حج در کلام رهبر انقلاب اسلمی، حضرت آیت الله خامنه ای ـ مدظله العالی ـ

نوع مقاله : از نگاهی دیگر

چکیده

ندارد

کلیدواژه‌ها


حج از دیدگاه رهبر معظم انقلاب اسلامى‏


حضرت آیةالله خامنه‏اى- مدّظلّه‏

بسم‏اللَّه الرحمن الرحیم‏

واذن فى‏الناس بالحج یأتوک رجالا و على کل ضامر یأتین من کل فج عمیق. لیشهدوا منافع لهم و یذکروا اسم‏اللَّه فى ایام معلومات على ما رزقهم من بهیمة الانعام فکلوا منها واطعموا البائس الفقیر.

خداوند حکیم عزیز را حمد و سپاس که بر بندگان منّت نهاد و آنان را به گرد آمدن در خانه خود فراخواند و پیامبر بزرگ خود را به سردادن بانگ اذان حج بر گلدسته تاریخ مأمور ساخت. ساحت خانه را امن و امان کرد و از بتهاى جاهلیت پیراست و مطاف مؤمنان و میعاد دورافتادگان و مظهر جماعت و جلوه‏گاه شوکت و مجمع امت قرار داد. بیت‏اللَّه را، که سدنه کعبه و خدمه مطاف و مسعى در عهد جاهلیت اولى بازار تجارت و دکان ریاست و سیادت خود کرده بودند، از آن مردم و منبع بهره و سود آنان دانست و به زعم انحصارطلبان، از راه رسیدگان را با ساکنان، داراى حقى برابر ساخت. حج را رمز وحدت و عظمت مسلمین و هماهنگى و پیوند میان آنان قرار داد و باطل السحر بسیارى از ابتلائاتى که افراد و جوامع مسلمین براثر جداماندگى از اصل‏

میقات حج، ج‏3، ص: 7

و ریشه خود به آن دچار مى‏شوند، مانند: بیگانه‏گرایى، و خودفراموشى، و ترفندپذیرى، و غفلت از خدا و اسارت در دست اهل دنیا و بدبینى به برادران و شنود سخن دشمن درباره آنان، و عدم حساسیت به سرنوشت امت اسلامى بلکه نشناختن کلیتى به نام امت اسلامى، و بى‏خبرى از حوادث دیگر بلاد اسلامى، و ناهشیارى در برابر نقشه‏هاى دشمنان دوباره اسلام و مسلمین ... و بسى بیماریهاى مهلک دیگر که در طول تاریخ اسلام بر اثر تسلط نااهلان و از خدا بى‏خبران بر زندگى سیاسى و سرنوشت مسلمین، همواره مسلمانان را تهدید کرده و در قرنهاى اخیر با حضور قدرتهاى استعمارى بیگانه در منطقه یا دست نشاندگان فاسد و دنیا پرستشان، شکلى بحرانى و ویرانگر به خود گرفته است.

اگر حج، کنگره عظیم سالیانه مسلمانان سراسر جهان است بى‏گمان فورى‏ترین دستور این کنگره، مسائل روز مسلمانان در هر نقطه از جهان است.

این مسائل، در تبلیغات استکبارى به گونه‏اى مطرح مى‏شود که از آن نه درس و تجربه و امیدى به مسلمین سراسر عالم منتقل شود و نه اگر در آن حادثه سوء نیت و سوء عمل استکبار مؤثر بوده مجرمى رسوا و حقیقتى افشا گردد، و یا به طور کلى مطرح نمى‏شود. حج جایى است که باید این خیانت تبلیغاتى افشا و حقیقت آشکار شود و زمینه آگاهى عمومى مسلمانان فراهم آید.

در حج، در مدینه و مکّه، دراحد و منا و حراء، در این سرزمین که قدم مبارک رسول اکرم- صلى‏اللَّه علیه و آله- و اصحاب کرامش بر آن نهاده شده و شاهد آن رنجها و دربدریها و مبارزات و خون دلها بوده و در قدم به قدم سرزمین وحى و جهاد و قرآن و سنّت، در آن «گذشته‏ها» به تدبّر بپردازید، خود را با آن پیوند دهید، در پرتو آن، راه و جهت را بیابید، با تجربه آن، نتیجه و سرانجام راه را ببینید و به حول و قوه خدا و با توکل به او و امید به نصر او و اعتماد به توانایى خود، در آن راه و به سمت آن هدف قدم گذارید: «واللَّه معکم و لن یترکم اعمالکم».

... به حجّاج محترم ایرانى توصیه مى‏کنم که از این فرصت ارزشمند براى تزکیه نفس‏و ارتباط با خدا و توبه و انابه به حضرت حق و تحصیل رستگارى روحى حداکثر استفاده را بکنند، و از دعا و تضرع و تفکر و تصفیه‏

میقات حج، ج‏3، ص: 8

روح، لحظه‏اى غفلت نکنند و نگذارند که خداى نخواسته مظاهر بى‏ارزش مادى که همه جا نظائر آن را مى‏شود یافت چشم و دل آنان را به خود جذب کند و این روزها و ساعتهاى استثنائى را که مخصوص معنویت و تکمیل نفس وتربیت روح و ارتباط با برادران مسلمان است، به بیهودگى از آنان برباید.

خداوند همه شما را مشمول تفضلات الهى و توجهات و ادعیه زاکیه حضرت ولى عصر ارواحنا فداه قرار دهد.

ندارد