معرفى کتاب هاى منتشر شده پژوهشکده حج و زیارت در بهار ١٣٩٢

نوع مقاله : اخبار و گزارشها

نویسنده

موضوعات


 در چند شماره گذشته، آثار منتشر شدة پژوهشکدة حج و زیارت در هر فصل را، در مجلة میقات حجّ همان فصل به آگاهی شما خوانندگان رساندیم، اکنون طبق  وعده، آثار منتشر شدة بهار 1392 را ـ که ده اثر می­باشد و تمامی آنها از سوی «نشر مشعر»  منتشر و توزیع شده است ـ  به شما خوانندگان گرامی تقدیم می­ کنیم:

 

ائمة اهل البیت:

علی آل محسن

232 صفحه، وزیری‌‌‌

معرفی امامان اهل بیت:  از دیدگاه فریقین، موضوع این نوشتار است. در بخش نخست با توجه به شبهات وهابیون دربارة ائمه، حقوق اهل بیت: تبیین شده است. در ادامه ضمن معرفی هر یک از ائمه: ، فضایل آنها نیز مطرح گردیده است.

اجوبة الشبهات حول شعائر الحسینى

علی حمود العبادی

200 صفحه، رقعی

پاسخ به برخی اشکالات و شبهات درباره عزاداری و گریه برای امام حسین(علیه السلام) موضوع این نوشتار است.

 

 

 

 

 

بررسی روایات مهدویت

ترجمة کتاب: المهدی فى احادیث المسلمین حقیقة ثابتة

سید محمدرضا حسینی جلالی

ترجمه: عبدالحسین بینش

120 صفحه، رقعی

عقیده به حضرت مهدى(علیه السلام)  مورد اجماع و اتفاق همة گروه­ های مسلمان و مشهور بین روایات فریقین است. حجم وسیعى از روایات، از مهدى آخرالزمان و این که خروج او دنیا را پر از عدل و داد مى‏کند، سخن گفته ­ا ند، لیکن در چند سال اخیر، گروه اندکى از غرب زدگان و خود باختگان در برابر بیگانگان مى‏کوشند شبهه پراکنى کنند و با نام و عناوینى فریبنده؛ چون «نقد عقلى حدیث!»، سمپاشى و تفرقه افکنى نمایند. مؤلّف در این کتاب به طور منطقى و مستدل، به بررسى نقد حدیث و ظهور حضرت مهدى آل محمد  و ارائة دیدگاه صحیح در این زمینه مى‏پردازد. متن عربی این کتاب، پیش از این در پانزدهمین شماره از مجموعه «علی‌ مائدة‌ الکتاب‌ والسنة» توسط مرکز تحقیقات حج منتشر شده است.

تخریب البقیع و اعمارها بالوثائق والمستندات

سیدعلی قاضی عسکر

135 صفحه، رقعی

کتاب حاضر، به بررسی وضعیت گذشته و حال قبرستان بقیع، با ارائة اسناد معتبر می­ پردازد. ابتدا شرح حال مختصری از دفن‌شدگان معروف در بقیع آورده و سپس به تاریخ تخریب بقیع و بقاع متبرکة مدینه و مکه اشاره می­ کند و آن­ها را به اسناد تاریخی مستند می ­سازد.

 

التوسل و صلته بالتوحید

حسین رجبی

مترجم: اسعد الکعبى

68 صفحه، جیبی

نویسنده کوشیده است با توجه به آرا و نظریات فرقه­ های مختلف، عقلی و شرعی بودنِ توسل را ثابت کند. در این راستا بعضی از شبهات و سؤالات را نیز مطرح نموده است. این نوشتار، ترجمة کتاب «توسل و رابطه آن با توحید» (نوشتة حسین رجبی، نشر مشعر، 1386) است.

 

روزنامة سفر مشهد، مکه و عتبات (1315 ـ 1316ق.)

میرزا حسن موسوی اصفهانی

به کوشش رسول جعفریان

با همکاری حمیدرضا نفیسی

284 صفحه، وزیری

کتاب حاضر متن سفرنامة میرزا حسن موسوی اصفهانی به مشهد مقدس و سپس مکه و مدینه و در نهایت عتبات عالیات عراق در سال 1316 ـ 1315ق. است. نویسنده فردی روحانی از خاندان علم و سیادت و علاقمند به مکتب شیخیه بوده است.

