سرمقاله

نوع مقاله : سرمقاله

چکیده

ندارد

کلیدواژه‌ها


سرمقاله‏


مکّه و مدینه سرزمین وحى است؛ جایگاه فروزش شعله‏هاى مقدّس هدایت و تجلّى جلوه‏هاى سپیدى آفرین حقّ، و حجّ تبلور مکتب، تجلّى اسلام و تجسّم عینى حقایق الهى و ارزشهاى قرآنى است.

جاى، جاى سرزمین مکّه و مدینه خاطره است، خاطره‏هایى شورانگیز، هیجانبار، جاودانه و تنبّه‏آفرین. گام، گام آن دیار مقدّس از یکسوى یادآور رادمردیها، رشادتها، نستوهى‏ها و بلنداندیشى‏هاى کسانى است که پروانه‏وار گرد شمع وجود رسول‏اللَّه- ص- جمع شده بودند؛ و از سوى دیگر یادآور موضعهاى خصمانه و پلید مشرکان، زورگویان، زراندوزان و تزویرگرایان و بالأخره جلوه‏گاه خاطره شیرین و دلرباى پیروزى حقّ بر باطل و چیره شدن نیکى و پاکى در میدان جاودانه نبرد سیاهى و سفیدى و حقّ و باطل.

حجّ فراخوانى تمام مؤمنان و موحدّان است به این دیار از همه سو (مِن کُلّ فَجّ عَمیق)، تا مسلمانان با اندیشیدن به آن همه رادمردیها و ...، بلندى و والایى را بیاموزند، و با آگاهى از مواضع خصمانه شیاطین، درآویختن با سیاهیها و تباهیها و زشتیها را فراگیرند و با زنده ساختن نتایج آن همه استقامتها و شکیبها- که در آغوش کشیدن شاهد

میقات حج، ج‏3، ص: 2

زیباى پیروزى و فیروزى بود- امیدوار و نستوه در راه مقصد والا و مقصود اعلى به پیش تازند.

مؤمنان مى‏روند تا با حضور در تشعشع انوار الهى در مسجدالحرام و طواف بر گرد خانه خدا، شرک را- در تمام ابعادش- از جان بزدایند، و دل را از پرتو توحید ناب بیاکنند، و با «استلام حجرالأسود» پیمان موحّدانه زیستن و با شرک در افتادن، اطاعت حقّ برگزیدن و با جبّاران درآویختن را ببندند.[1]

حجّ دعوت است، دعوتى براى نمایش پرشکوه عشق، ایثار، سعى، تلاش، توکّل، شناخت، ستیز با یأس‏ها، نگریستن هوشمندانه به آرمانها و آرزوهاى بلند، زمزمه با اللَّه، همراه شدن با پیامبر- ص-، آشناشدن با رازها و رمزهاى این تعلیم بزرگ و زمینه‏هاى خودسازى و انسان سازى.

مسلمانان باید با این همه آشنا شوند؛ و زائران آن دیار قدس باید، این همه خاطره‏ها، آموزه‏ها، و حقایق حیاتبخش را در جان بریزند؛ تا محتواى غنىّ حجّ: «قِیاماً لِلنَّاسِ» و جهت‏گیرى والاى آن‏ «مَنافِعُ لِلنَّاسِ» را در تمام ابعاد آن دریابند. و با درافتادن با سیاهیها، تباهیها، در آبشار زلال «یاد خدا»، خویشتن خویش را از رذالتها، ناهنجاریها و زشتیها بزدایند.

مؤمنان باید با چهره‏هاى بلند و نستوه آن دیار، به نیکى آشنا شوند و با زیارت آگاهانه آرامگاههاى منوّر آن وادى قدس، و حضور هوشمندانه در کنار آنان، پیامبر و امامان- ع- و ... به محتواى عظیم و زندگى ساز زیارت- همگامى با آن چهره‏ها و پیمان ولایت با رسول‏اللَّه- ص- و امامان- ع- و راهروى در جهت آنان- را تحقّق بخشند.[2]

*** با پیروزى شکوهمند انقلاب اسلامى، وتابیدن خورشید حقّ بر این دیار، و برچیده شدن دامن شب دیجور ظلم و تباهى، و دمیدن سپیده آزادى، و رخ نمودن فرشته پاکى و قداست، حضرت امام خمینى- رضوان اللَّه تعالى علیه- حجّ مانند بسیارى از تعالیم الهى از تحریف رهانیده شد و چهره راستین خود را بازیافت؛ و محتواى غنى، درگیر، وحدت‏آفرین و شرک ستیزش نموده شد؛ و اکنون نیز همچنان، پربار و هیجان‏انگیز، امّت اسلامى را به پیوند برادرى از یکسوى، و در آویختن با شرک و مظاهر آن و فریاد بلند برائت از سوى دیگر فرامى‏خواند.

بعثه مقام معظم رهبرى که برگزارى این کنگره سترگ و بیدارکننده را بعهده‏

______________________________
(1). الحجّ فى الکتاب والسنّه ص 117 «علّة استلام الحجرالأسود» و نیز ص 116.

(2). الإمام الرضا- ع- انّ لکلّ امام عهداً فى عنق اولیائه و شیعته و انّ من تمام الوفاء بالعهد و حسن الأداء زیارة قبورهم ...، بحارالانوار، ج 100، ص 116.

میقات حج، ج‏3، ص: 3

دارد، اکنون با الهام از رهنمودهاى رهگشاى مقام معظم رهبرى حضرت آیةاللَّه خامنه‏اى- مدّظلّه- بر آن است تا دامنه تعالیم این مراسم عظیم را بگستراند و ابعاد والاى آموزه‏ها، خاطره‏ها، حادثه‏ها و حقایق نهفته در آن دیار و این عبادت انسان ساز را، هرچه بیشتر و بیشتر برنماید؛ و زائران و راهیان سرزمین پاکى و طهارت را، در بهره‏گیرى از این حرکت عظیم، به بهترین و برترین گونه ممکن، یارى رساند و «میقات» راهى است در این راه و در پى رسیدن به این هدف.

بى‏گمان گامهاى نخستین است و آمیخته با نارسائیها که امید است با پیشنهادها، راهنماییها، و همراهیهاى پژوهشیان و اندیشوران در رسیدن به مقصد و مقصود، در ابعادى وسیع و با محتوایى غنى و ژرف گامهاى بلندى برگیرد.



[1] . الحجّ فى الکتاب والسنّه ص 117« علّة استلام الحجرالأسود» و نیز ص 116.

[2] . الإمام الرضا- ع- انّ لکلّ امام عهداً فى عنق اولیائه و شیعته و انّ من تمام الوفاء بالعهد و حسن الأداء زیارة قبورهم ...، بحارالانوار، ج 100، ص 116.

ندارد