معرفی کتابهای منتشر شده پژوهشکده حج و زیارت (در زمستان 1391)

نوع مقاله : اخبار و گزارشها

نویسنده

موضوعات


در شماره گذشته (81 ) وعده دادیم که آثار منتشر شدة پژوهشکدة حج و زیارت در هر فصل را، در مجلة میقات حج همان فصل به آگاهی خوانندگان برسانیم، اکنون طبق آن وعده، آثار منتشر شدة زمستان 1391 را ـ که گزارش اطلاعاتِ 17 اثر می باشد و تمامی آنها از سوی «نشر مشعر» منتشر و توزیع شده است ـ به شما خوانندگان گرامی تقدیم می کنیم:

 

آداب سفر حج (به زبان ترکی استانبولی)

سیدعلی قاضی عسکر

مترجم: تورگوت آتام

196 صفحه ـ رقعی.

این کتاب برگردان از فارسی به ترکی استانبولی است و دارای مشخصات زیر است:

Hac Yolculuğu Âdabi, Seyti Ali Gazi Asker, Son Okur Turgut Atam.

در این کتاب، آداب اخلاقی و رسوم اجتماعی ـ که حجاج لزوماً باید به آن­ها اهتمام داشته باشند و رعایت کنند ـ  معرفی شده  و با استفاده از آیات و روایات، زائران بیت‌الله الحرام را برای داشتن حجّی مقبول یاری می‌رساند. اخلاق و آدابی که در این کتاب گردآوری شده، برگرفته از آموزه‌های پیشوایان دینی در زمینة اخلاق و آداب سفر، به خصوص سفر معنوی حج است. نویسنده از تعیین هدف و انگیزه در سفر حج تا بازگشت زائران و خوش­آمد گویی و استقبال از زائران، مطالبی ارائه کرده است.

 

الأسس الدینیة و السیاسیة للبراءة من المشرکین

سید جواد ورعی

تعریب: السید عبدالرزاق الجابری (سیادت)

64 صفحه، رقعی.

در این کتاب برخی جنبه‌های سیاسی حج بررسی شده است. این کتاب، ترجمه­ای از کتاب «مبانی دینی و سیاسی برائت از مشرکان» (قم، نشر مشعر، 1379) از همین نویسنده است. برائت از مشرکان از اجزای تفکیک‌ناپذیر مراسم عبادی ـ سیاسی حج ابراهیمی است. اثر حاضر تلاشی است در جهت تبیین مبانی دینی و سیاسی این اصل مسلم. بخشی از این نوشتار پیشتر به صورت مقاله با عنوان «مبانی دینی برائت از مشرکان» در فصلنامه «میقات حج» (شماره های25 و 26) منتشر شده است. نوشتة حاضر نگرشی است جامع و با تجدید نظر در پاره‌ای از محورهای آن مقاله که در دو بخش «مبانی دینی» و «مبانی سیاسی» برائت از مشرکان و یک خاتمه که به پاسخگویی پاره‌‌ای از اشکالات و شبهات پرداخته، تدوین یافته است.

 

الأسهم النورانیة فی القضاء علی فکر الوهابیة التکفیریة

محمد الحسنی (ابن الغباشی)

151 صفحه ـ رقعی.

بررسی حقیقت وهابیون تکفیری و نیز نقد و رد عقاید آنها دربارة زیارت مقابر اولیای الهی، موضوع این نوشتار است. نویسنده پس از بیان دو دلیلِ وهابیون در رد زیارت قبور، ادله جایز بودن زیارت قبور را از مذاهب چهارگانه که مستند است به قرآن، سنت، اجماع، افعال و سخنان صحابه، سخنان ائمة اربعه و سخنان برخی از علمای اهل سنت، آورده است.

 

بحث فی الخمس؛ دراسة لبیان مسالة الخمس فی رؤیة مدرسة

 أهل البیت (:) والإجابة علی الاعتراضات المطروحة علیها

حسین رجبی

تعریب: جعفر الجزایری

64 صفحه ـ رقعی.