بخش نخست این سفرنامه، گزارش سفر به مشهد است که تقریباً به لحاظ روش ثبت و نگارش، مستقل می­ باشد. مدت اقامت موسوی اصفهانی در مشهد نزدیک به دو ماه بوده است. پس از آن، به قصد حج، از مسیر عشق آباد به باکو و از آنجا به استانبول، اسکندریه، سوئز، جده و پس از زیارت حرمین، از راه جبل، به عتبات آمده و سپس از طریق قصر شیرین وارد ایران شده و با عبور از شهرهای مختلف وارد اصفهان شده است.

بدین ترتیب، کتاب حاضر همزمان، سفرنامة مشهد، حج و عتبات است.  این سفرنامه در مقایسه با سفرنامه های دیگر ایرانی و شیعی این امتیاز را  دارد که نویسنده طی آن مرقد یازده امام را نیز زیارت کرده است.

 

سبیل الهدی إلی الحق

جعفر سبحانی تبریزی

212 صفحه، رقعی

این کتاب دربارة تاریخ تشیع و نیز باورها و عقاید شیعه، با توجه به برخی شبهات وهابیان است. مطالب کتاب در هشت فصل سامان یافته است:

فصل نخست؛ بررسی تاریخ پیدایش تشیع و گسترش آن.

فصل دوم؛ برخی عقاید شیعیان، همچون اعتقاد به منزلت اولیاء الله، توسل، شفاعت، نذر، احتفال و زیارت قبور.

فصل­های سوم تا هشتم؛ در هر فصلی، یکی از عقاید شیعه تبیین گردیده و شبهات وهابیان درآن مورد پاسخ داده شده است. عقاید مورد بحث عبارت­ ا ند از : منزلت قرآن نزد شیعه؛ اهل بیت: ، مهدویت، مسائل فقهی، برخی حوادث تاریخی و عدالت صحابه.

 

الغدیر فی رحاب الکتاب والسنة

مجید معارف

مترجم: اسعد الکعبی

104 صفحه، جیبی

کتاب حاضر بر آن است تا با تکیه بر شواهد قرآنی و روایی، به بررسی واقعه غدیر بپردازد و امامتِ حضرت علی(علیه السلام)  را از این منظر، بر همگان آشکار سازد. این کتاب در سال 1387 با عنوان غدیر در پرتو کتاب و سنت در پژوهشکده حج و زیارت منتشر شده است.

 

مرآت الحرمین

ایوب صبری پاشا

ترجمه میرزا عبدالرسول منشی

به کوشش سید علی قاضی عسکر

506 صفحه، وزیری

ترجمه فارسی جلد اول و دوم کتاب مرآت الحرمین، نوشتة ایوب صبری پاشا (درگذشت 1308ق.)، از فضلا و صاحب منصبان دولت عثمانی است. اصل کتاب در پنج جلد درباره تاریخ مکه و مدینه  به زبان ترکی نوشته شده است. دو جلد اول این کتاب که مشتمل بر تاریخ مکه است، توسط میرزا عبدالرسول منشی از مترجمان دارالترجمه ناصری و به دستور ناصرالدین شاه،  در سال 1307 هجری قمری از ترکی استانبولی به فارسی ترجمه شده است. کتاب حاضر تصحیح دو جلد ترجمه فارسی است.

 در ایـن کتـاب، ایـوب صبری پاشا اطلاعـاتی دربـاره اوضاع و احـوال حرمیـن شریفیـن در طی سال ­های 1289 تا 1299 ق. ارائه کـرده است. موقعـیت جغرافیایی مکه، وضعیت بناهای معظم آنـجا، شکل خانه ­های ا هالی مکه، آب و هوا، گیاهان، بیماری ­های رایج در مکه، چگونگی ساخت کعبه و تغییرات و بازسازی­های آن در طول تاریخ، فضایل کعبه، ویژگی­ های زندگی مردم در مکه، از جمله موضوعات این کتاب هستند.

 

مکانة اهل البیت: فی القرآن

مجید معارف

مترجم: عبدالرضا شالچیان

80 صفحه، جیبی

نگارنده در این نوشته بر آن است که با استفاده از قرآن و اخبار معتبری که در شأن نزول یا توضیح آیات وارد شده، اطلاعاتی دربارة مصادیق اهل بیت، به خصوص درباره امامت حضرت علی(علیه السلام)  و فرزندانش به دست دهد. متن فارسی این کتاب در سال 1387 در پژوهشکدة حج و زیارت (مرکز تحقیقات حج) با عنوان بررسی جایگاه اهل بیت در قرآن منتشر شده است.