سرمقاله
مکّه و مدینه سرزمین وحى است؛ جایگاه فروزش شعلههاى مقدّس هدایت و تجلّى جلوههاى سپیدى آفرین حقّ، و حجّ تبلور مکتب، تجلّى اسلام و تجسّم عینى حقایق الهى و ارزشهاى قرآنى است.
جاى، جاى سرزمین مکّه و مدینه خاطره است، خاطرههایى شورانگیز، هیجانبار، جاودانه و تنبّهآفرین. گام، گام آن دیار مقدّس از یکسوى یادآور رادمردیها، رشادتها، نستوهىها و بلنداندیشىهاى کسانى است که پروانهوار گرد شمع وجود رسولاللَّه- ص- جمع شده بودند؛ و از سوى دیگر یادآور موضعهاى خصمانه و پلید مشرکان، زورگویان، زراندوزان و تزویرگرایان و بالأخره جلوهگاه خاطره شیرین و دلرباى پیروزى حقّ بر باطل و چیره شدن نیکى و پاکى در میدان جاودانه نبرد سیاهى و سفیدى و حقّ و باطل.
حجّ فراخوانى تمام مؤمنان و موحدّان است به این دیار از همه سو (مِن کُلّ فَجّ عَمیق)، تا مسلمانان با اندیشیدن به آن همه رادمردیها و ...، بلندى و والایى را بیاموزند، و با آگاهى از مواضع خصمانه شیاطین، درآویختن با سیاهیها و تباهیها و زشتیها را فراگیرند و با زنده ساختن نتایج آن همه استقامتها و شکیبها- که در آغوش کشیدن شاهد
میقات حج، ج3، ص: 2
زیباى پیروزى و فیروزى بود- امیدوار و نستوه در راه مقصد والا و مقصود اعلى به پیش تازند.
مؤمنان مىروند تا با حضور در تشعشع انوار الهى در مسجدالحرام و طواف بر گرد خانه خدا، شرک را- در تمام ابعادش- از جان بزدایند، و دل را از پرتو توحید ناب بیاکنند، و با «استلام حجرالأسود» پیمان موحّدانه زیستن و با شرک در افتادن، اطاعت حقّ برگزیدن و با جبّاران درآویختن را ببندند.[1]
حجّ دعوت است، دعوتى براى نمایش پرشکوه عشق، ایثار، سعى، تلاش، توکّل، شناخت، ستیز با یأسها، نگریستن هوشمندانه به آرمانها و آرزوهاى بلند، زمزمه با اللَّه، همراه شدن با پیامبر- ص-، آشناشدن با رازها و رمزهاى این تعلیم بزرگ و زمینههاى خودسازى و انسان سازى.
مسلمانان باید با این همه آشنا شوند؛ و زائران آن دیار قدس باید، این همه خاطرهها، آموزهها، و حقایق حیاتبخش را در جان بریزند؛ تا محتواى غنىّ حجّ: «قِیاماً لِلنَّاسِ» و جهتگیرى والاى آن «مَنافِعُ لِلنَّاسِ» را در تمام ابعاد آن دریابند. و با درافتادن با سیاهیها، تباهیها، در آبشار زلال «یاد خدا»، خویشتن خویش را از رذالتها، ناهنجاریها و زشتیها بزدایند.
مؤمنان باید با چهرههاى بلند و نستوه آن دیار، به نیکى آشنا شوند و با زیارت آگاهانه آرامگاههاى منوّر آن وادى قدس، و حضور هوشمندانه در کنار آنان، پیامبر و امامان- ع- و ... به محتواى عظیم و زندگى ساز زیارت- همگامى با آن چهرهها و پیمان ولایت با رسولاللَّه- ص- و امامان- ع- و راهروى در جهت آنان- را تحقّق بخشند.[2]
*** با پیروزى شکوهمند انقلاب اسلامى، وتابیدن خورشید حقّ بر این دیار، و برچیده شدن دامن شب دیجور ظلم و تباهى، و دمیدن سپیده آزادى، و رخ نمودن فرشته پاکى و قداست، حضرت امام خمینى- رضوان اللَّه تعالى علیه- حجّ مانند بسیارى از تعالیم الهى از تحریف رهانیده شد و چهره راستین خود را بازیافت؛ و محتواى غنى، درگیر، وحدتآفرین و شرک ستیزش نموده شد؛ و اکنون نیز همچنان، پربار و هیجانانگیز، امّت اسلامى را به پیوند برادرى از یکسوى، و در آویختن با شرک و مظاهر آن و فریاد بلند برائت از سوى دیگر فرامىخواند.
بعثه مقام معظم رهبرى که برگزارى این کنگره سترگ و بیدارکننده را بعهده
______________________________
(1). الحجّ فى الکتاب والسنّه ص 117 «علّة استلام الحجرالأسود» و نیز ص 116.
(2). الإمام الرضا- ع- انّ لکلّ امام عهداً فى عنق اولیائه و شیعته و انّ من تمام الوفاء بالعهد و حسن الأداء زیارة قبورهم ...، بحارالانوار، ج 100، ص 116.
میقات حج، ج3، ص: 3
دارد، اکنون با الهام از رهنمودهاى رهگشاى مقام معظم رهبرى حضرت آیةاللَّه خامنهاى- مدّظلّه- بر آن است تا دامنه تعالیم این مراسم عظیم را بگستراند و ابعاد والاى آموزهها، خاطرهها، حادثهها و حقایق نهفته در آن دیار و این عبادت انسان ساز را، هرچه بیشتر و بیشتر برنماید؛ و زائران و راهیان سرزمین پاکى و طهارت را، در بهرهگیرى از این حرکت عظیم، به بهترین و برترین گونه ممکن، یارى رساند و «میقات» راهى است در این راه و در پى رسیدن به این هدف.
بىگمان گامهاى نخستین است و آمیخته با نارسائیها که امید است با پیشنهادها، راهنماییها، و همراهیهاى پژوهشیان و اندیشوران در رسیدن به مقصد و مقصود، در ابعادى وسیع و با محتوایى غنى و ژرف گامهاى بلندى برگیرد.