موضوع این کتاب پاسخ برخی شبهات است که دربارة خمس اموال وارد شده. نویسنده به صورت مستدل و از طریق منابع سنی و شیعه، آن شبهات را پاسخ داده و تصریح کرده است که خمس یکی از فرائض الهی است. این کتاب ترجمه عربی کتاب «پژوهشی دربارة خمس و پاسخ به شبهات آن» (حسین رجبی، نشر مشعر، 1386)  است.

 

التشیع والنص؛ دراسة تحقیقیة ناظرة للشبهات التی طرحها

بعض کتاب الوهابیة حول تاریخ ظهور التشیع

السید جاسم هاتو الموسوی

336 صفحه ـ  وزیری.

پاسخ به اتهامات و افتراهای وهابیت درباره مبدأ پیدایش تشیع، موضوع این نوشتار است. نویسنده با استناد به مصادر اهل سنت ادعای معاندین را رد می­کند. مطالب این کتاب در پنج فصل تنظیم شده است؛ در فصل نخست، احادیثی از اهل سنت بررسی گردیده که با نص صریح خود، با لفظ «وصیت» بر «خلافت» دلالت دارد.  بررسی شخصیت افسانه­ای عبدالله بن سبأ و روایات منسوب به وی، موضوع فصل دوم است. نویسنده در فصل سوم روایاتی از اهل سنت را به بررسی گذاشته است که با لفظ غیر «وصیت» به مسألة خلافت می­پردازند. در فصل چهارم پیدایش فرق اسلامی و نیز ظهور شیعه با استناد به کتابهای تاریخی و حدیثی مورد بررسی و تحقیق قرار گرفته است. در فصل پنجم محقق با استناد به روایات معتبر اهل سنت، در پی اثبات این مطلب است که فرقة ناجیه همان شیعیان و پیروان اهل بیت: هستند.

 

تعظیم اولیاء الله

یعقوب جعفری

تعریب: اسعد الکعبی

96 صفحه ـ  رقعی.

بررسی «مشروعیت تکریم شخصیت­ها» موضوع این نوشتار است. این کتاب ترجمة کتاب «بزرگداشت اولیای خدا» است که از همین نویسنده در سال 1372 از سوی نشر مشعر در قم انتشار یافت.  مؤلف با استفاده از کتاب و سنت و با استناد به سخنان خدا و رسول٩ و سیرة صحابه و تابعین، مشروع و مطلوب بودن اعمالی از قبیل تبرّک‏جویى و توسل و استمداد، زیارت قبور و یادآوری اولیای خدا را به اثبات رسانده و نشان داده است که این کارها هدفى جز اظهار دوستى با کسانى که خداوند دوستى آنها را لازم کرده است، ندارد و این رفتارها را نمودهایى از محبت و علاقه قلبى به آنها شمرده است.

 

التوحید عند الشیخ ابن تیمیه

سید کمال حیدری

به کوشش خلیل العاملی

532 صفحه ـ  وزیری.

موضوع این کتاب، نقد نظریات و عقاید ابن تیمیه دربارة توحید است. این کتاب شامل دو بخش کلی است. در بخش اول مقدمات بحث بیان شده و در ذیل آن این عناوین بررسی گردیده است: جایگاه توحید در تفکر دینی؛ اقسام توحید ذاتی؛ نظریات درباره شناخت خدا؛ شناخت صفات خداوند.

در بخش دوم، اصول و ارکان نظریة تجسیم مورد بررسی و نقد قرار گرفته است. از این­رو پنج اصلی که طرفداران تجسیم به آن­ها معتقدند معرفی و نقد شده است. این اصول عبارت­اند از: 1. خداوند دارای حد است 2. حجم و جهت دارد 3. دارای  جسم است 4. دارای  وزن  است 5 . همچنین وجه و صورت دارد.

