر و ماندگاری آن در تاریخ و نیز ناشناخته ماندن اهمیت آن برای عموم مردم و حتی فرهیختگان جامعه، دست اندرکاران «میقات حج» لازم دیدند برای آگاه نمودن خوانندگان محترم از جزئیات این سفرِ موفقیت آمیز، شصت و چهارمین شماره از این فصلنامه را به آن اختصاص دهند و آن را به صورت «ویژه نامه» منتشر نمایند.
گفتنی است به جهت متفاوت بودن موضوع این شماره از فصلنامه، عناوین آن نیز به شکل زیر تغییر و در شش عنوان سامان یافت:
* روزشمار سفر*
گزارش‌ها و اخبار*
یادداشت‌ها و تحلیل‌ها*
سخنرانی‌ها*
مقالات*
تصاویردر پایان، از مسؤولان محترم دفتر و روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام، دفتر جامعه محترم مدرسین و روزنامه جمهوری اسلامی، به خاطر در اختیار گذاشتن برخی تصاویر و مطالب، سپاسگزاری و قدردانی می‌نماییم.
امید آن‌که مورد استفاده علاقمندان قرار گیرد. «فصلنامه میقات حج»