حج از دیدگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مدّ ظله العالی)

نوع مقاله : از نگاهی دیگر

چکیده

ندارد

کلیدواژه‌ها


حج در کلام مقام معظم رهبرى حضرت آیةاللَّه خامنه‏اى دام ظله-


حج ذخیره‏اى براى دنیاى اسلام است. اگر از این ذخیره، خوب استفاده شود به دنیاى اسلام سود خواهد رساند و اگر از این ذخیره استفاده نشود و یا اینکه بد استفاده شود دنیاى اسلام با همه احتیاجاتى که دارد از آن محروم خواهد ماند و یا احیاناً از آن ضرر هم خواهد برد. ما مردم مسلمانى که در این نقطه از دنیا زندگى مى‏کنیم اختیاردار امور حج در ابعاد وسیع نیستیم بلکه تنها مالک تأثیرات کار خودمان هستیم. ما باید حج را به نحوى انجام دهیم که دنیاى اسلام از آن سود ببرد.

حج یک مرکز اجتماع است، چرا که خداى متعال مى‏توانست براى زیارت خانه خدا تمام دوره سال را بگذارد. اگر فقط رفتن و دور خانه خدا را طواف کردن و حال و توجه پیدا کردن بود، چه لزومى داشت که همه مردم دنیا موظف باشند که در یک روز و در یک مقطع زمانى و در روزهاى مشخصى خانه خدا را زیارت کنند. خوب مى‏توانستند بگویند: «و أذِّنْ- فى‏الناس بالحجّ»[1] و در تمام دوره سال هر کسى مى‏تواند بیاید و حج بکند. این را نگفتند. حج را ایام معلومات و زمان مشخص قرار دادند. در داخل حج اجتماعات یکروزه، یک شبه و دو سه روزه قرار داده‏اند و خواسته‏اند که همه همزمان در آنجا جمع شوند. این براى چیست؟ براى این است که: «لِیَشْهَدُوا مَنافِعَ لَهُمْ»[2] پس منافعى را که مسلمانان در دوران‏

______________________________
(1)- سوره حج آیه: 26.

(2)- سوره حج آیه 27.

میقات حج، ج‏4، ص: 4

حج باید شاهد باشند و آنرا ببینند منافعى است که با حیثیت تجمع مردم و با حالت اجتماع ارتباط پیدا مى‏کند. اگر اجتماعى تشکیل شود که در آن ارتباطى نباشد و هزاران تن، بى‏ارتباط با هم، بى‏تماس با هم و بدون خبرگیرى از هم و بدون کمک معنوى و هم فکرى بهم، تنها بیایند، این مقصود حاصل نشده است چه معنى دارد که عده‏اى را در جایى جمع کنند در حالى که از آن جمع شدن هیچ فایده‏اى براى آن متصور نیست؟ چرا نگفتند که مسلمانان در تمام دوره سال بیایند؟ حتماً مى‏خواسته‏اند مسلمانان در این وقت معین اینجا اجتماع کنند تا از این اجتماعشان فایده‏اى ببرند. از این اجتماع چه فایده‏اى مى‏شود برد؟

اگر به عمق و غور مسئله بروید دهها فایده بزرگ مى‏توان برد که همه براى دنیاى اسلام لازم و حیاتى است. اگر زمانى لازم باشد از اجتماع حج استفاده شود و فرض شود دنیاى اسلام هم به تمام معنا نیازمند به استفاده از آن اجتماع است، آن زمان همین حالاست. مسلمانان هیچ وقت مثل امروز احتیاج به اجتماع و با همدیگر تماس گرفتن و ارتباط پیدا کردن نداشته‏اند. دورانى بود که مسلمانان در خواب و غافل بودند و نورى و بیدارى نبود. نه اینکه گرفتارى نداشتند، نخیر گرفتارى بود. آنقدر مایه تنبه و بیدارى نبود که بتوانند آن گرفتارى‏ها را درک کنند و دنبال علاجى براى آن باشند. آن دوران رکودى بود و گذشت. اجتماع حج هم برایشان فایده‏اى نداشت. مشتى ملت‏هاى در خواب غفلت نگه داشته‏

میقات حج، ج‏4، ص: 5

شده و غافل از وضعیت خود، تنها به فکر این بودند که گلیم خود را از آب حج بیرون بکشند و واجبشان را انجام بدهند و بروند. مدتى آنچنان بود. ولى امروز مسلمانان به خاطر گرفتاریهایى که براى مسلمین در همه جاى دنیا بوجود آورده‏اند نهایت احتیاج را به هم فکرى و همکارى یکدیگر دارند. این همکارى و هم فکرى امروز ممکن است ولى در گذشته ممکن نمى‏شد. لذا این فرصت یک فرصت استثنایى است و باید از آن استفاده کرد. شما به اکناف عالم نگاه کنید و ببینید قدرت‏هاى ستمگر با مسلمانان چه مى‏کنند؟ اولین نیت آنان این است که مسلمانان را در خواب غفلت نگه دارند و اگر کسى هست که به مسلمانان هشدار مى‏دهد، او را هر جور مى‏توانند از صحنه خارج کنند.

اما نکته اساسى این است که على‏رغم همه این‏ها به فضل پروردگار پس از چندى شکوه و قدرت اسلام که پایگاه آن همین مردمى هستند که در اروپا براى اسلام مقاومت مى‏کنند، روز بروز بیشتر و خواب کسانى که مى‏خواهند اسلام نباشد برآشفته خواهد شد (تکبیر حضار) این قدرت و معنویت اسلام و آمادگى مسلمین است و این نیاز جهان اسلام و جامعه اسلامى به هم فکرى و همکارى و این هم صحنه عظیم حج است.

شما خدمتگزاران باید حجاج را راهنمایى و هدایت کنید. احکام را به آنها تعلیم بدهید و آنها را از لحاظ عمل شخصى و استفاده بهتر از مراسم حج راهنمایى کنید و انشاءاللَّه خداى متعال پشتیبان شما باشد و توجهات حضرت ولى عصر- ارواحنا له الفداء- شامل حال شما و حج مقبول و سعى مشکورى را داشته باشید.

از سخنان مقام معظم رهبرى حضرت آیةاللَّه خامنه‏اى چهارشنبه مورخ 8/ 2/ 1372



[1] - سوره حج آیه: 26.

[2] - سوره حج آیه 27.

ندارد