 

حقیقت غدیر؛  نقدی بر کتاب راهی دیگر برای کشف حقیقت

م. خراسانی

135 صفحه ـ رقعی.

کتاب حاضر پاسخی به شبهات کتاب «راهی دیگر برای کشف حقیقت»، نوشتة محمدباقر سجودی است. سجودی در کتاب خود شبهاتی را دربارة جریان غدیر و ولایت حضرت علی7 مطرح ساخته است. نویسندة کتاب «حقیقت غدیر»، پس از گزارش کوتاهی درباره واقعة غدیر، پانزده شبهه از کتابِ سجودی استخراج کرده و بر اساس قرآن و سنت و نیز منابع اهل سنت به آن­ها پاسخ داده است.

 

حوار مع الشیخ صالح الدرویش حول کتابه التراحم

بین آل البیت النبی٩ و بین بقیة الصحابة

جعفر سبحانی تبریزی

تعریب: عبدالرضا شالچیان

152صفحه ـ جیبی.

آقای عبد الرضا شالچیان کتابی از آیت الله سبحانی با نام «نقد کتاب وحدت و شفقت صحابه و اهل بیت با یکدیگر» را به عربی ترجمه کرده و به این نام منتشر شده است. آیت الله سبحانی در این کتاب، دیدگاه­های صالح الدرویش، قاضی القضات قطیف را که در کتابی با عنوان «رحماء بینهم؛ التراحم بین آل بیت النبی٩ و بین بقیة الصحابة رضی الله عنهم أجمعین» گرد آمده است،  طی دوازده بخش نقد و رد کرده است. برخی عناوین بخش­های دوازده گانه عبارت­اند از: عامل تفرقه چیست؟  فضایل اهل بیت؛ پیام وحدت؛ نامگذاری فرزندان اهل بیت: به نام­های خلفا؛ شفقت و محبت میان صحابه؛ ثقل اکبر و ثقل اصغر.

 

راه­های تقویت فرهنگ حجاب

عباس رجبی

188صفحه ـ  رقعی

موضوع کتاب، بیان برخی مباحث قرآنی،  روایی و تاریخی برای نهادینه کردن فرهنگ حجاب در سفرهای زیارتی است. نویسنده کوشیده است مطالبش را در قالب داستان­های آموزنده بیان کند. مطالب کتاب در یک مقدمه، یک دیباچه و چهار فصل با عناوین «حجاب در اماکن مقدس»، «اهمیت حجاب و پوشش در قرآن و سیره امامان معصوم:» ، «حجاب و تحول» و «راه‌کارهای گسترش حجاب» عرضه شده است.

 

شیعه در گذر تاریخ

جعفر سبحانی تبریزی

ترجمه عبدالحسین بینش

171 صفحه ـ  رقعی

متن حاضر ترجمه­ای است از کتاب «التشیع فی موکب التاریخ دراسة موضوعیة فی نشأة الشیعة فی ضوء الکتاب والسنة والتاریخ»، تألیف حضرت آیت الله سبحانی. نویسنده در این کتاب به بررسی تاریخ پیدایش مذهب امامیه پرداخته و آن را از منظر قرآن کریم، روایات و تاریخ بررسی کرده است. وی با ادله متقن و وافی، مذهب شیعه را پیروان واقعی علی بن ابی طالب7 و فرقه ناجیه معرفی می­کند. کتاب در سه فصل با این عناوین تنظیم شده است:

 فصل اول: ریشه تشیع و تاریخ پیدایش آن،  فصل دوم:  فرض­های خیالی درباره تاریخ تشیع،  فصل سوم: شیعه در دوران اموی و عباسی.

 

صلح الامام الحسن7 بین الواقع و ظلم التاریخ؛ دراسة تحلیلیة

یحیی عبدالحسین دوخی

135صفحه ـ رقعی

بررسی صلح امام حسن مجتبی7 با معاویه و پاسخ به برخی شبهات پیرامون آن، موضوع این کتاب  است. نویسنده مباحث خود را در سه فصل عرضه می­کند:  در فصل نخست، پس از بیان اطلاعاتی دربارة زندگی امام حسن7 ، امامت آن حضرت بررسی شده است. «صلح امام حسن7» عنوان فصل دوم است که در آن این مباحث به چشم می­خورد: متن صلح­نامه از نظر مورخان، اسباب صلح، نتایج صلح. در فصل سوم سه شبهه­ای که حول این صلح مطرح شده به همراه پاسخ آنها آمده است.

 

غلو، حقیقت و اقسام آن

ترجمة الغلو، حقیقته و اقسامه.

سید کمال حیدری

104 صفحه  ـ  رقعی

بررسی پدیدة غلو و برخی ابعاد آن، موضوع این کتاب است. بحث غلو، از مباحث مربوط به مقام پیامبر٩ و امامان: است. البته این بحث تنها به علم امام محدود نمی­شود، بلکه همه فضایل و مراتب اهل بیت: را در بر می­گیرد؛ چه آنهایی که مربوط به گستردگی علم ائمه: است که علم غیب را نیز شامل می­شود و چه آنهایی که به مقام و جایگاه بلند آنان در پیشگاه خداوند متعال مربوط است؛ به­گونه­ای که برخی درباره این مقامات دچار اشتباه شده و آنها را از مصادیق غلو دانسته­اند. از این رو در این پژوهش برای رفع این شبهه، محورهای زیر مطرح و تبیین شده است:

1. غلو در لغت و کاربرد شرعی آن  2. پیدایش و پیشینة غلو  3. گفته­های غالیان دربارة اهل بیت: 4. غالیان از نگاه اهل بیت:.

 

قبل از حج بخوانید

(به ضمیمه خاطرات حرمین شریفین)

علی افتخاری گلپایگانی

208 صفحه ـ  رقعی

بیان گوشه­ای از آداب حج و تاریخ اماکن مکه و مدینه، موضوع این نوشتار است. در بخش پایانی کتاب هم خاطرات سفرهای متعدد حج نویسنده به صورت خلاصه آمده است.

 

کتابشناسی نقد وهابیت

(معرفی آثار اندیشمندان مسلمان)

اباذر نصراصفهانی

556 صفحه ـ  وزیری

کتابشناسی جامعی از نقدها و ردیه­های نوشته شده توسط اندیشمندان شیعه و سنی بر عقاید و رفتارهای وهابیون است. این آثار،  به صورت کتاب، رساله، پایان‌نامه و یا مقاله هستند. با بررسی جامع کتابخانه­ای و اینترنتی محقق تا تابستان 1391/ شوال 1432 قمری مشخص گردیده که حداقل 2383 اثر در بررسی و رد عقاید وکردارهای  این فرقه به رشته تحریر درآمده است. از مجموع آثار شناسایی شده، 1763مورد نوشته­های پژوهگران شیعی و 620  مورد آثار نویسندگان اهل سنت است. همچنین از بین آثار شیعیان، 1124 موردکتاب، 445 مقاله و 194 پایان­نامه حوزوی و دانشگاهی است.

 

کشف حقایق؛  نقدی بر کتاب هذه نصیحتی إلی کلّ شیعتی

علی آل محسن

ترجمه از:  اکبر ترابی شهرضایی

260 صفحه ـ  وزیری

کشف حقایق، برگردان کتاب «کشف الحقائق ردّ علی هذه نصیحتی إلی کلّ شیعی» نوشته شیخ علی آل محسن به فارسی است. این کتاب رد کتاب «هذه نصیحتی إلی کلّ شیعی» نوشتة ابوبکر جابر جزایری است. جزایری در این کتاب انواع تهمت­ها و افترائات را به شیعه نسبت داده و شیعیان را تکفیر و گمراه خوانده است. شیخ علی آل محسن با بررسی تمامی مطالب این کتاب، نقدی جامع بر آن ارائه کرده است. نویسنده پس از نقد و بررسی مقدمه کتاب، جایگاه کتاب کافی نزد شیعه و ویژگیهای آن را بررسی نموده و در ادامه به نقد کشفیات جزایری پرداخته است.

 

مناسک عمره مفرده مطابق با فتوای حضرت آیت الله العظمی امام خمینی (ره)

با حواشی مراجع معظم تقلید

محمدحسین فلاح زاده

283 صفحه ـ  رقعی

در این کتاب 610 مسأله از مسائل عمرة مفرده، از مناسک حج امام خمینی انتخاب شده است و  همراه با حواشی آیات عظام: خوئی، گلپایگانی، اراکی، بهجت، تبریزی، فاضل لنکرانی،  سیستانی، خامنه‌ای، مکارم شیرازی، صافی گلپایگانی و نوری همدانی عرضه شده است.

 

 

 

پژوهشهای در آستانه نشر در پژوهشکده حج و زیارت

ردیف

عنوان

نویسنده

1                      

بررسی روایات مهدویت: ترجمه کتاب المهدی فی احادیث المسلمین حقیقة ثابته

نوشته سیدمحمدرضا حسینی جلالی ترجمه عبدالحسین بینش

2                      

سبیل الهدی إلی الحق

آیت الله جعفر سبحانی

3                      

مکانة أهل البیت: فی القرآن

نوشته مجید معارف

ترجمه عبدالرضا شالچیان

4                      

مکانهای تاریخی مکه مکرمه؛ ضرورت حفظ آثار اسلامی و خیانت وهابیان در تخریب آنها

نوشته عبدالوهاب بن ابراهیم ابو سلیمان ترجمه بهروز رفیعی

5                      

مهدی(عج) مهمترین حقیقت تاریخ

مجتبی گودرزی

6                      

نفی ظاهرة التکفیر عند الإمامیة

شاکر ساعدی

7                      

أجوبة الشبهات حول شعائر الحسینی

علی حمود العبادی

8                      

التوسل و صلته بالتوحید

نوشته حسین رجبی/  تعریب اسعد الکعبی

9                      

پیراستگی امامیه از تهمت­های ابن تیمیه

شیخ علی آل محسن / ترجمه اکبر ترابی شهرضایی

10                  

التوحید والشرک عند الشیعة و الوهابیة

الشیخ راضی الحجازی

11                  

الشهب الثاقبة

نعمه آل نور

12                  

التوحید والشرک عند الشیعة والوهابیة؛ نقد و تحلیل لإفترائات الدکتور القفاری علی مذهب الشیعة الإمامیة

احمد عابدی / تعریب جعفر حجازی

13                  

ساختار سیاسی اجتماعی شیعیان و مراجع عراق

فرج الله قاسمی

14                  

مشاهدنا و قبور أهل البیت: مشاعر الهیة؛ محاضرات آیة الله الشیخ محمد السند

تقریر محمد رجب عبدالوهاب

15                  

خیبر؛ شهری که تصرف آن به دست علی، پیامبر را مسرور کرد

عبدالرحمان الطیب الأنصاری /  ترجمه سید مرتضی حسینی فاضل

16                  

ائمة أهل البیت:

الشیخ علی آل محسن

17                  

النواصب واقع و تاریخ

محمد الحسینی

18                  

تخریب البقیع و اعمارها بالوثائق والمستندات

سید علی قاضی عسکر / تعریب پژوهشکده حج و زیارت

19                  

رجعت از نگاه عقل و دین

غلامرضا مغیثی

20                  

الغدیر فی الکتاب والسنة

اسعد الکعبی

21                  

پژوهشی پیرامون اصول کافی

اسدالله رضایی

22                  

روزنامه سفر مشهد، مکه و عتبات

رسول جعفریان

23                  

وهابیت در ترازوی نقد (به زبان ترکی استانبولی)

نجم الدین طبسی /  ترجمه تورگوت آتام

24                  

قرآن و مصونیت از تحریف

سید کمال حیدری